Bukefalos 28 år!

Ny åldersgräns för tävling av ponny

Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Mig veterligen är det samma åldersgränser på ponny. Dock får man rida dressyr/fälttävlan på kat B till 14 år, i hoppning är gränsen 13.
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

B-ponny gränsen ska sänkas till 12 år 2008, i alla grenar
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Målet med denna regel måste väl ändå vara att vi ska få fler outbildade småponnyer som ingen orkar ta tag i ordentligt, för det är inte lönt, som de små ponnybarnen får kämpa med så gott de kan, och hålla hårt i manen genom ponnyns bockningsserier. Efter x antal år flyttar vi sedan upp dem på stor häst och kräver RIKTIG ridning...

:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

break_a_leg skrev:
Mig veterligen är det samma åldersgränser på ponny. Dock får man rida dressyr/fälttävlan på kat B till 14 år, i hoppning är gränsen 13.
:o Misssuppfattade ditt svar....
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Eller är målet att få bort b-ponnyer helt från tävlingarna? Det kommer inte bli lätt att få ihop en egen klass till dom, är svårt allaredan...
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

*knapplån*
Läs Ponnykrönikan i dagens nummer av Ridsport. Bra skrivet!
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Åh, jag tycker bara bättre och bättre om Lisbeth!! Hon fick ner alla mina tankar! :bow: :bow:
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Till och med jag hade klurat ut förbundets tanke helt själv, dvs att bredden är för nära eliten...

Jag tycker dock man är fel ute när man försöker göra Sverige till ett nytt Tyskland (eller annat land som ligger långt fram). I Sverige är det ju ett fåtal människor som har ekonomiska möjligheter att satsa på färdiga ponnyer...
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

:bow: Så sant så! Går detta förslag igenom kommer vi inte att ha några bra B-ponnyer i framtiden. Och hur ska man lyckas få betalt för dem? Stackars de som föder upp B-ponny, detta förslag måste komma som en knytnäve i magen. 16-års gränsen är jag också tveksam till. Varför ska barnen/ungdomarna stressa upp på storhäst så tidigt?
Men vi är ju snart där tyskarna är, om några år har svensson inte råd att tävla.
Däremot skulle jag vilja att det blev hårdare uppklassningsregler. Det finns många bra ekipage som harvar runt på lokal nivå och vinner allt, sessong efter sessong, hur kul är det för "pluttarna" som presis börjat tävla!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Åldersgräns vid 16 år ?

Jag blir väldigt upprörd när jag läste en krönika i ridsport, om ny åldersgräns vid 16 års ålder på C-D ponny vid internationell tävling.
Varför överhuvudtaget ska den 'regeln' insättas. En sak att det är 16 års gräns vid nationell tävlan, men vaför ska 'vi' anpassas utav den lilla 'eliten'. Att drömmar ska behöva gå i kras för att de 'bästa' ska få vara med på SM att 'vi' ska anpassas utav det som köper sin framgång (allt går inte att köpa ryttaren är också duktig), drömmen om en ponny är nog det alla har önskat sig, men alla kanske inte är uppfödda på en hästgård med massa pengar och byte utav ponny när åldern och stl. är inne.
Man pratar om etik och moral och att ridsporten inte ska vara så pengarberonde är det inte vad den blir om en sån 'regel' förs in??
Men jag tycker inte det finns något speciellt argument för att den regeln ska föras in i Ridsporten och redan isåfall 2008 ??
 
Sv: Åldersgräns vid 16 år ?

Vid internationell tävling är det väl redan 16 år som gäller? Det är väl vid nationell tävling det ska införas isf?
 
Sv: Åldersgräns vid 16 år ?

ja precis, skrev fel. Det ska vara att regeln ska isf. sättas in vid nationell-tävling
 
Sv: Åldersgräns vid 16 år ?

Håller till fullo med dej! Det är helt värdelöst att införa denna regel. Möjligen skulle det vara ett alternativ att införa junior och seniortävlan på ponny. Dvs du rider som junior tom 16år och får sedan tävla ponny som senior i egen klass, bara ekipaget är proportionerligt. Det finns många som är små och som kan rida ponny hela livet utan problem. Jag själv tex, dock har jag nu stor häst, men hade kvar min ponny till jag var 19 och tävlade då distans sista året. Där tävlar alla tillsammans, oavsett ras storlek lr ålder.

Införs den här nya regeln nationellt drabbar det dom ryttare som inte har en sponsrande förälder med täta fickor. Själv köpte jag min ponny för egna pengar när jag var 12, skulle fylla 13. Hon var 6 o knappt grundriden, men det var vad man fick för 10000 1997. Idag kostar en likvärdig ponny mellan 15 och 20 tusen. Ska du ha en "klar" måste du lägga till minst 20 till. Dvs dom ryttare som utbildar själva kan aldrig delta i tex SM för ponnyn hinner inte klart i sin utbildning. Lagom när start skulle varit aktuellt faller ryttaren för åldersstrecket och måste sälja ponnyn.
Hoppas Ridsportförbundet tar sitt förnuft till fånga!
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

*Knapplån*

Nu startar vi inga flera trådar om åldersgräns, tack. Jag har sammanfogat fyra trådar tror jag den här veckan. Använd de trådar som nu finns.

Starta då heller inga åldersgränstrådar under respektive tävlingsforum. Utan använd de trådar som nu finns här under tävling.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 612
Senast: fio
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 980
Senast: Hedinn
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 841
Distans Kan någon hjälpa mig att reda ut detta. I TR står att "Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar i Sverige t.o.m...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp