Nu ska han bort...:(

GotAsecret

Trådstartare
Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å det barnsligaste.
Igår fann jag en hög, PRECIS utanför lådan, och en pöl I SÄNGEN! Vilket jag varit smått orolig för hela tiden...
Han var ut (i koppel) på eftermiddagen sedan satt han och skrek vid dörren flera timmar (till och från) för att han ville ut mer.

Jag tror, det känns så, som att det kan vara därför. Eller det faktum att det luktade för mycket från kattlådan, rengjord naturligtvis men sandbytardags, jag var på g flera timmar att göra det men glömde lika fort (jag är tyvärr sådan, vad det än må vara)
Och ja, när jag väl gjorde det (efter att ha hittat högen breve där) så var det då försent :cry:

Jag inser ju då att jag kanske inte är så lämplig som kattägare, han trivs helt enkelt inte (bor väldigt trångt och han kan inte gå ut som han vill) så jag har nu tagit beslutet att han ska bort. På något sätt.

Frågan är ju vad som är bäst?
Han är en oerhört mysig och social katt, men en vuxenkatt brukar inte vara det lättaste att sälja (jag är emot att skänka bort djur) speciellt inte om man inte kan garantera att han är rumsren (vilket hans förra ägare gjorde...jag undrar jag, kanske ville hon bli av med honom därför, de skulle flytta till en nyrenoverad lgh...)

Släppa ut honom har jag såklart tänkt på (igår när jag var arg och impulsiv) men vet såklart att det inte är ett alternativ då det antagligen innebär en plågsam död...det är inte ett öde något djur förtjänar.

Kvar står då avlivning. Vad kan en sådan kosta, ungefär (oförsäkrad, om det gör någon skillnad) och hur går det till? Vad är bäst?
Ta honom (på något sätt) till Ultuna eller funkar mindre kliniker lika bra/bättre?

Jag vill såklart att han ska få ett värdigt avslut så egentligen får det kosta en del bara stället är BRA! Jag vet inte om man får rekomendera?

Kan man delbetala/ta det på faktura? (det är ju ganska akut och detta är naturligtvis sämsta tiden i månaden)

Varför skulle det bli så här? :cry: (ja, jag är fullt medveten om att det mest troligt beror på mig, min förra katt, eller ja ex-sambons, var lika dan - men bara mot mig)

Jag tycker VÄLDIGT mycket om min katt så jag är oerhört ledsen över detta men så dags nu. Jag kunde säkert gjort annorlunda. T.ex. aldrig gått ut med honom så han fick vara innekatt på heltid och inte brytt sig om att han inte fick gå ut.
Varit övernoga med lådan (dvs stoppat spaden under honom direkt...typ) och valt sand av bästa kvalité...

Men nu blev det inte så. Vilket jag såklart är ledsen över men ja...

Och en annan fråga:
Går madrassen att rädda? Hur i så fall?

Tacksam för alla svar jag kan få! :bump:
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Försök hitta ett nytt hem åt honom, kanske finns något katthem som kan ta emot?
Hur du kan ha funderat på att släppa ut katten fattar jag inte :crazy:.
Hur mycket avlivning och så kostar har jag ingen aning om då jag inte äger katt själv.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Försök hitta ett nytt hem åt honom, kanske finns något katthem som kan ta emot?
Hur du kan ha funderat på att släppa ut katten fattar jag inte :crazy:.
Hur mycket avlivning och så kostar har jag ingen aning om då jag inte äger katt själv.

Jag sa att tanken dök upp när jag var arg för att då skulle jag blivit av med honom på en gång...Naturligtvis är jag inte så jävla dum att jag över huvud taget ens skulle överväga något så hemskt!

Jo visst kan jag försöka skänka bort honom, absolut. Om nu någon vill ha en vuxen, opålitlig katt.
Katthem är ju också ett alternativ förstås, men där har de redan överfullt med katter och efter att ha varit på ett känns det inte som någon bra miljö :( Små burar och ett jävla liv dagarna i ända...
 
Sv: Nu ska han bort...:(

På vilket sätt är katten opålitlig då? Om katten alltid gör det i lådan annars, när den är ordentligt rengjord?
Om jag var du skulle jag sätta ut en annons på katten som icke-lägenhetskatt.
Kolla man på nätet kostar en avlivning mellan 300 - 500 kronor vad jag kan se. Dyrare om man vill ha med kremering.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Han har gått på lådan hittills, ja. Men har han en gång gjort i sängen är ju risken stor att det händer igen.
Vad händer med katten efter avlivning? Ska man ta hem den igen om man inte vill kremera? :confused:
Problemet är att det kan ta sån jäkla tid att eventuellt hitta någon vettig som vill ha honom om man sätter ut annons.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Nja, är man nogrann med att rensa lådan behöver det väl inte vara så stor risk?
Jadu, ingen aning. Det bästa är väl att ringa och fråga. Som sagt, har ingen katt så har inte så stor koll på det här :p
Jo, men det är ju värt ett försök. Fråga kompisar om de känner någon som vill ha en katt, sätt ut annons i matbutik osv osv. Ju fler ställen man sätter ut anonns, fråga. Ju lättare borde det ju bli och hitta ett hem till katten.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Är katten kastrerad? Annars kan det vara ett alternativ.
Och är det bara lådan som är problemet är det väl bara att göra ren den oftare. Eller prova att byta sand. Är katten opålitlig i fler avseenden än att han gör utanför lådan? Du kanske kan näta in balkongen (om du har) så får han vara "ute" mer.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag har själv en katt sedan 10 år tillbaka som inte går på lådan riktigt som hon ska.

Jag har upptäckt att sånt som är viktigt är att ha kattsand som katten gillar, inte byta kattsand utan hålla sig till en och samma, se till att kattlådan ALLTID är ren.

När det gäller min katt så tror jag att det delvis har varit nån typ av protest när hon har varit understimulerad. Vi bodde tidigare i lägenhet och då var det värre. Numera bor vi så att hon kan vara ute och det trivs hon mycket bättre med.

I vår nya bostad har jag lärt katterna vart de får vara och inte vara. Deras liggplatser skyddar jag med någon typ av plast och så lägger jag en filt uppepå.

Jag förstår att det är problematiskt när man bor i en liten etta och inte kan stänga dörrar mellan rum och så. Dessutom kan det ju vara så att katten inte trivs med den tillvaron men jag tror att det finns saker du kan göra som kan påverka kisseriet åt det bättre hållet.

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Är katten kastrerad? Annars kan det vara ett alternativ.
Och är det bara lådan som är problemet är det väl bara att göra ren den oftare. Eller prova att byta sand. Är katten opålitlig i fler avseenden än att han gör utanför lådan? Du kanske kan näta in balkongen (om du har) så får han vara "ute" mer.

Han är givetvis kastrerad.
Sand har jag provat olika sorter, kanske var denna någon han inte gillade (eldorados kompakt...)?
Njaej inte direkt opålitlig men det räcker att jag inte kan lita på att han går på lådan.
Jag har ingen balkong.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hur ofta gör du ren lådan?
Hur du provat nån dyrare sand typ Tidy Cat? Jag har 2 katter varav en fertil hane och mina lådor luktar aldrig, behöver aldrig byta all sand heller. Utan tar bara bort bajs å kissklumpar. Givetvis skurar jag lådorna ibland.Jag har Extreme classic till mina katter och en säck 10 kg räcker i en månad åt två. Tycker det verkar drastiskt att ta bort honom för att han inte gillar lortig låda? Vill du gå på en äcklig toa?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag tar bort honom för att jag inte vill riskera sängen, ja. Är det så konstigt? Jag har inte råd med en ny säng. (vill inte ha någon annan säng heller för den delen)
Jag gör rent en gång om dagen. Det har räckt hittills. Men kan mycket väl vara så att allt kissig sand inte klumpar ihop sig utan det rinner av lite och blir kvar, därför byter jag sand typ en gång i veckan.

Nej jag har inte provat något dyrare.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag tycker det är konstigt att du ger upp så lätt om du tycker om han så mycket som du säger. Tycker du ska prova en dyrare sand om du får byta allt en gång per vecka nu så blir det nog inte så mycket dyrare. Medans du provar kan du ha plast på sängen dagtid så kissar han nog inte där.
Annars omplacering kanske? Till ett boende där han kan gå ut?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Kan vara en idé. Tips på typ av plast? Vart hittar man? Jag vill ju inte göra mig av med honom egentligen men jag har inte råd med en ny säng, så enkelt är det :(
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Duschdraperi har jag läst folk rekommendera till att lägga över sängen men jag tror det kan funka med en uppklippt sopsäck lika bra.

Du skulle kunna prova med att sätta ut en låda till. Mina katter tex vill inte kissa och bajsa i samma låda.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Typ nån kraftigare plastsäck kanske? Har aldrig provat själv, men läst att det kan hjälpa. Så prova det å kanske en dyrare sand så tror jag att dina problem är borta :). Jag tycker Extreme classic är bra. 10kg kostar 179 å man får ett kort så när man köpt 10 får man en gratis.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag tror jag har bestämt mig...Jag ska inhandla plast och bra sand (den andra tog ändå slut igår) och behålla min lilla skrutt! :bump::love::love::love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag gör rent en gång om dagen. Det har räckt hittills. QUOTE]

Jag har två kattlådor och jag gör alltid ren lådan/lådorna så fort jag ser att mina kissar varit framme, just för att undvika "protester" mot smutsig låda/or - har aldrig haft problem med protester. Det skulle kanske vara en idé att du rengör den oftare.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det är bra!
Heja! Klart han ska vara kvar. Du behöver bara lära sig att förstå honom bättre och vad han vill säga dig. Och kanske skydda just dyra saker som säng och eventuell soffa med någon plast?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 413
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 038
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp