Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Vad duktig du är som ger dig på hoppningen! Håller med om att det är skitkul om man bara vågar släppa lite på kontrollen...

Visst är det svårt med ungar och hästar! Min dotter köpte ju Maran som D-ponny men det visade sig att han var C.
Såhär står vi med en egentligen för liten ponny. Dottern är lika lång som mig och har börjat prata om storhäst..
Hur gör man om man inte är miljonär?
Inte lätt att sälja ponnyn heller i dagsläget. Han är bra mycket känsligare än många vill ha det. Inte enkel inom hoppningen heller...
Samtidigt är det den finaste ponnyn vi någonsin haft.

Ibland önskar jag att dottern skulle tröttna litegrann och nöja sig med att rida min stora några dagar i veckan... (Nej, usch på mig...)

Som sagt, inte enkelt...

Det är inte helt enkelt nej! Hade mina barn varit 100% och hängivna så hade det känts enklare. Nu vill ju yngsta dottern verkligen men hon är lite osäker och obalanserad och en lång och ganska stor tösabit..Äldsta dottern tror att hon vill och kan och så men förstår inte att vi icketalangade;) hobbyryttare i vår familj måste "satsa" helhjärtat för att det ska fungera på clear rounder och sedemera tävling mm.
I sommras var det mer intressant med pojkvän, kompisar mm än ridningen:devil:..
Nu är hon arg för att jag under ett fåtål veckor lämnat ponnyn till en lite mer duktig tjej. Istället för att förstå att det är nyttigt för ponnyn och henne..

Hur man gör så..suck!!!
 
Här händer det inte mycket :confused:

Var på clinic igår med Patrik Kittel. Han var väldigt underhållande. Pratade oavbrutet i över två timmar. Ville att vi alla skulle få med oss något hem. Han gjorde det så enkelt. Gas och broms, inga stora hjälper. Fick alla hästar att bli så snygga. Tänk om man kunde rida så.
Inte sitta och vifta med skänklarna utan hålla dem stilla och lägga till när det behövs lite då och då. Inte rida med spö utan ta det nån gång när det behövs och sen lägga bort det igen.;)
Blev så taggad att gå hem och rida. Nu skall jag efterlikna honom och vara mycket lugnare i min ridning.
Han hade en häst som var spänd för publiken och den fick gå långsamt förbi och successivt vänja sig. Får testa på Rivica. Ofta blir jag arg och använder mer skänkel.:crazy:
En osteopat visade också hur man lätt kan få bort spänningar i käke och nacke på en häst. Synd att jag inte filmade för jag kommer inte ihåg allt som han gjorde med enkelt var det :D Får testa lite.
 
Här händer det inte mycket :confused:

Var på clinic igår med Patrik Kittel. Han var väldigt underhållande. Pratade oavbrutet i över två timmar. Ville att vi alla skulle få med oss något hem. Han gjorde det så enkelt. Gas och broms, inga stora hjälper. Fick alla hästar att bli så snygga. Tänk om man kunde rida så.
Inte sitta och vifta med skänklarna utan hålla dem stilla och lägga till när det behövs lite då och då. Inte rida med spö utan ta det nån gång när det behövs och sen lägga bort det igen.;)
Blev så taggad att gå hem och rida. Nu skall jag efterlikna honom och vara mycket lugnare i min ridning.
Han hade en häst som var spänd för publiken och den fick gå långsamt förbi och successivt vänja sig. Får testa på Rivica. Ofta blir jag arg och använder mer skänkel.:crazy:
En osteopat visade också hur man lätt kan få bort spänningar i käke och nacke på en häst. Synd att jag inte filmade för jag kommer inte ihåg allt som han gjorde med enkelt var det :D Får testa lite.

Åh, vad kul det lät med clinic!
Red för min gamla tränare igår, var jue evigheters evighet sen! Hon tyckte dock inte vi raserat så det var positivt;)!
Loppan kändes jättefin även om vi tappat lite men hon har fin rörlighet och spänst nu, mycket bättre än någonsinn:love:, men blev lite spänd emellanåt när tränarens vita jack russel hoppade omkring i skogen:cool:..
Gjorde kolla masken och hon var ren på blodmask men det visade på "förekomst bandmask". Men iom att hon är fin i päls och ok i hull, bör jag gå vidare med nytt prov då? För när jag läste så är fattade jag som att det är främst på våren som avmaskning ger resultat?

Vi har en söt liten lånehäst på prov från mina bekanta men tyvärr är den bara 156. Lite kompakt modell och himla söt och yngsta dottern gillar den så himla mycket.
Synd att den är så liten:(

Nu ska jag ut bland älgalössen!
 
Åh, vad kul det lät med clinic!
Red för min gamla tränare igår, var jue evigheters evighet sen! Hon tyckte dock inte vi raserat så det var positivt;)!
Loppan kändes jättefin även om vi tappat lite men hon har fin rörlighet och spänst nu, mycket bättre än någonsinn:love:, men blev lite spänd emellanåt när tränarens vita jack russel hoppade omkring i skogen:cool:..
Gjorde kolla masken och hon var ren på blodmask men det visade på "förekomst bandmask". Men iom att hon är fin i päls och ok i hull, bör jag gå vidare med nytt prov då? För när jag läste så är fattade jag som att det är främst på våren som avmaskning ger resultat?

Vi har en söt liten lånehäst på prov från mina bekanta men tyvärr är den bara 156. Lite kompakt modell och himla söt och yngsta dottern gillar den så himla mycket.
Synd att den är så liten:(

Nu ska jag ut bland älgalössen!
 
Vad är det för lånehäst? Min kompis som köpte min gamla häst är på jakt efter en ny som är modell mindre. Hon vill ha en söt o trevlig häst för dressyrträning o uteritter, har inga direkta tävlingsambitioner.
 
Nej här händer inte så mycket, vi har haft sån utur med hovslagare på senaste så nu i väntan på ännu en annan som förhoppningsvis kan sitt jobb så fnular Stråla på och gör inte så mycket alls. Skrittat har vi gjort å det är ju mysigt det med iofs
dsc01538_54185b65ddf2b37188e605bb.jpg


Jag hade förresten ett litet napp om en sadel som eventuellt kunde passa fröken köksbord men då var problemet att jag vill ha en brun och dom hade visst problem med det bruna lädret så dom gick inte att beställa. Jamen utmärkt! Känns inte som att det är meningen att vi ska ha nån sadel.
 
Vad är det för lånehäst? Min kompis som köpte min gamla häst är på jakt efter en ny som är modell mindre. Hon vill ha en söt o trevlig häst för dressyrträning o uteritter, har inga direkta tävlingsambitioner.

@Maui Egentligen hade nog Prins passat utmärkt:)! Han är en sexårig Lettisk imp. Pappan finns tydligen i Sverige! Mjuk å fin, känslig pigg:)! Meeen, det finns vissa frågetecken..galla bak-knä, inkar, benställning, samt det där med att inte veta riktigt bakgrund och uppfödningsvillkor.
Trevligt riden men inte superutbildad. Ger en positiv känsla! Vill ha honom själv!

Upp som en sol å ner som en pannkaka;)! Red ut igår och tog vanligt tränsbett för jag tänkte att hon nog var extra mjuk och loss efter träningen igår! Fast hon är "extra allt" av att vara höstpigg och ha ont av älgaloppor och rädd för lejon i skogen ( bosse labbe )så vi var inte sams:devil:. Körde upp huvudet och "stack" i galoppen..morr. Ja, 50 meter..
Blir nog gemytligare för oss båda att gilla läget och använda kimbelwicket vid uteritt:(!
 
Senast ändrad:
@Tessalonica vill ha en dressyrsadel men alla sadlar, alla sadlar, är för smala för henne. Vi har en bomlös, en barefoot men jag hatar den, på henne som är så bred så står knäna rakt ut och när hon ska galoppera så halkar jag bara omkring och stör henne. Hon galopperar stort.
Ska vi ha en bomlös så ska vi ha en som är så lik en vanlig sadel som möjligt.
Då hittade jag FlexEE som kanske skulle kunna passa oss men då hade dom problem med det bruna lädret som sagt. Och jag vet inte men om jag ska köpa en ny sadel så vill jag ha det jag verkligen vill ha. Söker en stund till annars kanske jag får ge mig och köpa en svart :(.
Försöker spara ihop till en WoW som är den enda sadeln jag hittat som troligtvis skulle passa, men det går dåligt.
:D Långt utlägg på en enkel fråga.
 
Nu har vi tävlat igen. Red först msvb2. Där dog hon lite när vi kom in. Dessutom bajsade hon vilket hon aldrig gör när jag rider. Bytena blev väldigt hoppiga :arghh: fick ändå nästan 63% så det får jag vara nöjd med.
Sen msvc2 efter en kort paus. Nu hamnade vi i nåt bekvämlighets läge för henne där hon blev stum o stark o lägger huvudet lite på sned. Måste lära mig att rida bort från det inne på banan. :meh: Inte lätt. Fick 63%.
Ibland undrar jag varför man tävlar. Gå upp tidigt för att utsätta sig för detta.
Var en dam som red en förvuxen ponny som inte gick fram alls. Hon både smackade o tjoade o skänklade hej vilt. Hon fick 66% trots en 5 på framåt bjudning.:meh:
@Tessalonica Ska du hoppträna på tisdag? Funderar på att vara med.
 
Nu har vi tävlat igen. Red först msvb2. Där dog hon lite när vi kom in. Dessutom bajsade hon vilket hon aldrig gör när jag rider. Bytena blev väldigt hoppiga :arghh: fick ändå nästan 63% så det får jag vara nöjd med.
Sen msvc2 efter en kort paus. Nu hamnade vi i nåt bekvämlighets läge för henne där hon blev stum o stark o lägger huvudet lite på sned. Måste lära mig att rida bort från det inne på banan. :meh: Inte lätt. Fick 63%.
Ibland undrar jag varför man tävlar. Gå upp tidigt för att utsätta sig för detta.
Var en dam som red en förvuxen ponny som inte gick fram alls. Hon både smackade o tjoade o skänklade hej vilt. Hon fick 66% trots en 5 på framåt bjudning.:meh:
@Tessalonica Ska du hoppträna på tisdag? Funderar på att vara med.
Men visst är det kul att tävla... Jag saknar det jättemycket.

Jag tycker du får jättebra procent! Jag är imponerad! Du är en god förebild som tränar, tävlar och håller igång med din fina häst. :bow:
 
Idag roade jag mig med att testa att rida utan träns. Det gick ganska precis skitdåligt :D Jag trodde faktiskt att det skulle gå rätt bra eftersom att hon vanligtvis lyssnar på minsta lilla förändring i min kropp. Start och stopp funkade ganska okej men styrningen gubevars.
Efter en kvart och fuskande med grimma och grimskaft och en del morötter så kunde jag tillslut ratta henne precis vart jag ville utan hjälp av grimskaftet. Det var intressant.
Imorgon kommer äntligen hovslagaren så vi kan börja rida ordentligt igen.
 
@SkorpSmulan har du provat Tekna sadlarna? Jag vet att de kanske inte är något att hänga i granen men de finns ju supervida och bred kanal. Tror de passar de flesta breda ryggar (jag har en hemma till salu) ;)

Kl

Har superproblem med Ronaldos hovar. Skor i normala fall var 5:e vecka för han behöver det. Nu inföll sig denna skoningen lite illa när jag var i Stockholm och denna veckan har hovslagaren varit utomlands. Bokad tid på tisdag men FN vad hans hovar ser ut. Spruckna överallt å helt förstörda.
Jag sliter mitt hår och vill gräva ner mig har verkligen varit noga med hans hovar å så bara för det tog 2v extra blir det såhär. Så Beata för att svara på din fråga. Hovslagaren har mycket jobb på tisdag för att få ordning på det och det känns inte snällt att hopplösa så tidigt inpå nyskott. ..
 
Nej dom har jag inte kollat upp. Stråla är ju dock runt 130 grader. Köksbord, jag får sendrag i höfterna av att sitta på henne. Vilket jag förstått att inga sadlar är. De enda jag funnit som går att få breda är WoW.
 
Tråkigt när de har problem med hovarna :( Min gamla hade det o vi testade att sko ofta och att låta skorna sitta så länge det gick. Ingen större skillnad. Hoppas du har en bra hovslagare som kan hjälpa er.
 
Nu är ridhuset klart på gården!
Jag räknade ut att jag haft häst i över 30 år och ALDRIG haft tillgång till ridhus på gården. Nå väl, bättre sent än aldrig...:)

Herregud vad det kommer underlätta vissa dagar:banana:.

Premiärred idag på lillkillen. Spänd men genomföringsbart...

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 641
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 133
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp