Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft utedag och blivit utskällda av en människa för att hen inte kunde ta sats med sin bil (som inte hade några dubbdäck) och komma upp för en backe i skogen som ledde till hens hus - för tre skolklasser var i vägen. En vuxen människa som alltså pekade finger åt en av mina elever.
Då kände jag att jag skulle velat ha en skyddstränad hund med mig.. bara för att skrämma lite. Viska lite försiktigt "Ta busen!" :devil: :angel:
 
Är jag överdrivet nojig som oroar mig för ED på Floyd?
Han sover ju i sängen hos oss, men framförallt på mornarna far han mycket upp och ner. De brukar busa rätt rejält på morgonkvisten, och även om vi hindrar dem så snart de börjar blir det ofta 10-15 upp/nedhopp varje morgon. Han är ju inte direkt försiktig heller, utan kastar sig ju helst ut i full fart för att kuta efter Otis eller Ladda när de t ex går ner till nedervåningen. Sedan upp igen för att kolla till mig (husse går upp typ 2h tidigare än jag), sedan ner för att det skramlar i köket osv.

Han brukar även hoppa ner de sista stegen i trappan, eftersom han inte har tålamod att gå även de två sista stegen :banghead: Den är rätt brant, så det inbjuder väl kanske till att hoppa ner det sista. Försöker så klart hindra honom så ofta det går men det är svårt att passa på honom hela tiden.

Det blir ju rätt distinkta landningar på frampartiet varje gång :crazy:
Hur nojig behöver man vara?
De andra har inte hoppat upp/ner ur sängen/trappan på alls det här sättet.
 
Anmälde oss i december till debut i startklass lydnaden. Från början som en rolig grej med två kompisar. Sen gick den ena kompisens hund bort hastigt (och alldeles för tidigt :cry: ) och den andra kompisen ville hellre starta tvåan med sin andra hund (den hon skulle startat med är inte hennes tävlingshund). Så det skulle mest bara vara en plojgrej mellan oss tre där den som var minst dålig skulle bjuda på middag.
Och jag är enda kvar och det är fasiken inte roligt med lydnad och det är inte perfektion i något moment. Dessutom är det i en hall Betty inte funkar i (mycket dofter i konstgräset = hon går runt vissa fläckar för det antagligen luktar kiss).

Kan man skita i att åka? :angel:
 
Anmälde oss i december till debut i startklass lydnaden. Från början som en rolig grej med två kompisar. Sen gick den ena kompisens hund bort hastigt (och alldeles för tidigt :cry: ) och den andra kompisen ville hellre starta tvåan med sin andra hund (den hon skulle startat med är inte hennes tävlingshund). Så det skulle mest bara vara en plojgrej mellan oss tre där den som var minst dålig skulle bjuda på middag.
Och jag är enda kvar och det är fasiken inte roligt med lydnad och det är inte perfektion i något moment. Dessutom är det i en hall Betty inte funkar i (mycket dofter i konstgräset = hon går runt vissa fläckar för det antagligen luktar kiss).

Kan man skita i att åka? :angel:

Klart en kan :). Bara meddela arrangören att du inte kommer :up:
 
Klart en kan :). Bara meddela arrangören att du inte kommer :up:

Att man kan stryka sig vet jag men tänkte om det var värt att åka iallafall för att testa men känner mig inte alls sugen. Samtidigt så är det ju betalt o klart och inte långt att åka :cool: Du som tävlar bruks, hur mycket perfektionsmässigt skiljer det mellan lydnads lydnaden och brukslydnaden?
 
Att man kan stryka sig vet jag men tänkte om det var värt att åka iallafall för att testa men känner mig inte alls sugen. Samtidigt så är det ju betalt o klart och inte långt att åka :cool: Du som tävlar bruks, hur mycket perfektionsmässigt skiljer det mellan lydnads lydnaden och brukslydnaden?

Aha, du menade frågan på det sättet :D !

Är du 100% icke-sugen så skulle jag personligen skita i att åka ;) . Är du typ 80% icke-sugen och det inte är långt att åka som du säger, så hade jag åkt dit och känt hur jag kände när jag kom dit. Då brukar iaf jag alltid bli tävlingssugen ;) .

I de lägre klasserna skulle jag nog säga att det inte skiljer sig alls :) . Både lägre klasser i bruks - och lydnad har iaf jag alltid känt har varit lagom mycket krav på perfektion om man så säger ;)
 
Är jag överdrivet nojig som oroar mig för ED på Floyd?
Han sover ju i sängen hos oss, men framförallt på mornarna far han mycket upp och ner. De brukar busa rätt rejält på morgonkvisten, och även om vi hindrar dem så snart de börjar blir det ofta 10-15 upp/nedhopp varje morgon. Han är ju inte direkt försiktig heller, utan kastar sig ju helst ut i full fart för att kuta efter Otis eller Ladda när de t ex går ner till nedervåningen. Sedan upp igen för att kolla till mig (husse går upp typ 2h tidigare än jag), sedan ner för att det skramlar i köket osv.

Han brukar även hoppa ner de sista stegen i trappan, eftersom han inte har tålamod att gå även de två sista stegen :banghead: Den är rätt brant, så det inbjuder väl kanske till att hoppa ner det sista. Försöker så klart hindra honom så ofta det går men det är svårt att passa på honom hela tiden.

Det blir ju rätt distinkta landningar på frampartiet varje gång :crazy:
Hur nojig behöver man vara?
De andra har inte hoppat upp/ner ur sängen/trappan på alls det här sättet.

Jag tror ju att risken för ED är högst individuell.
Det är ju många faktorer som avgör eventuell ED - anlag, hundens vikt, hur musklad den är, vad den äter för foder, hur den rör sig...

På Corgiforumet på Facebook pågar just nu en diskussion om hur mycket man tycker en valp ska motionera. Många verkar tycka att valpar är gjorda av porslin, och att de får gå max 20-30 minuter först som 5-månadersvalpar.
Min Podrick går ju sådana promenader till vardags. 1-2 gånger i veckan åker vi ut i skogen och går 4-5 km med honom lös. Dessutom började han gå i trappor uppför själv när han var 4 månader. Kort och gott - jag tittar på hur han rör sig och beter sig. Vid två tillfällen har jag märkt av att han flaxat pyttelite med armbågarna, och då har han fått vila någon dag, sedan har det varit bra igen.

Jag hade ju försökt minska de här galna nedhoppen han gör. Går det att sätta någon stadig pall eller avsats som dämpar hoppet lite?
Men att oroa sig för ED tycker jag inte att man ska göra. Ha koll på honom och åtgärda om han visar minsta lilla rörelsestörning istället. När valpen är 5-6 månader tycker jag ändå att de har lyckats bygga lite muskler som tar emot, och jag tycker inte att de är porslinssköra.
 
Aha, du menade frågan på det sättet :D !

Är du 100% icke-sugen så skulle jag personligen skita i att åka ;) . Är du typ 80% icke-sugen och det inte är långt att åka som du säger, så hade jag åkt dit och känt hur jag kände när jag kom dit. Då brukar iaf jag alltid bli tävlingssugen ;) .

I de lägre klasserna skulle jag nog säga att det inte skiljer sig alls :) . Både lägre klasser i bruks - och lydnad har iaf jag alltid känt har varit lagom mycket krav på perfektion om man så säger ;)

Vad är lagom mängd då? Vi har inte skittajta sättande inkallningsmomenten. Hon kan alla moment men ptja, i rallyn är ju kraven på fotgåendet mindre än i lydnaden ;)
 
Är jag överdrivet nojig som oroar mig för ED på Floyd?
Han sover ju i sängen hos oss, men framförallt på mornarna far han mycket upp och ner. De brukar busa rätt rejält på morgonkvisten, och även om vi hindrar dem så snart de börjar blir det ofta 10-15 upp/nedhopp varje morgon. Han är ju inte direkt försiktig heller, utan kastar sig ju helst ut i full fart för att kuta efter Otis eller Ladda när de t ex går ner till nedervåningen. Sedan upp igen för att kolla till mig (husse går upp typ 2h tidigare än jag), sedan ner för att det skramlar i köket osv.

Han brukar även hoppa ner de sista stegen i trappan, eftersom han inte har tålamod att gå även de två sista stegen :banghead: Den är rätt brant, så det inbjuder väl kanske till att hoppa ner det sista. Försöker så klart hindra honom så ofta det går men det är svårt att passa på honom hela tiden.

Det blir ju rätt distinkta landningar på frampartiet varje gång :crazy:
Hur nojig behöver man vara?
De andra har inte hoppat upp/ner ur sängen/trappan på alls det här sättet.
Jag var jättenojjig med min Fenna, hon var bokstavligen SJÖVILD och flög och flängde överallt, drog som en tok i koppel och kunde helt enkelt inte sitta still utan hon var överallt och for. Sedan tyckte hon det var skitkul att tacklas med STORA hundar, liten Kooikerskit vs Dobermann typ. :laugh:
Var hos en hundfysio med henne vid 9 månaders ålder, hundfysion var väldigt impad över att hon var så välmusklad och jämt musklad dessutom och hade så bra balans, undrar varför. :angel:
Slutresultatet blev fria(!) armbågar och höfter, jag var pretty amazed att hon var fri om vi säger så, så det finns hopp! :p
 
I dag har det varit "underhåll" här hemma.
Jag har lagat Mamma Mus BoT. Handlat hem hundmat för en månad, städat hunsstallet och bäddat rent och klippt klor.
Sambo har gått en skogstur på nära milen med Mu, systrarna och Skägget.
Ingen träning i dag. Bara mys :)
 
Är jag överdrivet nojig som oroar mig för ED på Floyd?
Han sover ju i sängen hos oss, men framförallt på mornarna far han mycket upp och ner. De brukar busa rätt rejält på morgonkvisten, och även om vi hindrar dem så snart de börjar blir det ofta 10-15 upp/nedhopp varje morgon. Han är ju inte direkt försiktig heller, utan kastar sig ju helst ut i full fart för att kuta efter Otis eller Ladda när de t ex går ner till nedervåningen. Sedan upp igen för att kolla till mig (husse går upp typ 2h tidigare än jag), sedan ner för att det skramlar i köket osv.

Han brukar även hoppa ner de sista stegen i trappan, eftersom han inte har tålamod att gå även de två sista stegen :banghead: Den är rätt brant, så det inbjuder väl kanske till att hoppa ner det sista. Försöker så klart hindra honom så ofta det går men det är svårt att passa på honom hela tiden.

Det blir ju rätt distinkta landningar på frampartiet varje gång :crazy:
Hur nojig behöver man vara?
De andra har inte hoppat upp/ner ur sängen/trappan på alls det här sättet.

Tonto hoppade upp och ned som fan och fick ED 0.
 
Körde ett agilitypass idag och det gick bra :D Engagerad lillpumi som bjöd väldigt fint och var engagerad hela tiden, det är verkligen det viktigaste! Varenda gång jag frågade om han ville köra igen efter paus, så reste han sig direkt och gick fot (på eget initiativ) bort till starten!! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Nordthor
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 582
Senast: Migo
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 607
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp