Bukefalos 28 år!

Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag resonerar så att en frisk och bra unghund tål att använda sin kropp, och tål den inte det är det lika bra att få reda på det så fort som möjligt så den inte hinner gå i avel. Ska vi verkligen hålla tillbaka hundarna och på sikt utveckla arbetande raser som inte tål att röra sig för än vid tre års ålder?

Ja herregud, Tonto borde ha HD Ö om man går efter vad folk sa om hur mycket han fick röra på sig... Inte ens våran "garbage puppy" hade dåliga höfter (Han blev friröntgad med HD A).
 
:( Släppte jyckarna lösa för lite spring i snön vid lunch och allt var frid och fröjd. När vi kände att vi skulle gå la sig Riley ned och började slicka sig på höger fram, såg blod i snön och tänkte att han måste skurit sig... vi gick in och jag kollade igenom honom men kunde inte hitta något alls. Lät honom vara. Typ vid halv sju snåret märkte jag att han haltade rätt så ordentligt, kände igenom honom igen och jag tror jag kan känna en viss värme/svullnad, men jag vet inte. Han är lite påverkad (nedsatt) men inte så mycket...

Är det något man bör kontakta veterinär för? Den super nojiga sidan av mig säger ja men samtidigt kan jag inte se något alls, så hälsan kanske går över om han får vila?

I nuläget har han bandage på tassen då han vägrade skor blankt.
 
Jag tror ju att risken för ED är högst individuell.
Det är ju många faktorer som avgör eventuell ED - anlag, hundens vikt, hur musklad den är, vad den äter för foder, hur den rör sig...

På Corgiforumet på Facebook pågar just nu en diskussion om hur mycket man tycker en valp ska motionera. Många verkar tycka att valpar är gjorda av porslin, och att de får gå max 20-30 minuter först som 5-månadersvalpar.
Min Podrick går ju sådana promenader till vardags. 1-2 gånger i veckan åker vi ut i skogen och går 4-5 km med honom lös. Dessutom började han gå i trappor uppför själv när han var 4 månader. Kort och gott - jag tittar på hur han rör sig och beter sig. Vid två tillfällen har jag märkt av att han flaxat pyttelite med armbågarna, och då har han fått vila någon dag, sedan har det varit bra igen.

Jag hade ju försökt minska de här galna nedhoppen han gör. Går det att sätta någon stadig pall eller avsats som dämpar hoppet lite?
Men att oroa sig för ED tycker jag inte att man ska göra. Ha koll på honom och åtgärda om han visar minsta lilla rörelsestörning istället. När valpen är 5-6 månader tycker jag ändå att de har lyckats bygga lite muskler som tar emot, och jag tycker inte att de är porslinssköra.

Ja, jag vet ju det men... Ibland blir man så osäker ändå :p
Jag är noga med att hålla honom tunn, man kan se revbenen när man står lite snett bakom honom och jag tycker han är rätt musklad för att vara såpass ung. Han äter en mix av VOMs valpfoder och MUSHs valpfoder.
Vi går ca 2,5 km/dag i skogen, och han som går lös springer säkerligen minst det dubbla. (obs, inte enda motionen de vuxna hundarna får, bara för att vara tydlig :p) Han får stå korta pass på balansbollen ett par gånger i veckan också (efter ok från fysio), främst för att han tycker det är skitkul, men jag hoppas så klart att det gör nytta för ligament och muskelfästen också.

Han har gått i trappor sedan han var typ 12 veckor, men jag bar honom nedför i början.
Jag tänkte att jag ska lägga lite dynor med halkskydd under längs med den sidan som han oftast hoppar ned på, det dämpar ju åtminstone dunsen lite.

Tack för input :up:

Jag var jättenojjig med min Fenna, hon var bokstavligen SJÖVILD och flög och flängde överallt, drog som en tok i koppel och kunde helt enkelt inte sitta still utan hon var överallt och for. Sedan tyckte hon det var skitkul att tacklas med STORA hundar, liten Kooikerskit vs Dobermann typ. :laugh:
Var hos en hundfysio med henne vid 9 månaders ålder, hundfysion var väldigt impad över att hon var så välmusklad och jämt musklad dessutom och hade så bra balans, undrar varför. :angel:
Slutresultatet blev fria(!) armbågar och höfter, jag var pretty amazed att hon var fri om vi säger så, så det finns hopp! :p

Skönt att hon var fri! Just att de far runt är jag inte så orolig för, utan det är just dunsarna.. Jag var på föreläsning med Stefan på Re-Dog, och han menade på att motion som inte är överdriven inte är någon fara, men att det är hårda stötar man ska vara observant på. Det kan ge blödningar i det ej färdigutvecklade brosket i unga hundars leder som i sin tur kan ge artros.. Vet inte om det stämmer men..

Tonto hoppade upp och ned som fan och fick ED 0.

Tack, skönt att höra :D

Jag resonerar så att en frisk och bra unghund tål att använda sin kropp, och tål den inte det är det lika bra att få reda på det så fort som möjligt så den inte hinner gå i avel. Ska vi verkligen hålla tillbaka hundarna och på sikt utveckla arbetande raser som inte tål att röra sig för än vid tre års ålder?

Ja, så klart! Jag håller helt med dig :)
Det är just det här med hårda stötar som jag är orolig för, motion är jag inte så rädd för.
Vi brukar börja släppa wachtlarna i skogen när de är 5-6 månader.
 
Jag har väldigt ont om plats i min lägenhet, men jag lyckades ändå att filma! Balanserade mobilen uppe på en massa hundtidningar, lutad mot ett bordsben :angel:

Första passet med att krypa in under en filt! Vad ju svårt med friktionen från ryamattan, men på annat underlag kan det nog bli något :D
Sen avslutade vi med lite freeshaping av ett trick som är nästan färdigt, bara finslipning och kommandoinlärning kvar. Hon älskar att träna trick, mattes lilla fånräv :love:
 
:( Släppte jyckarna lösa för lite spring i snön vid lunch och allt var frid och fröjd. När vi kände att vi skulle gå la sig Riley ned och började slicka sig på höger fram, såg blod i snön och tänkte att han måste skurit sig... vi gick in och jag kollade igenom honom men kunde inte hitta något alls. Lät honom vara. Typ vid halv sju snåret märkte jag att han haltade rätt så ordentligt, kände igenom honom igen och jag tror jag kan känna en viss värme/svullnad, men jag vet inte. Han är lite påverkad (nedsatt) men inte så mycket...

Är det något man bör kontakta veterinär för? Den super nojiga sidan av mig säger ja men samtidigt kan jag inte se något alls, så hälsan kanske går över om han får vila?

I nuläget har han bandage på tassen då han vägrade skor blankt.

Låter som om han slagit i/skadat en klo. Kolla ordentligt igenom alla klor och klofalsar när det är ljust imorgon bitti. Känn och rucka på varje klo.
 
Låter som om han slagit i/skadat en klo. Kolla ordentligt igenom alla klor och klofalsar när det är ljust imorgon bitti. Känn och rucka på varje klo.

Var min misstanke också, men han säger inget alls. Har petat på alla klor inkl. sporren men det ger ingen som helst reaktion. Ingen klo ser "uppfläkt" ut heller utan allt är som vanligt annars... :( håller honom under uppsikt nu och fortsätter han halta såhär imorgon ringer vi veterinären.
 
Skägget har druckit vatten och har nu i ett par minuter frenetiskt torkat skägget på soffan. Liten är han men det är nästan så han flyttar soffan med mig och Mamma Mu i :meh:
 
Vi har fått typ några millimeter snö och gissa vem som är lyckligast i världen?! :love: Reaktionen när vi kom ut på morgonen och snön var där, alltså det var så fint att se! Svansson betedde sig som en valp, hoppade runt och fjantade sig. Ålade på magen som en säl och sprätte runt snön. Så himla himla fint att se eftersom han har varit lite låg efter det att han blev halt.

@bollen__ helt fantastiskt fint att du fick komma hem till dina grabbar :love:
 
Eftersom du frågade i förra tråden @Asko om avskärmning för vovve/katt så tänkte jag att jag svarar i den här tråden :)

Mitt nattliga shoppande innebar nämligen att jag hittade en variant på amazon som heter typ Kleeger freestanding indoor pet gate, som verkar vara typ flyttbar avdelare med hålmönster. Tänker att det skulle vara enklare för katten att antingen ta sig igenom eller klättra över ett sådant iom att det är i trä och dessutom har olika stora hål i mönstret :)
 
Imorgon ska jag äntligen hälsa på Dahlia och valaparna som är en vecka gamla då :heart
Har inte sett dom sedan valpningen så det ska bli kul och jag har saknat Dahlia så mycket.
Tyvärr fick tiken en infektion i båda sina ögon bara några dagar efter födseln så ögonveterinären fick öppna ögonen för att kunna tömma ut och spola ur allt äckel och nu behöver hon behandlas med droppar i sammanlagt en vecka. Hoppas allt går bra och hon inte får bestående men nu när ögonen öppnats minst en vecka för tidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 049
Senast: Migo
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
679
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 803
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp