Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Jag håller helt med!

Har gått på Cambridge 3 ggr och gått upp alla gånger, trots att jag åt rätt sista gången, exakt som dom sa, me gick upp iaf. Så erfarenhet finns, vet många som gått på pulver och sedan gått upp. Kan ta en påse då och då om jag inte är hungrig eller hinner inte äta frukost, men det är isf i nödfall.

Själv slarvar jag om dagarna och äter det som faller mig in, men efter den 1 sep blir det allvar igen, då är jag klar med allt flyttande för mig och häst och skall komma igång med träningen + mina promenader :D
 
Sv: Ny viktutmaning

Allt går bra här med, kläderna känns mycket bättre passande nu ilf. Har inte vägt mig på några dagar nu.
Igår fick jag motion för en hel vecka =D
Plocka svamp och vi gick runt i skogen i 4 timmar och la en sträcka på ca 1½mil bakom oss tillsammans med hundarna=)
Den minsta vovven fick följa med min mamma hem efter 6km för han är så kär i henne o ville inte följa med mig på resten av rundan men Satnin min labbe och min bror o hans hund Tessan följde med hela rundan=) Hitta svamp och vildsvinsbajs =P

Det känns lite i kroppen idag men det är en bra känsla=) Sov gott när jag väl somna. Har lite problem med ryggen och ner till vänster knä efter en arb.plats olycka för 1år sedan. Men jag måste ner i vikt för min egen skull=)

Ha en trevlig helg alla!
 
Sv: Ny viktutmaning

Gick bra idag med. Håller mig under mitt uppsatta kalorimål. Inget godis, glass, gofika eller annat skräp. Känner verkligen att magsäcken krympt. Tog en liten promenad också, men är seg idag. På fredag morgon ska jag väga mig. Spännande värre........
 
Sv: Ny viktutmaning

Gick bra idag med. Dock gillade jag inte frukosten som bestod av vitt bröd. Blir så stinn i magen av det. Men till middag åt vi fläsk med potatis och löksås. En hakv liten potatis, 2 små skivor fläsk och en dl löksås. Med frukosten blev det totalt 400 kalorier. :O
 
Sv: Ny viktutmaning

Ja alltså det är ju det, att man måste veta vad man ger sig in på! Finns så mycket okunskap bland spec viktnedgång, som kan leda till direkta skador på kroppen. Sjävklart är allt individuellt och man måste alterera allt efter sina egna behov, och inte bara efter formler, men att just leva på bara några 100kcal/dag är helt vansinne och passar ingen människa!

/rein som studerar just till mer kunskap inom bla detta ämne och hoppas på att få jobba med att upplysa och hjälpa människor i behov till välmående, nyttiga liv och stabila förändringar!!
 
Sv: Ny viktutmaning

Word. Nog för att alla är olika, men att ligga så långt som vissa gör, jag fattar inte hur det är fysiskt möjligt. Jag skulle bli ett veritabelt monster, orkeslös och oförmögen att jobba och träna med ett så litet energiintag.

Har under min viktnedgång på drygt 35 kg aldrig legat under 1500 kcal per dag (eller, nån enstaka dag har det hänt, men månadssnittet har aldrig varit lägre). Förvisso har jag tränat mycket, framförallt sista året, men ändå. Nu tickar jag neråt med nåt halvkilo i månaden på ca 2000 kcal per dag (väger idag 66-68 kg).
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att många, väldigt många, gör glädjekalkyler över hur mycket de stoppar i sig. D v s räknar på tok för få kalorier mot vad det egentligen motsvarar.

Vilket gör att räknat på ett lägre antal (mycket lågt) hamnar många på ett normallågt (för viktnedgång) medan om man räknar på normallågt (vilket blir bara normalt) så heter det att "det händer inget, jag måste gå ner på toklite kalorier för att det ska bli någon viktnedgång".

En tanke bara.
 
Sv: Ny viktutmaning

Det är det definitivt! Vet många som "en kakbit, hmm...10kcal. En pastasallad, det är ju typ nyttigt, hmm...200kcal"...

Men samtidigt finns det också många av åsikten att gå ner i vikt är lika med att i stort sett inte äta någonting! Det finns ju en mycket använd felsägning - man går ner i vikt genom att få ur sig mer än man får i sig. Vilket många tror betyder att man i stort sett inte skall äta någonting och till det helst motionera mycket. Det som mångfalden inte har en aning om är ju att man faktiskt måste få i sig en viss mängd energi bara vid ren vila, och att således energiförbruknings-tabellen inte börjar vid noll.
 
Sv: Ny viktutmaning

Det låter väldigt rimligt! För de flesta kvinnor ligger ett balansbehov vid "medel" stressnivå under dagen en bit över 2000kcal, vilket innebär att man ändå kan trycka i kroppen en hel del energi och ändå gå ner i vikt. Speciellt om man därtill tränar!
 
Sv: Ny viktutmaning

:bow: :bow:

Ni som skriver upp vad ni ätit under en dag och inte skriver med en enda grönsak eller frukt, är det för att ni inte äter något av det eller för att ni inte väljer att skriva upp det? Blev lite nyfiken bara :)
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag använder mig av "Naturdiet", dricker 4 påsar om dagen - vilket motsvarar ca 650 kcal.
Vet mycket väl att detta tär på organen, men främst om man använder sig av denna diet under en
längre tid, vad jag lärt mig. (Har en moster som är dietist, bl.a.)
Jag använder mig av detta som en kickstart, dvs. max 3 veckor.

Tror också detta är väldigt individuellt, då jag aldrig känner mig trött.
Jobbar natt, motionerar (promenad/jogg/ridning/bowling).
Jag äter vitaminer, från apoteket, som man tar 1 gång om dagen.
Jag kan dock sakna att tugga o KRYDDOR framförallt.
Då brukar jag skära upp lite gurka o tomat o krydda o käka - mycket smarrigt ;)
 
Sv: Ny viktutmaning

Gick bra idag med. Åt macka och te till frukost sen köttbullar med mos och egenodlad tomat. Sen på kvällskvisten blev det en ostmacka och te. Blir hämmad av att inte kunna väga mig. Ska bli intressant att göra det sen.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag vet ju inte om andra gissar sig fram till hur mycket kalorier de stoppar i sig, men jag går efter tabeller. Sen är det ju faktiskt så att alla är olika. Om jag äter 1500 kalorier per dag så går jag upp i vikt. Sån är min kropp. Och det spelar ingen roll om jag motionerar och går på gym. Ner i vikt kommer jag inte. I såfall måste jag vara aktiv på gymmet 5-6 timmar/dag. Varje dag. Det har jag varken tid eller ork med. Så jag "svälter" mig som ni skriver. Antingen det i fyra månader eller fortsatt övervikt. Jag väljer "svält".
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag vet faktiskt inte var min gräns går för viktnedgång, stilla vikt eller uppåt.
Jag tycker inte man kan kalla det svält dock, jag klarar mig fint på 500-700 kcal om dagen.
Som du säger, alla är väldigt olika.
 
Sv: Ny viktutmaning

I vila gör kroppen av med ca. 1300 kcal per dygn, i genomsnitt. Så antingen har du en extremt inaktiv vardag, ligger extremt lågt i skalan eller så räknar du fel.
 
Sv: Ny viktutmaning

Ett bra sätt att räkna ut ett ungefärligt behov tycker jag är harriss&benedict ekvationen som lyder som följer för kvinnor:
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran här är ens BEE, basala energibehov i vila. På det multiplicerar man på en aktivitets och stressfaktor som är mellan 1.2-2.0. (1.2 är en dag i soffan, 2.0 är en idrottsman i full träning)

Detta ger en ungefärlig riktlinje som i de allra flesta fall stämmer mycket bra. Ex för mig, kvinna, 173 lång, 21år, 61kg ganska vältränad kropp, fysiskt aktivt arbete de flesta dagar i veckan. Jag kan ligga på drygt 2100kcal för att ligga i balans, vilket är precis det som funkar i verkligheten också. Och då har jag inte räknat med någon träning alls, utan endast en någorlunda aktiv vardag.

Att gå upp i vikt om man äter mer än 1000kcal och inte spenderar hela dagarna på gymmet låter som en antingen väldigt oaktiv träning och vardag, att man är väldigt liten, felberäkningar, eller "fel" på ämnesomsättningen.
 
Sv: Ny viktutmaning

Slarvigt skrivet av mig, Hastigt och ej informativt.

Det jag syftade på är genomsnittsförbrukningen av de vitala organen. Hjärnan (240 kcal), hjärtat (400 kcal), njurar (400 kcal) och levern (200 kcal). Sen tillkommer 4.5 kcal per kilogram fettvävnad och 13 kcal per kilogram muskelmassa. Detta är genomsnitt per dygn och i total vila. Om man då går upp i vikt på 1500 kcal per dag så är något fel. Träning eller ej.
 
Sv: Ny viktutmaning

Slutar skriva här eftersom ni verkar tro att jag antingen ljuger eller räknar fel.
Tro vad ni vill så mår ni väl bättre. Jag bangar iaf denna tråd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Jag gpr sönder
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp