Bukefalos 28 år!

Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

iofs så är likheten rätt stor. i princip alltså.
Du vill inte att dina hus ska brinna ner pga råttors gnag på elledningar.
Jag vill inte att viltstammarna ska beskattas av till miniminivå av andra predatorer alltså vill vi detsamma...att bli av med det som vi inte vill ha.

Som det nu ser ut behöver man ju inte arrangera vargatraherande hägn i skogen. Det är ju bara att ta kontakt med drabbade fårägare och erbjuda sig att vakta gratis = exlusiv vargjakt.
För om vargen knallar in i fårhagen igen så .....:cool:
ps den art du snackar om som utrotningshotad, vilken är det?
Småbonden?
För vargen är ju de fakto INTE utrotningshotad Varken i Sverige, Finland eller baltikum.

Skillnaden är att man förebygger råttor med en bra sophantering, tilltäppta hål osv, till skillnad från diverse exempelvis fäbodbrukare som släpper ut sina djur vind för våg, bönder utan rovdjursstängsel osv. Eller jägare för den delen som gnäller när deras lösa jakthund attackerats i ett vargrevir... Eller varför inte de som drabbas när en jägare går ut och skjuter specifikt på alfor, i det fallet är det ju egentligen jägaren som gör skada och således borde skjutas. I princip alltså.

Mig veterligen är väl vargen utrotningshotad, det är väl bland annat det EU reagerat på.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

iofs så är likheten rätt stor. i princip alltså.
Du vill inte att dina hus ska brinna ner pga råttors gnag på elledningar.
Jag vill inte att viltstammarna ska beskattas av till miniminivå av andra predatorer alltså vill vi detsamma...att bli av med det som vi inte vill ha.

Som det nu ser ut behöver man ju inte arrangera vargatraherande hägn i skogen. Det är ju bara att ta kontakt med drabbade fårägare och erbjuda sig att vakta gratis = exlusiv vargjakt.
För om vargen knallar in i fårhagen igen så .....:cool:
ps den art du snackar om som utrotningshotad, vilken är det?
Småbonden?
För vargen är ju de fakto INTE utrotningshotad Varken i Sverige, Finland eller baltikum.

Du borde kolla upp fakta innan du uttalar dig.

Den svenska vargen klassas som starkt hotad (näst högsta nivån, den är inte akut hotad längre) då stammen fortfarande är väldigt liten. På Skandinaviska halvön räknar man med att det finns mellan 250 och 300 individer, ca 200 av dessa finns i Sverige. I Finland finns ca 150 djur, vet inte hur många av dessa som anses ingå i beståndet för den skandinaviska halvön.

Dock förstår jag inte vad Baltikum har med saken att göra, men har å andra sidan inte läst hela tråden.

Vargen som art, Canis Lupus, är dock inte hotad sett till världsbeståndet.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast det finns faktiskt ingen svensk varg, rasen vi har i Sverige heter Euroasiatisk varg (Canis lupus lupus). Det är den största och dessutom med sina ca 150 000 individer den vanligaste vargrasen som finns.
Den må vara 'hotad' i Skandinavien, men är vitt utbredd över Ryssland, Baltikum, Östeuropa och mellersta Asien. Det finns andra vargraser som är betydligt mer utsatta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Ingen fara :)
Man kan väl knappt kalla den för svensk vargstam heller iofs, eftersom alla individer härstammar från finland/ryssland.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast det finns faktiskt ingen svensk varg, rasen vi har i Sverige heter Euroasiatisk varg (Canis lupus lupus). Det är den största och dessutom med sina ca 150 000 individer den vanligaste vargrasen som finns.
Den må vara 'hotad' i Skandinavien, men är vitt utbredd över Ryssland, Baltikum, Östeuropa och mellersta Asien. Det finns andra vargraser som är betydligt mer utsatta.

Dock finns inte rabies (i så stor utsträckning) på skaninaviska halvön (finns säkert i Finland). Vilket finns i övriga länder och världsdelar.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Elefanten är utrotningshotad i Sverige. Man har inte på länge sett några vilda individer i de svenska skogarna.
Vargen är som art i sverige inte direkt utrotningshotad den är istället på kraftig tillväxt.
Vargen som art är absolut inte utrotningshotad eftersom det finns livskraftiga bestånd inom 100 mil från ex stockholm.

Vad som har diskuterats är nödvändigheten av att låta vargen etablera sig här.
Som art är vargen ett intressant djur som starkt påverkar sin omgivning.
2004 hade vi ca 220 vargar i sverige. enl. wwf.
Vi har ungefär samma antal vargar i de regioner vargen då fanns i + att vargen etablerat sig på ett flertal nya områden. Så någonstans mellan 3 och 500 hundra vargar finns det nog här nu.

Vargen lär bete sig som de flesta arter som etablerar sig i nya områden med stort urval av näring. Populationen kommer att öka kraftigt för att sedan när de viltarter som den jagar minskar i antal, minska i population till ca 50% av peakbeståndet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Dock finns inte rabies (i så stor utsträckning) på skaninaviska halvön (finns säkert i Finland). Vilket finns i övriga länder och världsdelar.

Nope, inte än. Men både det och likaså dvärgbandmask kommer de svenska vargarna (och så småningom rävar etc) också få ju fler vargar som vandrar in från öst.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Du har en syn på människor och djur, som inte passar in i din mall, som jag tycker är vedervärdig.

Därav ordet "otäck" :p

Nu dyker ett nytt problem upp.
De får som nu senast blev rivna i småland var av en enligt EU utrotningshotad ras.
Så nu får ju mupparna svårt att välja, antingen skydda vargen som inte hotas av utrotning i europa eller en lantras som hotas´av utrotning.

De blir svårt sa stämman.

Så till ett svar på ditt påstående:
Jag har en syn på människor och djur, som du ser det, som inte passar in i min mall,??? och den ska vara vedervärdig.
Hm vad är det då som är vedervärdigt? att min uppfattning skilljer sig från din?
Sorry,det får du nog leva med, hur vedervärdigt det än känns.:devil:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Nu jämför du bevarandet av en art med bevarandet av en ras, vilket man inte kan göra sådär rätt av.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Nu jämför du bevarandet av en art med bevarandet av en ras, vilket man inte kan göra sådär rätt av.

Nej det gör jag inte. Jag ställer EU,s regelverk mot verandra och det är betydligt roligare.
Det ena är ju att Sverige fått bannor för att man vill kontrollera vargstammens storlek genom avskjutning, fine , det kan jag köpa men samtidigt har EU ett annat regeverk som ska garantera att inte djurarter o raser utrotas. Och de gamla lantraserna ges stor betydelse.

Så nu har vi en art som bevisligen inte är utrotningshotad som ska ges livsutrymme med EU;s goda minne och vi har en art som lika bevisligen är utrotningshotad som drabbas av detta.

Personligen anser jag att vi i Sverige kan stödja oss på vår rätt att bevara de gamla lantraserna och därför begränsa förekomsten av varg.

Så vad anser du?
Vi kan inta ha det och det andra utan är i praktiken tvugna att välja.:devil:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vad du tycker för jämförelser är roliga är tämligen ointressant ur bevarandebiologiskt perspektiv.

Vad anser jag om vad?
Din sista mening kan jag faktiskt inte tyda.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vad du tycker för jämförelser är roliga är tämligen ointressant ur bevarandebiologiskt perspektiv.

Vad anser jag om vad?
Din sista mening kan jag faktiskt inte tyda.

Hur anser du att staten sverige ska agera?
Antingen så arbetar man för en stark vargstam helt i enlighet med EU direktiv.
Eller
Så arbetar man för att bevara de starkt utrotningshotade (till skillnad mot vargen) gamla lantraserna, även det helt i enlighet men EUdirektiv.

För min del så anser jag det viktigare att bevara en starkt utrotningshotad art före att nyintroducera en icke utrotningshotad art.
Sett på ett internationellt plan,

Blev det för invecklat?
Vad anser du?:devil:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast inget av dem är ju en starkt utrotningshotad art, så din fråga faller direkt med formuleringen.

För invecklat är det verkligen inte, snarare tvärt om, jag är van vid bra mycket mer komplicerade bevarandebiologiska dilemman.
Personligen anser jag att det är viktigt att bevara lantraser, men skulle jag behöva välja mellan en art och en ras skulle jag välja arten. Inom bevarandebiologi är man inte ens ense om att underarter är viktiga att bevara, utan många menar att det räcker gott med själva arten (ett exempel är giraffer där det skiljer ganska stort över hur hotade de är).

Sen är det ändå inte relevant att ställa lantrasen mot arten, eftersom det inte är en verklighet att man måste välja mellan de tu.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast inget av dem är ju en starkt utrotningshotad art, så din fråga faller direkt med formuleringen.

För invecklat är det verkligen inte, snarare tvärt om, jag är van vid bra mycket mer komplicerade bevarandebiologiska dilemman.
Personligen anser jag att det är viktigt att bevara lantraser, men skulle jag behöva välja mellan en art och en ras skulle jag välja arten. Inom bevarandebiologi är man inte ens ense om att underarter är viktiga att bevara, utan många menar att det räcker gott med själva arten (ett exempel är giraffer där det skiljer ganska stort över hur hotade de är).

Sen är det ändå inte relevant att ställa lantrasen mot arten, eftersom det inte är en verklighet att man måste välja mellan de tu.

Av de två är lantrasen beteknad som hotad av utrotning inom EU.
Vargen är det inte.
Och logiskt sett borde ju den utrotningshotade rasen då få gå före en art som INTE är utrotningshotad inom unionen??
Sedan kan man ju gå ett steg vidare.
Vargen är en hotad art i Danmark..liksom älgen är det i Tyskland...Därför ska vi inte få jaga varken varg eller älg i sverige??
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Njae, jag håller inte med om din logik alls.

Och det där är inte att gå ett steg längre, det är att gå ett steg åt sidan. Dessutom är vargen en hotad art i Sverige och bör därför inte jagas här av den anledningen, så även om ditt sidospår hade varit intressant (vilket det inte är), är det felaktigt.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Njae, jag håller inte med om din logik alls.

Och det där är inte att gå ett steg längre, det är att gå ett steg åt sidan. Dessutom är vargen en hotad art i Sverige och bör därför inte jagas här av den anledningen, så även om ditt sidospår hade varit intressant (vilket det inte är), är det felaktigt.

Då ställer jag frågan på sin spets:
-Är vargen utrotningshotat inom EU?
Jag svarar NEJ, Det finns livskraftiga bestånd både i baltikum och delar av sydeuropa.
Har jag fel?

Nästa fråga, är den aktuella lantrasen av får, utrotningshotet inom EU?
Jag svarar ja, och stöder mig på de direktiv EU har gällande gamla lantraser och deras bevarande.

Och därför anser jag att vi bör välja att stöda EU;s direktiv gällande de gamla lantrasernas bevarnande före EU rekomendationer för att återintroducera hotade djurarter inom EU.

Detta är varken ett steg framåt, åt sidan eller bakåt, detta är en klar fråga var du står.
Och motivera gärna ditt svar logiskt också...inte med känslommässiga yttranden.:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp