Bukefalos 28 år!

Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

MaddeFaxi

Trådstartare
Heej på er alla Bukemänniskor. Efter mitt senaste inlägg så kom det fram till att jag inte har en aning om vilken ras jag borde ha! Så plz hjälp mig så att det blir utrett :up::p Eftersom jag ska börja kolla upp bra uppfödare, kanske lära mig något om rasen(träffa några innan?), "boka" valp maybe?

Så snabbt kort om MIG:
18 år.
Har en ledsjukdom vid namn EDS.
Har en Golden retriver 9år, med atros.
Bor på landet.
Är ute stor del av mitt liv. (Om jag hade kunnat hade jag varit ute och rört på mig hela tiden då jag älskar att träna..)

Hunden jag söker?
Str och ras spelar ingen roll då jag älskar ALLA vovvar :love::love::love:
Ska gärna ha vakt i sig ( Så att man känner sig säker när man ska bo själv tex)
Vill träna Agillity (på låg nivå), Lydnad, rallylydnad? Spår? Är sugen på det mesta!!
Ska gärna kunna följa med på ridturer då jag rider i princip varje dag! (Annars om liten så får den sitta i vagnen när jag kör)
MEN måste även ha en bra på & av knapp då jag kan bli liggandes i sängen pgd av värk...
Långhårig eller korthårig spelar ingen roll! (men har en förkärlek för mkt päls :love:)

P.S Jag älskar goldens men dem har inge vakt i sig och det är något jag gärna vill ha :) Och helt ärligt har jag ingen aning om vilken ras som passar mig... FINNS SÅ MÅNGA :arghh::rage:
 
En sheltie kanske? (Shetland sheepdog) eller pudel? Allroundhoundar som med lätthet borde kunna följa med på ridturer, ofta ganska lätt till skall så att de kan vara "vakthundar".
 
Åhh Shelties är ju såå fina
Absolut! Är du nyfiken på sådan så lägg lite tid på att kolla hundarnas MH/bph, för att se så att mentaliteten är bra, det finns en del osäkra hundar och stressiga hundar i rasen. Du bör även kolla så att hundarna är ögonlysta och jag tror att det lämpligt att kolla knän på dem också, men det finns info om det på rasklubbens hemsida :)
 
Absolut! Är du nyfiken på sådan så lägg lite tid på att kolla hundarnas MH/bph, för att se så att mentaliteten är bra, det finns en del osäkra hundar och stressiga hundar i rasen. Du bör även kolla så att hundarna är ögonlysta och jag tror att det lämpligt att kolla knän på dem också, men det finns info om det på rasklubbens hemsida :)

Tack, den rasen kommer absolut att hamna på listan!! :)
 
När du säger vakt och pratar om att känna sig säker, menar du en hund som larmar vid konstiga händelser/ljud eller en hund som kan skrämmas? Skulle vara mycket försiktig med det sistnämnda, det går lätt fel.

Om det är det förstnämnda vill jag rekommendera Löwchen. Har ingen själv men läst massor om dem senaste tiden och har syskonrasen Havanais. Löwchen verkar vara en allroundhund som älskar att hänga med på precis vad som helst, även gosmys i soffan då och då. Skulle lätt köpa en om jag kunde få med sambon på en tredje hund :grin:

Min havanais larmar om det hörs konstiga ljud i trapphuset eller nedanför balkongen om nätterna. Känner mig väldigt mycket tryggare med honom i hemmet även om han inte precis kan avskräcka något som är större än en sparv.
Han kommer ju larma om någon försöker ta sig in så att vi iaf inte blir rånade i sömnen tänker jag :idea:
 
När du säger vakt och pratar om att känna sig säker, menar du en hund som larmar vid konstiga händelser/ljud eller en hund som kan skrämmas? Skulle vara mycket försiktig med det sistnämnda, det går lätt fel.

Om det är det förstnämnda vill jag rekommendera Löwchen. Har ingen själv men läst massor om dem senaste tiden och har syskonrasen Havanais. Löwchen verkar vara en allroundhund som älskar att hänga med på precis vad som helst, även gosmys i soffan då och då. Skulle lätt köpa en om jag kunde få med sambon på en tredje hund :grin:

Min havanais larmar om det hörs konstiga ljud i trapphuset eller nedanför balkongen om nätterna. Känner mig väldigt mycket tryggare med honom i hemmet även om han inte precis kan avskräcka något som är större än en sparv.
Han kommer ju larma om någon försöker ta sig in så att vi iaf inte blir rånade i sömnen tänker jag :idea:

Okej! Alltså jag vill gärna känna mig trygg när man är ute och går med! Min hund jag har nu är det jätte många som bara tar "tagit tag i" han och säger " denna hund har aldrig bitit någon" osv! ( Guds snäll skulle ALDRIG skada någon!, MEN??) Så vill gärna ha en hund som faktiskt som kan skrämma om det verkligen ska vara så att jag ska känna mig 100% säker :p
 
Vill du verkligen ha en vakthund? De har ju även en del nackdelar...
Och jag antar isf att du vill ha en som bara larmar men inte gör något?

Mja alltså, jag vill känna mig säker ute med men om det är för mkt jobb med vakthundar så är det nog bättre med någon som varnar?
 
Kruxet är ju att du har ett jäkla ansvar för vad en vakthund hittar på (eller ja, du har givetvis ansvar för vad din hund hittar på oavsett ras och egenskaper).

Om nån "tar tag i"/hoppar på din hund från ingenstans och den protesterar, tex biter den aktuella personen, så är du ansvarig. Du har ansvaret för att den inte utsätts för sådana situationer (även om människorna som gör det är idioter från början...). Likaså när ett barn kommer in på tomten för att sälja jultidningar.
Det är ju individuellt vad man vill ha och behöver för hund, vill dock väcka tanken att det inte bara är tryggt med en hund med mycket vakt i.
 
Räcker det inte med lite storlek på hunden för att du ska känna dig säker? Om du gillar päls och vill ha en hund med en del skärpa så kanske briard kan vara ett alternativ? Vill du ha en mjukare och snällare så kanske collie? Från Seamist eller Mironiks eller liknande kennlar...
 
Okej! Alltså jag vill gärna känna mig trygg när man är ute och går med! Min hund jag har nu är det jätte många som bara tar "tagit tag i" han och säger " denna hund har aldrig bitit någon" osv! ( Guds snäll skulle ALDRIG skada någon!, MEN??) Så vill gärna ha en hund som faktiskt som kan skrämma om det verkligen ska vara så att jag ska känna mig 100% säker :p
Hrm, så en stor del gäller alltså helt respektlösa personer du möter på promenad? Där kan faktiskt en vaktig eller reserverad hund bli ett extremt stort problem. Folk fattar helt enkelt inte att hundar inte är söta goa nallebjörnar som de kan slänga sig över och slita i hur som helst. Skulle det som händer med din golden hända med en hund som säger ifrån kan du plötsligt stå där med en hund som bitit ifrån och ett saftigt skadestånd att betala om det vill sig illa. Du har nämligen strikt ansvar.
"Vaktiga"/"farliga"/"häftiga" hundar som förr skrämde folk gör inte riktigt det numera verkar det som. Hade en granne med en riktigt stor hund som såg rent av förbannad ut hela tiden och tydligt morrade och sa ifrån om man kom nära. Grannen fick ändå dra undan hunden från folk som kom och nästan slängde sig över den och skulle "klappa den fluffiga voooovven".
 
Kruxet är ju att du har ett jäkla ansvar för vad en vakthund hittar på (eller ja, du har givetvis ansvar för vad din hund hittar på oavsett ras och egenskaper).

Om nån "tar tag i"/hoppar på din hund från ingenstans och den protesterar, tex biter den aktuella personen, så är du ansvarig. Du har ansvaret för att den inte utsätts för sådana situationer (även om människorna som gör det är idioter från början...). Likaså när ett barn kommer in på tomten för att sälja jultidningar.
Det är ju individuellt vad man vill ha och behöver för hund, vill dock väcka tanken att det inte bara är tryggt med en hund med mycket vakt i.

Jo det är ju sant! Hade inte min hund varit så snäll så är det många gånger det kan ha hänt något allvarligt! Men det är nog också för att alla verka tro att alla goldens/labbar är super snälla.
 
Räcker det inte med lite storlek på hunden för att du ska känna dig säker? Om du gillar päls och vill ha en hund med en del skärpa så kanske briard kan vara ett alternativ? Vill du ha en mjukare och snällare så kanske collie? Från Seamist eller Mironiks eller liknande kennlar...

Briard har jag varit intresserad av ett tag faktiskt!
 
Hrm, så en stor del gäller alltså helt respektlösa personer du möter på promenad? Där kan faktiskt en vaktig eller reserverad hund bli ett extremt stort problem. Folk fattar helt enkelt inte att hundar inte är söta goa nallebjörnar som de kan slänga sig över och slita i hur som helst. Skulle det som händer med din golden hända med en hund som säger ifrån kan du plötsligt stå där med en hund som bitit ifrån och ett saftigt skadestånd att betala om det vill sig illa. Du har nämligen strikt ansvar.
"Vaktiga"/"farliga"/"häftiga" hundar som förr skrämde folk gör inte riktigt det numera verkar det som. Hade en granne med en riktigt stor hund som såg rent av förbannad ut hela tiden och tydligt morrade och sa ifrån om man kom nära. Grannen fick ändå dra undan hunden från folk som kom och nästan slängde sig över den och skulle "klappa den fluffiga voooovven".

Ja, jag vet inte! Är blandade känslor! Vill iaf ha mer vakt än vad min golden har! Det är en sak som är säker ;) Men hur mkt har jag ingen aning om, har ingen erfarenhet av vakthundar direkt!
 
Okej! Alltså jag vill gärna känna mig trygg när man är ute och går med! Min hund jag har nu är det jätte många som bara tar "tagit tag i" han och säger " denna hund har aldrig bitit någon" osv! ( Guds snäll skulle ALDRIG skada någon!, MEN??) Så vill gärna ha en hund som faktiskt som kan skrämma om det verkligen ska vara så att jag ska känna mig 100% säker :p

Det handlar inte om hur avskräckande hunden är, det handlar om hur korkade människor är. Beklagar dålig bild, den är en stillbild från en crappy mobilfilm, men det är inte ofta jag får Monsters "sämre sidor" fångade:

11282668_1620181211551447_1666791843_n.jpg


En någorlunda skärpt person skulle inte gå fram till den här hunden ( väger som en människa, längre än många när han står på bakbenen...), framåtlutad med utsträckta händer, och säga "Men han bits väl inte? :grin:" när han kastar sig i kopplets längd och vrålar och svär. Nä, inte en skärpt person - men det finns gott om folk som inte har lyset tänt på ovanvåningen!

Såna är folk helt enkelt - och har du då en hund som tolererar det så har du det väldigt mycket lättare än om man har det som jag... (Med en mindre hund är det också lättare för dig att fysiskt ställa dig mellan människa och hund, än om du har en bjässe som bestämt sig för att han minsann kan försvara sig själv, tack så mycket.)
 
Vakt i sheltie??? Blir du hotade eller skrämd springer hunden först.

Malle kanske?
Aldrig påstått att det är vakthundar, men med tanke på lättheten till skall så borde de fungera som "tjuvlarm" vilket jag upplever att de flesta klarar sig bra med. Jag har hittills inte sett en enda rastråd där folk som inte riktigt vet vad de vill ha för hund efterfrågat en rejäl vakthund med ordentlig skärpa osv och faktiskt haft möjlighet och kunskap att ha den på ett bra sätt. De som vill ha/behöver sådana hundar brukar fråga mer "ska jag skaffa malle eller schäfer", inte starta en tråd där de säger sig gilla allt från små spetsar till Grand danois och trivas utmärkt med retriever. Utöver det är jag mycket tveksam till att tipsa folk på nätet om rejäla vakthundar, just för att det krävs så mycket kunskap och ansvarstagande för att det ska bli lyckat. Många har inte vad som krävs.
 
Inget som jag själv brukar tänka på, men utifrån det du ville göra med hunden och resten av diskussionen.. Hur är det med en staffe tex då? De verkar ju vara pigga för agility och allt möjligt vad jag läst i olika trådar. Det är väl absolut ingen vakthund och är vad jag vet kända för att de i allmänhet är rätt mesiga och glada i folk. MEN, utifrån stereotyperna så ser de ju lite "farligare" ut med sina muskler och tuffa utstrålning. Så jag tänker att det kanske ger en liten "aura" ändå av trygghet, för de allra flesta människor kan ju faktiskt inte se nån särskild skillnad på en fin, trevlig, renrasig staffe och nån ilsk shitbull.

Och med tanke på det som andra sagt så kan det ju i många fall vara mkt lättare med en hund som andra tror kommer vakta en febrilt, än en som faktiskt gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 975
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 006
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 462
Senast: MaddeFaxi
·
Övr. Hund Hej på er alla. Har inte varit på Buke så länge och skulle vilja få ser er och eran hund/ar samt vad ni gör med varandra! (Hoppas att...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 620
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp