Bukefalos 28 år!

Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kan inte annat än:bow::bow::love:

Han har verkligen exteriören emot sig och det är inte många som kämpar så som du har gjort, all respekt för det!
Han ser go och glad ut på bilderna och jag hoppas att han kommer stärka sig och hålla för det ni vill göra tillsammans.

TACK. Det behövs lite peppning ibland. :) Många gånger undrar jag vad i helvette jag håller på med och varför jag lägger ner så otroligt med tid och pengar på hästen. Men det är värt det varje gång vi kommer på träning. Han ger allt han har, han älskar att jobba och han utvecklas enormt. Utvecklingskurvan pekar verkligen rakt upp. Men visst, vi tar det i mikrosteg för jag vågar inte pressa honom för hårt då jag är rädd att han inte håller. Han måste få en chans att hänga med med kroppen.

Han rör sig jämnare bak när han får lufsa på, men just nu i dressyrträningarna så ligger all fokus på att få igång de där jäkla bakbenen som han har så svårt att sätta under sig. Och eftersom det blir jobbigt och speciellt då vänster bak är hans stora svaga länk så kan det bli lite ojämt när det blir jobbigt. Men jag tror att det bara är att jobba på så han någon gång får börja bli lite trött och bygga upp styrkan. Om jag inte pressar in honom i de där jobbiga lägena kommer vi väl aldrig komma längre. Men han är fin nu om man jämför med för ett år sedan ;) Så, så länge det går åt rätt håll tror jag att vi är på rätt väg iafl. :)

Det enda jag vill med denna häst är en riktigt fin grundriden häst och som kan hoppa bana på metern på bra sätt. Sen är jag nöjd. Och de målen har han visat att de är nog inte omöjliga om han håller. Vi tränar i hoppningen på metern -1.10 på väldigt bra sätt. Nu är det bara på tävling vi ska ta oss runt. Men med det nya dressyrupplägget tror jag han får styrkan att klara av det. Jag tror att det är den flacka galoppen i hoppningen som ställer till det. Så dressyr dressyr, sen så kanske. :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu var det länge sedan jag såg film på er men jag tycker att det ser väldigt stadigt och säkert ut, fina raka byten som ni aldrig gjort annat :love:

Lite mera tryck och samling i piruetterna så blir väl allt kalas!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl
Smyger in från hoppsidan, men har lite svaga planer på att ta ut min 07a på dressyrbanan mest lite för skojs skull ..
Och bidrar därför med en filmsnutt från idag när vi trimmade i ridhuset, dock bara lite galopp och när vi travade av.. Han är fortfarande ganska ojämn i stödet i ffa traven, men det blir bättre o bättre..:)

Vad tror ni inbitna dressyrryttare, skulle det vara värt o lägga lite tid på att ta sig ut på dressyrbanorna med denna?!

http://www.youtube.com/watch?v=IclI0qFC8T4&feature=youtu.be

Jättefina grundgångarter i trav och galopp, speciellt galopp. Om du bara får honom lite mer balanserad så får du säkert fina p. Men hopphästbyten:eek::eek::eek: inte på dressyrgnägg tack!!!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men just igångsatt? :confused: Var det inte samma häst som fanns på en ganska rejäl terrängträning på annan film, från typ i somras:confused: Samt ett par hopptävlingar? Har du två skäckar?? Nu hänger jag inte med.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men just igångsatt? :confused: Var det inte samma häst som fanns på en ganska rejäl terrängträning på annan film, från typ i somras:confused: Samt ett par hopptävlingar? Har du två skäckar?? Nu hänger jag inte med.

Tror att jag kanske formulerar mig lite fel.
Ja alltså han är igång och har vart det sedan förra hösten, (dock skritt i flera månader efter operationerna) men han pressas inte som en häst som här helt igång. Vi har tagit det lugnt och går sakta framåt utan så stor press och inga krav. Nu för några månader sedan har jag börja ställa krav och han får gå fullt ut. Så jag räknar honom som att han går för fullt bara några månader tillbaka. Innan det har vi haft ett långt igångsättningsschema med mycket lek, och där har även lite terrängträning på låg nivå och några clear rounder ingått. :) På alla träningar så har han hittills gått till hälften av vad de andra hästarna gjort, just för att jag inte vågat pressa honom fullt. under lååååååångsam igångsättning som för några månader sedan tagit sitt slut. Nu börjar träningen. ;)

Så just igångsatt är väl kanske lite fel ordval. Han är ju igångsatt för 1½ år sen nu, men har varit under igångsättningen under ett år där vi gått långsamt framåt och mycket ET-genomgångar. Så mitt ordval kanske ska hellre vara just helt igång. :D Fick en hagskada i sommar som gjorde att han stod på box i en vecka och några veckors skritt som gjorde att han tappade månader av träning. Så det har inte rullat på smärtfritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag begriper faktiskt inte vad ni vill åstadkomma med att förböja halsen på det viset. Inte heller vad din innerskänkel gör bak i ljumsken på hästen. Men så förstår jag inte heller att man sätter igång en häst efter sådan skadehistorik och rider i terräng innan hästen kan trava balanserat på böjt spår.

Det kanske låter hårt, men jag tycker verkligen det är tråkigt när det slarvas så med grunderna, speciellt på skadedrabbade hästar och hästar med exteriör som gör det ännu svårare för dem.

Om jag hade varit du hade jag varierat mer mellan rakt och böjt spår, rätat ut halsen, gjort massor av övergångar och tempoväxlingar.

Jag hade nog visat hästen riden för veterinär också, om det inte redan är gjort. För JAG är osäker på om det där rörelsemönstret är hälsosamt, men det säger mer om min okunskap om rörelsemönster än något annat.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller med dig. Tycker det är jättestrakt av dig Nominous att kämpa på med din häst, men jag begriper inte ridningen för fem öre.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag begriper faktiskt inte vad ni vill åstadkomma med att förböja halsen på det viset. Inte heller vad din innerskänkel gör bak i ljumsken på hästen. Men så förstår jag inte heller att man sätter igång en häst efter sådan skadehistorik och rider i terräng innan hästen kan trava balanserat på böjt spår.

Det kanske låter hårt, men jag tycker verkligen det är tråkigt när det slarvas så med grunderna, speciellt på skadedrabbade hästar och hästar med exteriör som gör det ännu svårare för dem.

Om jag hade varit du hade jag varierat mer mellan rakt och böjt spår, rätat ut halsen, gjort massor av övergångar och tempoväxlingar.

Jag hade nog visat hästen riden för veterinär också, om det inte redan är gjort. För JAG är osäker på om det där rörelsemönstret är hälsosamt, men det säger mer om min okunskap om rörelsemönster än något annat.

Jag måste hålla med om det med böjningen och det andra också egentligen. Jag kan inte riktigt se syftet med att böja honom på sättet du gör, det funkar inte att "bända" loss sådär. Men tufft av dig att orka kämpa vidare, söt häst! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men du, den terrängträningen var väl inte nån "lek" med en häst med din historia? Den var ju ett rejält pass??
Och du hoppar flera klasser och bla 1 m på tävling utan att du ens tycker den är igång:confused: Det kallar inte jag långsam igångsättning eller att hästen har fått lång tid på sej.
Alltså, jag fattar nog inte ett dugg hur du tänkte med nånting nu!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast egentligen gör väl alla hästägare precis vad dom vill med sina hästar? Rider man för hårt så får man ju stå sitt kast om dom blir skadade.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Självklart gör alla som dom vill. Men om det är ett argument för att inte ha åsikter utrotas ju diskussionsforumen på en gång. Eller vad menar du?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag begriper faktiskt inte vad ni vill åstadkomma med att förböja halsen på det viset. Inte heller vad din innerskänkel gör bak i ljumsken på hästen. Men så förstår jag inte heller att man sätter igång en häst efter sådan skadehistorik och rider i terräng innan hästen kan trava balanserat på böjt spår.

Det kanske låter hårt, men jag tycker verkligen det är tråkigt när det slarvas så med grunderna, speciellt på skadedrabbade hästar och hästar med exteriör som gör det ännu svårare för dem.

Om jag hade varit du hade jag varierat mer mellan rakt och böjt spår, rätat ut halsen, gjort massor av övergångar och tempoväxlingar.

Jag hade nog visat hästen riden för veterinär också, om det inte redan är gjort. För JAG är osäker på om det där rörelsemönstret är hälsosamt, men det säger mer om min okunskap om rörelsemönster än något annat.

Veterinär har gått igenom honom för 2 månader sedan. Inte en hälta finns att hitta. Han går dessutom bättre idag än han gjorde då. ET som jobbar ihop med den veterinären behandlar honom var tredje vecka.

Ang innerskänkeln så är det min dåliga sits. Den ska jag tänka på. Tack. Såg det med på videon att den ligger långt bak. Den ska jag försöka flytta fram mer!

Varför han rids såhär är min tränares rekomendation. Jag har aldrig ridit honom såhär innan. Jag upplever honom som mycket smidigare och lösare idag. Hennes tanke är att få lös honom lite i sidorna. När jag började rida för henne för 6 veckor sedan var han helt fast i sidorna. Så hon vill få lös honom. Meningen är inte att han ska ridas såhär i fortsättningen. Utan temporärt tills han släpper efter i sidorna.

Jag håller med dig. Tycker det är jättestrakt av dig Nominous att kämpa på med din häst, men jag begriper inte ridningen för fem öre.

Jag får väl fråga min tränare igen vad det är jag skall åstakomma. Som sagt ovan så är det att lossa sidorna då han varit som ett spett tills för några veckor sedan. Helt plötsligt börjar han släppa och ge efter i sidorna sedan vi började böja honom. Som sagt, detta är temporärt.

Jag måste hålla med om det med böjningen och det andra också egentligen. Jag kan inte riktigt se syftet med att böja honom på sättet du gör, det funkar inte att "bända" loss sådär. Men tufft av dig att orka kämpa vidare, söt häst! :)

Läs svaren ovan.

Men du, den terrängträningen var väl inte nån "lek" med en häst med din historia? Den var ju ett rejält pass??
Och du hoppar flera klasser och bla 1 m på tävling utan att du ens tycker den är igång:confused: Det kallar inte jag långsam igångsättning eller att hästen har fått lång tid på sej.
Alltså, jag fattar nog inte ett dugg hur du tänkte med nånting nu!

Han hade vart under igångsättning under nästan ett år då och var precis fullt igång enligt mig när terrängen reds. och den reds på skoj. Nu när vi hoppade en meter var det debut på den höjden och är under detta halvår han är helt igång. Så det var ej under igångsättningen, utan några månader efter att han är helt igång.

Så ingen av hoppfilmerna är under igångsättningen som varade ungefär ett år, utan från den tiden han är helt igång. Men i början av tiden ''helt igång'' är dock fortfarande untan större press och krav. Det är nu de sista två månaderna som han är ''helt igång med plite mer press och krav''. Vet inte hur jag ska uttrycka mig.

Hoppningen är mycket för att få lite sug och lek i han. Att det ska vara roligt att träna och samtidigt bygga lite styrka. Terrängen är mest att galoppera omkring på slätterna och hoppa lite små stockar och i vatten. Inte direkt hårt på det viset tycker iafl jag. Men men.. Han travade och galopperade 1,5 mil per dag under den tiden då terrängvideon är tagen så han var ju inte direkt otränad. Men det jag menar är att jag inte pressade och red honom riktigt trött under första året. Utan allt var på hans villkor. Men det var inte direkt bara skritt och lite lätt trav. Jag tror inte riktigt jag kan uttrycka mig så du förstår. Har aldrig haft lätt att uttrycka mig i skrift. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men du, den terrängträningen var väl inte nån "lek" med en häst med din historia? Den var ju ett rejält pass??
Och du hoppar flera klasser och bla 1 m på tävling utan att du ens tycker den är igång:confused: Det kallar inte jag långsam igångsättning eller att hästen har fått lång tid på sej.
Alltså, jag fattar nog inte ett dugg hur du tänkte med nånting nu!

Kan även vara så att vi har olika definitioner på vad helt igång är?? Jag som bara hållt på med travhästar så tränar vi motionskörning/ridning 1-2 mil per dag under igångsättning. Alltså hästen har bra kondition och tränas rätt mycket, men pressas inte med intervaller eller hårdare jobb - tränas inte trött.

Jag lägger samma ribba lite grann med ridhästarna. De tränas gärna i trav och galopp 1-2 mil per dag, hoppas lite och lättare dressyr med övergångar och lite sånt (alltså under senare delen av igångsättningen. Det börjas såklart lugnt och sedan trappas upp). Men pressen att de ska börja jobba och bli trött kommer inte förrän de är i min mening helt igång. Som sagt. Sista tre månaderna av min ''igångsättning'' (eller vad jag nu ska kalla det) bestod av mycket långmotionsträning. Därför tyckte inte jag att det var jättehårt att galoppera runt och hoppa låga stockar. Han påverkades iafl inte något av det. Men jag har väl kanske lite annat upplägg än vad en vanlig igångsättning är? Han kanske var fullt igång enligt andra mått mycket mycket tidigare då han under mitten av min igångsättning ändå tränade på rätt bra i naturen.
Första halvåret bestod mest av skritt i snårskogen och lätt trav, sedan ökades allt på. Utan att rida honom trött. Sedan fick han såklart gå mer och mer. Helt igång efter ett år ca. Plus minus någon månad, kommer inte riktigt ihåg.

Men ja, hade det varit för hårt för honom borde han ha blivit halt? :confused: Har inte haft en enda ledinflammation i hela sitt liv. Och ET tycker han blir bättre och bättre. Så det är det jag tycket är så märkligt om jag tagit honom helt fel enligt alla andra.. Tränare, veterinär och ET ger honom beröm för hur fin han blivit fysiskt.. :confused:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan inte se filmen, står att den är privat..

Men jag beundrar dig över hur du har kämpat och kämpar i dagsläget! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det var ingen rolig historia. Får man fråga vad det är för ras/härstamning? Väldigt olycklig exteriör minst sagt. Tror aldrig jag sett ngn så extremt.

Jag förstår syftet att ni vill ha loss honom, men innan han bär sig bak och är balanserad är det jätteviktigt att du förmår behålla honom i balans jämnt under dig, även i böjningen. Då kommer du få bättre resultat och hästen har dessutom lättare att hitta takten och bära och stärka upp sig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är det väll ingen (nu, i den här tråden) som gör heller? Går man in på youtube sidan så är det ju ganska svårt att INTE se att det finns filmer där en skäck hoppas. Man behöver inte ens titta på de filmerna...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Veterinär har gått igenom honom för 2 månader sedan. Inte en hälta finns att hitta. Han går dessutom bättre idag än han gjorde då. ET som jobbar ihop med den veterinären behandlar honom var tredje vecka.

Ang innerskänkeln så är det min dåliga sits. Den ska jag tänka på. Tack. Såg det med på videon att den ligger långt bak. Den ska jag försöka flytta fram mer!

Varför han rids såhär är min tränares rekomendation. Jag har aldrig ridit honom såhär innan. Jag upplever honom som mycket smidigare och lösare idag. Hennes tanke är att få lös honom lite i sidorna. När jag började rida för henne för 6 veckor sedan var han helt fast i sidorna. Så hon vill få lös honom. Meningen är inte att han ska ridas såhär i fortsättningen. Utan temporärt tills han släpper efter i sidorna.

Men har veterinär sett honom under ridning? Jag tycker inte att en ET kan ersätta en veterinär, däremot komplettera.

Jag tycker du ska ifrågasätta din tränare. För det är ingen hållbar ridning och det är varken bra för hästen just nu eller i framtiden att lösgöra på det där viset. Anser jag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det var ingen rolig historia. Får man fråga vad det är för ras/härstamning? Väldigt olycklig exteriör minst sagt. Tror aldrig jag sett ngn så extremt.

Jag förstår syftet att ni vill ha loss honom, men innan han bär sig bak och är balanserad är det jätteviktigt att du förmår behålla honom i balans jämnt under dig, även i böjningen. Då kommer du få bättre resultat och hästen har dessutom lättare att hitta takten och bära och stärka upp sig.

Okej. Jag är nybörjare inom ridvärlden (okej, jag red på ridskola under hela tonåren men det räknas inte) har bara hållt på med travhästar innan. Så jag är inte alls utbildad inom ridningen så. Jag har provat flera tränare och det har inte känts bra med nån. Hästen har känts loj och vi har inte utvecklats ett dugg. Sedan har jag testat denna som är ev de absolut bästa som man kan hitta här i mina trakter, hon är väldigt framgångsrik själv, utbildar och säljer fina hästar och det har iafl känts jättebra. Har aldrig känt en så fin och snabb utveckling i hästen. Han börjar kännas mjuk och smidig och börjar ta för sig. Så jag har såklart tyckt att det känns toppen.

Men nu känns ju allt skit. Är ärligt talat jätteledsen och vill bara ge upp.:( Hur ska jag kunna få detta att bli bra om jag inte ens kan lita på en av de bättre tränarna som finns här? Finns ingen som skulle rekommendera någon annan. Och är det så jävla illa så jag kommer rida sönder honom när jag gör som tränaren säger åt mig att göra så är det ju ingen idé att fortsätta träna heller. :cry: Vet helt ärligt inte hur jag ska ta mig vidare nu. Sitter bara med världens största klump i magen och tycker synd om min häst.. Han är värd bättre än såhär.

Men har veterinär sett honom under ridning? Jag tycker inte att en ET kan ersätta en veterinär, däremot komplettera.

Jag tycker du ska ifrågasätta din tränare. För det är ingen hållbar ridning och det är varken bra för hästen just nu eller i framtiden att lösgöra på det där viset. Anser jag.

Ja veterinär har sett honom under ridning. De hittar ingen som helst hälta. Han fuskar vänster bak, men det finns anledningar till det. De vill att han ska fortsätta att stärkas med ridning och behandlas av ET'n. Det finns inget en veterinär kan göra. De hittar ju inget fel. Det enda de säger är fel är hans låsningar som bara ET'n kan fixa. Så jag vet inte vad jag ska göra.. Veterinärerna kan inte hjälpa oss.

Det finns ingen annan tränare som funkat alls på honom. Han blir katastrof att rida. Spänd och jobbar inte alls. Lämnar hela bakkärran i stallet. :( Hon är den enda som får han att kännas bra. Mjuk, arbetssam och det börjar hända nåt i bakkärran. Om inte hon kan hjälpa mig på ett bra sätt så står jag nu här ensam. Och det klarar jag inte. Vad har du för tips på hur man ska lösgöra denna häst i sidorna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 806
Senast: Fibusen
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
913
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 283
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 432
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp