Nu är dom STORA!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Så, har era små börjat på dagis?

Sagas första dag sker på Måndag.. Jisses, jag kom ju hem med henne från BB igår.. Och i förrgår fick jag reda på att jag var gravid.. Vart skall detta sluta??

Fast å andra sidan skall det bli lite skönt att slippa höra "NEEEEEJ" hela tiden..

/Anna- Som har en nej-sägande Saga i örat.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Jag hade ingen riktig dagisångest faktiskt. Elis var ju dryga två år när han började, och Alvin var ett. Det kändes mest som att det skulle bli kul och nyttigt för dom att börja.

Å andra sidan känns det faktiskt som om det var igår jag kom hem från BB.

Åhh, jag är sååå bebissugen. Suck
 
Sv: Nu är dom STORA!

jag är kluven jag... Nils ska börja i februari, och jag tror det blir skoj för honom att leka med andra och aktiveras på andra sätt. Jag är också rätt trött på att vakta honom hela tiden,han är hiskeligt på ALLT just nu. Men samtidigt är det ju verkligen ett avslut på den här första småbarnstiden och det är sorgligt. Är lite orolig över inskolning och allt också, men det går säkret bra...Han fyllde ett i november, hans pappa ska fortsätta vara hemma på halvtid mars ut.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Jag hade en enorm dagisångest då Elivia började i oktober (hon var då 14 mån). Jag grät nog mer än henne under inskolningen och de första veckorna:o. Hon anpassade sig rätt fort och knöt snabbt kontakt med sin inskolningsfröken.

Men visst har tiden gått snabbt. Vi kom ju precis hem från BB med det lilla knytet.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Jag har jätteångest över att hon skall börja.
Igår var vi på inskolningsamtal, och helt plötsligt skall man dela med sig av sitt barn.
Det kommer bli svårt. Fast jag är rätt säker på att Saga kommer klara det jättebra, hon är ju så social.
Och hon behöver få leka på dagarna och ha kul.

Saga kommer gå på ett litet dagis, bara 12 barn i blandade åldrar.
2 fröknar varav den ena bara har Saga som inskolningsbarn nu i Januari, eller rättaresagt, Saga är ENDA inskolningsbarnet i Januari, tre till kommer i Mars och dom är i samma ålder som Saga..
 
Sv: Nu är dom STORA!

Sonen (2 år 8 mån) börjar också på förskolan på måndag. :) Han ska gå 15 tim/vecka och vi väntar syskon med BF den 2/5. Än så länge känner jag inte av någon ångest, men det kommer kanske? Det känns mest skönt att få några timmar för mig själv (det är tänkt att vara 5 tim/dag tis+ons+tors). Det är ganska krävande att ta hand om och aktivera en snart treåring när man är drygt halvvägs genom graviditeten och har foglossning + problem med smärtsamma sd/förvärkar.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Jo, jag kan hålla med om en sak; att släppa en så stor del av sina barn till andra. Att andra får gosa och pussa och tillrättanvisa och berömma. Men det upplevde jag inte som jobbigt förrän efteråt, när jag fick rapporter om hur det gick för dom.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Mina böjar i augusti, då är de 3 och dryga 2 år. Jag har redan lite dagisångest eftersom min dotter är blyg och väldigt försiktig. Det är få människor hon har accepterat som "OK". Sonen däremot är jag inte orolig över, han är väldigt självständig redan nu som 1,5. Bara tanken på att mina barn ska utvecklas och jag inte får vara med just då känns trist. Försöker muntra upp mig med att dom ändå bara ska vara där på knapp halvtid samt att det är ett litet dagis på 18 barn (varav många 15-timmars) och 4 i personalen + kock + resurs.

Men visst, samtidigt så kan jag känna en lättnad över att kunna vara själv hemma på dagtid ett par timmar så jag hinner plugga då. Ska bli skönt att kunna umgås som en "normal" familj när pappan kommer hem efter jobbet.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Vi hade egentligen sökt dagisplats till 4:e januari, men tackade nej. Vi tycker att hon är för liten för att gå på dagis (1.5 år). Vi löser det på annat sätt. Pussla med tider (skiftgång), hjälp från farfar o.s.v. Vill gärna vänta med dagis tills hon själv har ett behov av det (3 år?). Känns inte okej alls att lämna bort ett barn som inte ens lärt sig prata ännu, och är i en mammig/pappig ålder.. Men jag förstår att många (t ex ensamstående) inte har något val.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Det är en märklig känsla, tiden går så snabbt. Eftersom min sambo varit föräldraledig efter mig så tycker jag att det blev en mjuk övergång för mig. Jag var ju redan van vid att inte vara med min son hela tiden. För oss har det gått jättebra, Adam älskar sitt dagis och vill knappt gå hem. Vi känner oss trygga att lämna honom och är jättenöjda med verksamheten. Han började gå bara 8 h per vecka när han var drygt 13 månader. Nu är han snart 17 mån och har precis börjat gå hela dagar, max kl 8-16 med sovpaus.

Jag skulle i o f s varit väldigt förvånad om det inte gick bra. Adam är så aktiv, gillar att vara runt andra barn och där det händer mycket. Vi har tidigare varit på Öppna Förskolan nästan varje dag och mycket i lekparken med andra barn. Han tycker det ganska trist hemma med bara mamma och pappa :grin:, det märktes extra tydligt nu under jul och nyår när han var borta från dagiset under tre veckor. Hoppas det går bra för er med inskolningen!
 
Sv: Nu är dom STORA!

Men vad alla blir gravida, är det bara jag av det gamla 07 gänget som inte är på tjocken?
Super grattis till graviditeten *super avis*

Rasmus har gått hos dagmamma sen 3/11 (han fyllde 1 år den 22/10) och det går hur bra som helst. Han älskar att vara hos sin dagmamma/dagmammelokalen och vill inte alls åka hem fast han varit där hela dagen. De stora barnen älskar honom, tar så bra hand om honom och pussar och gosar med honom.

Han har varit sjuk i 4 dagar, han fick någon ögoninfektion. Han fick gå hos dagmamma men jag valde att vara hemma med honom i stället.

Sen har väl jag en fördel att dagmamman är kollega med Rasmus farmor ;)

Han blir inte alls ledsen när jag lämnar eller hämtar, han springer iväg och leker på en gång. Tar jag där emot på mig ridkläderna så klänbger han runt mitt ben och kan vara ledsen tills jag kommer hem igen.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Jag tror inte att IrpaSnirpa är gravid igen (inte utifån det här inlägget iaf), tror hon menar att det känns som i förrgår som hon gick veta att hon var gravid med Saga.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Det valet hade vi också, pussla med tider för att barnen ska "slippa" dagis. Mina skolades in vid dryga ett och två år. Jag gick ner i procent för att kunna tillbringa mycket tid med barnen, och det innebär att de går 1-3 förmiddagar i veckan. Och det hade vi kunnat lösa med mina och sambons föräldrar. Men farmor och mormor arbetar fortfarande 100%/70% och farfar/morfar är förtidspensionerad/sjukpensionerad. Jag vill inte låsa upp våra föräldrar till någon oavlönad regelbunden barnpassning, vill inte schemalägga deras umgänge. Jag tycker inte att dagis är så illa att det är värt allt extra besvär det innebär. Jag litar på vårat dagis och tror absolut inte mina barn far illa av att vara ganska små när de började.
 
Sv: Nu är dom STORA!

Vi har all möjlighet i världen att ha Saga hemma egentligen.
Men Saga har ett behov av att träffa folk, leka osv.
Hon kommer inte gå hela dagar till en början utan hon är där när vi jobbar.
Pussla kommer vi få göra till överdrift ändå, sambon kan börja jobba kl 04 och jag börjar 06. Dagis öppnar först 06.30. Så vi får pussla ändå :p
 
Sv: Nu är dom STORA!

Nej, våran ( 1 och 1 månad gammal) har inte börjat på dagis och vi har inte sökt nåt heller. Vi bör väl göra det tids nog då det är minst 4 månaders väntetid här. Fast vi har ångest över dagis. Hon är ju så liten än :(

vi bara skjuter det framför oss hela tiden..ingen vill riktigt ta tag i den biten här hemma. Jag kan dra ut på FP till mitten av maj, sen vet vi inte riktigt vad som händer. den dagen, den sorgen.
 
Sv: Nu är dom STORA!

KL
Har också en 07a men jag är inte så aktiv att skriva.

Sonen började i augusti, 1 år och 4 månader och det har gått kalasbra!! Han stortrivs på dagis (Jag vet det heter förskola men det är ju så svårt för barnen att säga!) och utvecklas enormt där.

Jag hade inte så mycket ångest förrän precis sista dagarna, var mest nojjig för att komma in i hämta och lämna-träsket, och det har blivit precis så jobbigt och stressigt som vi var rädda för. Men det märker ju inte sonen av, och han älskar att vara där som sagt:bump:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 231
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 474
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 607
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp