Bukefalos 28 år!

Ny grundvaccination

Tillis

Trådstartare
Någon som vet vad som gäller när en häst behöver grundvaccineras om? Alltså om man inte får tävla och liknande förrän hästen är helt grundvaccinerad.
Anledningen till att jag frågar är att jag lånat en häst som inte fått vaccination på ett par år, men nu ska börja tränas mer och även tävlas. Måste man då vänta i sex månader innan grundvaccinationen är gjord? (Först en, sedan en till efter sex veckor och sedan en tredje efter sex månader).
Kan man ge den andra sprutan tidigare än efter sex veckor?
Mvh Tillis
 
Sv: Ny grundvaccination

Har det gått över tidsgränsen någon gång måste grundvaccinationen göras om. Det finns de som hävdar att det får gå över en vecka, men den som släpper igenom sådant på en tävling gör fel.

Tävla får du göra när de två första sprutorna har getts, och deras karens gått ut. Tror det är en veckas karens för tävling, men det kan jag inte svära på.

/Ida
 
Sv: Ny grundvaccination

Ok, hittat regelboken nu.

Andra vaccineringen 21-92 dagar efter den första. Ej vaccination senare än 7 dagar före ankomst till tävling. Revaccinering inom 12 månader för tävling i Sverige, för internationell tävling inom 6 månader.

Det här är från WRAS regelbok, men jag är nittinio säker på att det är samma i alla grenar som har vaccineringskrav.

För medicinskt sett bästa skydd revaccination inom 6-8 månader. Och du får starta när det gått sju dagar efter andra grundvaccinationssprutan.

/Ida
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp