Bukefalos 28 år!

"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Q

qrumelur

Citat från en blogg:

"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Först ironiserar modern barnets sura min, förklarar sedan för läsaren att mormodern har köpt en sele till matstolen och skriver sedan:
"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Får man verkligen binda fast folk i stolar? Är inte det olaga frihetsberövande?

Och ursäkta att jag säger det men hur svårt kan det vara?
Varför ska man sätta fast barnet på det där sättet?
Vad är syftet?

I det här fallet så rör det sig dessutom om en unge som är frisk och fullt funktionsduglig. Dvs. bara allmänt busig. Den är väl 1,5 år eller nåt.

Det enda syfte jag kan tänka mig är att kunna äta i lugn och ro utan att vara orolig över att barnet ska klättra ut och ramla och slå ihjäl sig (ja, jag fattar att det handlar om säkerhet). Men ... kan man inte bara sätta ned barnet på golvet då?

Nu skrattar ni väl ihjäl er - men hur svårhanterliga är små barn egentligen?
I min värld är det så enkelt. När ungen ska äta så får man väl stötta den så att den sitter kvar......?
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Jag spänner alltid fast elin i vagnen och i barnstolen, för hennes egen säkerhets skull. dert händer att ´man glömmer att plocka fram allt till måltiden, och då korta stunder när hon sitter i matstolen utan uppsikt vill man inte att det ska hända något.

Eller som när hon sitter i matstolen och leker med köksredskap medans jag lagar mat. då hinner hon göra mycket även om jag är precis brevid.

I vagnen är det ett måste då hon ofta somnar och hon får sova utanför fönstret. och hon skulle göra sig mycket illa om hon föll ur vagen.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Jag spänner hellre fast selma i stolen än att hon klättrar ur stolen och ramlar och slår sig. Om du tittar på de flesta barnstolar så ser du att de har ett säkerhetsbälte eller sele som man kan spänna fast barnet med. Det är inte för att vara elak, mer för att skydda barnet från att göra illa sig innan de byggt upp ett visst vett i kroppen och förstår att de skadar sig om de klättrar ut ur stolen. :)

Sen så är vissa småbarn verkligen hyper och andra hur lugna som helst. Min kompis systers barn är sånna, spänner man inte fast dem i stolen när de ska äta så har de tagit sig ur stolen på en sekund. Jag är helt matt efter 30 min med de barnen och förstår inte hur man klarar det ensam.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

håller med övriga svarande, det är ju för barnets egen säkerhet, inte för att mamman vill beröva barnet friheten.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Även jag håller med ovanstående ,det är för barnets egna säkerhet , min dotter är iofs 3 nu men när hon var runt 1 -1½ så var det en mardröm att inte ha henne fastspänd i matstolen , Hon är fortfarande en riktigt liten "klätterapa" men har ju en helt annan kroppskontroll numera .
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Skjut mig, jag spänner fast E i matstol/vagn/kundvagn!!! ;)

Helt ärligt så är det både för hennes säkert och för lugnet, det ska jag faktiskt inte sticka under stolen med alls. Hur "stöttar" man en 1½ åring som absolut inte vill sitta still? Sjävlklart kan jag sätta ner henne på golvet, men då blir det ingen mat i magen ( hon är högst ointresserad av mat i största allmänhet ).

Nej här hemma får jag välja mina strider noga, i dom striderna är jag pedagogisk och förklarande, skulle aldrig döma om att håna mitt barn. Men om jag ska strida för varje sak så tja då blir jag nog knäpp tillslut..
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Citat från en blogg:

"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Och ursäkta att jag säger det men hur svårt kan det vara?

Jättesvårt! Dessutom är ju stolen lite mer än en meter över marken, barn är ju ganska hållbara men det finns gränser. De är dessutom snabba som illrar. Kan bara föreställa mig att försöka mata en rymningsbenäten 1,5 åring medan jag håller den stenhårt i ena armen eller något (vilket nog dessutom skulle orsaka illtjut och gråt).

I det här fallet så rör det sig dessutom om en unge som är frisk och fullt funktionsduglig. Dvs. bara allmänt busig. Den är väl 1,5 år eller nåt.

Frisk, fullt funktionsduglig och busig dessutom... det låter som ett klart fall för sele. Dessutom tror jag inte ens man får ha klättringsbenägna barn i barnstol utan selen som följer med.

Det enda syfte jag kan tänka mig är att kunna äta i lugn och ro utan att vara orolig över att barnet ska klättra ut och ramla och slå ihjäl sig (ja, jag fattar att det handlar om säkerhet). Men ... kan man inte bara sätta ned barnet på golvet då?

Eller diska, eller laga mat, eller bara ge barnet en lugn stund så hon slipper klättra på bokhyllorna. Vår 8 månaders bebis är nästan alltid på golvet, men inte när man diskar eller lagar mat eller städar. Han är nämligen praktiskt taget aldrig där man lämnar honom och tyvärr har vi möbler hemma så han kan göra sig illa. En företagsam 1,5 åring har väl klättrat halva bokhyllan upp innan man diskat en gaffel. Hittade en gång en av mina kusiner i ungefär den åldern uppe på diskbänken, sträckande sig efter en godisskål på fjärde hyllan i köksskåpet. I ett hus fullt med julfirande släkt som passade honom...
 
Senast ändrad:
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Sånadär selar har väl används i alla tider?

Jag knäckte några stycken under en dag som bebis dock! Envis unge!
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Varför skulle de vara olaga frihetsberövande? De är få barn som sitter utan sele i vagn? Är de oxå konstigt?
Man gör det för barnets säkerhet, de kan sluta ganska illa om barnet ramlar ner från matstol/vagnen/kundvagnen och man har otur.

Vi spännar fast E i vagn/matstol. Fast vi har IKEAs antilop matstol och inte hjälpte deras sele, utan han klättrade ändå ut och upp på bordet, detta hände på 3 sek när vi vände ryggen till och skulle hämta lite papper.
Så barn är snabba som illrar om dom vill.

Jag vet ett barn som inte satt fastspänd i sin vagn och mamman packade upp varor och pang hörde hon bara. Då hade barnet ramlat ur vagnen och rakt ner med huvudet först i stengolvet...

Så jag använder hellre sele än att de ska hända något.

Sätta ner honom på golvet när vi äter, diskar, lagar mat är dödsdömt (då är han 11 mån). Då hinner vi varken laga mat, äta eller diska.

Sen måste han oxå äta och då är de fastspänt i stolen som gäller.

Jag tror nog att du oxå kommer upptäcka att barn ÄR snabba och de säkraste är att ha dom fastspända i vagn/matstol. :laugh:
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Ja, jag läser vad ni skriver men jag tycker ändå att det känns ... fel...
Att det handlar om säkerhet begriper jag, dummare än så är jag inte. ;)

Sele/säkerhetsbälte i vagn tycker jag är väl helt ok.
Fast jag är mer av idén att om ungen klättrar ur vagnen så låt den gå då.
Men det kan ju finnas situationer där man inte har tid till det och då är det ju säkrare att ha kontroll.

Varför ska ungen sitta vid bordet om den inte äter? och när den äter så behöver den väl stöttning och hjälp? Det här med "sitta kvar tills alla ätit upp" kan man väl införliva sen när ungen är större?

Också har jag säkert svårt att förstå eftersom mitt enda barn hittils ligger i säkert förvar i magen ... För ett har jag då lärt mig sen jag blev gravid och det är att man inte har en aning förän man är där själv.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Åh, följdfrågor till er som varit där!!!

Varför var era barn hopplösa att ha i matstolen och på vilket sätt?
Kan jag få ett exempel på en situation?

För i min värld sätter man barnet i stolen när det är dags att äta och när barnet har ätit klart sätter man ned det igen.

Jag hatar skräckhistorier i stil med "hon skulle bara packa upp varorna". Men där inser jag ju att det är ett ögonblicksverk.
Jag menar barnet sover när man kommer hem, vaknar, man hör det inte och sen pang.

Så i VAGNEN - jAAAAAAAAAAAAAAAA!
Men i matstolen...?
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Varför är de okej att låta barnet sitta fast i vagnen men inte i matstolen? Vad är skillnaden? Mitt barn kan inte gå men försöker ändå klättra ur vagnen när han inte har sele.

Anledningen till att de flesta vill att deras barn sitter kvar tills alla har ätit är att annars skulle man inte få i sig någon mat o inget lugn. Iaf inte när de gäller vår son. Han är överallt där han inte får vara. De kommer leda till att antingen får man slänga i sig maten eller springa upp hela tiden.
Sen om du lärt barnet att de är ok att gå från matbordet när den var liten till säg 2-3 år, så kan du nog få svårare att lära barnet att sitta kvar tills alla har ätit. Barn lär sig snabbt.

Alla ska väl få en möjlighet att få njuta av maten o inte behöva stressa?

Jag undrar precis som calarizya skrev. Hur "stöttar" man en 1,5 åring som in vill sitta still?

Man ska inte döma andra när man själv inte har en aning om hur de kan vara o inte vet hur andras barn är. De slår bara tillbaka mot sig själv.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Åter igen, vill du ge tips på hur man stöttar ett barn som om den för chansen bara ställer sig upp i matstolen ( och helt sonika försöker klättra ner ? ). När hon sitter fast äter hon eftersom det inte är någon idé att försöka rymma. Så fort hon visar på att hon har tröttnat eller är mätt så lyftas hon. Hon tvingas alltså inte att sitta kvar tills vi andra ätit upp, men tills hon fått i sig lite mat iaf. Hon är så nyfiken på livet, alltid i farten, vill inte vara still så hur ska man lösa situationen?

Hopplös kallar jag henne inte, men för mycket vilja för många gånger och jämt. Man kan inte ta strid för varje sak, jag tar dom strider som jag känner är nödvändiga för 1.5 åring.

Om ungen klättrar ur vagnen så låt den gå då:

Mitt barn klättrade innan hon kunde gå, innan hon hade balansen att egentligen klättra så ja det finns barn och så finns det barn..
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Man kanske har två barn och medan man ger den ena uppmärksamhet så kan det gå på en halv sekund för den andre att klättra ut och trilla ned
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Isak har sele i stolen eftersom han ställer sig riskerar att ramla och slå sig annars. Så hellre en glad fastspänd son än en ledsen med skador.
Det är ju högt och ramla från stolen för en så liten.
Han är snart tre.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Min 8 månadersgrabb ställer sig upp i stolen och klättrar upp på bordet om han inte är fastspännd. Men selen som är på stolen är värdelös, så jag skulle gärna velat ha tag i en bättre :D
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

jag håller med många andra, för barnets säkerhet. våran pojk klättrade ur om inte han var fastspänd, vansinnig om man försökte hindra honom,
och vad ska man göra, när man absolut måste ex amma lillebror?
var jag hemma helt själv med honom så hände det någon gång att jag fick spänna fast honom i stolen för att kunna amma eller gå på toaletten, för han har sen länge kunnat klättra ur sin säng...:/ han klättrade upp i stolen om han fick chansen och risken var väldigt stor att han skulle ramla och slå sig, jag skulle aldrig någonsin kunna förlåta mig själv om mitt barn skadar sig för att jag lämnat honom i en situation som jag vet är riskabel. han har sen den dagen han började krypa varit en klätterapa som man måste har 100% koll på. nu skjuter han istället runt på allt tänkas kan och försöker klättra upp på ex köksbänkar m.m. betydligt lugnare än tidigare men han försöker ändå ibland

nu är han så pass stor att jag vet vad han klarar men vi får ändå har stor koll.




håller med calazyria om att man måste välja sina strider..
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

De flesta barn lär sig äta själva när de är runt 1år . Oftast får man inte hjälpa dem då utan de vill själva, och istället för att bara sitta och vänta på att barnet ska bli klart kan man ju plocka ur diskmaskinen tex.

Moa (14 månader) är ingen urklättrare men har ändå selen på i stolen, just in case. Hellre en sele på än ett brutet nyckelben efter fall (vilket nyss hände ett barn här på buke) eller ännu värre.
Inte fasen bryr hon sig om den är på eller inte medan hon äter (och leker med) maten.

olaga frihetsberövande, det tycker jag var rätt långsökt:crazy:

Iaf jag ställer till Moa maten medan jag gör annat - guuud vad skönt det var när hon lärde sig äta själv:D
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Att barn behöver sitta fast är en sak men jag tror att det är tonen i bloggen som du reagerar på? Att hon ironiserar över vad barnet gör och är?
Mina barn satt fast när det behövdes. I matstolen satt de däremot aldrig fast, den hade inget bälte/sele utan det var total kontroll som gällde hela tiden. Sedan är ju mina barn snart 19 och snart 21 år och då var inte säkerhetstänket lika stort som idag. Tex så var fem punktsbälte på bilbarnstolar förbjudet vilket är vansinne och var vansinne då med. Hur får man en liten att sitta stilla när de lätt krånglar sig ur nedåt :crazy: Sonen lärde sig det när han var sex månader och just hade växt ur babyskyddet. Det var inte en tanke på att sätta honom i baksätet om ingen vuxen satt där med för då var han strax lös.

Jag tycker att det är bra att du funderar på hur du själv vill ha det och man kan bli förvånad över hur ens tanke var och hur det blev i verkligheten. Jag håller dock med dej om att man ska fundera på varför man gör något och inte göra det av slentrian. Precis som när det gäller allt annat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 170
Senast: lundsbo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 053
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 198
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp