Bukefalos 28 år!

Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Varför göra sig argare än man måste?
Jag skrev aldrig att han var utan passning utan frågade vem som passade honom, dvs. det jag undrade var mer att har han fått sällskap som om någon skulle bott där eller mer bara mat/vatten/lådrengöring och några minuters gos?

Sedan att jag tycker det är väldigt udda att vilja kolla upp pris för avlivning efter att katten gått utanför lådan har kanske inte så mycket med saken att göra. Försökte bara hjälpa till ...

Förlåt, det blev bara att jag tog allt av bara farten och såg att "någon" tagit upp detta med katt vs.sjukhus och tänkte då att "det är säkert någon som tror att jag bara skiter i honom så får han klara sig bäst han vill när jag ligger inne" vilket såklart inte är fallet.

Ber om ursäkt för att du tog illa upp, jag menade inget illa mot dig alls, allt känns bara så upp och ner nu när allt kom på en gång :(

Jag hoppas alla fått klart för sig nu att tråden skrevs när jag var mycket upprörd (dels över grannen, och katten och så andra saker som tvunget hände samtidigt så detta med katten blev "droppen" helt enkelt, eller pölen om man så vill...) och att jag vill min katts bästa, såklart. (tro´t eller ej)

Det är ju bra att han talar om när han är missnöjd men han kunde la ha gjort det någon annanstans och inte just i sängen :cool: Då hade jag nog inte reagerat så kraftigt. Men men gjort är gjort.
Nu får jag tänka till lite extra så ska det förhoppningsvis inte hända igen, och med plast eller annat skydd på sängen så är iallafall den säker OM olyckan är framme igen...
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Äh jag ger upp. Ni läser ju bara det ni vill läsa, speciellt du Mandalaki. Läs resterande inlägg innan du hugger, tack. Tänk om ni kunde läsa alla inlägg innan ni idiotförklarar en.

Jag hade läst alla dina inlägg innan jag skrev. Och det ändrar ingenting.

I mars skrev du att du "gick i tankar på" att skaffa katt. Fyra dagar senare var katten där. Det var helt klart att du skaffade katt väldigt hastigt, utan några kunskaper, utan att tänka över vad det kan innebära att ha katt, utan att fundera över om du kan fylla en katts behov.

Och tydligen vet du fortfarande inte hur mycket som faktiskt kan gnissla när man har katt, hur mycket som krävs för att ha innekatt.

Man kan tänka elaka saker när man är upprörd. Men steget från tanke till en tråd på buke är trots allt rätt långt. Du skrev ett välformulerat inlägg där du frågade hur du akut kunde få din katt avlivad på avbetalning - mer upprörd än så var du inte.

Och är man en seriös och ansvarstagande djurägare så tänker man faktiskt inte ens de tankar som du gjorde. Det finns inte på kartan att man ska avliva en katt efter det lilla som din katt gjort - för att den inte känner sig trygg. Och en katts liv ska inte hänga på en så skör tråd att den riskerar dö om den bajsar utanför men får leva om den kommer och gosar.

Dina inlägg andas fortfarande stor okunnighet om katters behov. Du skriver att han bajsar utanför för att han är barnslig. Köp en bra kattbok och läs på - eller omplacera katten. Det låter inte som om du är beredd att göra förändringar så att din katt kan få det bra.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Ja de flesta veterinärer har nog varit med om för många onödiga kattavlivningar och blivit bittra och gett upp, men jag har en nära vän som är veterinär som kämpar emot sådant. Hon fick in en katt förra året som skulle avlivas av anledningen "hon kan inte äta tillsammans med de andra katterna". Katten hade dykt upp hos dem ett halvår tidigare, hemlös och utsvulten och de ville alltså avliva katten för att hon hetsåt och ville ha maten för sig själv?! 2-3 år gammal, frisk (okastrerad) honkatt med magen full med små kattungar.
-----
Helt sanslöst vilka skäl folk kan ha till att avliva en katt.

Ja, otroligt. Ett av de lättaste problemen att lösa för en katt borde väl ändå vara att låta den få sin mat i fred:confused:

Heder åt din kompis:bow:
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Nä jag hade tänkt tanken länge, jag har även haft katt innan. Jag hittade annonsen och kollade på honom, han sades vara rumsren vilket var en förutsättning för att jag över huvud taget skulle kunna ha katt.
Därför tog jag hem honom, hon kunde inte ha honom kvar för att han var för dominant mot hennes andra katt, tror jag det var. Men nu undrar jag om det verkligen var hela sanningen.

Jag får tamejfan skriva och tänka vad jag vill så länge det inte strider mot bukes regler :mad: Att tänka och skriva är väl förfan LÅNGT ifrån att göra något?! Men ja, DÅ kändes det hopplöst och som det enda rätta, men herregud, tänker och reagerar du helt jävla prickfritt när du är upprörd???? (antagligen :grin:)

Ge dig.

Ps. Kor avlas för att bli mat, barn dödas som foster för att de är av fel kön, hästar slaktas för att folk tröttnar...de GÖR, de TÄNKER inte bara, men jag är dum i huvudet för att jag tänker tanken att ta bort en vuxen katt som antagligen blir svår att hitta vettigt folk till (få vill ha en vuxen katt, de flesta vill ha små söta kattungar och när de sedan växer och blir "vanliga" katter är de inte lika roliga längre utan kastas ut/avlivas om de har otur ) då situationen kändes praktiskt ohållbar?!?!?! :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Har någon försökt hindra dig från att skriva?

Du försöker skylla på att du var upprörd, jag tror inte på den förklaringen. Du var inte mer upprörd än att du kunde skapa den här tråden.

Det finns ingen som reagerar prickfritt när de är upprörda. Men jag trodde heller inte att det fanns nån som kunde komma på tanken att avliva en katt som kissat och bajsat utanför TVÅ gånger. Jag tror att du får inse att det ÄR en fruktansvärd idé, hur upprörd du än anser att du var.

Det finns ingen rumsrenhetsgaranti på en katt. Det är en sån sak som du hade vetat om du läst på innan du skaffat katt. Du kan ha en katt i 15 år utan att den någonsin kissar eller bajsar utanför, den är hur rumsren som helst, plötsligt kan någonting få den att göra det. Förra ägaren till din katt behöver inte alls ha ljugit, vilket du antyder nu.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag reagerade på en sak.

Att säga att en katt är rumsren är ungefär som att säga att en häst är trafiksäker.
Det finns ingen "100%ig garanti", shit happens ;)
Det är ju aldrig kul när det händer.

Men vill man verkligen ha en garanti på att katten inte gör behoven utanför lådan så kan det vara bra att tänka både och två gånger på om man verkligen vill ha katt. (och nej, med det säger jag inte att jag tycker att du ska göra dig av med katten ;))
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Nä jag hade tänkt tanken länge, jag har även haft katt innan. Jag hittade annonsen och kollade på honom, han sades vara rumsren vilket var en förutsättning för att jag över huvud taget skulle kunna ha katt.
Därför tog jag hem honom, hon kunde inte ha honom kvar för att han var för dominant mot hennes andra katt, tror jag det var. Men nu undrar jag om det verkligen var hela sanningen.

Jag får tamejfan skriva och tänka vad jag vill så länge det inte strider mot bukes regler :mad: Att tänka och skriva är väl förfan LÅNGT ifrån att göra något?! Men ja, DÅ kändes det hopplöst och som det enda rätta, men herregud, tänker och reagerar du helt jävla prickfritt när du är upprörd???? (antagligen :grin:)

Ge dig.

Ps. Kor avlas för att bli mat, barn dödas som foster för att de är av fel kön, hästar slaktas för att folk tröttnar...de GÖR, de TÄNKER inte bara, men jag är dum i huvudet för att jag tänker tanken att ta bort en vuxen katt som antagligen blir svår att hitta vettigt folk till (få vill ha en vuxen katt, de flesta vill ha små söta kattungar och när de sedan växer och blir "vanliga" katter är de inte lika roliga längre utan kastas ut/avlivas om de har otur ) då situationen kändes praktiskt ohållbar?!?!?! :mad:

Jag tror din katt ÄR rumsren. Men även rumsrena katter kan gå utanför lådan någon gång. Till exempel om lådan de brukar gå på är smutsig.

Att katten kissar i sängen beror inte på att den vill protestera eller vara dum mot dig, utan för att en säng, med en massa löst tyg i form av täcken och liknande, är ganska lik en kattlåda ur kattperspektiv. Eftersom han inte ville gå på sin vanliga låda, så valde han det som var mest likt en låda i lägenheten: er säng.

Våra två katter är i högsta grad rumsrena. Trots det har bägge vid olika tillfällen kissat utanför lådan. Sen vi lärt oss lite mer hur de fungerar så gör de inte det längre. Det är ju en fråga om att lära sig som kattägare, inte om att en katt som en gång gått utanför lådan inte mer är rumsren. Eller att katten "protestkissar" för att den är dum. Katten gör som det verkar vettigast utifrån sitt eget perspektiv, inte för att straffa oss människor (så listiga är de inte). Vill man att katten ska bete sig på ett visst sätt (t ex kissa i lådan och inte i sängen), så måste man ju skapa förutsättningar så att det beteendet verkar bäst ur kattperspektiv (t ex genom att stänga sovrumsdörren när man inte är hemma).

Att en vuxen katt är svår att omplacera visste du ju när du köpte den - så varför skaffa sig en katt om man vet med sig att man troligen kommer tröttna på den ganska snart?:confused: I så fall hade det ju varit klokare att skaffa en raskatt, eftersom det finns en större efterfrågan på dem även som vuxna.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

*kl*

Rent allmänt så reagerar jag på att folk blir så upprörda över att TS överväger att avliva katten.

Mår inte katten eller TS bra, de passar inte för varandra eller felet består i att TS inte anses vara tillräckligt bra kattägare så är det väl ändå avsevärt mer ansvarsfullt att avliva katten än att hon bara skulle släppa ut den (vilket många oansvariga kattägare faktiskt gör).

Ser jag till eget resonemang så är våra katter nyttodjur som har ett jobb att göra. De skall hålla gården fri från råttor och möss, därtill skall de vara så pass tama så de går att kelas med.
De kattor som inte fungerar nackar eller skjuter vi sonika. Det kan tyckas hårt och kanske oansvarigt men hellre det än att de flyttar runt eller blir hemlösa.

En katt som tex skulle lägga sig till med olaten att bajsa på höskullen avlivar jag faktiskt.
Skulle den pissa ner vår säng så finge den inte komma in alls, funkar den inte ute så är det bara avlivning kvar.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Att en innekatt EN gång kissar utanför lådan, vilket dessutom sammanfaller med att matte glömt att städa densamma skulle då inte jag ta som intäkt för att katten inte trivs. I så fall skulle bägge våra katter vara avlivade för länge sen, och de flesta andra innekatter också, misstänker jag.

Att avliva skygga utekatter är väl en annan fråga, och är väl just för att förhindra att de far illa (t ex om de skadar sig och inte går att vårda). Möjligen skulle jag i era kläder fundera på varför ni skaffar er skygga katter om ni inte vill ha dem, alternativt om de är tama och tillgivna tills de flyttar in hos er, hur ni egentligen behandlar era katter om de blir rädda för människor av att umgås med er?

En gång är inte en olat. Skulle alla djur som någon gång gör något annat än vad ägaren vill genast avlivas, så fanns det inte många djur kvar.

Den här katten är dessutom till skillnad från dina helt tydligt INTE ett nyttodjur, så varför skulle den behandlas som ett sådant?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

TS tycks ha skaffat sig ett husdjur för att det är mysigt att ha husdjur, att ha ett djur att umgås med. Av samma skäl som t ex jag skaffat husdjur. Djur är spännande och givande bekantskaper.

Med det följer ett ansvar. Man friskriver sig inte från det ansvaret genom att helt sonika avliva djuret när det avviker från den mall man själv satt upp för hur djuret ska fungera. Ansvaret för en katt avviker inte från ansvaret andra husdjur.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hårt och hårt, snarare ren brist på empati för vissa sorter av djur.
Finns alltid en lätt väg för en viss sorts människor, nacka vuxna katter också - hur lyckas du med det? För varför nacka kattungar, de kan ju knappast ha hunnit med att störa din tillvaro så pass mycket att du dödar dem?

Så här apropå så är jag glad att hästar är så dyra, tänk hur många som skulle slaktas om de lade sig till med olater, men tack och lov híndrar pengarna folk.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Men istället för att vara otrevlig kan du ju göra som flera andra, komma med bra råd på hur det ska undvikas och vad som kan tänkas vara problemet.

Nu är ju denna tråd högst inaktuell så jag hoppas du lägger ner snart.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Köp en bra kattbok och läs på. Och plöj nätet, det finns hur mycket grundläggande info som helst som man behöver veta när man skaffar innekatt.

Om jag är otrevlig eller inte är oviktigt, det viktiga är att du reagerar med noll känsla för ditt djur när det uppstår ett problem med det.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Mina katter brukar då hålla sig på lådan, även om jag inte hunnit med att städa den. Möjligen har det hänt att någon satt sig brevid lådan men verkligen inte i sängen. Eller i möblerna.

Jag vill tillrättalägga ditt antagande om att vi har skygga kattor eller skaffar kattor som blir skygga pga hur vi hanterar dem.
Våra katter är inte på något vis skygga utan kommer oss till mötes så fort någon går ut på gårdsplanen. Sitter jag i trädgården så dröjer det inte många minuter föränns jag har en spinnande katt i knäet. Ropar jag på dem så kommer de.

Jag upplever det som att TS katt är en nyttokatt för henne. Ett sätt för TS att må bättre själsligt.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Mina katter brukar då hålla sig på lådan, även om jag inte hunnit med att städa den. Möjligen har det hänt att någon satt sig brevid lådan men verkligen inte i sängen. Eller i möblerna.

Jag vill tillrättalägga ditt antagande om att vi har skygga kattor eller skaffar kattor som blir skygga pga hur vi hanterar dem.
Våra katter är inte på något vis skygga utan kommer oss till mötes så fort någon går ut på gårdsplanen. Sitter jag i trädgården så dröjer det inte många minuter föränns jag har en spinnande katt i knäet. Ropar jag på dem så kommer de.

Jag upplever det som att TS katt är en nyttokatt för henne. Ett sätt för TS att må bättre själsligt.

//Waern

Men du skrev ju att ni nackade de katter som var skygga?

Självklart är alla katter ni har sociala, om ni avlivar dem så fort de inte är det? :confused:

Katter som får gå ut kissar sällan i möblerna. Ur kattperspektiv är det bättre att kissa ute än i en säng, om man kan välja.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Där tycker du och jag annorlunda.

Skaffar jag en hund som efter en kort tid visar sig vara ilsk och börjar hugga efter oss så tar jag bort den.
Likväl som en katt som börjar pissa inne.

Ingen av dem är lätt att omplacera.

De flesta skaffar husdjur för att få någon att umgås och kela med, för att det är mysigt. Precis som att många skaffar en häst att rida på och ha roligt med.
Men när det inte fungerar, dvs när det är jobbigare och svårare än mysigt och roligt, skall man fortsätta då?
När man till slut kanske är rädd för djuret, tappar självkänslan för att man inte kan sköta det eller bara känner att allt kring djuret känns som en börda.

Jag har djur för min skull. För att det är mysigt och trevligt (och de har ett jobb). Inte för deras skull.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Men när det inte fungerar, dvs när det är jobbigare och svårare än mysigt och roligt, skall man fortsätta då?

Vad du och jag tycker olika om verkar framför allt vara var vi drar gränsen för "jobbigt".

Jag började skriva i tråden för att en katt riskerade avlivning efter att ha kissat/bajsat utanför två gånger, nu är du redan framme vid att "vara rädd för djuret"...? Det gick rätt fort:grin:.

Och det är väldigt stor diskussion som jag inte har energi att ta nu.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Men du skrev ju att ni nackade de katter som var skygga?

Självklart är alla katter ni har sociala, om ni avlivar dem så fort de inte är det? :confused:

Katter som får gå ut kissar sällan i möblerna. Ur kattperspektiv är det bättre att kissa ute än i en säng, om man kan välja.

"De kattor som inte fungerar nackar eller skjuter vi" skrev jag.

Svar ja, de är duktiga jägare och sociala.

//Waern
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 624
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 126
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp