MoQ

Trådstartare
På biljakt!
Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men dessvärre törstig bensinare!
Vill ha diesel, 4WD,manuell låda.
Ska med utökad behörighet dra minst 1500kg.

Rolig att köra och säker är ytterligare några krav.
Kikat på Audi A4 Avant Quattro samt BMW X1 samt Volvo XC60.
Någon med erfarenhet av dessa eller andra förslag?
 
Audi brukar väl allmänt ha höga service kostnader... Quattro på det ....hoppas du har tjock plånbok ;)


VW passat Alltrack Tdi brukar ha dragvikt på ca: 2000Kg med utökat körkort
Subaru outback brukar ha dragvikt på ca: 1700-1800 Kg med utökat körkort
Subaru Forrester brukar ha dragvikt på ca: 1700-2000Kg med utökat körkort
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
På biljakt!
Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men dessvärre törstig bensinare!
Vill ha diesel, 4WD,manuell låda.
Ska med utökad behörighet dra minst 1500kg.

Rolig att köra och säker är ytterligare några krav.
Kikat på Audi A4 Avant Quattro samt BMW X1 samt Volvo XC60.
Någon med erfarenhet av dessa eller andra förslag?


Är du ute efter ny eller begagnad?
Varför inte byta till en cr-v med dieselmotor? Har dock inte koll på hur mkt man får dra med utökat kort, men med B fick man dra 1350 och 1500 med BE. (Hade en sån för några år sedan, årsmodell 2006)
Sjukt bra bilar!!

XC60 har ett par av mina vänner som dragbilar, och dom är nöjda.
Jag är dock japanarfrälst och köpte en ny Mitsubishi outlander för 2månader sedan. En diesel automat, dragvikt 2000kg på BE och 1990kg med utökat kort.
Är ruskigt nöjd med den!! Ligger fint på vägen och och går billigt trots att det är en stor bil, drar ca 0,65-0,7l/mil vid normal körning.
 
X1 är en fantastisk dragbil! Hade vårt B50 bakom på motorväg i blåsigt väder och det gick väldigt stabilt, betydligt bättre än vår ord. Passat Alltrack. X1 är rolig att köra (men du måste ha servotronic annars tungstyrd). Den lilla motorn har haft enstaka problem med turboras även vid lägre mil men med tanke på hur vanlig den är så bör det inte vara mer risk än något annat. Livligare (roligare?) fyrhjulsdrift när halt ute. Snål på bränslet.

Audi A4 (menas -08 framåt?) är en stabil bil med sin torsenfyrhjulsdrift. Tror den förbrukar lite mer än BMW:n. Vår VW med 170hk (samma motor) drar ca 0,7. Dyra delar. Fin premiumkänsla men personligen så känns den nästan lika trist som vår Alltrack.

Då är ju XC60 roligare, fint chassi, kul att sitta högre (som du ju gör i CRV:n). Förbrukning lär överstiga de andra. Inte lika premium som de andra i upplevd känsla men premium-säkerhet och bra skyddssystem (tillval men överkomliga).

Det är ju lite olika klasser du har exempel på men roligast att köra enligt mig, X1.

Vad ska du pendla för väg främst, motorväg eller landsväg? Mil?

Mvh Thomas
 
just ja, eget förslag kan ju vara Tiguan, bra motor (dieslarna), lite rolig att köra
Kuga. Riktigt rolig att köra, bra komfort (i den jag kört i a f)

Mvh igen
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
På biljakt!
Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men dessvärre törstig bensinare!
Vill ha diesel, 4WD,manuell låda.
Ska med utökad behörighet dra minst 1500kg.

Rolig att köra och säker är ytterligare några krav.
Kikat på Audi A4 Avant Quattro samt BMW X1 samt Volvo XC60.
Någon med erfarenhet av dessa eller andra förslag?

Nya XC60 tycker jag är en fantastisk bil trots att jag är mkt kräsen och egentligen föredrar BMW och Audi.
Lätt, rolig och säker att köra. Dock osäker på om det finns manuell låda till alla motoralternativ, så det beror ju på vad du vill ha för motor. Volvo har blivit bensinsnålare tycker jag och vår XC60 D5 Polestar (230 hk+) automat drar 0,7 blandad körning.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
X1 tycker jag är burkig och tråkig jämfört med de andra BMW-modellerna och även XC60 faktiskt.
Är egentligen inte mycket större än en 3-serie inuti. Jag skulle hellre valt X3 i så fall.

Audi A4 är en kanonbil att köra, men kan inte uttala mig mer än så då jag inte ägt någon.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Är du ute efter ny eller begagnad?
Varför inte byta till en cr-v med dieselmotor? Har dock inte koll på hur mkt man får dra med utökat kort, men med B fick man dra 1350 och 1500 med BE. (Hade en sån för några år sedan, årsmodell 2006)
Sjukt bra bilar!!

XC60 har ett par av mina vänner som dragbilar, och dom är nöjda.
Jag är dock japanarfrälst och köpte en ny Mitsubishi outlander för 2månader sedan. En diesel automat, dragvikt 2000kg på BE och 1990kg med utökat kort.
Är ruskigt nöjd med den!! Ligger fint på vägen och och går billigt trots att det är en stor bil, drar ca 0,65-0,7l/mil vid normal körning.
Ute efter begagnad, då jag ej vill lägga så mkt pengar på en helt ny.
Skulle gärna ha en Honda CR-V till ,men även de nya drar en hel del bränsle....
 
X1 är en fantastisk dragbil! Hade vårt B50 bakom på motorväg i blåsigt väder och det gick väldigt stabilt, betydligt bättre än vår ord. Passat Alltrack. X1 är rolig att köra (men du måste ha servotronic annars tungstyrd). Den lilla motorn har haft enstaka problem med turboras även vid lägre mil men med tanke på hur vanlig den är så bör det inte vara mer risk än något annat. Livligare (roligare?) fyrhjulsdrift när halt ute. Snål på bränslet.

Audi A4 (menas -08 framåt?) är en stabil bil med sin torsenfyrhjulsdrift. Tror den förbrukar lite mer än BMW:n. Vår VW med 170hk (samma motor) drar ca 0,7. Dyra delar. Fin premiumkänsla men personligen så känns den nästan lika trist som vår Alltrack.

Då är ju XC60 roligare, fint chassi, kul att sitta högre (som du ju gör i CRV:n). Förbrukning lär överstiga de andra. Inte lika premium som de andra i upplevd känsla men premium-säkerhet och bra skyddssystem (tillval men överkomliga).

Det är ju lite olika klasser du har exempel på men roligast att köra enligt mig, X1.

Vad ska du pendla för väg främst, motorväg eller landsväg? Mil?

Mvh Thomas

Tack för ditt svar!
Mest motorväg ca 9mil enkel resa 4-5 dagar/vecka + dra med häst till tävling/träning!
 
På biljakt!
Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men dessvärre törstig bensinare!
Vill ha diesel, 4WD,manuell låda.
Ska med utökad behörighet dra minst 1500kg.

Rolig att köra och säker är ytterligare några krav.
Kikat på Audi A4 Avant Quattro samt BMW X1 samt Volvo XC60.
Någon med erfarenhet av dessa eller andra förslag?
Köpte en Skoda Yeti TDI 140 trevlig bil med o utan släp.
Kör en Passat TDI 170 i jobbet o föredrar helt klart Yetin
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
På biljakt!
Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men dessvärre törstig bensinare!
Vill ha diesel, 4WD,manuell låda.
Ska med utökad behörighet dra minst 1500kg.

Rolig att köra och säker är ytterligare några krav.
Kikat på Audi A4 Avant Quattro samt BMW X1 samt Volvo XC60.
Någon med erfarenhet av dessa eller andra förslag?

Seat Freetrack 4WD TDI 170 är en mycket trevlig bil att köra och har enbart VW-teknik innanför skalet. Mycket bra utrustning "for free".
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Köpte en Skoda Yeti TDI 140 trevlig bil med o utan släp.
Kör en Passat TDI 170 i jobbet o föredrar helt klart Yetin
Tack för svaret!
Får ta och provköra helt enkelt!
Bara kört en Skoda Octavia (helt ny) som jag inte gillade....
Passat kan vara intressant!
 
Vi har nyligen köpt en Dacia Duster. Hittills har den varit en positiv överraskning som drar lite bensin. Får dra 1500 kg på B kort. Det är en budgetbil och det märks ibland, kan kännas lite plåtig men den är billig så du kan få en ny för en bra peng.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Vi har en Ford Focus diesel, 2010. Den lever kanske inte upp till kravet "rolig att köra" och jag vet inte vad den får dra. Den kanske inte får dra så mycket? Men den är väldigt bränslesnål. När vi luffade Sverige och Norge runt i somras (över 300 mil) med två barn och fullproppad skuff drog den 0,42. Nu när jag pendlar (12 mil enkel väg) och kör till stallet, så drar den 0.49. Då är det mycket gas/broms pga slingriga vägar, olika hastighetsbegränsningar och ett helt gäng stop-skyltar.
Den rymmer betydligt mer än man tror och är billig att serva och underhålla.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Vi har nyligen köpt en Dacia Duster. Hittills har den varit en positiv överraskning som drar lite bensin. Får dra 1500 kg på B kort. Det är en budgetbil och det märks ibland, kan kännas lite plåtig men den är billig så du kan få en ny för en bra peng.

Av gammal vana skrev jag bensin, menade bränsle för det är en diesel vi har
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Tveksamt m Focus får dra så mkt, men ska kolla! 4-hjulsdrift?
Dacia får jag titta på, men det lilla jag sett var inte riktigt vad jag sökte....
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 562
Senast: Snubbelfot
·
Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 846
Senast: super
·
F
Utrustning Suck, behöver hjälp nu, vet att det finns massor av dragbilstrådar, jag har sökt men hittar inte det jag vill veta. Sedan min vackra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 927
Senast: Saint
·
Hästmänniskan Vi går i bilköpartankar här hemma och har precis köpt ett nytt hästsläp. Star Trailer Safir -04 1500kg. Denna drar vi med en Audi A4...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 920
Senast: puppan2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp