Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Ja, jag blev mest sur på läkaren som kallade mig tjock :angel:
Enda anledningen till att jag tränar är, hör och häpna!, hästen. Han måste motionera, jag kan inte rida så länge, så då tar vi en långpromenad. Perfekt!
Blev nästan chockad när jag ställde mig på vågen och insåg att jag gått ner 2,5 kg. Värsta bra bantningen, den man knappt är medveten om! :D
 
Sv: Ny viktutmaning

*kl*

Äntligen börjar vågen visa på minus igen efter semestern. På måndag börjar barnen skolan och då räknar jag skarpt med att alla rutiner inkl. mina matrutiner återgår till det vanliga. Men jag är stolt över mig själv att jag bara gick upp 1-1½ kg under semestern känns faktiskt helt okej.

Början av september (typ 10-12) ska jag tillbaks till min dietist och mitt mål är att jag då ska ha tappat alla de 15 kg klart som läkaren ville. Har ca 1½ kg kvar så det borde inte vara några problem.
 
Sv: Ny viktutmaning

Kl

Usch verkligen ingen nyttig vecka (fast gott har det varit :angel:)!
Tog mig i alla fall i kragen och var och tränade innan ikväll trots att det tog emot. Men är verkligen så glad att jag gjorde det. Det var ett helt fantastiskt rolig pass (går på friskis & svettis), jobbigt blev det också.
Så nu känns det som om jag är back on track igen! Tror bestämt det är kicken från träningen som motiverar mig att äta hälsosamt :laugh:
 
Sv: Ny viktutmaning

Jo det blir nog något liknande men jag får försöka hålla mig på mattan!:)
Hoppas folk inser att man skall ge kritik på rätt sätt och inte försöka se ner på någon! Alla gör ju på de sättet de känner sig bekväma i!
Så jag hoppas alla fortsätter!

Ok, då gör du nog på samma viss som jag gör, försöker bryta ett dåligt kost/motionsmönster:)

För mig går det sakta men säkert på rätt håll. Det är ingen raketnedgång men sakta sakta vilket är bra för då hinner kroppen vänja sig vid allt det nya.

Ja det är ju det jag menar, man kan ge kritik men det är ännu bättre kritik och tankar/tycke OM man skriver dom på rätt sätt. Då kan folk ta emot det på rätt sätt också. Ja man gör ju inget emot sin kropp som inte är bra.

Jag har hört mig för ang alla pulverdieter från cambridge till naturdiet och man får i sig alla näringsämnen man behöver och det är inte skadligt om man använder det under en reglerad period och inte hela tiden. Det är ingen svältdiet precis för jag är mätt under en lång tid efter att jag druckit en sådan shake.

Ha en underbar dag!
 
Sv: Ny viktutmaning

Ja, jag blev mest sur på läkaren som kallade mig tjock :angel:
Enda anledningen till att jag tränar är, hör och häpna!, hästen. Han måste motionera, jag kan inte rida så länge, så då tar vi en långpromenad. Perfekt!
Blev nästan chockad när jag ställde mig på vågen och insåg att jag gått ner 2,5 kg. Värsta bra bantningen, den man knappt är medveten om! :D

Det är ju den formen av bantning som är bäst, att göra vardagsgrejer mm ist för att stänga in sig på ett tråkigt gym:bump:
 
Sv: Ny viktutmaning

Ok, då gör du nog på samma viss som jag gör, försöker bryta ett dåligt kost/motionsmönster:)

För mig går det sakta men säkert på rätt håll. Det är ingen raketnedgång men sakta sakta vilket är bra för då hinner kroppen vänja sig vid allt det nya.

Ja det är ju det jag menar, man kan ge kritik men det är ännu bättre kritik och tankar/tycke OM man skriver dom på rätt sätt. Då kan folk ta emot det på rätt sätt också. Ja man gör ju inget emot sin kropp som inte är bra.

Jag har hört mig för ang alla pulverdieter från cambridge till naturdiet och man får i sig alla näringsämnen man behöver och det är inte skadligt om man använder det under en reglerad period och inte hela tiden. Det är ingen svältdiet precis för jag är mätt under en lång tid efter att jag druckit en sådan shake.

Ha en underbar dag!

Jag äter ju fast föda fortfarande men tabletterna hjälper mig att hålla kolhydrater borta och gör att jag inte orkar äta så mycket.

De där med pulvret är ju lite farligt just för att du inte äter annat än de, alltså typ lite tjockare vatten. Sen när du slutar med det så blir de lätt att kroppen saknar den fasta födan;)

Man får helt enkelt försöka tygla sig själv! Hehe

Har idag skaffat mig en medryttarplats på en härlig shirehäst blandis och jag kommer ha träningsverk så de står härliga till så jag hoppas några kilon kan rinna av pga detta!:D

Fortsätt som du gör, bättre att ta de lugnt och se skillnad på sikt än att kaos banta o sen gå upp igen!:P

KRAM
 
Sv: Ny viktutmaning

Folk väljer ju att lämna tråden just pga påhopp och hetsiga kommentarer. Det kallar jag påhopp som är felaktiga. Man kunde ha sagt det samma fast på annat sätt...

Jag ser det som oerhört dumt att få folk att lämna en tråd som de följt under en längre tid och ja det är vuxna människor men bara för det så har dom också känslor. Och man kan säga det på annat viss... Det är det jag menar.

Nej inte BARA inlägg på ett forum utan det kan vara den sista tråden just detta forumet som håller igång motivationen för viktnedgången. Allt annat kan ju ha havererat det vet ju inte du och jag ngt om. Eller hur? Därför säger jag bara att man kan tänka sig för innan man skriver ngt. Men detta fick jag tydligen inte skriva här eller hur för jädra vilket ramaskri det blev....

Nej jag äter faktiskt rätt så mycket mat MEN AV RÄTT SORT. Det har jag skrivit hela tiden. Jag undviker snacks och sådant med högt kalorivärde. Istället äter jag sådant med lågt kalorivärde. Samt frukt o grönt i massor för det är kalorisnålt. De prata just om detta på doctors på tv imorse. Man kan byta samma mål mat av ett kalorivärde emot ett annat nästan likadant mål mat men kalorierna är avsevärt mindre. Det är det jag och många med mig gör. Vi äter inte pulverdieten under en rekommenderad kort period då o då för att gå ner i vikt nåt kilo och för att sen gå upp allt igen + 5kg till. Vi kallar oss inte heller för svältarna. Vi får en kickstart med dieten och under tiden bryter vi dåliga spiraler inom kost o motion. Efter att vi slutat med pulverdieten så har vi inte längre sockersuget o suget efter snask mera. Då kan vi börja en hälsosammare kost o motions cirkel. Hoppas att du nu har förstått.

Min bror är 188/ 75kg och är 25år. Han har väl satt i sig en normal dag ca 4500kalorier. Normal aktivitetsnivå med ett normalt aktivt jobb. Alltså inte superaktivt jobb som inom skogsvård men inte heller kontorsjobb. Han vill gå upp o inte se så spattig ut säger han men hur han än försöker så går det inte o han är fullt frisk enligt läkaren.

Efter över 10 år på det här forumet känner jag mig tämligen säker på att bara för att folk lämnar trådar så behöver det inte innebära att någon varit det minsta taskig. Har fortfarande inte fått se något exempel på vad du menar? Jag tror nämligen de flesta tänker sig för, men jag vet av personliga erfarenheter att om man - likt jag - sällan använder smileys för att mjuka upp inlägget så tolkas det per automatik som hårt och hjärtlöst. Det låter jag falla på mottagaren, faktiskt.

Jag undrar fortfarande hur du vet att du ligger på ca 700 kcal per dag även de dagar du äter mat. Du säger att du väljer kcal-snåla alternativ, men 700 kcal mat, eller 500 kcal mat om ett mål ersätts av Naturdiet, är baskemig inte mycket.

Intressant, det där med din bror, men han måste vara lite av ett unikum om han kan ligga på den kalorinivån under en tid (hur länge har han ätit så mycket, är maten vägd och mätt och inte bara uppskattad?) och inte gå upp i vikt. Är dåligt insatt i viktuppgång, men en spontan tanke är ju om han skulle ha bättre chans att omsätta energin till muskler genom muskelbyggande träning. De jag känner som lyckats gå upp i vikt har dels fått äta mycket under LÅNG tid (längre än vad jag behövt för att gå ner motsvarande vikt) och träna tung styrketräning för att bygga muskelmassa. Det har ändå handlat om flerårsprojekt, är nästan mer imponerade av de som lyckas med de än såna som jag som lyckas gå ner.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag äter ju fast föda fortfarande men tabletterna hjälper mig att hålla kolhydrater borta och gör att jag inte orkar äta så mycket.

De där med pulvret är ju lite farligt just för att du inte äter annat än de, alltså typ lite tjockare vatten. Sen när du slutar med det så blir de lätt att kroppen saknar den fasta födan;)

Man får helt enkelt försöka tygla sig själv! Hehe

Har idag skaffat mig en medryttarplats på en härlig shirehäst blandis och jag kommer ha träningsverk så de står härliga till så jag hoppas några kilon kan rinna av pga detta!:D

Fortsätt som du gör, bättre att ta de lugnt och se skillnad på sikt än att kaos banta o sen gå upp igen!:P

KRAM

Jag blandar mellan pulvret och fast föda. Då jag inte hinner laga mat så tar jag en shake ist men jag äter fast föda ett mål mat/dag. Jag har ju inte så mkt övervikt så läkaren rekommendera det så skulle vi se hur det blev med resultatet. Det gör inte ont i knät längre ilf :rofl:

Vad heter tabletterna du äter? Är det dom alli?

Va kul med medryttarplats=) Jag hörde mig för ang den lokala ryttarföreningen men avgiften hade runnit iväg så det blev för tok för dyrt:cry::mad:
Så jag ska också kolla på medryttare ist =)

Kramar
 
Sv: Ny viktutmaning

Efter över 10 år på det här forumet känner jag mig tämligen säker på att bara för att folk lämnar trådar så behöver det inte innebära att någon varit det minsta taskig. Har fortfarande inte fått se något exempel på vad du menar? Jag tror nämligen de flesta tänker sig för, men jag vet av personliga erfarenheter att om man - likt jag - sällan använder smileys för att mjuka upp inlägget så tolkas det per automatik som hårt och hjärtlöst. Det låter jag falla på mottagaren, faktiskt.

Jag undrar fortfarande hur du vet att du ligger på ca 700 kcal per dag även de dagar du äter mat. Du säger att du väljer kcal-snåla alternativ, men 700 kcal mat, eller 500 kcal mat om ett mål ersätts av Naturdiet, är baskemig inte mycket.

Intressant, det där med din bror, men han måste vara lite av ett unikum om han kan ligga på den kalorinivån under en tid (hur länge har han ätit så mycket, är maten vägd och mätt och inte bara uppskattad?) och inte gå upp i vikt. Är dåligt insatt i viktuppgång, men en spontan tanke är ju om han skulle ha bättre chans att omsätta energin till muskler genom muskelbyggande träning. De jag känner som lyckats gå upp i vikt har dels fått äta mycket under LÅNG tid (längre än vad jag behövt för att gå ner motsvarande vikt) och träna tung styrketräning för att bygga muskelmassa. Det har ändå handlat om flerårsprojekt, är nästan mer imponerade av de som lyckas med de än såna som jag som lyckas gå ner.

Ja det är upp till var och en att läsa mellan raderna. Jag uppfattade ilf att vissa inlägg var lite väl hårda och hade kunnat sägas på annat sätt för att uppfattas bättre. Med eller utan smiles...

Jo du, de dagar då jag äter 1-2 shakes så äter jag ett mål fast föda med räknade kalorier och eftersom dom räknar så att man ska äta 4-6 shakes/dag= 700kcal så blir det ju inte 700kcal med bara 2 shakes utan det blir det då jag lägger till ex middagen med fast föda. Detta receptet tar jag då från ex vv och där kcal redan är uträknat. Så 1-2 shakes + vv receptet blir det 700kcal. Och jag blir jättemätt av detta. Äter jag mera så mår jag illa och får ont i magen. Jag har koll på att jag inte rasar i vikt för jag vill inte rasa upp i vikt direkt igen sen. Jag vill att det ska gå sakta. De 5kg jag gått ner har ju tagit lite mer än 1 mån tog väl ca 1½-2mån.

Sedan de dagar då jag bara äter 1 shakes eller ingen alls äter jag vv recept och frukt,grönt(fast frukt o grönt äter jag så ofta jag kan) Så blir det runt 700kcal men det kan bli, vissa dagar, upp till 850kcal beroende på receptet men det är ju inte så ofta, mest då man blir bjuden på mat. Men jag är mätt hela tiden. Jag har dragit ner på portionerna till hälften och känner att det mår jag bra av. Nu mår jag inte dåligt efter att jag har ätit.
Efter att jag nu nästa vecka slutar med shakesen så ska jag gå på vv recepten vid varje mål och försöka äta en bra frukost, det är ju tiden som måste prioriteras. Jag kan intyga att jag inte svälter mig sj. Det skulle jag aldrig utsätta min kropp för.

Han har väl ätit så sen han va liten, men blivit medveten om det då han kom upp i tonåren och ville få upp vikten o inte se så smal ut. Jag allt är kollat. Han har en stor ämnesomsättning och går inte upp vad han än äter. Maten är vägd,mätt och kollad av läkare, han skrev upp allt han åt.
 
Sv: Ny viktutmaning

KL

Vägde in på 58,2 imorse :banana:.
Och då har jag ändå slarvat under helgen med massa mackor och annat (utställningsresa).

Var precis och köpte ett par jeans i 29 tum storlek som satt som gjutna, den storleken har jag inte kommit i på LÄÄÄÄNGE!

Ligger nu på BMI 25,1, så visst vore det väl bra att gå ner några kg till. Men med tanke på startvikten 67 kg (BMI 29) så är jag ganska nöjd ändå!
 
Sv: Ny viktutmaning

Ska försöka igen. Bestämde mig för att strunta i att dieta inför tävlingen så att man skulle kunna göra ett hyfsat resultat och
det blev ju brons så jag är nöjd.

Men nu är det minst ett halvår till nästa stora tävling så jag kan dra ner mig utan att få prestationsångest hoppas jag.

Steg ett är nu att sluta knarka snabba kolhydrater, min största last är mjölk och bröd. Så denna vecka ska jag inte räkna
kalorier men försöka bryta mina dåliga vanor men smörgåsar och mjölk. Ska väl byta ut pasta och ris mot bättre varianter också.
 
Sv: Ny viktutmaning

kommit i gång med att väga och räkna kalorier. Lite svårt, skulle behöva hitta en kalorilista som inte är online.

Räknade ut att jag skulle behöva 2100 kcal/ dag ( troligen lite mera, tog i för långt med aktiviteten) Försöker då äta 1500 kcal/dag. Har klara mig rätt bra, ligger på ca 1600

Men är det rätt tänkt? att minska intaget med x%? Hur påverkas kroppen om man då äter de som man behöver säg 2 ggr/vecka. blir viktminskningen mindre då?

Hur länge tar det innan jag börjar märka nån skillnad? första veckan har drabbats av två svackor. fredagen då jag blev tvånsmatad med rulltårta hos en klient ( ett nej gick ej) och igår när jag var ute och firade en kompis som fyllde år, så blev restaurang
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag tror det är rätt sätt att tänka för de flesta. Att börja med att byta ut, och sedan (om det behövs) minska ner. Det är nog egentligen inte så att vi alltid äter för mycket, utan att vi äter fel. Det är så för mig i alla fall. Det är ju så gott med mitt knark (snabba kolhydrater) så då blir det mer än jag behöver (överäter).

Om det är något gott men inte som mitt knark, så äter jag tills jag inte är hungrig (d v s jag äter mig inte mätt utan bara så jag inte är hungrig längre). Och sedan ett mellanmål på det om det behövs.

En sak i taget, helt enkelt. Då tycker jag det är lättare att få förändringen att bestå. Visa människor påstår att det tar 21 dagar att skapa en ny vana, jag lever på det hoppet.

Och som sagt; jag försöker benhårt att inte strunta i både motionen och kosten. Syndar jag med kosten måste motionen bestå. Om jag hoppar över motionen måste jag hålla efter kosten extra.
 
Sv: Ny viktutmaning

Har känt mig egentligen inte deppig men fel i dag så nu på kvällen föll jag ner i avgrunden och svulla i mig det som var kavr av barnens chips sedan i fredags och har svullat nybakade kakor. :cry: Känns inte bra men jag tar väl nya tag i morgon.
Tror att detta kan bero på att 65 kg gränsen är så seg att spränga har legat över den och vajat nu jättelänge
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag lyckades låta bli snabba kolhydrater igår, kände mig hungrig trots att jag åt massor(?)! Nu står havregrynsgröten på spisen och puttrar, tog lite nötter när jag vaknade imorse. Har köpt 90% ig choklad som får tungan att krumma sig, 1 bit kändes alldeles lagom igår som belöning på kvällen. Få se hur dagen idag går, om jag minns rätt så är det de första 3-4 dagarna som är värst.
 
Sv: Ny viktutmaning

Får mig går det bara med viktnedgången. Har slutat med den tidsbundna naturdieten och vikten fortsätter att gå neråt så ngt rätt måste jag ju göra =)

Har hittat ett bra citat som jag brukar tänka på då frestelsen blir för stor.

Att banta är lätt, det att bara att äta så mycket du orkar av den maten du inte tycker om och inte brukar äta så ofta. Samt att äta inget av den maten du är van vid.

Jag har inget sockersug kvar efter naturdietperioden. Jag tycker inte om kakor,godis,chips,läsk osv längre. Däremot äter jag nötter och naturgodis men inte de torkade frukterna eller de med choklad på, de klarar jag inte av för de är för söt. Jag äter jämt över dagen, motionerar lagom men inte på gym för det klarar inte ryggen av. Dock ska jag börja simma, saknar det och det är lätt för kroppen.

Går ner från 0,5-1kg/vecka o det tycker jag är lagom. Man märker det mest på kläderna, de sitter bättre =)

Så jag är glad att jag kunnat bryta spiralen av dåliga vanor med hjälp av en pulverdiet=)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp