Ny presentfråga

Det beror på vem givaren är. Om det är någon som har ont om pengar men ändå vill ge något, då skulle jag bli glad över icaschampoo. Fast jag hade blivit lika glad över ingenting från den personen.

Om givaren är en snyltare med gott om pengar, då skulle jag inte bli glad. En sådan som aldrig delar lika på restaurang utan alltid glömmer osv.
 
Hade det inte, i din och dotterns situation, helt enkelt varit enklast om ni kom överens om att inte ge presenter då ni hälsar på varandra? Jag antar att ni ändå träffas relativt ofta, och då jag förstått att er ekonomi inte är de bästa, och ni dessutom har svårt att hitta presenter den andra uppskattar, så hade en sådan överenskommelse kanske gjort livet lättare för er?
Ja, håller med här! Jag har typ aldrig med mig något då jag träffar familjen OM det inte är så att jag råkat hitta något som är perfekt och som de kommer att bli glada för.
Samma sak gäller även omvänt, de tar inte med sig saker bara för att de kommer hit.

Makens familj gör likadant.

Tycker även det är onödigt att alltid ha något med sig om man går hem till någon man ofta träffar. Känns lite sådär att typ en gång i veckan få/ge något bara för att man "ska" ha något med sig.
 
Jag kan uppskatta nån skumtvål från Rituals men det räcker så. Jag har kinkig hårbotten och kommer inte prova nya grejer där sålänge mina produkter finns.
Har en som vid något tillfälle köpt schampo och i julas en inpackning. Bägge rätt grejer som jag använder till vardags så de används, så sett går det hem. Däremot känns det lite tråkigt 🙈
 
Jag fattar inte riktigt grejen, ger ni bort presenter inom familjen om det inte är jul/födelsedag? Varför det? Nån enstaka får jag och syrran nån oväntad present av mamma om hon hittat något alldeles särskilt passande. (Vi kör julklappspelet och födelsdagspresenter är inte överraskningar utan man önskar sig något specifikt) Men inte bara för att man ska ses?
 
Sexistisk som sjutton nu, men ... killar i allmänhet kanske inte vill ha sånt i present när de fyller år eller till jul...? Jag är ohyggligt lätt att köpa presenter åt, eftersom jag tycker om nästan vad som helst. En säck såjord och jag blir lycklig! Min man däremot är grymt svår att hitta nåt till. Han vill dessutom helst ha sånt som kostar galet mycket - en mc till exempel. Senast köpte jag en jättebra kikare, som uppskattades. Den gick loss på strax under 3000:- Han fick också, förra julen, en lasermätare som mäter höjden på objekt (från Skogma) och den tog mig ett tag att betala av..... Men typ sånt vill han ha. Så i julas fick han två tshirts med sitt favoritföretags logo, det funkade ok men då hade han önskat sig dem. I övrigt har vi bestämt att inte ge nåt alls till varandra.

Jo! Senast fick jag en polkagrisrandig sax från Fiskars och jag ÄLSKAR den!! Lite skillnad...
 
Sexistisk som sjutton nu, men ... killar i allmänhet kanske inte vill ha sånt i present när de fyller år eller till jul...? Jag är ohyggligt lätt att köpa presenter åt, eftersom jag tycker om nästan vad som helst. En säck såjord och jag blir lycklig! Min man däremot är grymt svår att hitta nåt till. Han vill dessutom helst ha sånt som kostar galet mycket - en mc till exempel. Senast köpte jag en jättebra kikare, som uppskattades. Den gick loss på strax under 3000:- Han fick också, förra julen, en lasermätare som mäter höjden på objekt (från Skogma) och den tog mig ett tag att betala av..... Men typ sånt vill han ha. Så i julas fick han två tshirts med sitt favoritföretags logo, det funkade ok men då hade han önskat sig dem. I övrigt har vi bestämt att inte ge nåt alls till varandra.

Jo! Senast fick jag en polkagrisrandig sax från Fiskars och jag ÄLSKAR den!! Lite skillnad...
Nej det där håller jag inte alls med om.
I den mån maken och brorsan önskar sig saker så är det vääääldigt rimliga önskemål på nivån tröja, fiskedrag, böcker, tofflor, kökskniv, biljetter till evenemang och liknande.

Känner betydligt fler kräsna kvinnor än män då det gäller presenter.
 
Nej det där håller jag inte alls med om.
I den mån maken och brorsan önskar sig saker så är det vääääldigt rimliga önskemål på nivån tröja, fiskedrag, böcker, tofflor, kökskniv, biljetter till evenemang och liknande.

Känner betydligt fler kräsna kvinnor än män då det gäller presenter.
Ja absolut. Jag menade främst att just hygienartiklar inte ligger på topp hos de flesta män. Fiskedrag och liknande, däremot, yes! :-) Att min man mest önskar sig orimligt dyra presenter får stå för honom ;-)
 
Hade det inte, i din och dotterns situation, helt enkelt varit enklast om ni kom överens om att inte ge presenter då ni hälsar på varandra? Jag antar att ni ändå träffas relativt ofta, och då jag förstått att er ekonomi inte är de bästa, och ni dessutom har svårt att hitta presenter den andra uppskattar, så hade en sådan överenskommelse kanske gjort livet lättare för er?
Vi ger inte varandra saker varje gång vi träffas. Absolut inte. Men ibland när det känns rätt.

Ibland ramlar man över något som känns perfekt och då får det följa med hem. Inga dyra saker. Min vanliga butik har t.ex Pågens kanelgiffkar. Dessa gifflar hittar vi normalt enbart på Ikea så jag blev jätteglad när jag hittade det i min butik Dottern handlar oftast i en annan butik så jag köpte lite gifflar eftersom sambon och dottern älskar dessa gifflar.
 
Onekligen ganska udda som gåbortspresent.
Nu avsåg jag knappast det som en gåbort-present, det var en kommentar till ett inlägg där en man önskade sig en motorcykel i julklapp.

Tillägg: men jag borde väl ha varit tydligare i mitt inlägg, trodde dock att det framgick ur sammanhanget.

Jag brukar inte heller ge folk tröjor, knivar, tofflor, biobiljetter i gåbortpresent ifall någon är orolig för det.
 
Om det är från någon som har stått bredvid mig när jag funderar och väljer bort pga pris, då är det ju en finfin present.
 
Jag har önskat mig hårinpackning när jag fyllde år nån gång i tonåren, fick 4 lr 5 förpackningar och blev riktigt kalas glad, det var ju det märket jag ville ha och dom kosta inte så mkt heller, dom där inpackningarna,..så dom flesta gästerna på kalaset köpte en sån också fick jag lite pengar i ett kuvert utöver det, stor lycka för tonårs mig🥳

Hade säkert blitt lika glad nu, så länge det är fukt lr keratin så blir jag glad för hårprodukter, tror jag för till just håret är jag inte jätte kräsen, går åt mkt då jag har lååångt hår och tycker det är kul att testa nytt. Men det kan gärna vara nått lite fancy märke så känns det extra present lyxigt :angel:
 
Jag gillar o få förbrukningsvaror av det slaget, kul att prova nytt som jag kanske inte köpt själv. Men det är väl lämpligt att ha ett hum om vad personen vill ha. Och har den vart tydlig med att den inte vill ha sånt får jag ju luska ut något annat.
 
Dotterns sambo tycker att det är totalt värdelöst att få schampo och andra hygienprodukter. "Det kan väl ingen bli glad över"? Jag blir glad över såna presenter. Tycker det är bra och användbara presenter.

Så vad tycker Bukefolket?

Det beror helt på vad det är. Om det är duschcreme av ett lyxigare märke som rituals, biotherm, osv så gärna. Schampoo och balsam ja om det är märket jag brukar köpa, ett märke som bara finns hos frisören och kostar ganska mycket.

Hade jag fått hygienprodukter från mataffären i present hade jag sett ut som ett frågetecken.
 
Nä. Jag skulle inte uppskatta det, tyvärr. Jag har en sorts schampo och balsam som fungerar bra, och sambon har astma och har därmed svårt för kraftiga parfymer osv och många hygienprodukter går bort pga det. Så förutom mitt milda schampo + balsam så har vi bara enkla, parfymfria hygienprodukter hemma.

Vill man ge någon av oss en present, då är det något ätbart som gäller eller någon typ av aktivitet (eller presentkort på aktivitet, alltså typ kajakpaddling eller så). Men, vi får sällan presenter så det är ganska lugnt :p

Bästa annars är att få presentkort, om det ska vara just presenter. Skulle någon besökare vilja ha med sig någon slags "gå bort-gåva" så tja... Vi skulle mest bli förvirrade :D Men gott, hembakat fikabröd är ju aldrig fel!
 
Dotterns sambo tycker att det är totalt värdelöst att få schampo och andra hygienprodukter. "Det kan väl ingen bli glad över"? Jag blir glad över såna presenter. Tycker det är bra och användbara presenter.

Så vad tycker Bukefolket?
Tror att det kan bli lite olika svar beroende på om mottagaren är man eller kvinna? Tyvärr.

Men hygienprodukter känns väldigt fel för mig - vadå antyder du att jag inte tvättar mig?

Det blir lika fel som att köpa dofter. Det är väldigt personligt och kan verkligen bli jättefel.
Fick en gång en doft av min svåger. Jag blev tvungen att slänga den. Den luktade verkligen inte jag.
 
Hade det inte, i din och dotterns situation, helt enkelt varit enklast om ni kom överens om att inte ge presenter då ni hälsar på varandra? Jag antar att ni ändå träffas relativt ofta, och då jag förstått att er ekonomi inte är de bästa, och ni dessutom har svårt att hitta presenter den andra uppskattar, så hade en sådan överenskommelse kanske gjort livet lättare för er?
Fast - var inte presenten till dotterns sambo?? Vet vi könet?
 

Liknande trådar

Relationer Jag blir glad över tanken men tycker ärligt talat att det ofta ( inte alltid!) är onödigt. Dottern ger mig blommor då och då och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 240
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 146
Senast: starcraft
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 770
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp