Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Har bara tittat på din sista film men jag blev jätteimponerad. Fick titta två gånger för att se om det verkligen var Loppan...
Tycker du har utvecklat henne jättemycket hon ser stadig och stark (på ett positivt sätt:)) ut. Jättebra jobbat Polly!!

Jodå min resa blev av igår. Var en sväng neråt Skåne :o. Sitter nu med massor av tankar. Väger fördelar mot nackdelar och funderar fram och tillbaka.:crazy:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Fast traven är riktigt bra där? Förstår om du känner annorlunda för du hamnar lite i obalans, ser ut som du jobbar MOT hästen o inte med. Försök att slappna av o nästan luta dig lite framåt för du liksom stränar bakåt o är spänd i axlar o armar.

Galoppen blir ju också bättre längre in i filmen o jag tycker nog att denna tjej får fram en bättre tävlingsform/tempo än din vanliga tränare.

Sen är det ju som jag alltid tjatar om, ;), lite rundare form o ännu mer bakifrån som behövs.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hett tips!;) Gå på magkänslan o köp för guds skull inget som inte känns 200% som "din" häst!:)

Gott Nytt År till alla!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hett tips!;) Gå på magkänslan o köp för guds skull inget som inte känns 200% som "din" häst!:)

Det är lite det som är problemet :o. Det lutar åt ett liitet nästan ohanterat treårigt halvblod, men ack så söt, charmig, social och helt underbar!! :love::love:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Passar dig bra. Du är liten, söt och duuuuuktig så om det känns som rätt så go for it! Det klarar du ju, Aslan red du in själv o det gick ju kanon.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vad du är snäll :love:.
Aslan var ju iof Aslan, med honom kändes aldrig något svårt eller oövervinneligt.
Men om inte jag reder inridningen denna gång så finns det ju andra som kan sånt, eller hur?
Sen har ju inte jag bråttom någonstans utan kan ge den lille killen den tid han behöver...
Ops, låter visst som jag har bestämt mig...:o

Fortsättning följer...
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Håller med Nova! Du behöver nog inte vara ett dugg orolig:)! Spännande!

Novali: Jag veeet..men jag är inte tillräckligt skicklig ryttare att koordinera henne när hon är så stark och gga spännd. Tyckte också min sits verkligen sög:yuck:. Har lite svårt att ta till mig allt som den tjejen säger då hon kanske inte är så pedagogisk och jag ska hinna med så mycket på en gång..men en kombination hade kannske varit bra och att min tränare ser till att vi höjer tempot lite, vet inte..


Vet inte riktigt vad ska ta mig till för att få bättre driv bakifrån så hon inte blir stark..Ska man rida mycket övergångar? Jag gör iof det men, nee..hon är inte lättast för tillfället..

Idag red dottern på vår uteritt och Loppan ser stundtals för jävlig ut när hon spänner till och blir kort i halsen..ser ut som en underhalsad Irländsk liten hoppeponny av värsta sorten..Det är nackdelen med stångbett och är så svårt att få tösen att förstå-länga ut, leda ner, flytta, eller göör nåt, men för fasen, hala inte ihop halsen...grr
Men hon hade inte fixat henne på tränsbett heller. Hon är rätt het och pigg för tillfället:(. Nåja..red en mastodont runda och hade kompisens femåriga ft-häst..Ha, ha..ja..lite mer tempo och fart och fläkt än när jag rider hemma..nyttig lärdom kannske och kul! Tjo svejs..nu blir det strax iväg på nyårsmiddag!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Å jag tycker hon e fin som vanligt :-)

Happy, så roligt att höra att du tittar på häst :) du får visa oss så hjälper vi dig med beslutet ;)

KL

Här har jag otroligt motivation till ridningen men Ronaldo är bedrövlig att rida. Stretig och stark i munnen som en oxe. Han verkligen hatar att arbeta just nu...BLÄÄÄÄÄÄ!!!!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Spännande Happy :D Visst klarar du att rida in en häst igen. Låter som om
Du nästan bestämt dig.:D

Polly, jag hänger inte riktigt med:crazy: Du tränar och är så flitig och så säjer du att det inte ska bli några tävlingar för er?

KL
Nu har jag varit i samma manege ett par ggr och ridningen går bättre även om
det är lite läskigt på sina ställen. Imorgon kommer äntligen min tränare hem;)

Skulle ta in en häst igår em. Precis när han ska ur hagen smäller nån granne av ett par smällare. Han hoppar rätt på mig så jag nästan trillar. Kommer få ett tjusigt blåmärke på låret. Gör ont när jag tar på det.
Hunden var riktigt orolig igår:mad: Gillar inte raketer även om det var betydligt förre igår.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Håller med Nova! Du behöver nog inte vara ett dugg orolig:)! Spännande!

Novali: Jag veeet..men jag är inte tillräckligt skicklig ryttare att koordinera henne när hon är så stark och gga spännd. Tyckte också min sits verkligen sög:yuck:. Har lite svårt att ta till mig allt som den tjejen säger då hon kanske inte är så pedagogisk och jag ska hinna med så mycket på en gång..men en kombination hade kannske varit bra och att min tränare ser till att vi höjer tempot lite, vet inte..


Vet inte riktigt vad ska ta mig till för att få bättre driv bakifrån så hon inte blir stark..Ska man rida mycket övergångar? Jag gör iof det men, nee..hon är inte lättast för tillfället..

Ändrade mig... orkar inte :p



Iallafall är det dags att skritta igång min 06:a tur man har skogen precis utanför dörren nu.. :)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Det är väl att jag inte är säker på hur mycket tid och ekonomi det blir över till att tävla:). Men lite blir det säkert. Hade ju varit kul om man kunde åka på "alla" som ligger inom rimligt avstånd med lämpliga klasser men det blir lite mycket när barnen vill tävla lite också..

Tessalonica: Låter precis som Loppan. I skogen är hon riktigt riktigt skit att rida:meh:, speciellt på tränsbett som jag försökte med idag..Har nästan lust att gå ut och ta ett paddockpass nu men jag är för trött. Ska till min tränare imorgon så får hoppas det blir en bättre känsla.

Just nu känns det som att om det hade gått så skulle jag sälja henne:meh:..
Men det kommer säkert dagar när allt känns toppen och då är hon världens bästa:love:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ställ dig frågan VARFÖR Ronaldo är skit att rida nu. Analysera det så har du kommit ett rejält kliv närmare lösningen på problemet.

Polly: VARFÖR rider du ut på tränsbett när du vet att det inte går?

fio: Eller hur....:p

kl

Jag är nu äntligen uppe o på G i sadeln igen...men hujedamig vilken träningsvärk, förutom ont i benet då såklart och ont i sittbenen! Jisses frid, det blir en låååång väg tillbaka...:yuck:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Kl
Iom att våra 06:or räknas som åttaåringar nu så ska vi åka och slutmäta vår Connemaraponny imorgon.
Jag tycker han känns pytteliten i jämförelse med de andra D-ponnysarna i stallet. Tror att vi kommer hem med en C-ponny istället.

Men han är så rar den där ponnyn. En bild så ni inte glömmer hur han ser ut:

 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Jo, jag skulle inte ridit ut men så ville jag sällskapa dottern som kom och skulle rida ut då ponnyn var lite testig när dom red själva. Annars brukar jag rida på kimbelwicket.

Gott ändå att "be back in saddle":). Träningsvärken brukar ju ge sig gga fort. Håller tummar att benet gör det med!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Har väl analyserat ihjäl mig snart. Men skitsamma, ville mest bara gnälla av mig.

Happy, fin pålle :) hoppas du på någon spec storlek?
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Här har jag otroligt motivation till ridningen men Ronaldo är bedrövlig att rida. Stretig och stark i munnen som en oxe. Han verkligen hatar att arbeta just nu...BLÄÄÄÄÄÄ!!!!

Vad har du för bett?
Har du provat rakt tränsbett? Och en graman kanske om han är stökig. Prova lite olika varianter för att se vad som kan funka. Du kanske tom får rida med ett gummipelham under en period för att bryta ett tråkigt mönster. Min trivs tex inte alls på ett vanligt ledat tränsbett utan jag varierar mellan ett tredelat baucher och rakt tränsbett. :) Kandarbetsligen just nu består av ett tvådelat baucher och en helt rak, ganska smal stång. Jag får försöka anpassa vad som passar henne för stunden.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vad fina ni är :)

Mja, jag kommer inte riktigt heller ihåg exakt men SI- leden har krånglat på henne, ländrygg och ja, hela paketet på höger sida bakom sadel läget med en massa låsningar osv. Korsben, revben mm.

*delvis knapp

Sen blir ju inget bättre av vädret som vi har haft i flera månader, först en halmeter lera och sen bara stenhård blankis, ibland med lite snö ovanpå så det bli ännu halkigare. Inte bra för nån hästkropp, allra helst en som försöker bli frisk och så har hon blivit så känslig mot nederbörd och det är ständigt blötsnö eller regn.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vet inte riktigt vad ska ta mig till för att få bättre driv bakifrån så hon inte blir stark..Ska man rida mycket övergångar? Jag gör iof det men, nee..hon är inte lättast för tillfället..

Tålamod och tänk långsiktigt. Det tar tid att bygga upp dem. Hon behöver bli starkare för att bli rappare bak och mjukare i munnen. Själv har jag ägnat flera år åt "short step hell" som jag kallar det. Variera steglängden i alla gångarter, även skritt alltså.:) samt övergångar mellan de olika gångarterna.
Rid inte ansträngande övningar för länge utan lägg in många korta skrittpauser. Keep it simple and fun.;)

Sen kan du ju rida bommar,kavaletti eller hoppa studs ett par gånger i veckan.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hon är riktigt, riktigt söt:)! Hur gick det med mätningen? Vi måste också mäta våran. Var mätt till 146,7 när vi hämtade honom..

Skorpsmulan: Tack:)! Men vad trist..är hon behandlad också? Förstår att det är jobbigt med vädret också..här är "bara" regnigt och trist men faktiskt så är underlaget ganska bra för uteritt. Fryser det på så blir det inte lika kul.

Hedwig: Tack för tips. Jo, det är ju skynda långsamt och bygga upp som gäller. Kavaletti har jag faktiskt funderat på men bommarna är inburna fast snälla maken har sågat till lite raka granslynor som ska funka som arbetsbommar nu..Skritten är ju så svår eftersom hon kan bli taktig där men får väl jobba i galopp och trav ordentligt och prova när hon känns riktigt avslappnad att variera skritten också..

kl
Hos min tränare idag. Red på mitt raka kimbelwick för att mer kunna fokusera på min sits och rida med säte och vikthjälper, det funkar ofta på tredelade med men just nu är hon så "olyssnig". Var trevlig och jag fick jätte mycket beröm för traven. Tycker om att min tränare tar det lite lugnare och är petig med detaljer och bakben som spretar och bog som inte är på plats:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 712
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 139
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp