Bukefalos 28 år!

Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan inte se filmen, står att den är privat..

Men jag beundrar dig över hur du har kämpat och kämpar i dagsläget! :)

Det är inget att beundra.. :( En stor fejkad glädje är vad det är. 2 års slit har jag kastat bort. Allt för ingenting.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja alltså jag tror att du och jag har helt olika syn på vad igångsättning, långsam igångsättning och krav är, och i vilken ordning man gör saker. Det blev väldigt förvirrande utifrån mitt sätt att se.

Ang hur din häst mår så vet bara du det, du har veterinärer och ET och jag tycker du ska lita på dem, och inte bryta ihop pga ett diskussionsforum. Fråga veterinären hur han/hon tycker att hästen ska jobbas, tycker jag och lyssna på det! Och på hur du känner hästen!

Den har jätteknepig exteriör och har varit med om mycket, så att det är en del problem med hur han ska ridas förstår jag verkligen. (Allt är enkelt när man ser på film av andras hästar:) )

Men som sagt, jag kan inte förstå hur du menar med att sätta igång långsamt och var du anser att ni befinner er idag, eller i vilken ordning du väljer att ta saker. Jag skulle inte ta den ordningen i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag måste säga att mina inlägg, frågor och eventuella kritik, på intet sätt har varit avsedda att på något sätt knäcka dig eller få dig att känna som du beskriver. Jag blir ledsen att du känner så om det är pga det jag skrivit.

Hästen har en väldigt märklig exteriör, det måste jag säga fortfarande och står kvar vid. Jag har aldrig sett något så drastiskt. I den aspekten förstår jag den historik och de skador/problem du beskriver.

Utöver det om vi ska diskutera träningar och tränings metodik så kan jag säga som så att jag väljer bort varenda tränare, oavsett deras bokstav som tränare vare sig det är A, B eller C tränare, som väljer att träna hästarna på en volt merparten av passen. Och jag har funnit - tyvärr - att det är svårt ibland att hitta tränare, oavsett bokstav, som inte gör det, eller som åtminstånde lägger in frekventa pauser i den träningen eller malandet på en volt. Tyvärr tycker jag mig även se att ju lägre status/nivå på ekipaget, desto mer idogt anammas volt-nötandet. Jag blir deprimerad, det är förkastligt och otroligt nedstämmande att se sån (eller befinna sig i) sån träning.

som sagt så var mina inlägg på intet sätt avsedda att få dig att må dåligt eller bli ledsen eller knäckt. Men din häst har en del rätt drastisk problematik i sig, och jag hade varit otroligt försiktig med monoton eller drastisk träning av den och hade satsat på ett väldigt planerat och väl avvägt arbete på den - framför allt med en tränare som tränar på ett sätt så att du hela tiden är säker på syftet och tänket. Det låter lite i dina inlägg som att du inte är säker på vad som avses åstadkommas och bara det finner jag som en problematik. Hur ska du kunna arbeta hästen främjande alla de dagar du inte tränar, om tränaren inte klargjort varför ni gör som ni gör?

vill ge dig en eloge för att du läser det som skrivs och är så mån om din häst som det framstår i dina inlägg att du är.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag skriver bara kort från mobilen.

Vad bra att vet kollat hästen under ridning och inte har något att anmärka på. Då är det ju grönt så långt! För övrigt ber jag att få återkomma.

Edit: jag håller även med det mackan skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men nu känns ju allt skit. Är ärligt talat jätteledsen och vill bara ge upp.:( Hur ska jag kunna få detta att bli bra om jag inte ens kan lita på en av de bättre tränarna som finns här? Finns ingen som skulle rekommendera någon annan. Och är det så jävla illa så jag kommer rida sönder honom när jag gör som tränaren säger åt mig att göra så är det ju ingen idé att fortsätta träna heller. :cry: Vet helt ärligt inte hur jag ska ta mig vidare nu. Sitter bara med världens största klump i magen och tycker synd om min häst.. Han är värd bättre än såhär.

Men du... om hästen känns bättre och bättre och du är nöjd så är ni ju säkert på rätt väg, eller hur? :)

Jag tittade på klippet, dock utan ljud så ang tränaren har jag inget att säga alls, men jag förstår precis vad ni vill uppnå - och jag ser absolut inget problem med att arbeta hästen på det viset. Men det är förstås en bra idé i allmänhet att fråga sin tränare varför man gör det man gör och vad det ska leda till (om inte annat för att kunna bemöta påhopp på internetforum :angel: )

Det ni gör är en form av korrigeringsridning och såklart inget man kommer att fortsätta med hela tiden framöver. Så fort hästen vänjer sig vid att lägga sig tillrätta med eftergift i överlinjen kommer man inte behöva den överdrivna böjningen i halsen. Men vad man behöver komma ihåg är att man inte kan begära att hästen ska gå med fullt påskjut i den formen, man får tillåta hästen att gå med kortare steg med bakbenen (eller kortare och kortare, man kan inte kräva att den ska ta ut steget mer än den gör normalt iaf). Påskjutet får komma när hästen är så pass lösgjord att man kan räta ut och rida framåt utan att tappa eftergiften.

Keep up the good work! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.. Men ja, hästen var fullt igång när jag fick hem den. Den reds ju trots sin grava bakhälta för fullt. Den opererades direkt han kom till mig två gånger och sedan skritt några veckor. Det var det som ordinerades. Hästen stod aldrig på box egentligen, utan bara någon dag och sedan liten padock eller vad man ska kalla det till stygnen tagits. De satt ju på väldigt okänsligt ställe och hästen kunde inte springa i hagen. Så det lät bra tyckte vet. Så fort stygnen var tagna var det bara att sätta igång skrittandet. Så hästen var som aldrig borta från arbete så jag behövde börja om från början. Valde dock att ''börja om'' genom att bara skritta i snårskog över stock och sten bra länge för att ge honom en chans att få ordning på kroppen. Samtidigt som ET behandlade frekvent. Så det gick ju fort att få upp honom i kondis eller vad man ska säga men sedan har jag sett allt som en stor igångsättning i arbete som bygger styrka och tröttar ut honom som tex dressyr och hoppning med krav. Äsch det är bara svårt att beskriva allt. Vi har hållt på med lite allt möjligt under våran nu så kallade igångsättning men utan krav. Lekt och haft kul med mål att börja arbeta snart.

Men ja jag vet inte. Veterinär har vart med hela tiden och när jag diskuterat med dem så har det varit ok. Har som sagt haft veterinär som kollat hästen regelbundet, och för att inte tala om ET. Dessutom ET som jobbar tillsammans med veterinären. Så de jobbar i team tillsammans. Finns tydligen ingen att förlita sig på nu.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är inget att beundra.. :( En stor fejkad glädje är vad det är. 2 års slit har jag kastat bort. Allt för ingenting.

Jag tittade bara kort på dressyrfilmen inte hela. Däremot tittade jag på hela filmen från nån ft-träning. Där ser han käck och glad ut.
Ta inte så hårt vad folk skriver här. På sådana här forum vräker folk gärna ur sig saker som de förmodligen aldrig skulle säga i verkligheten. Plus att flera gärna hakar på. Fortsätt istället att ha en dialog med din veterinär och ET.

Lägg inte ut film här mer utan ha kul med din häst i verkliga livet istället. Här råder ofta sådan dubbelmoral så man kan storkna. Vet inte varför det tydligen var så ok att hoppa på dig när moralens väktare och försvarare har kommit sättande med fanan högt när en del andra fått kritik.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag måste säga att mina inlägg, frågor och eventuella kritik, på intet sätt har varit avsedda att på något sätt knäcka dig eller få dig att känna som du beskriver. Jag blir ledsen att du känner så om det är pga det jag skrivit.

Hästen har en väldigt märklig exteriör, det måste jag säga fortfarande och står kvar vid. Jag har aldrig sett något så drastiskt. I den aspekten förstår jag den historik och de skador/problem du beskriver.

Utöver det om vi ska diskutera träningar och tränings metodik så kan jag säga som så att jag väljer bort varenda tränare, oavsett deras bokstav som tränare vare sig det är A, B eller C tränare, som väljer att träna hästarna på en volt merparten av passen. Och jag har funnit - tyvärr - att det är svårt ibland att hitta tränare, oavsett bokstav, som inte gör det, eller som åtminstånde lägger in frekventa pauser i den träningen eller malandet på en volt. Tyvärr tycker jag mig även se att ju lägre status/nivå på ekipaget, desto mer idogt anammas volt-nötandet. Jag blir deprimerad, det är förkastligt och otroligt nedstämmande att se sån (eller befinna sig i) sån träning.

som sagt så var mina inlägg på intet sätt avsedda att få dig att må dåligt eller bli ledsen eller knäckt. Men din häst har en del rätt drastisk problematik i sig, och jag hade varit otroligt försiktig med monoton eller drastisk träning av den och hade satsat på ett väldigt planerat och väl avvägt arbete på den - framför allt med en tränare som tränar på ett sätt så att du hela tiden är säker på syftet och tänket. Det låter lite i dina inlägg som att du inte är säker på vad som avses åstadkommas och bara det finner jag som en problematik. Hur ska du kunna arbeta hästen främjande alla de dagar du inte tränar, om tränaren inte klargjort varför ni gör som ni gör?

vill ge dig en eloge för att du läser det som skrivs och är så mån om din häst som det framstår i dina inlägg att du är.


Detta var en film på 5 min på en träning på 40 min. Läktare finns bara på kortsidan och klippen när vi rider på fyrkanten och över allt annars blir inte bar då de blir för långt bort. Har alltså dragit ihop det som är lätt att se, dvs volten som är nära hon som filmar. Alla 40 min går absolut inte på volten. Det är bara lättast att filma där. Så hon har inte heller filmat så mycket av det på fyrkanten. Thats why.

Alltså jag vet vad hon har för syfte med träningen. Jag är inte ett dugg frågande i det. Jag trodde bara att det var rätt. Därför är jag osäker nu.

Det tränaren vill ha ut av våra första lektioner (har ridit för henne 4 gånger med detta pass) är att lossa honom i sidan och få han att komma på att han äger ett par bakben. Det är det ''akuta'' och nummer ett. Första och andra lektionen gick han knappt att ställa igenom riktigt, och änn mindre forma för innern för han var så fast. Det tyckte hon var ett stort problem. De andra tränarna jag ridit för har inte velat att jag ska böja honom alls och vill att han ska bli så lång som möjligt så han länger överlinjen så. Det har bara resulterat i ännu mindre aktivitet i bakbenen och en otroligt seg häst. Därför har jag bytt tränare flera gånger nu. Så hon vill att jag ska böja igenom honom med hjälp av innertygel och innerskänkel tills han ger efter själv och då ge han eftergift och låta han räta ut sig. Och det har för mig gett ett jäkla resultat. Han har blivit så smidig jag aldrig känt honom förut.
Och det andra att kvicka till honom. Han har otroligt lätt för att bli seg och otroligt lång. Så lång att han faller isär och jag orkar inte rida honom. Han går ifrån mig och blir seg, slutar ta hjälperna framåt. Han har hela tiden känts som en 30 årig gammal ridskolehäst. men inte nu. Så även där har jag fått en wow-känsla. Han känns kvick och det händer nåt när jag ger en hjälp. Han lyssnar och han rör på sig.

När detta är klart kommer vi börja med mer normal träning eller vad jag ska säga. Det är inte meningen att han ska gå såhär.

Så jag vet mycket väl vad min tränare har för planer och vad hon vill. Enda tills ni skriker rakt ut att det är åt helvette. Då rasade ju hela upplägget. Det sista jag vill är ju att rida sönder honom. :(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men du... om hästen känns bättre och bättre och du är nöjd så är ni ju säkert på rätt väg, eller hur? :)

Jag tittade på klippet, dock utan ljud så ang tränaren har jag inget att säga alls, men jag förstår precis vad ni vill uppnå - och jag ser absolut inget problem med att arbeta hästen på det viset. Men det är förstås en bra idé i allmänhet att fråga sin tränare varför man gör det man gör och vad det ska leda till (om inte annat för att kunna bemöta påhopp på internetforum :angel: )

Det ni gör är en form av korrigeringsridning och såklart inget man kommer att fortsätta med hela tiden framöver. Så fort hästen vänjer sig vid att lägga sig tillrätta med eftergift i överlinjen kommer man inte behöva den överdrivna böjningen i halsen. Men vad man behöver komma ihåg är att man inte kan begära att hästen ska gå med fullt påskjut i den formen, man får tillåta hästen att gå med kortare steg med bakbenen (eller kortare och kortare, man kan inte kräva att den ska ta ut steget mer än den gör normalt iaf). Påskjutet får komma när hästen är så pass lösgjord att man kan räta ut och rida framåt utan att tappa eftergiften.

Keep up the good work! :)

Tack. Jo jag vet vad min tränare vill. Läs vad jag skrev till mackan. Orkar inte skriva igen. :) Jag vet bara inte längre vad Jag vill efter vad alla säger.

Det sista vi vill är påskjut i böjningen. Vi vill att han ska korta upp sitt steg. Han har för mycket påskjut. Han travar som en älg. Han har lite för stora rörelser framåt. På filmen har han nästan hälften så kort baksteg än vad han har om han lufsar. Då har han ett övertramp på typ 40 cm. Det är helt enormt. Så vi vill absolut inte få ett längre baksteg eller mer påskjut. bara mer aktivitet. Han kastar bara in dem annars så det blir långt och ostabilt steg som inte bär för fem öre.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tittade bara kort på dressyrfilmen inte hela. Däremot tittade jag på hela filmen från nån ft-träning. Där ser han käck och glad ut.
Ta inte så hårt vad folk skriver här. På sådana här forum vräker folk gärna ur sig saker som de förmodligen aldrig skulle säga i verkligheten. Plus att flera gärna hakar på. Fortsätt istället att ha en dialog med din veterinär och ET.

Lägg inte ut film här mer utan ha kul med din häst i verkliga livet istället. Här råder ofta sådan dubbelmoral så man kan storkna. Vet inte varför det tydligen var så ok att hoppa på dig när moralens väktare och försvarare har kommit sättande med fanan högt när en del andra fått kritik.

Tack. Jo busa ute i naturen med hinder är det absolut bästa han vet. Men en sak vet jag också, det är att han har ett annorlunda rörelsemönster bak, jag vet varför och det kommer alltid att vara mer eller mindre så. Jag kan inte ändra hur han är byggd eller de problem han dras med.
Det som är jobbigt är att få veta att man rider sönder sin häst när man tror att man äntligen har hittat tränaren med det stora T'et som kommer hjälpa oss så långt. Hon har på 4 lektioner tagit oss längre än vi gjort på 2 år. Jag svävar på moln efter varje pass för att han bjuder på nåt som jag aldrig känt med honom tidigare. Så jag är bara så ledsen att en sån sann glädje kan vara skit egentligen. Blir förtvivlad och förvirrad. Skit känns det helt ärligt.

Jo jag vet hur buke är. Jag hoppades väl bara få att få några tips från andra ögon. Hästen är svår och jag vill göra det jag kan för att hjälpa honom. Och ibland kan det vara bra med nån annans syn också.
och ja det är lätt att säga saker på ett forum. Och kanske ännu lättare när man inte sett hästen irl eller ens hur den sett ut tidigare.

Jag vet att det inte är vackert för fem öre. Men är detta dåligt så var det groteskt jävla värdelöst för 3 månader sen. Så på nåt sätt känns det ändå som att det gått framåt i sådana fall. Om det nu inte är inbillning.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.. Men ja, hästen var fullt igång när jag fick hem den. Den reds ju trots sin grava bakhälta för fullt. Den opererades direkt han kom till mig två gånger och sedan skritt några veckor. Det var det som ordinerades. Hästen stod aldrig på box egentligen, utan bara någon dag och sedan liten padock eller vad man ska kalla det till stygnen tagits. De satt ju på väldigt okänsligt ställe och hästen kunde inte springa i hagen. Så det lät bra tyckte vet. Så fort stygnen var tagna var det bara att sätta igång skrittandet. Så hästen var som aldrig borta från arbete så jag behövde börja om från början. Valde dock att ''börja om'' genom att bara skritta i snårskog över stock och sten bra länge för att ge honom en chans att få ordning på kroppen. Samtidigt som ET behandlade frekvent. Så det gick ju fort att få upp honom i kondis eller vad man ska säga men sedan har jag sett allt som en stor igångsättning i arbete som bygger styrka och tröttar ut honom som tex dressyr och hoppning med krav. Äsch det är bara svårt att beskriva allt. Vi har hållt på med lite allt möjligt under våran nu så kallade igångsättning men utan krav. Lekt och haft kul med mål att börja arbeta snart.

Men ja jag vet inte. Veterinär har vart med hela tiden och när jag diskuterat med dem så har det varit ok. Har som sagt haft veterinär som kollat hästen regelbundet, och för att inte tala om ET. Dessutom ET som jobbar tillsammans med veterinären. Så de jobbar i team tillsammans. Finns tydligen ingen att förlita sig på nu.

För mej är det arbete att träna terräng och att tävla hoppning, det kräver grundridning innan, men den verkar du hålla på med nu, det blev bakvänt för mej helt enkelt!

Men resten, jo du ska absolut forsätta förlita dej på proffsen du har omkring dej! Det har jag aldrig sagt något om, och hästen var jättetrevlig i terrängen, det var inte det heller, utan ordningen du tar saker. Självklart ska du inte ändra något som din veterinär eller ET har sagt på grund av Bukefalos! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

När detta är klart kommer vi börja med mer normal träning eller vad jag ska säga. Det är inte meningen att han ska gå såhär.

Så jag vet mycket väl vad min tränare har för planer och vad hon vill. Enda tills ni skriker rakt ut att det är åt helvette. Då rasade ju hela upplägget. Det sista jag vill är ju att rida sönder honom. :(

Ni har ju en jättefin plan. Håll hårt i din tränare och håll er till planen.
Om man tar en sak i taget som ni gör, med eftergiften framför allt annat, så får man en trygg och avspänd häst som vet vad som förväntas av den, och jag är övertygad om att det är positivt även för hållbarheten.

Och btw, att bara inse att dressyrarbete inte alltid är vackert (i meningen "som det ska se ut på en tävlingsbana") är ett stort steg framåt. Många tränare jag har stött på har inte ens tänkt så långt :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack. Jo busa ute i naturen med hinder är det absolut bästa han vet. Men en sak vet jag också, det är att han har ett annorlunda rörelsemönster bak, jag vet varför och det kommer alltid att vara mer eller mindre så. Jag kan inte ändra hur han är byggd eller de problem han dras med.
Det som är jobbigt är att få veta att man rider sönder sin häst när man tror att man äntligen har hittat tränaren med det stora T'et som kommer hjälpa oss så långt. Hon har på 4 lektioner tagit oss längre än vi gjort på 2 år. Jag svävar på moln efter varje pass för att han bjuder på nåt som jag aldrig känt med honom tidigare. Så jag är bara så ledsen att en sån sann glädje kan vara skit egentligen. Blir förtvivlad och förvirrad. Skit känns det helt ärligt.

Men helt allvarligt..skit i vad folk skriver och lita på vad folk i din omgivning säger. Folk som du känner och som du vet bryr sig och som du litar på. Varför ska du gå runt och var ledsen för eller bry dig om vad folk skriver här? Jag är ganska övertygad om att de flesta som har kommenterat inte bryr sig ett smack om vare sig dig eller din häst eller om du tar illa upp. Så fort de har stängt av datorn skänker de inte er en tanke mer medan du förmodligen sitter och är jätteledsen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kommenterar sällan träningar och filmer upplagda här, just för att det ofta blir såhär. Och lägger heller inte ut filmer när jag tränar om jag inte kan ta att man blir sågad vid fotknölarna. För åsikter finns det alltid, och alla tränar olika.

Däremot kan jag inflika en sak. Min gamla pålle är 17 år nu, har aldrig varit skadat eller halt i hela sitt liv. MEN han har en skevhet i kroppen, inget veterinärt fel och heller inget som ET hittar. Sadeln ligger alltid lite snett på honom (alltså inte snett som i att den hänger ned på ena sidan, utan den ligger som "diagonalt" på honom) och vänster bak är riktigt klent och när han är otränad så ser han halt ut i trav på lina. På honom är det sjukt viktigt med rakriktning och bärighet, när han är i topptrim så syns inte hans rörelsestörning.

Gissar att det kan vara lite så med din häst också, när du får honom mellan hjälperna och rakriktad så blir han nog renare i gången.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För mej är det arbete att träna terräng och att tävla hoppning, det kräver grundridning innan, men den verkar du hålla på med nu, det blev bakvänt för mej helt enkelt!

Men resten, jo du ska absolut forsätta förlita dej på proffsen du har omkring dej! Det har jag aldrig sagt något om, och hästen var jättetrevlig i terrängen, det var inte det heller, utan ordningen du tar saker. Självklart ska du inte ändra något som din veterinär eller ET har sagt på grund av Bukefalos! :)

För att jag trodde han var så pass grundriden att det räckte för att börja lägga in hoppningen. iafl enligt vad mina förra tränare tyckte som var nöjd med hur han var då (och även jag som inte visste bättre). men av olika anledningar (jag tyckte hästen var tråkig att rida, det jag skrev om att vara seg och oärlig gjorde att jag tappade intresset för de träningarna) bytte jag till min nuvarande tränare och hela himlen öppnade sig och jag får känna hur det egentligen ska kännas när det kommer bli bra. Jag har fått en ny häst!! Jag kan inte ångra och sudda ut att vi kommit dit vi kommit i hoppningen för att jag nu känner att dressyren/grunderna inte var så bra som tränare fått mig att tro. Det känns som att hoppningen kommer bli hundra gånger bättre nu om jag kommer dit min nuvarande tränare tror att vi kommer. Tiden får väl visa det..
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oj vad fel det kan bli. vill mest säga att det jag inte köpte med träningen är bändandet i sidan för att få loss. Det jag hade velat göra är att få hästen mer på dina hjälper med massor av övergångar ist. Waco visade världens bästa film på lösgörande på volt för langesen. Tror att det arbetet hade varit mer effektivt.

Tycker absolut inte att du ska känna att allt är hopplöst bara för vad som folk tycker här! Men det kan vara rätt nyttigt att tvingas till reflekektion över saker:). Då får man mer klarhet själv i vad man gör och varför.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hoppas du tagit åt dig av allt det positiva nu och inte hakar upp dig på det här!
Håller med PrinceFair fullt ut, jag förstår varför, jag förstår hur, hästen blir bättre och bättre (det kan bara DU svara på, ingen som tittar på dina filmer) och rent krasst - det är SVÅRT att bli dressyrryttare, det är svårt att bli dressyrhäst - och det FÅR se fult ut för att man ska lära sig och kunna åstadkomma något!
Problemet är att många användare här inne har gått samma skrivkurs som SvRF och den går inte att applicera på vanligt folk.
Kämpa på och lita på de personer runt dig som är proffs!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oj vad fel det kan bli. vill mest säga att det jag inte köpte med träningen är bändandet i sidan för att få loss. Det jag hade velat göra är att få hästen mer på dina hjälper med massor av övergångar ist. Waco visade världens bästa film på lösgörande på volt för langesen. Tror att det arbetet hade varit mer effektivt.

Tycker absolut inte att du ska känna att allt är hopplöst bara för vad som folk tycker här! Men det kan vara rätt nyttigt att tvingas till reflekektion över saker:). Då får man mer klarhet själv i vad man gör och varför.

Hakar på Fiarano, till Nominous:
Jag anser inte heller att man ska sitta och bända i munnen på det viset. Jag tror det finns 100 sätt att lösgöra hästen i sidorna effektivare. Ja, hästen ska lära sig att bli eftergiven men det anser jag att man kan göra på bättre vis. Man behöver inte trava runt på volten i ett sådant monotont arbete. Framförallt hade jag nog börjat när hästen står stilla och därefter i skritt då hästen inte tappar balansen lika enkelt i skritt. Jag hade börjat trava och galoppera först när hästen ger efter på tygeln, vilket bör gå ganska fort om man är konsekvent.

Därefter hade jag arbetat med massor av övergångar och serpentiner för att lösgöra hästen. Jag hade böjt hästen i sidorna med skänklar och vikthjälper samt ställt hästen i nacken så den ger efter. Jag hade växelvis ställt höger och vänster men väntat att ställa om tills jag får den effekt jag önskar.

Öka/minska volt är också bra gymnastik, lixom upprepade volter längst fyrkansspåret med övergångar i.

Jag kan förstå vad tränaren vill, men jag anser alltså att det finns betydligt bättre vägar att gå.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Då förstår jag hur du tänkte eller hur det blev så!

Du har verkligen ett jobb med den exteriören, men han verkar vara en positiv häst med ett jättebra psyke och det kan uppväga mycket! :bow: Fortsätt som du gör med dom rådgivare du har omkring dej! :)

Jag kan hålla med Rumpnissen också, men jag känner inte din häst eller din tränare och vi har bara sett er ett par minuter av en en enda träning. Lyssna på din tränares upplägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker det är jättetråkigt, nu har Buke lyckats göra det igen, göra en användare ledsen. Först kritisera och sedan så ska man följa tränaren råd iallafall i slutändan. Dubbelmoral. Förstår om du blir förvirrad. Tror inte ens många här skulle ta sig an en häst med den extriören. Jag såg filmen också. Fortsätt kämpa på med din häst, rid för den tränare som du känner hjälper er på vägen. Har man ridit för en tränare ett par ggr så har man inte hunnit få fram all uppfattning om den tränaren ännu och det planerade träningsupplägget, låt det gå en period och känn efter och tycker du att det funkar så fortsätt rid, men hjälper det inte så byt. Det kan bara du känna efter. Hoppas du vågar visa film i framtiden igen på eran utveckling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 806
Senast: Fibusen
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
913
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 283
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 432
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp