Nu har helsiket börjat igen:(

skuggan_

Trådstartare
Skrev för ungefär ett år sen till er bukefalister och bad om hjälp om katter som kissar inne, mamma har fått spader och hotar med att bara kasta ut dem om dem inte slutar. Fick en massa tips och testade allt men inget fungerar.

Idag har hon pissat på ställe efter ställe, på en påse hon kissade på blev det rödfärgat och jag börjar undra om hon är sjuk. Jag funderar på att ta henne till vet på måndag om hon inte redan är borta. Får nämligen pengar imorgon av en släkting. Mina frågor är om ni vet på ett ungefär vad en undersökning kan kosta? Och om ni vet på ett ungefär vad det kan bli för behandling och vad det kan kosta?

Snälla hjälp skuggan_
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Jag skulle absolut ta henne till vet om hon kissar rött. En av våra katter gjorde det, och hon hade urinvägs infektion.
Då kan du även rådfråga veterinären om att hon kissar överallt, det kan ha att göra med ev urinvägs infektion eller liknande. Jag kan tyvärr inte minnas vad priset för undersökningen var, det enklaste är är att ringa och fråga. De har säkert även jour öppet under helgen.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Om det är blod du sett så har katten en inflammation i urinvägarna som kan bero på urinvägsinfektion, urinsten, kristaller eller stress. Katten bör få veterinärvård snarast då detta är väldigt smärtsamt.

Om det är urinsten kan det bli totalstopp i urinröret och det kan förutom att det är oerhört smärtsamt även vara dödligt.

Ha stenkoll på katten så att det verkligen kommer urin varje gång den försöker kissa. Om inte så är det ilfart till veterinär som gäller.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Tack för svar, kan detta vara en orsak till varför hon kissar överallt? Det kommer ofta små mängder, hon kissade dock bara rött en gång och dem andra genomskillingt. Hon tvättar sig rätt ofta "där nere":confused:

Läste att man isåfall (om det är sten) skulle ge blöt mat vad säger ni om det?

Tack skuggan_
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Låter ju mer som en urinvägsinflammation än en "olydig" katt. Katten behöver behöver komma under vård och som vanligt gäller att ju snabbare man sätter in behandling desto lindrigare blir det för djuret och billigare för djurägaren. Veterinären kommer att undersöka katten och ta ett urinprov. Har du möjlighet att samla in hemma är det smidigt, man kan inte kontrollera förekomst av bakterier på ett sådant prov eftersom det är kontaminerat, men andra viktiga parametrar - som pH och ev kristaller - syns. Pris under 1000-lappen, iallafall härikring. Sedan tillkommer medicin från apoteket om det nu är en urinvägsinflammation. Om det blir stopp i urinröret, vilket är ovanligt på honkatter, kostar det betydligt mer med spolning osv för att lösa stoppet.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Ehm. Det brukar vara ett bra sätt att få slut på skvättandet inne, eftersom det ofta är revirmarkeringar.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Skvättandet kommer säkert av att hon har ont, samma sak med tvättandet.

Blötmat är i de allra flesta fall det absolut bästa att ge katten men rådgör med veterinären för det kanske behövs veterinärfoder till att börja med för att lösa upp eventuella kristaller eller om det nu är stenar (jag är osäker på om det gäller båda sorterna)

När min katt hade kisseriproblem gick veterinär besöken på drygt 2 000,- efter ersättning från försäkringsbolag.

Ultraljudet gick på 350,- och urinprovet på 370,-.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Ni måste ju åka in snarast möjligt, i värsta fall kan hennes tillstånd bli livshotande.
Är det du eller din mamma som äger katten? Har inte hon pengar? Be henne läsa den här tråden så hon inser att katten måste till veterinären omedelbums!
Spelar ingen roll att det blir dyrare på helg, katten lider just nu och sannolikheten är stor att det blir betydligt dyrare och allvarligare om ni avvaktar.
Vad står katten på för foder?
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Ehm. Det brukar vara ett bra sätt att få slut på skvättandet inne, eftersom det ofta är revirmarkeringar.

Har aldrig hört talas om att honkatter brukar skvätta blodblandad urin inomhus som revirmarkeringar. Däremot är täta trängningar och blodblandad urin ett mkt vanligt symptom på urinvägsinflammation eller -infektion. Om man gör samma bedömning på en hankatt är man rejält illa ute eftersom deras blodblandade skvättande brukar sluta med en stopp i urinröret, ett livshotande tillstånd.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

TS skriver ju att katten brukar kissa inne, men nu är det blod i. Innepiunkandet tycks ju ha pågått över ett år.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

TS skriver ju att katten brukar kissa inne, men nu är det blod i. Innepiunkandet tycks ju ha pågått över ett år.

Ja från och till, min mormor som inte tkr om katterna brukar stressa upp dem och jag bråkar vilt med henne för hon ska fatta att katterna inte kan behandlas så.

Till er andra: Just nu mår hon bra, helt normal är hon dessutom har hon inte kissat någon annanstans idag. Har heller inte hittat något blodblandat urin i lådan. Ska kontakta vet på måndag då det inte finns helgvet i halmstad. Hon äter torrfoder från FRISKIES och har gjort det sen hon slutade med kattungefoder!
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

En enkel sak att börja med för att hjälpa katten är att byta matsort. Friskies torrfoder är den absolut sämsta kattmaten som finns på marknaden.

Blötmat är oändligt mycket bättre för katten att äta då den i de flesta fall nästan bara innehåller animalier. Friskies innhåller väldigt mycket från växtriket som katter inte är gjorda för att äta.
Salthalten i Friskies är väldigt hög kan kan medverka till stenar eller om det nu är kristaller i urinvägarna.
Äter katten blötmat får den även helt automatiskt i sig mycket vatten. Eftersom katten från början är ett ökendjur har den en dålig drickreflex och då extra viktigt att den får i sig vatten via födan.

Om du promt vill ge katten torrfoder så leta reda på en sort av högre kvalitet, exv Eukanuba och ge katten många möjligheter att dricka. Ställ vattenskålar på många ställen i hemmet tex fönster.
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Ja från och till, min mormor som inte tkr om katterna brukar stressa upp dem och jag bråkar vilt med henne för hon ska fatta att katterna inte kan behandlas så.

Till er andra: Just nu mår hon bra, helt normal är hon dessutom har hon inte kissat någon annanstans idag. Har heller inte hittat något blodblandat urin i lådan. Ska kontakta vet på måndag då det inte finns helgvet i halmstad. Hon äter torrfoder från FRISKIES och har gjort det sen hon slutade med kattungefoder!

har hon ej kissat något i lådan eller mycket lite hade jag faktiskt blivit väldigt orolig. en katt med stopp i urinröret är livshotande...
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Kan bara hålla med MonteRose angående kattfodret.
Hur mår hon nu? Har du bokat veterinärtid?
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

KL

Ringde vet och iom att hon bara kissade rött en gång tyckte han kunde avvakta och se. Hon har inte kissat på andra ställen än i kattlådan börjar fundera på om det är stress eftersom mormor inte tkr om dem och skriker och baknar mkt efter dem?

Annars mår hon bra äter och dricker som vanligt, ska kolla efter nytt foder då. Men angående blötmaten: Dem älskar den men det har hänt att dem har spytt kan det va att dem fått för mkt?

Skuggan_
 
Sv: Nu har helsiket börjat igen:(

Stress kan bidra till att katten får urinproblem då urinblåsans väggar drar ihop sig vid stress. Varför skriker din mormor på dem? Så kan det ju inte pågå, djur ska behandlas med respekt och vad hon än skriker om så förstår de inte vad som väntas av dem - alltså fyller skrikandet inget syfte annat än att hon mår bra av det(?). Kan du inte konfrontera henne och be henne lägga av? Man kan inte bete sig som en unge och skrika på en oskyldig varelse bara för att man ogillar dem, en äldre människa borde veta bättre och det kan du hälsa henne.

Av de billigare kattfodren på marknaden så är Mjau det bästa i mina ögon då det innehåller ganska mycket kött, betydligt mer än Friskies och Whiskas (båda skräp) iaf.
Vad är det för märke på blötmaten? Visst kan de spy av att de slänger i sig maten för snabbt, pröva att ge mindre portioner i taget och se om det blir bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 202
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 843
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp