Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ja jag har aldrig fattat det där snacket om att lämna dom som hingstar för att de ska växa lite till? Tycker precis som ni att det är när man kastrerar dom som de börjar växa.

kl

Idag märktes verkligen att Lilla Svarta börjar bli vuxen. Var i ridhuset med bägge mina, första gången för nyblivna 4-åringen så han var ju klart stissig, red henne först och det kom in en fullkomligt livsfarlig häst som gjorde i princip allt för att bli av med sin ryttare!:nailbiting: Flera ggr när vi passerade honom så gjorde han caprioler o sparkade hysteriskt men Lilla Svarta fortsatte helt fokuserat förbi utan att röra en min!:love:

Red unghästen i andra ridhuset sen då jag faktiskt, tro det eller ej, inte har någon större dödslängtan!:D Men han var jättesnäll.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Det tror jag allt dom gör... min mörkgrå kastrerades som 4 åring, när uppfödarna var och lämnade min nya mörka grå så fick dom en chock över att han blivit så stor. Han är född 04 och dom har nog typ sett honom IRL 2 ggr på 4 år. Min nya mörka grå -10 blev kastrerad för en månad sedan. Han var 162 på 3 års testet, ett par cm till hoppas jag han växer.

Låter ju lovande. Då kanske han inte stannar som pygmeé :)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Men så härligt Gaia när man kommer framåt och sådana tendenser släpper:). Ser mjuk ut men jag har ingen aning hur dom brukar vara att rida.

Happyrider: Grattis!!! Så himla kul!

Novali: Skönt att hon slappnar av och är såpass cool. Å du måste ju visa din lilla 4-åring med:). Nyfiken:D.

Jag skulle också vilja ha en bebishäst..en 12 eller nå´t..
Inte ridit på hela helgen men Loppan fick agera trygghetsfaktor åt ponnyn när tjejerna mina var ute och red:D. Hon e pigg och kan vara ofukuserad och stränig men hon går ta mej 17 fram överallt :).
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Tack för tipsen! Jag variera mellan, tränsbett, tredelat m fastaringar, rakt plastbett med tungfrihet, kimblewick m tungfrihet. Bäst går det med jaktstången MEN han blir lätt hängande i den och jag är lite seg att ge efter och då blir det lite en ond cirkel. Har haft graman någon gång och då blir han väldigt lugn men det känns fel att hantera "felet" så. Rider ju dressyr 2ggr i månaden och vi gör framsteg så det är bara för mig att inse att om man vill forma en nu 12årig häst till sitt egna så tar det tid. Bara jag som inte förstått det ännu.

Skorpsmulan, Tråkigt att hon inte är fräsch. Något mer inplanerat besök hos vet?

Happy, MEGA STORT GRATTIS!!! Kommer bli hur bra som helst det dära :D

Gaia, finingar :D Jag är dålig på Biancas ras men är det mest "dressyr" du rider? :)

KL

I lördags var jag och kollade på när Rolf-Göran hade clinic i Flyinge. Någon annan som också kanske var där? :) Tyckte det var intressant och man fick sig allt en tankeställare. Som den glada amatör jag är så görs nog saker och ting aningens för komplicerade än vad det må vara. Nu är ju RGB ett riktigt proffs på det han gör och utför ju då allt likaså vilket gör att det ser väldigt enkelt ut men jag fick med mig en del bra tips att tänka på.
Det bästa var att även dressyrtränaren var där och kikade så nu kan vi spåna vidare på det bästa upplägget för mig och min pajk.

Igår kväll klippte jag av de fula stråna som kommer efter ett tag när man klippt pälsen på dem. Vilken skillnad. :D Fick tom tillåtelse att ta en del på huvudet. Kul att han äntligen litar mer på mig :)
Nä nu blir det onyttig mat innan det är dags att gå ut i stallet.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Så kul att vara på RGBs clinic. Det hade jag velat göra :D
Hoppas på bra reportage därifrån.

Numera rider jag nästan bara ut på jaktbettet o det är en väldig skillnad. Behöver knappt hålla i tyglarna för hon har respekt för det. "Viftar" inte alls med sin långa hals utan är lydig.
Annars varierar jag olika tredelade bett som är lite olika tjocka beroende på vilket träns jag sätter på.
Har haft ploppbett vid hoppning men sist var det vanligt tredelat då hon fick ta tränset som förbygeln satt på:D
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vad är ett "ploppbett" :)?
*kl
Tänkte testa mitt vanliga raka idag på banan. Sist jag red, i fredags så körde vi lite lösgörande,övergångar,tempoväxlingar och då red jag på jaktkandaret som också är rakt och utan tungfrihet. Hon var superfin och gick med ett jämt och mjukt stöd i alla gångarter utan att kännas avknäppt utan faktiskt rund och bara allmänt trevligt okomplicerad.
Det gjorde hon inte idag på det vanliga raka:meh:. I skritten var det som hon ville "klökas". Gapade stort och verkade inte alls tillfreds med detta. Hon är ju svårare i skritten annars med men inte så här:(...
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ja jag har aldrig fattat det där snacket om att lämna dom som hingstar för att de ska växa lite till? Tycker precis som ni att det är när man kastrerar dom som de börjar växa.

Därför att just dessa har inte sparats för att växa utan för att det inte fanns någon direkt anledning att kastrera dem vid yngre ålder ;)

I USA har jag hört talas om att vissa kastrerar redan vid 6 månaders ålder just för att de ska bli grova och stora fort...om man nu föredrar det.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Nä och istället måste jag banta 20 kg.... haha ja det är väl bra på ett sätt ;)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Skorpsmulan: Tack:)! Men vad trist..är hon behandlad också? Förstår att det är jobbigt med vädret också..här är "bara" regnigt och trist men faktiskt så är underlaget ganska bra för uteritt. Fryser det på så blir det inte lika kul.

Jo hon är behandlad av veterinär två gånger i början av 2013 och sedan av ET några gånger efter det.
Med gott resultat, hon var ju superfin här i somras.
Nåväl. Imorgon är det dags.
:crazy:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Det är ett vanligt tvådelat bett med små "knutor" på insidan av bettet. Gör att det är aningen skarpare än ett vanligt tvådelat.

Synd att vår lilla är ett sto så vi inte kan kastrera så hon växer.:banghead:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

What O_o då kommer du ju försvinna :nailbiting:, en liten vindpust så skulle du fladdra iväg som ett löv i vinden:p!!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

GaiaSer ju plätt lätt ut:D! Vackert!
*kl
Kom till insikt idag att det jobbiga är inte efter en lång arbetsdag att göra stallet och motionera poppsan i ruskväder och mörker..Det jobbiga är att stänga av alla "måsten" inne och misären efter mina tonårshuliganer som möter mig när jag kliver innanför dörren;).
Tyckte jag fick till ett förhållandevis vetigt pass trots att det regnade in i dom stackars små dressyröronen och hon försökte gira runt vattenpölarna. Nöjd! I morgon till tränaren:)!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Kl
Nu är allt klart.
Jag hämtar hem min lille pålle på lördag :banana::banana::banana:
Jag och min man åker halv 7 på morgonen för att förhoppningsvis hinna före det dåliga vädret som ev kommer...
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

*kl
Varit och tränat igen:)! Tränaren är nöjdare med oss för varje gång vi är där fast vet inte vad det är med mig själv:(..
Tycker det känns sådär..lite mellanmjölk???

Äh, kan inte sätta fingret på vad, suck, dumma,dumma mig som aldrig kan "bara vara"..
Vi ska ju skynda långsamt, det har jag absolut inget emot men skulle vilja ha lite mer kadens och lite att det "händer mer" fast inte på bekostnad av noggrannhet.

Dessutom så "skithelvetesjädrar" blev jag av med min telefon..Jag KAN ha förlagt den, men misstänker att den är stulen eftersom jag bara kommer till röstbrevlådan, dvs någon har tagit ut simkortet men jag hoppas att den bara är avstängd och blir lyckligt upphittad, tror dock inte det:arghh:..Den var inte snordyr men bara två dagar gammal och det känns rätt surt..
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ja,jag är skitglad!!

Men du Polly, du måste lära dig att lagom bra är tillräckligt bra för det mesta. Om din tränare är nöjd med dig så lita på henne. Du är bra!!
Sista filmen jag såg på er var en otrolig förbättring. Din häst såg så stark och fin ut! Det såg ut som hon även musklat på sig och det är ju ett kvitto på att din ridning fungerar.
Släpp det negativa och fokusera på det som är bra och blir bättre.
Träna på att se möjligheter framför hinder...
Lycka till!!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

När kommer han hem? Ska bli spännande att få följa er.:)

Red i ridhuset igår, det är ju sånt skitväder nu att rida ut inte är att tänka på även om jag hade orkat i kolsvart mörker...:meh: Men hon gick RIKTIGT riktigt bra igår! Är så rolig häst att rida och det kändes som jag redan har lite bättre ork. Började med att rida ponnyn åt ungen jag tränar och det var nog bra för min stela kropp var ju då uppvärmd när jag kom upp på Lilla Svarta. Fick till traven mycket bättre än sist, galoppen var ju wonderful som vanligt!:love:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

GRATTIS!!!!:):):)
Så roligt att du hittat en häst du gillar.
Vill också se bilder på honom. Vilken spännande tid ni har framför er nu.:D

Vi andra har ju "gamla" 8-åringar. :o Inte klokt vad fort de blev "gamla".

Tränade i tisdags och det var nåt vajsing med Rivica. Hon sparkade efter skänkeln och ryckte i kroppen som om något odjur satt på henne. Kunde inte hitta nåt men nåt störde henne väldigt.:crazy:
Hon har lite knutor under sadeln nu när hon är klippt men har lagt ett tunt fårskinn direkt på ryggen, men det kanske var dom som störde henne?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 281
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
52 115
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 614
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 240
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp