Bukefalos 28 år!

Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Och hur i hela världen kan du kalla det att dessa hästar "rundsmörjs i förebyggade", när de uppenbarligen var ofräscha?
Är det DU som är SK? :eek:

Den frågan har jag sedan länge redan ställt och om inte,,

i alla fall en "look a like"...
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Och jag vill nog tycka att ridsporten har en hel del att lära av trav- och galopp här, när det kommer till medicinhantering och vettig journalföring. För om detta scenario med S Kroon är så "normalt - det kan hända alla" som Gylle vill framställa - då behövs det V E R K L I G E N krafttag för att få ridsporten på fötter och verka seriös.

Jag vill återigen påpeka att du inte ska framställa trav och galopp som någon bättre (eller renare sport) än all övrig hästsport så länge du inte har fakta som styrker ditt resonemang..

Bara som ett ex ( Stjärntränaren anmäld för djurskyddsbrott /
http://www.folkbladet.se/sport/default.aspx?articleid=5983747 ) för att slippa åter ta del av ditt bristande omdöme..) Dessutom så blandar du i hop äpplen med päron när du gör denna jämförelse, och även verkar helt oförstående till att regler är regler och reglerna gäller exakt på samma sätt oavsett om man är galopp/travtränare, glad amatör, bedriver träning tävlingsversamhet i all typ av hästsport där djur behandlas med all typ av behandlingsmetoder som senare kan leda till dopning.

Det är faktiskt den enskilda utövarens skyldighet/personligt tränaransvar att ta del av den informationen som ansvarigaåterkommande delger.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Och du menar att det inte är ren sport när hästar startar RENA från preparat i kroppen ???

Nej, i min värld är det en sport när ryttaren vet att den garanterat startar med en ren häst.

Och startar du innan karenstiden gått ut då vet du inte säkert att du har en ren häst, om du nu inte går och gör extra dopingprover för att kolla innan start.
Och hur många gör det?

/Camilla
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag anser en ansvarig tränare/ryttare är skyldig till brott, om man startar hästen innan karenstiden gått ut. OBEROENDE på vad dopingprov säger....
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Den frågan har jag sedan länge redan ställt och om inte,,

i alla fall en "look a like"...

Det är ju inte så att gylle är särskilt anonym på forumet, dom allra flesta härinne vet nog att hon inte är Sofia Kroon.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

NU vet jag det, men man började ju undra ett tag...
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Var tvungen att söka själv och jag har bara hittat en enda siffra på karens på Adequan/Adequanin. Bla här;

Sida 11 i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om träning och tävling med djur;

"Otillåtna substanser
Läkemedel
I denna lista redovisas minsta karenstider för läkemedel inregistrerade för häst i Sverige eller i vissa fall i andra nordiska länder.

Adequanin vet (PSGAG) 14 dygn"

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4b2051c513030542a9280003681/2011-024.pdf

Så, så som jag uppfattar det spelar det ingen roll VAR Adequanet/Adequaninet injicerats, det är 14 dgr karens oavsett.

Finns det andra siffror på papper med motsvarande trovärdighet så kikar jag gärna på dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Adequan har alltid när det fanns med haft olika karens beroende på hur det administerades, 14 dygn gällde vid ledinjektion men 96 timmar vid mjukdelsinjektion, glucosamin i sig har ingen karens alls som du säkert vet därav är det den automatiska karensen för 14 dagar för injektion i led och 96 timmar för övriga karenser som gick in.
För det första: Jag menar att du har fel här!! Eller menar du att Peter Kallings har fel ??? "Av Peter Kallings utlåtande framgår slutligen att karenstiden för tävling för
såväl Flunixin som Adequanin vet. är 14 dagar. "
Länkt till det: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx
Ställde frågan tidigare men du undvek att svara på den!!
Ledinjektion är ALLTD 14 dgrs karens oavsett om det Adequan eller bara koksaltlösning man sprutar in i leden.
För det andra: Glucosamin har visst rekommenderad karens på 96 timmar! Hur det var 2009 ska jag låta vara osagt!
SK har tidigare uppgett att hon förväxlat de svenska karensreglerna gällande Adequan med de internationella reglerna! Hon visste inte heller att Adequan och Aqueqanin var samma sak.

Eftersom rådet efter en sådan behandling är "rid som vanligt" så är ju inte frågan så konstig utan mer än undran hur vanligt kan de jobba så tätt inpå.
Efter en ledbehandling hade nog ingen ens fått för sig att fråga eftersom hästen då skall stå på boxvila de första dagarna och alltså inte ridas alls, därav jag menar att just den frågan indikerar ju faktiskt att hon inte viste att hästen hade fått ledinjektion.
Det framgår av materielt att ledbehandligen utförts i samråd med SK.
Ställer frågan igen eftersom du undviker att svara på även på denna fråga:
Tycker du verkar klokt och sunt av SK att visa hästen i försäljningssyfte som hopphäst 2 dgr efter en sådan behandling??? Även om nu SK mot all förmodan trott att den endast blivit sprutad med Adequan (fortfarande karens) i ligamentet?? Hur seriöst är det??
Detta vittnar om SKs dåliga omdöme. Varför nämner hon ingenting på kliniken, om tävlingarna i Helsingborg utan endast i Scandinavium??? För att hon visste att det ej var ok med den tälingen, finns ingen annan rimlig förklaring! Mkt poäng stod på spel för Sk för att kvala till Scandinavium!
Det intressanta i sammanhanget är ju vad var det överenskommet att hästen skulle få för behandling ? Och berättade hästskötaren för sk att hästen blivit injiserad i led efteråt eftersom sk inte var närvarande annars spelar det ju tyvärr ingen roll att hästskötaren sett att hästen fick sprutan i leden (om det inte var det som var överenskommen behandling) om hon inte berättade det utan tog för givet att det var det som skulle göras och inte sa något om det.
Återigen läs länken, det framgår att behandlingen gjort i samförstånd med SK.
Dessutom lär hon väl ha sett att hästen var rakad vid leden, (vilket gjordes) !!
Hästen har dessutom vid ett flertal tillfällen tidigare haft problem med just leden i hög bakknä!!

Om du kommit överens med en veterinär om en behandling den blir utförd när du inte är närvarande tar du inte för givet att hästen får den behandling ni kommit överens om eller dubbelkollar du allt inte bara preparat för det är ju samma frågar du tex vet när ni kommit överens om mjukdelsspruta i bakknä - nu sprutade du väl det som mjukdelsspruta och inte direkt i leden ?
Tror faktiskt inte det är särskilt många som gör det utan man litar på att hästen får vad man kommit överens om före.
Men vad är det som är så svårt att förstå för dig?? Den överrenskomna behandlingen var just ledbehandling! I samförstånd med SK. Det visste SK men hon tävlade ändå och chansade! Hade hon inte haft oturen att någon tjallat hade allt varit frid o fröjd idag, för henne iaf, för hästarna troligtvis inte!

Jag har inte läst någonstans att det framkommit att de var överens om att hästen skulle få injektion direkt i led. Tvärtom att sk hävdar att den skulle få i mjukdel och vet att den fick i led.
Det står utförligt om det i länken ovan.

Ang om de överklagade fakturan eller inte kan vi nog vara väldigt säkra på att de gjorde det,
Jasså, hur kan du vara så säker på det?? Har du kollat med kliniken eller??
de var ju och hämtade allting inkl journal direkt när de öppnade efter helsingborgstävlingen.
ja, antagligen för att hon blev kontaktad av tävlingsveterinären samt överdomaren på söndagen!
En annan intressant sak där är det uttalandet som då skulle gjorts från den som lämnade ut det att de förstod att de skulle ställa ekonomiska ersättningskrav mot dem, varför skulle de göra det om det inte är så att något faktiskt har blivit fel på kliniken ?
Det där har Göran kroon vittnat om och det kan han ju ha vridit till hursomhelst!! Inte en alltför tillförlitlig källa precis! Eller speciellt opartisk! Det är ju försvaret som desperat försöker inkompetensförklara Kliniken samt veterinären, endast för att vinna målet!
Tyvärr är det såhär att SK för egen vinning och för sina framgångars skull struntat i reglerna , hon tog en rövare helt enkelt men blev avslöjad. Eftersom det handlar om 9 tillfällen kan man ju undra om hon nånsin startat med en ren häst??
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Var tvungen att söka själv och jag har bara hittat en enda siffra på karens på Adequan/Adequanin. Bla här;

Sida 11 i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om träning och tävling med djur;

"Otillåtna substanser
Läkemedel
I denna lista redovisas minsta karenstider för läkemedel inregistrerade för häst i Sverige eller i vissa fall i andra nordiska länder.

Adequanin vet (PSGAG) 14 dygn"

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4b2051c513030542a9280003681/2011-024.pdf

Så, så som jag uppfattar det spelar det ingen roll VAR Adequanet/Adequaninet injicerats, det är 14 dgr karens oavsett.

Finns det andra siffror på papper med motsvarande trovärdighet så kikar jag gärna på dom.
saxat ur det:
Karenstider för häst
Injektioner
Injektioner har generellt en karenstid på 96 timmar förutsatt att ingående substans
inte har längre karenstid.
Ledinjektioner har generellt en karenstid om 14 dygn förutsatt att ingående substans
inte har längre karenstid.
Otillåtna substanser
Läkemedel
I denna lista redovisas minsta karenstider för läkemedel inregistrerade för häst i
Sverige eller i vissa fall i andra nordiska länder.
Adequanin vet (PSGAG) 14 dygn
Ampivet vet (ampicillin) 96 timmar
Axilur vet (fenbendazol) 96 timmar
Banminth vet (pyrantel) 96 timmar
Beviplex vet (6 st B-vitaminer) 96 timmar
Bimectin vet (ivermectin) 96 timmar
Bimotrim vet (sulfadoxin, trimetoprim) 96 timmar
Butador vet (butorfanol) 96 timm
Vad reglerna 2012 säger vet jag inte. Adequan finns inte med som substans på karenstidlistan idag. Varför det är borttaget vet jag ej men 2009 fanns det med och hade 14 dagars karens och denna är från 2011.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

gylle;15084940 [QUOTE skrev:
Jag har inte läst någonstans att det framkommit att de var överens om att hästen skulle få injektion direkt i led. Tvärtom att sk hävdar att den skulle få i mjukdel och vet att den fick i led.
Frågan är om du läst någonstans övht. Säger det igen för säkert 3dje gången:
Veterinären, veterinärassistenten samt hästskötaren dvs 3st personer vittnar om att hästen fick injektionen i leden på 3 olika ställen!!
Sk var närvarande vid injektionen av Rolex och menar att hon "trodde" att hästen sprutades i ligamentet, medans alla andra var införstådda med leden!
Det här är vet assistens berättelse:
Sara Hultberg har i allt väsentligt berättat följande. Hon har arbetat som veterinärassistent på
Hallands Djursjukhus i 12 år och är förman på hästavdelningen. Hon blev ombedd att hjälpa
Florian Lackner med en häst som skulle behandlas i höger bakbens knäled. I behandlingsrummet
fanns Florian Lackner, Sofia Kroon och hennes hästskötare. Hästen skulle injiceras på tre ställen i
knäleden. Hon rakade och spritvättade knäleden. Under tiden diskuterade Florian Lackner och
Sofia Kroon. Florian Lackner gjorde i ordning sprutan. Det var Florian Lackner som injicerade
Rolex. Som hon kommer ihåg höll Sofia Kroon i bremsen och hästskötaren i grimskaftet. Själv
lyfte hon vänster framben så som de alltid brukar göra vid ledbehandlingar i bakbenen. Hon såg
att Florian Lackner injicerade Rolex på tre platser i höger bakbens knäled. I samband med
behandlingen gav Florian Lackner Sofia Kroon muntliga instruktioner om hur Rolex skulle
skötas. Instruktionerna innebar först en veckas skritt under ryttare eller i skrittmaskin. Därefter
sedvanlig igångsättning. Hon vet inte vad Florian Lackner menade med sedvanlig igångsättning.
Sedan sa Florian Lackner att Rolex och Gucci skulle behandlas med Flunixin, 11 ml. Både Sofia
Kroon och Johanna Larsson var närvarande i behandlingsrummet när Florian Lackner sa att
hästarna skulle behandlas med Flunixin. Samtliga befann sig inom någon meter. Hon gjorde i
ordning sprutorna med Flunixin. Hon hämtade Flunixinet och drog upp det med en rosa kanyl
som därefter kasserades varefter en ny gul kanyl användes för injektionen. Hon använde sig av 10
ml sprutor vilka rymmer 12 ml. Hon kontrollerar alltid två gånger att det är rätt preparat innan
hon injicerar. Rolex injicerades intravenöst i behandlingsrummet med samtliga närvarande.
Florian Lackner frågade när Rolex var behandlad efter Gucci. Det visade sig att Gucci redan var
lastad i transporten. Hon följde därför med Sofia Kroon och Johanna Larsson till transporten.
Eftersom Gucci ansågs lugn beslutade man att han kunde injiceras i transporten. Sofia Kroon tog
ut och höll den tredje hästen som var med och Johanna Larsson höll Gucci. Hon var därför själv i
transporten. Gucci injicerades också intravenöst med 11 ml Flunixin från en 10 ml spruta.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Fallet är rätt solklart efter att ha läst vittnesmålet.

Sofia Kroon drog en rövare och chansade att ingen visste att hästen var behandlad för att kunna starta i en större tävling senare. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Fallet är rätt solklart efter att ha läst vittnesmålet.

Sofia Kroon drog en rövare och chansade att ingen visste att hästen var behandlad för att kunna starta i en större tävling senare. Svårare än så är det inte.

Inte för henne men för den som är den stora förloraren, hästen!!!
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Precis!
Vill man kunna "rundsmörja" ända fram till start ska man tävla i speedway, eller nåt liknande.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag vet elitryttare som kör sådana där rundsmörjningar. I de fallen så är inte hästen ofräsch, det är helt enkelt så att de sprutar leder i förebyggande syfte. Hästen är fullt ridbar, det varken syns eller känns någon hälta. Men i och med hälsokontrollen efter tävlingssäsongens slut så böjs och provas det, och sedan sprutas det för säkerhets skull.

Jag gillar det inte, men det är min personliga åsikt.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Men hur känns det att tävla mot folk som sysslar med sådant? Lika villkor är det ju inte. Den här tråden har öppnat ögonen på mig rejält. Jag har levt i tron att svenska ryttare inte håller på med dessa gråzoner. Tycker att detta är så fel som det kan bli men jag har väl levt i en annan verklighet som inte har sett detta på nära håll. Glad amatör.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Men hur känns det att tävla mot folk som sysslar med sådant? Lika villkor är det ju inte. Den här tråden har öppnat ögonen på mig rejält. Jag har levt i tron att svenska ryttare inte håller på med dessa gråzoner. Tycker att detta är så fel som det kan bli men jag har väl levt i en annan verklighet som inte har sett detta på nära håll. Glad amatör.

Hur menar du med inte lika villkor? Alla som rundsmörjer startar ju inte innan karensen gått ut :confused:
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Jag vet elitryttare som kör sådana där rundsmörjningar.
Fast i detta Sk-fallet var det ju ingen sån, förtydligar för andra bara så vi inte blandar ihop rundsmörjning med behandling mot hälta. Sks hästar var ju halta varav den ena "stod emot" lite.
I de fallen så är inte hästen ofräsch, det är helt enkelt så att de sprutar leder i förebyggande syfte. Hästen är fullt ridbar, det varken syns eller känns någon hälta. Men i och med hälsokontrollen efter tävlingssäsongens slut så böjs och provas det, och sedan sprutas det för säkerhets skull.

Jag gillar det inte, men det är min personliga åsikt.
Inte jag heller! Det finns alltid en liten infektionsrisk med injektion i led som kan få förödande konsekvenser och nånstans inbillar jag mig att hästens naturliga ledvätska försämras om man håller på o sprutar, fast det har jag inga belägg för! Förresten de elitryttare som du känner, vad smörjer dom med för något preparat??
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Den jag känner skulle aldrig tävla otillåtet. Dels för att h*n aldrig skulle utsätta sina hästar för det lidandet, och dels för att denne är en 100% bra sportsman.

Den jag vet rundsmörjer när säsongen är över, alltså när hästarna går ner i vintervila och det är flera månader till tävling, och hästarna ska max joggas som arbete.

Men det jag känner är att måste det sprutas? Kan det inte räcka bara med vilan? Jag har alltid känt att spruta leder, det gör man när en häst är halt och/eller inte fungerar i ridningen och man hittar ett fel. Men så är det uppenbarligen inte längre.
 
Sv: Nu väntar en oviss tid för Sofia Kroon

Nej det har jag klart för mig, alltså att det Sofia Kroon gjort är något helt annat, hon har ju behandlat ofräscha hästar och sedan tävlat.

Ingen aning vilka/vilket preparat det rundsmörjs med? Känner liksom att det inte är intressant för min del, jag kommer aldrig tävla på den nivån, dessutom är jag den typen som inte medicinerar varken folk eller fä om det inte är helt nödvändigt. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sofie Lexner och framtidshästen Inoraline W utvecklas mer och mer. På onsdagen blev det en pallplats och nytt personbästa för ekipaget.
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det väntar en fullmatad tävlingshelg på fransk mark och Sverige har två hoppryttare och en fälttävlansryttare på plats. – Det är en...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Paralympiatravet på Åby på lördag. Och Elitloppet på Solvalla om fyra veckor. Superhästen Önas Prince är redo. – Jag väntar på att få en...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är svenskt i både inomhusfälttävlan och världscuphoppning – och av startfältet att döma kommer det att gå undan i Bordeaux. – Så kul...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp