Ny dragbil, 4wd,dragvikt 1990kg på utökad behörighet

porfyr

Trådstartare
HJÄLP!!!!
Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar.
Krav:
-Dragvikt 1990kg på utökad behörighet.
-Manuell.
-Hyfsad bränsleförbrukning, gärna diesel, men bensinare som inte drar alltför mkt är ok.
-Helst 4wd.
-SUV eller kombi.
-Trevlig att köra även utan släp!
 
Älskar min Mitsubishi Outlander :love:
Diesel, 7 sitsig, snygg, bekväm, gott om plats, super att dra släp med (kör mkt med släp), trevlig att köra utan släp med. Har dock automat så gasfoten blir väldigt lätt tung :o
 
Subaru forester diesel. Vår drar mellan 5-6 dl per mil, och håller sig under litern med hästsläpet.
Ligger bra på vägen också

Mycket trivsam, jag sitter utmärkt i den.
 
Ford Kuga 2011, diesel, manuell låda har jag. Det är fyrhjulsdrift på dieslarna. Får dra 2100 kg (2120 utökad B) och tar 105 kg på kulan. Fram till 2012 är det Haldex fyrhjulsdrift, efter det Fords egen (vet ej hur den är). Drar 5-6 dl vid blandad körning, pigg och glad, ligger strax över litern med släpet (ganska tung Fautras Provan). Överkomlig årsskatt (3600/ år).
Jag är jättenöjd med min "Kuga Libre" den är "Kugamazing" och "Kugalicious" :D
 
Vi har en Tiguan som jag får dra 1990 med mitt utökade körkort. Jag måste säga att så här långt är jag jätte nöjd, vi har haft den ett par månader så tiden får utvisa om vi fortsätter att vara nöjda.. Hade en Mitsubishi Outlander innan och den var helt ok, dock lite buggig med Bluetoothen som inte kopplade upp som den skulle och parkeringssensorerna fick fnatt ibland. Tiguanen känns mer välbyggd måste jag säga! Innan vi köpte Tiguanen så provkörde vi lite olika suvar och vi upplevde många som väldigt bullriga, Tiguanen är väldigt välisolerad och tyst att åka i.
 
Ej suv eller kombi.

Men jag älskar vår Navara, pickup. :love:
Förstår inte hur vi klarat oss utan den i alla år.
Dubbelhytt så två bilstolar får plats där bak. Får dra 2500kg på BE - kort.
Blandad körning drar den ca 0.85l/milen.
Inga som helst problem att dra vare sig hästar eller biltrailer.

Det är så himla praktiskt att ha ett flak att hiva upp grejer på :D
 
Ej suv eller kombi.

Men jag älskar vår Navara, pickup. :love:
Förstår inte hur vi klarat oss utan den i alla år.
Dubbelhytt så två bilstolar får plats där bak. Får dra 2500kg på BE - kort.
Blandad körning drar den ca 0.85l/milen.
Inga som helst problem att dra vare sig hästar eller biltrailer.

Det är så himla praktiskt att ha ett flak att hiva upp grejer på :D

Pickup med kåpa är super! Vi har en Mazda BT50 dubbelhytt, helt super! Har satt en hundbur på flaket också (har kåpa) så då kan doggarna åka där om alla säten är upptagna (i alla fall kortare sträckor)
 
Röstar på WV Tiguan. Vi är supernöjda med vår. Det känns inte som att man har något där bakom trots tungt släp och tung häst. Den ökar inte speciellt mycket i bränsleförbrukning med transport bakom heller.
 
Ej suv eller kombi.

Men jag älskar vår Navara, pickup. :love:
Förstår inte hur vi klarat oss utan den i alla år.
Dubbelhytt så två bilstolar får plats där bak. Får dra 2500kg på BE - kort.
Blandad körning drar den ca 0.85l/milen.
Inga som helst problem att dra vare sig hästar eller biltrailer.

Det är så himla praktiskt att ha ett flak att hiva upp grejer på :D

Antar att den är rätt ny för annars låter de för jävligt ("King Cab-skramlet") :meh:
 
Tack för alla svar!
Lite ny input är bra!
Själv varit inne på BMW X1 eller VW Tiguan!
 
Tack för alla svar!
Lite ny input är bra!
Själv varit inne på BMW X1 eller VW Tiguan!

Jag var oxå inne på BMW X1 men sambon ville inte och sedan läste jag att dom hade problem med hjullagrena bak och då backade jag.. Dom som råkade på ett måndags ex fick byta hjullager typ vartannat år och det var inte gratis...
 
X1.

Jag jobbar med begagnade bilar, har kört det mesta tidigare.
Nu har jag svårt att se att jag skulle byta bort denna mot något annat.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Gnapp
·
Utrustning Någon som drar med VW Tiguan , bensin? Ska byta ut min älskade Honda CR-V pga dessa nya tråkiga regler som gör att man inte får köra in...
Svar
15
· Visningar
4 671
Senast: caballus
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 758
Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 227
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp