Bukefalos 28 år!

Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Jag har ett tanke när det gäller plast.

Lägg någonting uppepå plasten. Skulle det vara så att han kissar på plasten så rinner det lätt undan och fortsätter ner på golv eller ner på sängen som är under. Ligger det någonting uppepå t ex. nån diskhandduk eller liknande så suger det upp kisset.

Kanske är svårt på så stor yta iofs. Visserligen så kan det ju vara så att han inte ens är sugen på att vara på sängen när den är plastad. Vore kanske bra om han höll sig därifrån?

Byta kattsand tycker jag låter som en bra idé.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hej!

Jag har goda erfarenheter utav plast som jag gärna berättar. Vi har en katt som växte upp under svåra förhållanden, vanvårdad, instängd i pyttelitet rum med 3 katter till och med dåligt skött låda, så hade hon växt upp med att kissa fel överallt. Rädd, ängslig. Vi köpte henne som ett år gammal via kattförening.

Vid två tillfällen där under första halvåret hos oss så kissade hon i vår säng. Vi fick slänga den, hon kissade en jättepöl som gick igenom allt. Sedan kom vi på att vi kan lägga plast över sängen för att skydda den om hon får återfall.

Nu har vi haft henne i 2 år, katten mår otroligt mycket bättre, fått ett annat självförtroende och det har inte skett några felkissningar på 1-1,5 år, minns inte ens sist.

Men vi fortsätter med plasten över sängen för säkerhets skull. Vi har ett stort stycke plast som vår nyköpta säng kom inlindad i ;) Men du kan säkert köpa plast per meter någonstans, typ skyddsplast för saker, eller duschdraperi som någon sa. Men vi lägger ett överkast ovanpå plasten, ett billigt från Ikea. Det är ett bra tips. Plasten syns inte om man har gäster och skulle katten får för sig att kissa i sängen så är det bara att tvätta överkastet (eller slänga), plasten skyddar ju allt under.
Det enda minuset är att det prasslar lite om man sätter sig på sängen då, men det är det värt.

Så misströsta inte. Din lilla katt har gjort behov på fel ställe EN gång, det är inte hela världen och behöver inte betyda att det sker igen, om du sköter lådan bättre ;) Men för din egen trygghets skull, köp lite plast till sängen.

Lycka till!
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Skaffa en låda till så räcker lådorna längre så att säga om det passar dig bäst att rengöra en gång per dag. Då kan du även prova olika sorters sand i olika lådor. En kompis katter har Katty i ena lådan och Pussi i den andra relaterat till att den ena katten vägrar Katty och den andra Pussi :eek:
Sen kan det vara bra att veta att vatten blandat med ättika är bra mot kattkisslukt. så skulle olyckan vara framme att den uträttar behov utanför lådan så städa först med såpa och dra sedan en fuktad trasa med ättiksvatten på platsen och lukten borde förvsinna. För sånt är ju viktigt både för dig som skall bo där men även för att katten inte ska lockas att kissa igen på samma fel ställe.
Om det ändå inte fungerar så prova sätt ut annonser på t.ex blocket.se och kattsidor för att ge det en chans åtminstone. Mig veterligen kostar avlivning uppemot tusenlappen men absolut bättre än att släppa ut katten vind för våg.Nu skrev du ju bara så för att du var arg men bli då aldrig så arg igen att du gör allvar av saken för det är att skicka katten en plågsam död till mötes. Sen i annons så måste du ju inte skriva "Problemkatt som inte är rumsren" utan skriv mer hoppfullt och typ "Min katt vill skiljas från mig och har talat om det genom att protestkissa- kanske är det just DIG han vill flytta hem till och trivas bra ihop med".
Så en nyfiken fråga- på vilket katthem satt de i små burar och det var livat hela tiden? Samt vad säger regelverket om att ha katter så? Finns det ingen regel för hur stor yta de måste ha som med hundar? Någon som vet?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jo, det är reglerat hur katterna får hållas. Står hos jordbruksverket, men orkar själv inte ta fram det just nt.

Till TS: Hoppas verkligen du kan lösa detta på annat sätt än genom avlivning. Känns väldigt tråkigt att kisse aska dö för att kisse gick utanför lådan en gång när du själv skriver du inte gjort rent lådan.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Vart har jag skrivit att jag inte gjort rent? Jag har tagit bort alla klumpar med kiss och korvar såklart men att sanden var för dålig så allt kom inte med och då blev det ju lite kvar! Det liksom gick inte att få bort precis allt utav den sanden utan jag bytte då hela istället.

Jag kan inte ha en katt som kissar inne, så är det bara. Och iom att det var en hög på golvet och kiss i sängen så känns det inte som att det var "en gång", utan 2.

Så ja, jag ser avlivning som ett alternativ, ska dock ge honom en chans till och prova att sätta ut annons och se OM någon vill ha honom, annars har jag honom kvar och hoppas att det inte händer igen, för DÅ tar jag bort honom.

Tack för alla svar :)
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Lite allmänt svammel och reflekteringar bara

Vad jag inte förstår är hur man kan först ta hand om ett djur och älska det för att sen överväga att ta bort det för att det råkat göra ifrån sig en eller ett par gånger inomhus av nån anledning (eller klantar sig på nåt annat sätt). Naturligtvis blir man förbannad när man får torka skit och kiss från sängar och golv men katten är ju en levande varelse, ett liv, och såna är inte perfekta. Klart sängen är värdefull men är den värd mer än ett liv? Vem är du att avgöra det? Att någon överhuvudtaget kan ens överväga att avliva ett friskt djur för en sån simpel anledning utan att verkligen försöka göra något åt det först är för mig skamligt och riktigt otäckt (nej TS jag klankar inte (bara:p) på dig, jag reflekterar över tidigare trådar också. Det har funnits bra mycket värre exempel genom åren). Varför är inte omplacering det första som kommer upp (efter att själv försöka då- det är ju ägarens ansvar i första hand då dom gjort ett aktivt val att ta in djuret i sitt liv. Djuret har aldrig bett om just det alternativet)? Varför utgår man direkt från att "nä ingen vill nog ha h*n ändå..."? Det kan man ju inte veta innan man försökt "på riktigt"?! Är folk helt enkelt för bekväma? Jag har allt haft mina problemdjur jag med och visst har jag i mina mörkaste stunder muttrat elakheter, men aldrig aldrig aldrig har tanken om avlivning faktiskt varit ett verkligt alternativ.

TS: Jag tipsar om att du hör av dig till Djurhemmet Tigerharen som en sista utväg om du känner att du inte vill/orkar försöka mer. Dom har jourhem runtomkring i hela Sverige. Jag har själv "köpt" djur därifrån och mitt intryck är att det är en jättefin organisation som vill djuren väl och gör sitt allra bästa. Kanske finns det någon snäll bonde eller nåt som behöver en stallkatt så han får vara ute om inte annat. Eller någon som bor större och har kattkompisar? Katten låter ju understimulerad i det här fallet.

Ps: Jag vill absolut inte bråka eller vara elak, jag förstår bara inte resonemanget och försöker ge min syn på saken. Ds
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu ska han bort...:(

Vart har jag skrivit att jag inte gjort rent? Jag har tagit bort alla klumpar med kiss och korvar såklart men att sanden var för dålig så allt kom inte med och då blev det ju lite kvar! Det liksom gick inte att få bort precis allt utav den sanden utan jag bytte då hela istället.

"Eller det faktum att det luktade för mycket från kattlådan, rengjord naturligtvis men sandbytardags, jag var på g flera timmar att göra det men glömde lika fort"
 
Sv: Nu ska han bort...:(

*kl*

Tja, det lät lite hårt att du skulle ta bort honom bara för att han tabbade sig en gång. Bra att du tänkt om o ger honom en chans till :bow:
Sälj/ge bort honom annars - han kanske funkar hos någon om han kan vara (delvis)utekatt?

Jag har själv en dam som kan vara lite opålitlig. Hon kissar gärna på saker (främst i "tyg") som inte luktar "hemma".
Nytvättade filtar, nya skor, om jag tex tar hem schabrak för tvätt, kläder på golvet - ligger detta där hon kommer åt så finns det stor chans att hon kissar på det.
I andra fall går hon så vackert på sin låda. Hon är dessuton utekatt till 80% ca (inne nätter o vid dåligt väder o sina måltider).
Vi har helt enkelt fått lära oss, den hårda vägen , att saker som hon gillar att kissa på inte kan ligga så att hon kommer år att kissa på dem. I alla fall inte om vi inte är hemma o kan hålla lite koll på henne.
Dock bajsar hon aldrig utanför, det är bara kiss.
Sovrummet är också en förbjuden zon för alla våra katter.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Alla svar fu fått handlar om kattlådan. Men tror du verkligen att det är den som är boven. Har det inte hänt ngn gång tidigare att sanden inte varit 100% fräsch?
Jag tror med på att kattenprotestkissar för att den inte får som den vill eller kanske har tråkigt. En katt som får gå ut sysselsätter sig själv, men en innekatt måste man engagera sig mera i. Brukar du leka med honom? En klätterställning kanske skulle vara kul för honom. Att skaffa en kompis till honom är en idé men kanske inte så bra i ditt fall eftersom du verkar lite tveksam till katt överhuvudtaget.
En feliwayadapter är också ett alternativ. Katterna blir mer harmoniska och många katter som kissat inne slutar upp.
Men om inget av detta hjälper, så tycker jag att du verkligen ska anstränga dig att försöka lämna bort honom till ngn annan. Jag har själv en katt som protestkissade i sitt förra hem. Det hände dagligen, i sängar, på kläder, uppe på bort, jag överallt. Sen han kom till mig har han varit 100% rumsren. Så det är inte alls säkert att din katt fortsätter med sitt dumma beteende i ett nytt hem.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det finns plastad frotté att köpa, det har jag i sofforna när vi har kattungar.

Sen håller jag med ovanstående om att katten antagligen behöver mer stimulans.

Finns Urine Off att köpa som bryter ner urinsyrkristallerna istället för att bara täcka med doft, kan användas med hyfsad framgång på möbler och är bra att spraya med när man renjort om katten förorenat på golvet. Absolut inte använda klorin för det kan uppmuntra istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Vet du vad, din katt är inte "opålitlig". Och man tar inte livet av ett djur för att de kissat/bajsat utanför ett par gånger. Förhoppningsvis skulle ingen seriös veterinär ens gå med på det:mad:

När en katt gör nåt utanför gör den det inte för att jävlas med dig. Och den gör det mycket sällan för att lådan inte är rengjord. Det är nånting i dess omgivning som får den att känna sig otrygg, nåt den inte trivs med. Och då är det ägarens uppgift att ta reda på vad.

Tycker du att det är seriös djurhållning att ens överväga avlivning i det läget? Och släppa ut vind för våg, nämn det inte ens igen...

Du skriver själv att du bor för litet och att han ville ut efter att du varit ute med honom i koppel första gången. Det låter sannolikt att han alltså vill fortsätta gå ut, att det är därför han bajsar/kissar på fel ställen. Då måste du fortsätta gå ut med honom, eller omplacera honom till någon som kan låta honom gå ut.

Om du ska gå ut med honom i koppel, försök skapa en rutin där ni går ut vid ungefär samma tidpunkt varje dag, t ex efter din frukost. Då lär han sig det och sitter inte och skriker vid dörren.

Det KAN gå. Men det är inte säkert. Och då måste du omplacera honom till någon som kan ge honom utemöjlighet.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

kan du inte se om ngn bondgård/stall anläggning vill ha honom?
Vi har tagit emit flertalet katter som alla sköts som de ska med vacc osv. Enda skillnaden är att deras hem är i stallbyggnaden och inte i huset.
Att han har levt som innekatt behöver ju inte vara ett hinder. En av våra hade aldrig satt sin fot utanför dörren och idag är hon ute utan bekymmer. Visst tog det henne i alla fall en månad att vänja sig men det kan det ju kanske vara värt.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Förhoppningsvis skulle ingen seriös veterinär ens gå med på det:mad:

En veterinär avlivar om det är vad kunden vill, de vet att alternativen ofta är sämre.


Till Ts
Jag hade förstått om katten aldrig hade gjort sina behov på lådan men nu handlar det ju om två gånger, jag förstår inte hur du kan välja bort honom för det:confused:
Kanske skulle du inte skaffat katt från början om du inte kan ha överseende med det eller är det kanske så att detta var droppen som fick bägaren att rinna över?

Min sons katt kissade/bajsade utanför lådan lika ofta som i sina första 8 år innan vi äntligen fick ordning på hennes problem, visst är det irriterande och jobbigt men jag har aldrig ens tänkt tanken att avliva henne, hon var inte sjuk på ett sådant sätt att hon led, det är bara vi människor som lider av det.

Jag tycker att du ska annonsera ut honom som lämplig stallkatt, hade jag inte haft tio katter redan så hade han fått komma hit men även min ekonomi sätter stopp någonstans.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

En veterinär avlivar om det är vad kunden vill, de vet att alternativen ofta är sämre.

Jag vet. Om de inte lämnar katten vidare till ett katthem för att de anser att friska katter inte ska avlivas bara för att matte var en totalt ansvarslös djurägare.

Den här tråden påminner mig om varför jag sällan är på Katt längre. Att starta en tråd och fråga vad det kostar att avliva och om man kan ta det på avbetalning eftersom det är akut för att katten bajsat utanför EN gång och kissat EN gång... Hon har tagit på sig ansvaret en levande varelse. Jag saknar ord. Och det ska TS vara jävligt glad för.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Vad bra att du beslutade rätt sak, alla djur är värda mer än en chans, t.o.m. 10 chanser är för lite för våra älsklingar. :)

Funderade annars på om din katt känner sig otrygg ibland för att du ofta åker in på sjukhus, vem passar han då?

Annars så har vi en katt som ofta bajsar utanför lådan här hemma ibland, men det är bara att ta bort det och vara glad över att han är så otroligt fin att allt uppväger det. Det finns ju människor som ägnar hela sina dagar åt att torka skit (underbara vårdmänniskor :bow:) så då klarar man väl själv att göra rent någon gång i veckan om ett missöde händer. Dessutom är människoavskräde betydligt otäckare.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag vet. Om de inte lämnar katten vidare till ett katthem för att de anser att friska katter inte ska avlivas bara för att matte var en totalt ansvarslös djurägare.

Ja de flesta veterinärer har nog varit med om för många onödiga kattavlivningar och blivit bittra och gett upp, men jag har en nära vän som är veterinär som kämpar emot sådant. Hon fick in en katt förra året som skulle avlivas av anledningen "hon kan inte äta tillsammans med de andra katterna". Katten hade dykt upp hos dem ett halvår tidigare, hemlös och utsvulten och de ville alltså avliva katten för att hon hetsåt och ville ha maten för sig själv?! 2-3 år gammal, frisk (okastrerad) honkatt med magen full med små kattungar.

Kompisen fick lov av ägarna att leta ett hem för hon vägrade avliva katten och vi hittade ett hem åt henne som ensam innekatt. Dock vantrivdes hon som innekatt så den tjejen placerade själv om henne efter nåt halvår till ett hem ute på landet där hon numera bor ihop med 7 katter till och HAR INGA PROBLEM MED ATT ÄTA IHOP MED ANDRA.

Helt sanslöst vilka skäl folk kan ha till att avliva en katt.


TS -hoppas du omplacerar katten istället för att ens överväga avlivning. Jag har jobbat på katthem, samt omplacerat vuxna katter på egen hand, man får ligga i lite men det finns absolut folk som köper vuxna omplaceringskatter! Det är liksom ditt ansvar som djurägare. Man avlivar inte en katt som gjort sina behov utanför lådan EN gång.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Äh jag ger upp. Ni läser ju bara det ni vill läsa, speciellt du Mandalaki. Läs resterande inlägg innan du hugger, tack. Tänk om ni kunde läsa alla inlägg innan ni idiotförklarar en.

Katten ska varken omplaceras eller avlivas, (om jag nu inte hittar ett lämpligt hem på landet som vore bra för honom, såklart) har ni missat det hela bunten eller?! Jag skrev det då jag var ARG och uppgiven, och då kändes det som det enda rätta att göra. Men nej, han stannar, kan hända jag sätter ut annonser om någon vill ha honom som utekatt på landet, för hans skull.

Han kan ha reagerat på att jag hade sällskap över helgen, det har jag inte haft förut mer än kompisar som sover över efter krogen typ, att han kanske ville ha mig för sig själv (fast han nu fick uppmärksamhet av 2 istället) Jag vet inte.

Ang mina sjukhusvistelser är det väl förfan självklart att någon ser till honom, VAD tror ni om mig egentligen?!?!? Jag har flera back-uper som kollar till honom vid nödlägen eller resor där han inte kan åka med. Herregud. Och ni tycker JAG överreagerar.
Bara för att jag är arg/uppgiven för att katten har kissat i sängen (och en mängd andra omständigheter som såklart kom samtidigt som dock inte katten har någon som helst inblandning i) så gör det mig till en ansvarslös djurägare?!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag tror jag har bestämt mig...Jag ska inhandla plast och bra sand (den andra tog ändå slut igår) och behålla min lilla skrutt! :bump::love::love::love::love:

Skrevs imorse när jag sovit på saken och lugnat ner mig (och vaknat med en kissekatt som krypit ihop tätt intill och påmint mig delvis om varför jag tycker så mycket om honom :love:)

Kom på förresten att han faktiskt gjort en hög utanför en gång tidigare, då hade jag varit borta (sjukhus) han hade såklart fått daglig tillsyn av mormor som var här och rensade, gav mat, borstade och gosade men det är ju inte detsamma som att ha sällskap dygnet runt, som det ju blir eftersom jag är hemma för det mesta.

Kan ju kanske vara så då att han gjorde det för att han var orolig... och det är ju inte bra :(
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Ang mina sjukhusvistelser är det väl förfan självklart att någon ser till honom, VAD tror ni om mig egentligen?!?!? Jag har flera back-uper som kollar till honom vid nödlägen eller resor där han inte kan åka med. Herregud. Och ni tycker JAG överreagerar.
Bara för att jag är arg/uppgiven för att katten har kissat i sängen (och en mängd andra omständigheter som såklart kom samtidigt som dock inte katten har någon som helst inblandning i) så gör det mig till en ansvarslös djurägare?!

Varför göra sig argare än man måste?
Jag skrev aldrig att han var utan passning utan frågade vem som passade honom, dvs. det jag undrade var mer att har han fått sällskap som om någon skulle bott där eller mer bara mat/vatten/lådrengöring och några minuters gos?

Sedan att jag tycker det är väldigt udda att vilja kolla upp pris för avlivning efter att katten gått utanför lådan har kanske inte så mycket med saken att göra. Försökte bara hjälpa till ...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 605
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 126
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp