Bukefalos 28 år!

Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jaa... Vad ska man säga?
Trodde detta var avlutat redan, men tji fick jag.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Vissa delar är så dumt att det är frågan om det inte är straffbart - så dumt.

"I journalen står att hästarna också behandlats med Flunixin och att adequan sprutats i leden på Rolex, något som automatiskt ger 14 dagars karens. Hästarna tävlades fyra dagar senare."

Och försvaret anser att det krävs dopingtest för att styrka att hästarna haft halter i blodet. Skit då i karenstiden, dopingtesta alla alltid. Nej, det är väl knappast rimligt.

Känns det rimligt att det är ryttarens ansvar att kontrollera vad hästen fått och vilken karens? Ja, det tycker jag. Och så ser det ut idag. För alla utom S Kroon.

Somliga ska helt enkelt inte ha ansvar för djur. När det är viktigare att prestera än att hästarna mår bra, då ska man lägga av.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Noterar också att det var inga problem att förstå fakturan, preparaten och behandlingen kom på faktura men inga höjda ögonbryn där.

Oavsett om det beror på dumhet eller ren och skär ärelystnad, djurförbud verkar inte helt fel...
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Problemet i detta fallet är ju att den avgörande skillnaden är hur preparaten administrerats, läggs de i mjukdel är det 96timmar och i led 14 dygn. Det är nog här den springande punkten ligger S påstår att det skulle ges i mjukdel och i journalen står i led. Är det givit i mjukdel och det felaktigt skrivits i led i journalen ja då hade hästen varit ren på ett dopingprov efter 4 dagar. Det jag finner lite egendomligt är att vid injektion i led så klipps alltid området borde inte vara något att missa borde synas klart och tydligt även på tävlingen att hästen har ett behandlingsklippt område och den borde absolut inte blivit genomsläppt i veterinärbesiktningen, vid injektion i mjukdel tvättas de bara och klipps inte. Adequan är popolärt att rundsmörja hästarna med i mjukdel även när inte några akuta problem föreligger, likadant att lägga in b-vitamin som underhudsblister i bla bakknäna. Många tävlingsryttare på den nivån som gör det regelbundet under tävlingssäsongen och det är 96 timmar på dessa behandlingar. Med tanke på att detta gjordes just 4 dygn före tävling så känns det som att det mkt väl kan vara detta som var meningen skulle göras, frågan är bara vad som verkligen gjordes och var har missförståndet uppstått. Utan dopingprov kan man ju heller aldrig hundra veta hade hästen verkligen preparatet i kroppen, hade den det ja då har den verkligen fått en injektion direkt in i leden. Då uppstår nästa fråga var det meningen eller blev det något fel i kommunikationen någonstans.
Jag tror inte detta fall är så svart eller vitt som det faktiskt framställs för så korkad är nog ingen som håller på med det som yrke på heltid.
Sen vad gäller frågan om det är vettigt att hålla på och rundsmörja hästarna på det viset hela tiden så är det ju en helt annan diskussion så länge det utförs just minst 4 dagar före tävling så är det inget brott vilken åsikt man än själv har i frågan.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Men är Kroon i sådana fall så förhandlingsförlamad att hon inte ser att sin egen häst är klippt och sprutad i led om det inte var meningen? Låter ju jäkligt konstigt. För hon om NÅGON borde ju sett iafl tävlingsdagen att hästen var klippt på ett ställe som inte var meningen då.. :cool: Hur man man missa det?? Och gör man det kanske man inte ska ha med djur att göra ändå... Om det var min häst och en veterinär hade råkat spruta i led, ja då hade jag strukit. För man tävlar inte en nysprutad häst. Så på ett eller annat vis måste ändå hon varit medveten om vad som hänt och det är hennes och enbart hennes ansvar att se till att man förjer dopingreglementet och djurskyddslagen.

Jag har svårt att tro att hon är så efter att hon inte ser att en häst är klippt på en led och sprutad. Då är det grova bortförklaringar!

Och hur kan det komma sig att det hänt 9 (!!!) gånger?? Okej en gång om det blivit tjabbel med veterinär eller journal, men NIO? Då är det nåt fel och jag tror faktiskt inte det är veterinärerna denna gång.

Hoppas hon får stå sitt kast. Ingen häst ska sprutas och sedan tävlas 4 dar efter när det är 14 dagars karens.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag har blivit tillfrågad om det var OK att klippa innan hästen ledbehandlades så det finns nog tillfällen när det inte görs.....
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

För en som varken tränar eller tävlar på denna nivån... Sprutar alla sina hästar så mycket... Alltså typ i något "förebyggande syfte"?


För i mina okunniga öron låter det ju heltokigt om man ska behöva behandla hästarna för att kunna hålla dom rena för att man tränar/tävlar? Eller vad har jag missat?


I min vanliga hobby-värld åker man bara och behandlar en häst som verkligen är halt... typ
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Eller så var den inte sprutad i leden utan i mjukdelen och därav inte klippt, sen har vet antecknat fel i journalen om hur hästen blev sprutad. Ett dopingprov på tävlingen hade ju lätt gett svaret på det iom att det är 96 timmar på mjukdelsspruta, fattar fortfarande inte varför inget dopingprov togs iom att det var tjaffs då hade det ju funnits bevis svart på vitt.

Har inte alls satt mig in i fallet utan relaterar bara till Helsingborgsincidenten som jag läst om.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Vet flera som behandlar sina förebyggande med tex adequan dock då som sagt i mjukdelar samma sak att de får inlagt underhudsblister. Det sliter mkt på hästarna att gå på den nivån och därför vill de förebygga innan det verkligen blir skador av det.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag kan inte någonstans hitta att Flunixin skulle ha kortare startkarens än 14 dagar.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

efter 4 dagar. Det jag finner lite egendomligt är att vid injektion i led så klipps alltid området borde inte vara något att missa borde synas klart och tydligt även på tävlingen att hästen har ett behandlingsklippt område
Jag har för mig att jag läst att det var hästens bakknän som sprutades? Sprutas hästens bakknän och man gör det från insidan så rakas det inte där. Det är inte alla veterinärer som rakar.
Hoppas hon åker dit!! En hästränare och tävlingsryttare på den nivån och har så dålig koll..ja då är det dags att byta yrke!
gulan
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Nej precis, så då kvittar det var de har sprutat Adequan. Har hästen injicerats med Flunixin så får den inte starta.

Sen är det ett kraftigt smärtstillande medel och knappast något man ger i "förebyggande syfte". Det ger man om hästen är halt/har ont.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Dessutom står det uttryckligen att oavsett om det är karenstid 96 timmar eller 14 dagar beroende på var injektionen getts, är det alltid preparatets karenstid som gäller.

Alltså; är det 14 dagars karens på ett preparat även om injektionen inte skett i led.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag tycker också att detta verkar oerhört hänsynslöst mot hästarna.
Men att man inte sett att den är klippt och sprutad på tävlingsplatsen är väl inte så konstigt om det är i januari -februari för då är alla tävlingshästar (på den nivån) helklippta. Och då kan man ju bara helklippa dagen innan om man vill dölja något sådant här.

A
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Dessutom står det uttryckligen att oavsett om det är karenstid 96 timmar eller 14 dagar beroende på var injektionen getts, är det alltid preparatets karenstid som gäller.

Alltså; är det 14 dagars karens på ett preparat även om injektionen inte skett i led.

Där har du faktiskt fel finns många preparat som har olika karenstid beroende på var det sprutas. Att de har längre karens när de sprutas i led beror på att preparatet blir kvar i leden till att börja med därför tar längre tid innan det tas upp och bearbetas för att försvinna ur kroppen.
Sen skall man inte heller glömma att karenstiderna är satta utifrån det längsta man har sett att preparatet kvarstannat i kroppen vid tester alltså kan mkt väl enskilda individer vara helt rena från preparatet flera dagar tidigare pga att de har en högre nedbrytning, därav blir det mkt vanskligt att dömma någon för doping utan att det faktiskt finns ett blodprov som visar att hästen verkligen har substansen i sig för det som gäller i slutänden är ändå att det är förbjudet att starta med preparatet i kroppen.

Vad gäller flunixinet så var det ju det som det debatterades friskt om ifall hästen verkligen fått kommer knappt ihåg det nu var så länge sedan man läste om det men var det inte något att någon vetassistent eller liknande skulle varit ute i transporten och sprutat det var något knepigt i alla fall som verkade mer än lovligt virrigt.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag tycker också att detta verkar oerhört hänsynslöst mot hästarna.
Men att man inte sett att den är klippt och sprutad på tävlingsplatsen är väl inte så konstigt om det är i januari -februari för då är alla tävlingshästar (på den nivån) helklippta. Och då kan man ju bara helklippa dagen innan om man vill dölja något sådant här.

A

Är ju ganska markant skillnad på en vanlig klippning och på en rakning för ledinjektion tror ingen skulle klippa en häst på det viset hade sett ut som en kinesisk nakenhund.

Och till den ovan som hävdar att man inte klipper för bakknä sprutning så stämmer det inte naturligtvis klipps de även för det har aldrig varit med om att inte en häst som blivit sprutad i bakknäet har klippts är ju inte mindre bakterierisk där än någon annanstans.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Men är det 14 dagar karens så är det. Även om den enskilda hästen skulle vara ren efter 12 dagar så är det ändå karens 14 dagar.
Så vet man när hästen sprutades, och när hästen startade, så är saken biff.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Nu debatterar du alltså att karenstid bara är flum?

"Sen skall man inte heller glömma att karenstiderna är satta utifrån det längsta man har sett att preparatet kvarstannat i kroppen vid tester alltså kan mkt väl enskilda individer vara helt rena från preparatet flera dagar tidigare pga att de har en högre nedbrytning, därav blir det mkt vanskligt att dömma någon för doping utan att det faktiskt finns ett blodprov som visar att hästen verkligen har substansen i sig för det som gäller i slutänden är ändå att det är förbjudet att starta med preparatet i kroppen."

Den här meningen skrämmer skiten ur mig som djurvän. Antingen bestämmer vi oss för en ren sport, eller så kan vi ju strunta i vad och när vi ger våra djur olika preparat.

Jag är helt i linje med de seriösare sporterna trav och galopp. Ren sport, annars ingen sport.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sofie Lexner och framtidshästen Inoraline W utvecklas mer och mer. På onsdagen blev det en pallplats och nytt personbästa för ekipaget.
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det väntar en fullmatad tävlingshelg på fransk mark och Sverige har två hoppryttare och en fälttävlansryttare på plats. – Det är en...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Paralympiatravet på Åby på lördag. Och Elitloppet på Solvalla om fyra veckor. Superhästen Önas Prince är redo. – Jag väntar på att få en...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är svenskt i både inomhusfälttävlan och världscuphoppning – och av startfältet att döma kommer det att gå undan i Bordeaux. – Så kul...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp