Nu behöver jag lite hjälp. Någon som har lite tid över?

varmisen

Trådstartare
Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en vagn från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal, helt gratis, att köra med. Behöver jag ens nämna vad mitt svar blev? :banana: :love:
Vagnen är i toppskick och har förvarats inomhus hela tiden, så där är det inte så mycket att göra. Inte ens färgen flagnar på den! Ska dock gå igenom allting, smörja osv. för att vara säker, men någon renovering är det inte tal om alls :banana: :D
Båda mina hästar är fd. körhästar, först inom travsporten och senare inom "vanlig" körning. Hos mig har de dock använts endast som ridhästar, men jag vet att de är jätteduktiga och enkla att köra med.
Nu dock så är det jätte länge sedan jag körde något (vi snackar typ 15 år sedan) och jag kan ju erkänna att jag har i princip glömt allt som har med utrustning att göra. Jag har dessutom aldrig kört med något som har varit från "förr i världen" så känner att jag är totalt nybörjare igen :confused: Behöver verkligen uppdatera mina kunskaper.
Mina frågor nu är vilken typ av sele ska jag satsa på? Är det en helt vanlig sk. gigg/bröstsele som jag ska söka efter? Vad annat är det att tänka på just när det gäller utrustningen? Och hur är det med dagens selar och gamla vagnar? Passar de bara så där rakt av ihop eller hur ligger det till?
Jag tar tacksamt emot alla svar och tips från alla Er kunniga kuskar här inne! :)
 
Va skoj att hitta en så bra gammal vagn :-) Hur ser vagnen ut, har den svängel och hur ser skaklarna ut? Har du några bilder på den? :-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Relationer Jag har på riktigt väldigt svårt att övertala mig själv att det inte är mig det är fel på när allt fortsätter gå åt skogen. Nu vet jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 363
Senast: Lipperta
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 803
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp