Bukefalos 28 år!

Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

Jag har inte kommit med något känslomässigt yttrande hittills och hade inte direkt tänkt börja nu heller. Det vore dock trevligt om du kunde göra detsamma, men det är inget jag tror kommer hända.

Problemet är att du inte alls drar frågan till sin spets, utan du jämför saker på sätt de inte kan jämföras på.

Enligt både Sverige och EU ska vargen finnas i ett livskraftigt bestånd här i Sverige, oavsett hut hotad eller ickehotad den är i andra länder.
Vad du svarar på frågan om ifall lantrasen är hotad eller inte är tämligen ointressant, det är inte vad du tycker som spelar någon roll. Men även om den är hotad, vilket tyvärr många lantraser är, så spelar det ingen roll. Både art och ras är hotade, bägge bör skyddas och bevaras. Det är olyckligt att fåren dog, vilket det varit även om de dog av någon sjukdom, kom lös och blev påkörda eller annan valfri variant, men det har ingenting med vargens bevarande att göra alls. Vargen ska skyddas och bevaras även om den ibland kommer döda "fel" bytesdjur. Liksom att andra hotade arter (både rovdjur och andra) ska skyddas och bevaras även när de "gör fel".
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Låt mig för det första fatslå att vargen INTE är utrotningshotat inom EU. Det finns livskraftiga bestånd i ett flertal medlemmsländer.
Att en återintroduktion är hotat i flera länder däribland sverige förnekar varken jag eller någon annan.
Vad det gäller de gamla lantraserna ÄR dessa utrotniingshotade inom hela unionen, var region har sina mkt speciaella raser som inte passar in i den moderna produktionen.

Om nu vargen hotar hållandet av en del av dessa raser så får ju regeringen i det aktuella landet göra det val du drar dig för, antingen skita i skyddandet av de utrotningshotade lantraserna eller att skita att skydda nyetableringen av varg. Så enkelt är det.

Att vad jag svarat är tämmligen ointressant för dig förstår jag eftersom min åsikt inte passar dig, men de fakta jag påvisar kvarligg trotts allt oavsett vad du tycker om min ståndpunkt.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Och ännu en gång blir det en pajasdiskussion av det hela. Din sanning inte är (tack och lov) andras sanning. Lizan kommer med fakta som du avfärdar som känslomässiga yttranden enbart för att de inte faller under din ram för hur det borde vara.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

JAg är så glad att jag bor nere i Halland. Än kan jag ha min hästar ute, men var rädd för min shettis när det var en varg som tog en bagge i närheten..

Hörde att de inte kan ha ute hästarna på ridskolorna där uppe längre för VArgarna är framme på dag tid och försöker ta de..

Alla fina betes marker de gapar tomma pga av att de är så ledsna när deras djur bli skadade av vargarns så de skickade sista djur på slackt!

De enda som är för varg är inte de som har de runt knuten. OCh tyvärr är det de som är flest av oss inevånare. Men att inte kunna se att Varagarna är ett rovdjur och är de tillräckligt hungriga och det går ett barn på vägen så blir den snart ett offer.. Annatgligen blir det ett barn som lever där det finns varg. HAde det hänt i STockholm så hade de utrotas.

Det fanns en varg i stockholms området som tog får. De försökte med staket, skrämmsel mm. Mne det funkade inte. Vet ni vad Stockholm gjorde????

DE SKÖT VARGEN!!

I Polen och flera andra ställen äter vargarna männiksor. Vi har jsut den rasen av varg som äter människor i andra länder.

Det är bara en tidsfråga innan vi här nere också får stänga in våra hästar, husdjur mm och BARNEN får knappt vaar ute på gården för vargen kan ta de.

Så lever de uppåt landet.. Med ständig rädsla..

Att ni orkar ha det så :bow::bow::bow:

Att bara inte folk kan förstå hade de levt med eran rädsla hade den inte funnits så många av de lngre utan med ett sånt antal att de går att leva med.
FORTSÄTT kämpa. Någon gång kommer de ändras..

Hoppas det innser de snart innan det är försent att rädda landsbyggden uppe hos er!!!

Snart kommer husen vara öde och de små byar pga av vargen...


Jägare är VILTVÅRADRE..
De fodrar djuren på vintern, skottar fram bete på fälten för att de ska få mat. Att vara viltvårdare är ett stort annsvar som många inte förstår sej på!!!

Hur många av er ger rådjuren pellets och hö silage vinter tid när det är 25 minus??? Varför tror ni att rådjuren mm över lever på vintern? Jo för att det finns viltvårdare (Jägare) SOm också hjälper till om en bil kör på ett djur så det slipper lida. GRATIS så tar de med sej sin eftersökshund (som de har lagt ner jätte mycket gratis jobb och dyra kurser på, för att bli en bra spårhund) och på sin lediga tid letar upp djuret som DU har kört på och sen kallar ni de för mördare???


Vem är mördare?? De som matar djuren och håller de i sånt antal så få behöver bli påkörda och för att vi slipper att bli skadade på vägen...

Eller de som sitter hemma framför teven när "jägarna" är ute och skottar fram bete och fodrar djuren för att de ska leve en sträng vinter.
Viltvårdare är ett stort jobb med stort annsvar. Och mycket gartis tid att ni ens sitte roch uttalar er om att de är jägare för att döda. hahah det är ju löjligt!

De äslakr sina djur och naturen. Mne blir det för många kommer inte födan räcka och de blir en stor fara på vägen för oss mm..

Kanske tänke lite längre nästa gång innan ni ut talar er. Tänk på det nästa gång ni ser ett rådjur och tacka jägaren för att de lever...

Eller åk till viltvårdaren med några säckar pellets för era pengar så akn ni också hjälpa de att leva än att sitta framför teven i vinter mörkret om ni nu bryr er om djuren så mycket???

Är säker på att ni fletsa sitter i vinter framför teven och inte vill hjälpa viltvårdarna och djuren i skogen..

Det är ni som är djurplågare som vill att de ska svälta en kall vinter för att det är trevligare vid teven.. DJURMÖRDARE!!!!!

En Hösilage bal somd e fodrar djuren med kostar ca 600 kroner med arbete, gödsel, plats mm mm. En foder säck ca 200 kroner som räcker några dagar.

Det lilla kött de får betalar inte de jobb och pengar de lägger ut på sin hobby som stora djur älskare de är... :bow::bow:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Och ännu en gång blir det en pajasdiskussion av det hela. Din sanning inte är (tack och lov) andras sanning. Lizan kommer med fakta som du avfärdar som känslomässiga yttranden enbart för att de inte faller under din ram för hur det borde vara.

1 Lånat burk därför främmande nick.
Landsbydsbo

Jag vet inte om det finns någon annan än den jag beskrivit.
Om så är fallet visa gärna det, med källhänvisning.
Vargen ÄR inte utrotningshotad inom EU.
Vargens återintroduktion ÄR hotad om vi jagar den i Sverige, en viss skillnad.
Så var i detta påstående finns en lögn? I din vilda fantasi?:cool:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

För det första, att vargen tar folk, njae det är nog inte riktigt sant.
Ja det händer väl en ggr på miljonen.
Skulle tro att fler dör pga av de blir bitna av rabiessmittade rävar.

För det andra så tvivlar jag på att vargen ger sig på hästar när det finns så lättfångat byte som får.
Dessutom finns det ju för mkt hästar i sverige som det är så det vore ju ingen större förlust(utom för ägaren till kusen).

Men de får vargen tog senast var av en sälsynt gammal svensk lantras som ÄR nära utrotning som det är.

Skrönan om att vargen är farlig för folk kan vi nog fastställa som en saga.
Därär bjärnen betydligt farligare...
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag har aldrig påstått att vargen är hotad inom EU. Jag har sagt att den är hotad här i Sverige, vilket även du erkänner att den är. Så jag vet inte riktigt vad du vill med ditt första stycke? För det du skriver ändrar absolut precis ingenting av det jag tidigare skrivit.

Och nej, regeringen behöver inte i dagsläget göra något val och kommer troligtvis aldrig behöva göra det heller. Du målar upp ett problem som inte finns och som sannolikt aldrig kommer finnas. Lantrasernas existens är inte beroende av vargens ickeexistens. Så enkelt är det (för att använda dina ord).

Att det du skriver är ointressant handlar inte om att dina åsikter inte faller mig i smaken, utan att du dels inte verkar veta vad du pratar om och mest använder en massa hittepåfakta. Jag har haft många många intressanta diskussioner om bevarandebiologi med folk som inte tycker som jag, i Sverige, USA och Kenya. Skillnaden är att de faktiskt har fakta och argument att stå på.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vilka fakta har jag framfört som inte stämmer?

Att unionen har åsikter om vad och hur arter och raser ska bevaras?
Att vargen INTE är utrotningshotad i unionen
Att de gamla lantraserna ÄR utrotningshotade

Att regeringen ska avgöra vad de vill göra och vad de vill prioritera.

Jaja.. jag snackar väl bara skit som vanligt.
Men var hittar jag de fakta som motsäger det jag sagt?
Det är frågan?...
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Och ännu en gång blir det en pajasdiskussion av det hela. Din sanning inte är (tack och lov) andras sanning. Lizan kommer med fakta som du avfärdar som känslomässiga yttranden enbart för att de inte faller under din ram för hur det borde vara.

Pajaskonster eller inte, jag bor på landet och gillar att det inte finns gatlyktor överallt.
PS det finns mkt få mördare och våldtäcktsmän bakom enbuskarna om nätterna här ute på landet i östergötland.
Det är väl bra:grin:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Med hittepå menar jag bland annat att du tar upp saker som helt enkelt inte stämmer, tex insinuationer på att om varg fanns i Sverige skulle viltstammarna mer eller mindre utplånas. Eller att vargen inte är en hotad art i Sverige. Sen tar du upp fullkomligt irrelevanta frågeställningar som att man skulle behöva välja mellan en lantras och ett vilt rovdjur. Eller att vi inte skulle få jaga älg i Sverige för att den är hotad i Tyskland.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Elefanten är utrotningshotad i Sverige. Man har inte på länge sett några vilda individer i de svenska skogarna.

Vill du ha en seriös diskussion?

243f2a7c.jpg



:angel: :angel: :angel:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vad har våldtäktsmän, mördare och gatlyktor med tråden att göra? Som sagt, pajasdiskussion som alltid.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Det för riket normala antal våldtäksmän, mördare o gatlyktor på landsbygden i Östergötland har väl lika mycket med tråden som dina pajaskonster att göra.

Samtidigt som man genom att lyfta fram en icke grundad rädsla för dessa faktorer, så kan man påvisa både vissas grundlösa fruktan o rädsla för varg.

Hela vargfrågan är bortlyft från fakta.
Folk luftar sitt hat mot jakt och mot vargjakt i synnerhet samtidigt som den andra sidan tenderar till ett kompromisslöst hat gentemot en art som liksom alla andra arter har sin plats i naturen.

Naturligtvis är jag medveten om att jag provocerar, att det faktum att nu två intentioner från EU står mot varandra i varg/lantrasfrågan är roande.

Om vi nu återgår till just vargfrågan så kan man nu bara konstatera att Hela värmland, så gott som, är upptaget som vargrevir. Dalarna och närke kommersnart att vara där. Sedan står sörmland, östergötland och småland i tur.Naturligtvis inte de välmående slättbygderna utan skogs o mellanbygderna.

Riksdagen tog ett beslut om ett maxantal vargar, ett beslut jag stöder
Samma riksdag tog ett beslut om att vargfrågan skulle beslutas mer regionalt, åter ett beslut som jag stöder.Det sistnämda hade (tror jag) en förankring på närmare 80% i riksdagen.

Som väljare och demokrat anser jag självklart att regeringen antingen tar nya beslut i riksdagen eller följer de tagna besluten.

Allt annat är att betrakta som ett brott mot demokratiska principer eller hur?:cool:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Snyggt foto.

Nu känner jag en jägare som under jakt mötte en zebra i skogen.

Tror inte för en sekund att den arter förekommer vilt i europa.

Zebran kom från en veterinärgård där det skulle behandlas för en åkomma men lyckats rymma.

EU beslut tas för hela unionen.
Då ska väl faktaunderlag komma från hela unionen.
Och fakta är väl, rätta mig gärna om jag har fel, fakta är väl att vargen INTE är utrotningshotad inom unionen, i de områden där den funnits seda tidigare.
I de områden där vargen ska återintroduceras är naturligtvis frågan en annan.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast regeringen har ju tagit ett nytt beslut nu, att slopa taket för antalet vargar och ta bort licensjakten helt.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Du skrev bara att man inte sett några vilda individer i svenska skogar på länge. Vilket man har. Säkert senast idag faktiskt!
Fast du använder nog inte ordet vild på samma sätt som jag. Ett vilt djur är ett djur som inte är domesticerat, vilket elefanter inte är.

Att vargen inte är hotad i hela EU är dock fullkomligt irrelevant och jag förstår inte varför du tar upp det om du ändå erkänner att den är hotad i Sverige?
EUbeslutet handlar inte om att varg måste skyddas i alla länder i hela unionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Du skrev bara att man inte sett några vilda individer i svenska skogar på länge. Vilket man har. Säkert senast idag faktiskt!
Fast du använder nog inte ordet vild på samma sätt som jag. Ett vilt djur är ett djur som inte är domesticerat, vilket elefanter inte är.

Att vargen inte är hotad i hela EU är dock fullkomligt irrelevant och jag förstår inte varför du tar upp det om du ändå erkänner att den är hotad i Sverige?
EUbeslutet handlar inte om att varg måste skyddas i alla länder i hela unionen.

Jag vet inte om jag kan tycka att djurparkselefanter eller cirkuselefanter i hägn är vilda djur i skogen.
Men visst somliga kan ju tycka det...

Nej naturligtvis ska inte vargen skyddas i alla länder inom unionen, inte heller de olika andra arter o raser som är hotade.
Men nu har ju EU flaggat för att man dels anser att vargen ska skyddas i Sverige och dels att de aktuella lantraserna ska skyddas i sverige.
Så där föreligger en intressekonflikt om man vill hålla dessa gamla raser på ett ett riktigt sätt. Det var det jag ville påpeka.

Sedan stämmer det att regeringen backat, nja man har tagit ett steg bakåt och tva steg snett framåt eftersom man samtidigt flaggar för en utökad skyddsjakt.

Så min tidigare diskuterade "Getmodell" kan bli ä'nnu aktuellare..:devil:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Ett vilt djur är ett djur som inte är domesticerat, inga elefanter på vår jord är domesticerade = vilda elefanter syns i våra skogar hyfsat ofta. :)

Intressekonflikten har vi redan gått igenom att det inte alls är en intressekonflikt.
Det går alldeles utmärkt att skydda varg och hålla lantraser på ett riktigt sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp