Bukefalos 28 år!

"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Du lär bli varse ;)

Har för mig att det är väldigt många olyckor där matstolar är inblandade.

Vi har tom satt fast stolen i bordet då min lille tar spjärn med fötterna under bordet och lyckades (nästan) att välta hela stolen. Och jo jag sätter fast honom i stolen med medföljande fastsättningsanordningar :D

Så har vi också, stolen fast i bordet och Isak fast i stolen.:D
Vi har provat vanlig stol vilket inte funkade, han klättrade upp på bordet, kastade sig nästan ur den och höll på
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Varför inte? Det lät jag mina barn göra när de var små och inte ville sitta vid bordet. Idag när de är vuxna så sitter de vid bordet och äter som alla andra iallafall.
Det är väl inte så himla farligt att låta barnet äta på golvet? Givetvis ett rent golv då men det utgår jag ifrån att man har eftersom små barn tillbringar mycket tid där.
Mina barn lekte att de var lejon och tigrar och de minns det med glädje :laugh: de åt och blev mätta och alla var glada.

Jag håller med dig, vi är otroligt slappa med allt vad gäller regler, men jag räknar med att de har lärt sig det i sinom tid (de är 1,5 och 4). Det är många gånger den stora suttit på golvet och ätit (med mig matandes oftast). Den lilla har inte haft det behovet, utan varit mer matglad och då kunnat lämna bordet för lek när hon ätit färdigt.

Ingen av mina barn har behövt spännas fast men det beror på att de är så lugna, jag spänner fast i pulka och i vagn och skulle självklart gjort det i stol också om det behövdes.

Till TS: Som många andra skrivit så lär vissa saker bli som du tänkt dig och andra inte. Jag minns mycket tydligt t.ex hur en kompis raljerade över de som luktade bebisarna i rumpan för att känna om de bajsat. Det skulle han minsann aldrig göra, gissa vem som snusar rumpa nu? ;) Det är ingen prestigeförlust, utan vissa saker är bara svåra att tänka sig i förväg.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Allvarligt talat, Qrumelur, du kommer att förstå det där när ditt barn är ett år! Det handlar inte om överförmynderi eller olaga frihetsberövande att säta fast barnet i matstolen eller vagnen! Det handlar om säkerhet och funktion. Allvarligt talat, tror du att det är lyckat att barnet reser sig och ramlar ur stolen, eller att det skuttar ur vagen i trafikerad miljö (även lätt trafikerad är alldeles för farligt för ett så litet barn), och jag lovar dig att det är betydligt jobbigare för barnet (och för föräldern med) att hela tiden bli nedsatt i stolen eller upplyft i vagnen under protester. De allra flesta ungar köper läget! Tycker du att det är olaga frihetsberövande att spänna fast dem i bilen oxå? Många barn gillar inte det heller. Ska man inte kunna åka någonstans med dem ö h t då?
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Får man verkligen binda fast folk i stolar? Är inte det olaga frihetsberövande?
Jag skulle kalla det för LAGA frihetsberövande.
Enligt lag har man rätt att binda fast /låsa in folk, för att förhindra att de skadar sig själva och andra, om det finns en uppenbar risk.

En 1,5-åring som klättrar runt i sin barnstol skulle jag definitivt klassa i riskzonen, då de inte har ett fullt utvecklat sinne för att bedöma risker, och heller ej alltid en pålitlig kroppskontroll för att klara de uppgifter de tar sig för.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

kl

och jag som brukar ha dåligt samvete för jag inte spänner fast C i vagnen eller matstolen... hon har aldrig försökt ta sig ur eller resa sig, men man vet ju aldrig när hon plötsligt får för sig att testa :eek: de små är så snabba och oberäkeliga!
En väninnas son klättrar ur matstolen och upp på bordet på några sekunder... trots medföljande bälte.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Detta tycker jag var ett av "föräldrars" bästa inlägg !

Vad väl och kärleksfullt du beskriver hur det kan vara med ett aktivt barn !
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Sele/säkerhetsbälte i vagn tycker jag är väl helt ok.
Fast jag är mer av idén att om ungen klättrar ur vagnen så låt den gå då.
Men det kan ju finnas situationer där man inte har tid till det och då är det ju säkrare att ha kontroll.

De andra har svarat så bra på allt annat så då tar jag detta då. :D Min son (nu 19 månader) skulle gärna klättra ur vagnen om han fick. Ibland måste han sitta fast och då finner han sig väldigt fort i det. Hur som helst så är det ju en fin tanke det där med att barnet får gå själv om den nu inte ville sitta i vagnen men ibland vet de alls inte vad de vill för efter sju steg kanske barnet inte vill gå något mer, ELLER sitta i vagnen. Vad gör man då? Väntar tills barnet vill gå/sitta i vagnen igen? ;) Det kan ju funka ibland men efter några minuter brukar man tröttna som förälder i en stimmig affär/isande minusgrader/stekande sol...
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Ja, man skulle ju aldrig komma nagon vart om man lat barnet klattra ur vagnen narhelst det ville :D

TS, mina tvillingar ar av den lugna och forsiktiga sorten. Vi har t.ex. aldrig barnsakrat hemma mer an absolut basic och hade bara trappgrindar under nagra manader. Men min ena dotter klattrade en dag upp i matstolen (Stokke, utan bygel) och satte sig ner for att ata lunch, och stallde sig plotsligt upp - och tippade over baklanges med huvudet forst i klinkergolvet :eek:
Tack och lov inte en skrama, men det kunde ha gatt riktigt illa. Jag stod precis bredvid nar det hande, men hann anda inte reagera i tid.
Min andra dotter satt i barnvagnen under hundpromenad och jag som alltid brukar spanna fast slarvade for vi var nastan hemma och hon sag ut som om hon var pa vag att somna. Da bojde hon sig pltotsligt framat utat - och foll ur, handlost mot marken med huvudet forst :crazy:

Sakerhetsdetaljer ar dar av en anledning ;)

Jag tror att du forestaller dig en liten baby, alternativt en kapabel 5-aring, och da ar det forstas lite annorlunda, men det finns ett daremellan ocksa :D
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

*kl*

Jag tillhör de som sätter säkerhetens före barnets vilja i en viss ålder. Har man fött ett par aktiva, nyfikna, företagsamma virvelvindar så inser man snabbt nyttan av sele i både kundvagn och matstol. :D

Det tar ca en halv sekund för en 10 mån bebis att ställa sig upp i kundvagnen. Men hur bra balans tror du bebisen har? ;)

Båda mina har klättrart på stolar och bord innan de kunde gå.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Åh, följdfrågor till er som varit där!!!

Varför var era barn hopplösa att ha i matstolen och på vilket sätt?
Kan jag få ett exempel på en situation?

För i min värld sätter man barnet i stolen när det är dags att äta och när barnet har ätit klart sätter man ned det igen.

Jag hatar skräckhistorier i stil med "hon skulle bara packa upp varorna". Men där inser jag ju att det är ett ögonblicksverk.
Jag menar barnet sover när man kommer hem, vaknar, man hör det inte och sen pang.

Så i VAGNEN - jAAAAAAAAAAAAAAAA!
Men i matstolen...?

Min dotter var överaktiv så sele i matstolen provade vi nog, hon satt inte stilla någonstans och jag vet att vi gick med henne i famnen och matade henne för att hon överhuvudtaget skulle få lite mat i sig. Hon var alldeles för liten och mager för sin ålder och hade inte tid att äta. För sin egen säkerhet använde vi ofta sele att sätta fast henne.

Alla barn sitter inte kvar där man sätter dem. Vårt barn kunde inte ens sitta i gåstolen utan att ramla ur. Hon var för livlig och hal som en ål. Hon ramlade ur matstolen någon gång också. Hon ramlade och klättrade överallt. Ett tag så låg alla köksstolar ner i köket om vi inte var där, allt som kunde klättras upp på lades ner för hennes egen skull.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

min käre son klättrar inte ur sin stol...han kastar sig.. han är ibland mer vild än tam och ibland när han sätts ner i stolen så skrattar han, blir jätte busig och skjuter iväg som en kanon kula.... o jag lovar dig ungen är snabb och hinner man inte fånga går det väldigt illla.
så jag tar mycket heldre att spänna fast mitt barn än att riskera livet.

Det handlar inte om ett barn som sitter fast i panik och gråter utan en ren säkerhets detalj. som att jag spänner fast min son i bilen.
Jack är en kille som kan klättra längst plana väggar..han hittar alltid saker att klättra och hänga på så det är inte alltid så lätt, och han är inte ens ett år.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Provat säga: "varsågod och sitt?" och sätt ned barnet i stolen igen?
Jag är inte dummare än att jag inser att ni som faktistk ÄR där har ett helt annat perspektiv än jag som - som sagt var - har mitt första barn (:love: ) i säkert förvar i magen.
Så jag antar att jag blir nedröstad ganska snart. ;)

Men jag har ändå lite svårt att se det här men jag känner att det blir en väldigt hätsk ton så jag tror jag drar mig ur diskussionen helt enkelt.
Men jag kommer bli mycket förvånad om jag spänner fast mitt barn i en matstol en vacker dag. Mycket förvånad. men jag lovar att höra av er till er då så ni kan få ett gott: "vad var det jag sa..." ;)


Jag är inte ett dugg upprörd eller så, varför tolkar du det så?

Jag tycker du låter lite nedlåtande när du föreslår att jag ska prova säga varsågod och sitt. Jag spänner inte fast mitt barn i stolen för att jag tycker det är kul och skulle det vara så lätt att inte ha henne lös i matstolen så hade jag alla ggr anammat "varsågod och sitt" :laugh:
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Provat säga: "varsågod och sitt?" och sätt ned barnet i stolen igen?

Försök det du med en trotsig, stark, 13 kg tung 2-åring... Visst går det men man får ju upprepa ett antal gånger

Och JA, hos oss sitter alla kvar vid bordet tills alla ätit upp. Det gör dom också på dagis så det är inga konstigheter.
Nu har vi iofs inte sele i matstolen för den är från 70-talet, men nog i vagnen, och i bilbarnstolen sitter han fast förstås.

/Luna, som ALDRIG skulle bli en sån som sa "vänta bara tills du har barn själv, då..":rofl:
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Men jag kommer bli mycket förvånad om jag spänner fast mitt barn i en matstol en vacker dag. Mycket förvånad. men jag lovar att höra av er till er då så ni kan få ett gott: "vad var det jag sa..." ;)



Det tror jag inte. Det finns de barn som fallit ur och brytit sig.

Jag kommer bli förvånad om du inte gör det. Alternativet är att mata barnet på golvet.

En ettåring har liksom inget begrepp om att ramla från höjd=aj aj aj.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Nja man kan ju ha tur och får en väldigt lugn unge.
Men det vet man inte innan.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Åh, följdfrågor till er som varit där!!!

Varför var era barn hopplösa att ha i matstolen och på vilket sätt?
Kan jag få ett exempel på en situation?

För i min värld sätter man barnet i stolen när det är dags att äta och när barnet har ätit klart sätter man ned det igen.
Hur många armar har du??? :angel:

Ponera din 1,5-åring som INTE vill sitta i matstolen när den ska äta.... den vill klättra, krypa upp på bordet, vara "någon annanstans" helt enkelt - hur gör du då?
För samtidigt ska du ta mat från en tallrik med en sked, ha förhoppningsvis lite av maten kvar på skeden och på något mirakulöst sätt få in det i barnets väldigt stängda mun....:crazy:

Middagar med barn kan bli hur spännande som helst :angel: det beror på hur barnet är i sitt sinneslag - är dom vilda från start så är dom :love:
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Visst kan man det. Men även om ungen är lugn från början så kan den ändra sig. Och man vet inte när.

Min son sitter still i sin stol. Jag skulle ändå inte våga ha honom i den utan bälte trots att han aldrig visat tendenser till att försöka ta sig ur. Han är annars en liten vilde. Den dagen kommer då de vill börja testa saker och ting.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Det här med olaga frihetsberövande som så många hakar upp sig på.
Jag säger: "Jag är yrkes-skadad".

jag blev ombedd att gå in och läsa i tråden och jag vill bara poängtera att jag inte lämnade tråden för att jag uppfattade "någon" som specifikt otrevlig utan det var en rent allmän ton.
Som tyvärr florerar på förlädraforum, inte bara här...

Fy jag blir alldeles full av sarkasm känner jag. :p så jag lämnar återigen tråden för jag har inte lust/tid/ork att bråka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Trist när folk inte håller med? ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 473
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 436
Senast: lundsbo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 284
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp