Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Men hallå folk! Detta ska väl vara en tråd som peppar till viktnedgång/viktuppgång och dela med sig av kostråd,recept o tips mm.
INTE en tråd som trycker ner folk i skorna, stampar på dom och använder folk som en dörrmatta!!!!

Skärp er nu! Jag går också på naturdiet och på ca 700kalorier/dag, dricker vatten o kaffe samt frukt och grönt. Går flera km om dagen med hundarna, städar och håller på. Kan inte gå på gym för jag har inte råd med gymkortet sen tycker jag det är så tråkigt med att springa på ett band eller cykla på en stillastående cykel när jag kan ta en skön runda med hunden ist. Jag har gått ner 5kg på 1 månad. Och mår toppen =D!

Nu får ni ge er, antingen lägger ni ner ert besserwisser snack o börjar bry er om era medmänniskor och tänker efter INNAN ni öppnar höloftet eller så säg inget alls. Det är inget snällt alls att gör så som jag har sett att vissa i tråden gör...
 
Sv: Ny viktutmaning

Det är lite svårt att hålla tyst när folk kommer med siffror som för en frisk, normal människa omöjligt kan stämma. Om de vill fortsätta leva i sin villfarelse så må det väl så vara (om än jag tycker att man borde bli glad då någon öppnar dörren för att kanske finns det ett annat sätt än att svälta sig), men jag vill inte att det ska stå oemotsagt så att andra som läser den här tråden ska tro att man måste ner på de vansinniga nivåerna för att gå ner i vikt.

För äter man så lite som 7-800 kcal per dag så blir det som för dig; man tappar relativt fort en massa kilon där en stor del är vätska (framförallt i början), en del är fett och tyvärr kan en onödigt stor del vara muskler. Att stå still i vikt på den energimängden måste vara fysiskt omöjligt.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag peppar med nöje alla duktiga! Men tycker att tråden borde hållas i tighta tyglar då det finns många som, som sagt, inte har koll på vad de gör, eller hur det påverkar deras kropp. Jag leker definitivt inte besserwisser (vilket man tydligen gör här så fort man har en avvikande åsikt?), utan strävar snarare efter att dela med mig av den information jag lärt mig och studerar vidare till/arbetar med.
 
Sv: Ny viktutmaning

Hej alla glada hästtjejer och killar!
När jag började läsa denna tråden blev jag sjukt inspirerad men mot slutet så började de gå åt skogen.
När folk inte kan uppskatta uppriktiga svar eller i mina ögon tips så skall man inte från början lägga ut något här för det finns som sagt alltid någon som tycker just din metod är "fel" eller vill hjälpa dig att komma på rätt spår igen.

Jag vet själv om att alla dessa pulverdieter eller soppdieter är en bra kickstart men i måånga fall går man upp extra snabbt och nästan dubbelt så mycket efteråt då man inte kan tygla intaget pga att man saknat att äta fast föda och potatis/ris/pasta/pommes. Det blir som sagt extra lätt att gå upp efteråt och det är nog därför många blir besvikna att de inte fungerade riktigt så som de trodde, och även varför det är folk som ber er sluta upp att äta så lite under dagen.

Det som behövs (i min åsikt) är ca 4-6 mål om dagen, alltså lite mat många gånger för att hålla magen igång. För när magen är igång och jobbar så kan du lättare bränna de där kilona och sedan minska din magsäck. Det är det ända som krävs, minska maten så minskar din magsäck automatiskt och det är lättare för dig att hålla vikten. Sedan krävs det ju att du rör dig också, så som gå ut och gå, ta i lite extra när du mockar, försöka öka tempot med saker du i vanliga fall gör ganska långsamt, du kommer se skillnad! Det räcker till och med att du städar, så länge du känner att du blir varm i kläderna så hjälper det!

Själv provar jag nu en metod med tabletter, där jag käkar dom 4 ggr om dagen, vissa ökar ämnesomsättningen och andra sväller i magen för att förhindra att man äter för mycket. Jag tycker absolut (nu efter en vecka) att det har hjälpt. Jag klarar inte av att äta så mycket och jag känner att jag orkar mer om dagen. Visst detta kanske bara är hokuspokus men jag själv känner att det fungerar och det är de jag behöver för att fortsätta!

Målvikt är 65kg
Jag är 167 och väger ca 80kr just nu.

Jag hoppas verkligen ingen tycker att jag hoppat på dom eller sagt något elakt för det är inte min mening utan jag vill att ni fortsätter men kanske tänker om lite, det är inte bra att svälta sig utan det förstör mer än vad det hjälper!
STOOORA STYRKEKRAMAR TILL ALLA!

(Hoppas inlägget hamnade rätt, aldrig lagt in ett förut! Sorry isf!)
 
Sv: Ny viktutmaning

Det är lite svårt att hålla tyst när folk kommer med siffror som för en frisk, normal människa omöjligt kan stämma. Om de vill fortsätta leva i sin villfarelse så må det väl så vara (om än jag tycker att man borde bli glad då någon öppnar dörren för att kanske finns det ett annat sätt än att svälta sig), men jag vill inte att det ska stå oemotsagt så att andra som läser den här tråden ska tro att man måste ner på de vansinniga nivåerna för att gå ner i vikt.

För äter man så lite som 7-800 kcal per dag så blir det som för dig; man tappar relativt fort en massa kilon där en stor del är vätska (framförallt i början), en del är fett och tyvärr kan en onödigt stor del vara muskler. Att stå still i vikt på den energimängden måste vara fysiskt omöjligt.

Nej jag har inte bara hållit på en månad med att försöka gå ner i vikt, jag har tagit tag i det sedan i mars månad 2011. Jag börja gå mycket mera, städa så dammtussarna rök om det då hunden fäller ( i år mycket mer än vanligt) sen druckit vatten ist för saft,läsk mm då jag varit törstig och kaffe då o då. Samt undvikit chips,godis,choklad mm samt kakor. Jag byter ut ett till två mål emot naturdiet men detta är inte varje dag bara de dagar jag inte känner för att laga mat eller då jag inte hinner äta på morgonen. Jag äter ändå fast föda trots naturdieten. Så tugga fast mat gör jag varje dag. Jag har bara använt naturdiet sedan i juni och det var inte förens i mitten på juli det lossna. Eftersom jag inte ville förlora bara muskler och vatten har jag lagt till motion med och det är inget slöfockgående här inte, det är så att hundarna o jag blir svettiga o goa=)
Det jag reagerade på är att folk på sista tiden gett sig på vissa som använder kickstart i början för att få vikten att gå neråt även om det då bara är vatten o kanske muskler i början så är det ändå en morot för att få motivation att fortsätta kämpa då vikten kan ställa sig på en platå ibland. Alla har olika ämnesomsättning och alla är olika och på så sätt unika. Har en bror som kan äta allt från tårta till chips o läsk inte går han upp inte o han rör sig inte mycket. Medans jag är inte som han, tittar jag på en tårta går jag upp 1kg bara av att känna lukten:eek: Så en del kan klara sig på under 1000kalorier/dagen och andra måste ha mera beroende på hur du är byggd o hur din ämnesomsättning är. MEN detta är inget motiv till att ge sig på folk som då börjar skita i viktkampen ist för de behöver stöd o råd(är ju därför tråden startades från början) men just pga dumma kommentarer där folk inte har tänkt före...:( så bryr dom sig kanske inte om viktnedgången nu pga detta som skrivits. Det är väl inte så snällt va?

Själv har jag en våg som visar just vatten,muskler,fett,procent mm och där ser jag ju att vatten o muskler inte ändrat sig men fettet har minskat:banana: Så har jag även vägt mig inne på vårdcentralen och går dit regelbundet så att ge mig på några våghalsiga o konstiga viktnedgångspreparat utan rådfrågning kommer inte i fråga. Ens kropp är ens tempel.

Ber er bara att ta det lungt med kommentarerna för vissa är inte lika starka som andra
 
Sv: Ny viktutmaning

...för de behöver stöd o råd(är ju därför tråden startades från början)

Men det är ju precis vad det handlar om. Att ge fakta och råd istället för glada hurrarop när människor svälter sig och faktiskt lägger sig till med en ätstörning. Ja, det är en ätstörning när man belönar sig (genom duärduktig-tänket) vid svält.

Hälsosam viktnedgång handlar om att äta rätt, inte att sluta äta. Visst kan måltidsersättning vara ett sätt, men det står också tydligt på paketet att man kan byta ut en eller flera måltider - UNDER EN BEGRÄNSAD PERIOD. Inget man håller på med i månader utan läkarkontroller.

Att använda måltidsersättning som ett sätt att under en eller två veckor komma ur startblocken är en sak, att under flera månader byta ut måltider och ändå inte komma särskilt långt signalerar ju faktiskt att något är väldigt fel i övriga kosthållningen. Eller med hälsan; ämnesomsättninge är rubbad.

Om så är fallet är inte svaret att svälta sig, det är att söka läkare och få medicinering eller rådgivning.

Att hurra och belöna felaktigt beteende är ingen betjänt av, särskilt inte i en tid när så många mår så dåligt av ätstörningar och kroppsfixering.
 
Sv: Ny viktutmaning

Nej jag har inte bara hållit på en månad med att försöka gå ner i vikt, jag har tagit tag i det sedan i mars månad 2011. Jag börja gå mycket mera, städa så dammtussarna rök om det då hunden fäller ( i år mycket mer än vanligt) sen druckit vatten ist för saft,läsk mm då jag varit törstig och kaffe då o då. Samt undvikit chips,godis,choklad mm samt kakor.

Jag byter ut ett till två mål emot naturdiet men detta är inte varje dag bara de dagar jag inte känner för att laga mat eller då jag inte hinner äta på morgonen. Jag äter ändå fast föda trots naturdieten. Så tugga fast mat gör jag varje dag. Jag har bara använt naturdiet sedan i juni och det var inte förens i mitten på juli det lossna.

Eftersom jag inte ville förlora bara muskler och vatten har jag lagt till motion med och det är inget slöfockgående här inte, det är så att hundarna o jag blir svettiga o goa=)

Det jag reagerade på är att folk på sista tiden gett sig på vissa som använder kickstart i början för att få vikten att gå neråt även om det då bara är vatten o kanske muskler i början så är det ändå en morot för att få motivation att fortsätta kämpa då vikten kan ställa sig på en platå ibland.

Alla har olika ämnesomsättning och alla är olika och på så sätt unika. Har en bror som kan äta allt från tårta till chips o läsk inte går han upp inte o han rör sig inte mycket. Medans jag är inte som han, tittar jag på en tårta går jag upp 1kg bara av att känna lukten:eek:

Så en del kan klara sig på under 1000kalorier/dagen och andra måste ha mera beroende på hur du är byggd o hur din ämnesomsättning är. MEN detta är inget motiv till att ge sig på folk som då börjar skita i viktkampen ist för de behöver stöd o råd(är ju därför tråden startades från början) men just pga dumma kommentarer där folk inte har tänkt före...:( så bryr dom sig kanske inte om viktnedgången nu pga detta som skrivits. Det är väl inte så snällt va?

Själv har jag en våg som visar just vatten,muskler,fett,procent mm och där ser jag ju att vatten o muskler inte ändrat sig men fettet har minskat:banana: Så har jag även vägt mig inne på vårdcentralen och går dit regelbundet så att ge mig på några våghalsiga o konstiga viktnedgångspreparat utan rådfrågning kommer inte i fråga. Ens kropp är ens tempel.

Ber er bara att ta det lungt med kommentarerna för vissa är inte lika starka som andra

Jag vet inte varför det du skriver framstår som ett rött skynke som viftas framför ögonen på mig, men jag känner bara att jag måste anmärka på en massa saker.

Så du äter inte 6-700 kcal Naturdiet plus frukt och grönt, utan du äter oftast vanlig mat och Naturdiet vissa dagar? Förstår jag dig rätt då?

Vågar som mäter kroppssammansättning med hjälp av bioimpedans är tyvärr bevisat väldigt opålitliga, så jag skulle inte dra så stora växlar på vad din våg säger i det avseendet. Dock borde ju VC kunna hjälpa dig med en riktig sådan mätning.

Vill du vara säker på att bevara muskler är det styrketräning du ska utsätta kroppen för. Raska promenader är skitbra för kroppen och allmänt välmående men ger ganska lite på muskelbevarandefronten.

Jag säger inte emot dig om att olika människor har olika förbränning. Män förbränner mer än kvinnor till exempel, tunga människor förbränner mer än lätta etc. Dock har man i flera studier visat att såna som "kan äta vad som helst och ändå inte gå upp i vikt" är såna som faktiskt INTE äter vad som helst, utan de har en naturlig reglering som gör att de håller sig smala, alternativt att de har mer koll än vad de ger sken av eller är medvetna om. Att jämföra sig på det sättet håller inte, för inte har väl du koll på vad din bror äter 24/7? Troligtvis har han inte det själv heller, folk brukar inte ha koll på sånt.

Dock säger jag å det bestämdaste emot dig om att det skulle innebära sådana skillnader som vissa vill påskina. Självklart kan en kvinna på 70 pannor äta betydligt mindre än en karl på 85 pannor, men skulle man jämföra basalförbränningen hos 100 kvinnor som alla väger 70 kg med liknande fett- och muskelprocent skulle skillnaderna vara väldigt små.

Jag struntar ärligt talat i om vissa inte är lika starka som andra, för det är inte ens relevant i en sån här diskussion. För mig är det viktigare att ta hål på såna myter som många här kommer dragandes med och att säga emot när folk kommer med berättelser som är HELT orimliga. Det är viktigare att på sikt öppna ögonen på folk och sprida lite kunskap än att en enstaka person inte ska få bli trampad på tårna.

Dessutom tycker jag att det borde vara förbannat SKÖNT att få information som säger att "Nej, du behöver inte leva på luft för att gå ner i vikt". Sen att det innebär att man måste lära sig en massa nya saker, omvärdera en del och kanske rent av inse en eller annan otrevlig sanning, det tycker jag kan vara ett ganska litet pris att betala.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag peppar med nöje alla duktiga! Men tycker att tråden borde hållas i tighta tyglar då det finns många som, som sagt, inte har koll på vad de gör, eller hur det påverkar deras kropp. Jag leker definitivt inte besserwisser (vilket man tydligen gör här så fort man har en avvikande åsikt?), utan strävar snarare efter att dela med mig av den information jag lärt mig och studerar vidare till/arbetar med.

Alla har rätt till sin åsikt håller helt med dig där, men man kan ju tagga ner lite eller hur? Det är inte bara dina inlägg jag läst utan andras med. Mitt inlägg om besserwisser är inte bara riktat emot dig utan jag skrev det rent generellt för jag såg vad vissa hade skrivit i sina inlägg och att andra tog åt sig och skulle sluta följa tråden helt just pga detta. Inte snällt för tråden ska vara till alla.
 
Sv: Ny viktutmaning

Samtidigt så blir det inte mycket till diskussion om alla ska hålla med varandra bara för att ingen ska bli sur eller ta illa upp. Lite högre nivå än så får man nog ha om man vill delta i ett diskussionsforum.

Detta sagt både som medlem och moderator.
 
Sv: Ny viktutmaning

Men det är ju precis vad det handlar om. Att ge fakta och råd istället för glada hurrarop när människor svälter sig och faktiskt lägger sig till med en ätstörning. Ja, det är en ätstörning när man belönar sig (genom duärduktig-tänket) vid svält.

Hälsosam viktnedgång handlar om att äta rätt, inte att sluta äta. Visst kan måltidsersättning vara ett sätt, men det står också tydligt på paketet att man kan byta ut en eller flera måltider - UNDER EN BEGRÄNSAD PERIOD. Inget man håller på med i månader utan läkarkontroller.

Att använda måltidsersättning som ett sätt att under en eller två veckor komma ur startblocken är en sak, att under flera månader byta ut måltider och ändå inte komma särskilt långt signalerar ju faktiskt att något är väldigt fel i övriga kosthållningen. Eller med hälsan; ämnesomsättninge är rubbad.

Om så är fallet är inte svaret att svälta sig, det är att söka läkare och få medicinering eller rådgivning.

Att hurra och belöna felaktigt beteende är ingen betjänt av, särskilt inte i en tid när så många mår så dåligt av ätstörningar och kroppsfixering.

Ja och det är just det som både jag o andra som använder naturdiet o andra pulverdieter gör. Byter ut visa eller alla mål under en begränsad period!
Inte sitter vi o bara surplar pulverdiet!

Och jag har inte byt ut mål emot pulverdiet under flera månader jag börja med detta i slutet på juli och bara vissa mål för jag har inte så stor övervikt. Jag följde min läkares råd. Samtidigt som jag byter ut visa mål emot naturdiet så äter jag ex lunch eller middag varje dag. Och detta har jag gjort sen jag börja med naturdiet för att få en kickstart SAMTIDIGT som jag ändrar min kost genom att sluta med snabbmat,chips,läsk mm mm. Jag äter inte detta alls nu och har ej heller gjort sen i januari detta året för det var inte gott längre. Men jag har passat mig helt för vad jag äter sen i juni/juli och fick tips om naturdiet i mitten på juli. Det är den 19/8 nu och jag har en vecka kvar av min period utav 2 månader som det står på paketet! Sen äter jag den kost som dietisten rådgivit mig om samtidigt som jag motionerar både till vardags som att ta trappor,cykel mm ist för bil o hiss samt lite mer motion i form av raska promenader mm mm. För springa får jag inte pga ryggskadan. Vill inte sitta i rullstol om nerverna tar ännu mer skada så ryggen skadas ännu mera.

Snacka om att hugga emot!:mad:
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag vet inte varför det du skriver framstår som ett rött skynke som viftas framför ögonen på mig, men jag känner bara att jag måste anmärka på en massa saker.

Så du äter inte 6-700 kcal Naturdiet plus frukt och grönt, utan du äter oftast vanlig mat och Naturdiet vissa dagar? Förstår jag dig rätt då?

Vågar som mäter kroppssammansättning med hjälp av bioimpedans är tyvärr bevisat väldigt opålitliga, så jag skulle inte dra så stora växlar på vad din våg säger i det avseendet. Dock borde ju VC kunna hjälpa dig med en riktig sådan mätning.

Vill du vara säker på att bevara muskler är det styrketräning du ska utsätta kroppen för. Raska promenader är skitbra för kroppen och allmänt välmående men ger ganska lite på muskelbevarandefronten.

Jag säger inte emot dig om att olika människor har olika förbränning. Män förbränner mer än kvinnor till exempel, tunga människor förbränner mer än lätta etc. Dock har man i flera studier visat att såna som "kan äta vad som helst och ändå inte gå upp i vikt" är såna som faktiskt INTE äter vad som helst, utan de har en naturlig reglering som gör att de håller sig smala, alternativt att de har mer koll än vad de ger sken av eller är medvetna om. Att jämföra sig på det sättet håller inte, för inte har väl du koll på vad din bror äter 24/7? Troligtvis har han inte det själv heller, folk brukar inte ha koll på sånt.

Dock säger jag å det bestämdaste emot dig om att det skulle innebära sådana skillnader som vissa vill påskina. Självklart kan en kvinna på 70 pannor äta betydligt mindre än en karl på 85 pannor, men skulle man jämföra basalförbränningen hos 100 kvinnor som alla väger 70 kg med liknande fett- och muskelprocent skulle skillnaderna vara väldigt små.

Jag struntar ärligt talat i om vissa inte är lika starka som andra, för det är inte ens relevant i en sån här diskussion. För mig är det viktigare att ta hål på såna myter som många här kommer dragandes med och att säga emot när folk kommer med berättelser som är HELT orimliga. Det är viktigare att på sikt öppna ögonen på folk och sprida lite kunskap än att en enstaka person inte ska få bli trampad på tårna.

Dessutom tycker jag att det borde vara förbannat SKÖNT att få information som säger att "Nej, du behöver inte leva på luft för att gå ner i vikt". Sen att det innebär att man måste lära sig en massa nya saker, omvärdera en del och kanske rent av inse en eller annan otrevlig sanning, det tycker jag kan vara ett ganska litet pris att betala.

Du får ta det som vilket färggrant skynke du vill, för jag står fast vid min sak. Man ger sig inte på folk i en tråd där det handlar om tips och råd. INTE om att visa ska ha rätt och andra fel. Man kan säga sin sak och hålla fram sitt tycke ÄNDÅ UTAN att ge sig på vad folk säger genom dumma skrivelser(som detta du skrivit nu.)

Jag äter naturdiet på de målen då jag inte HINNER laga mat ex kan det vara fruskosten ELLER middagen ELLER lunchen. DÄRIMELLAN är det frukt,grönt o vatten el kaffe. Jag pimplar inte läsk eller annat.Detta har jag kvar att följa i ca en vecka till. Förstår du nu då?!

Både vårdcentralen har mätt mig med sådan våg OCH den vågen jag har köpte jag på apoteket via vv så DEN visar inte fel. Har gjort mätningar både på vc och hemma o båda visar samma så ehhhh nej det biter jag inte på den kommentaren.

Ja OM jag kunde gå på gymmet och göra styrketräning! Läser du tidigare inlägg så har jag skrivit där att jag har inte råd att lösa gymkort och jag FÅR INTE styrketräna pga skadan i ryggen! Så promenader,simmning o annat är ok men inte styrketräning enligt min läkare.

Ang min bror så har jag sett honom de senaste 25 åren och han äter verkligen allt för att gå upp i vikt. Ser honom varje dag nämligen sitta o käka så jag vet vad han sätter i sig. Sen berättar han mycket med ang sin kost för vi har bra kontakt o kan snacka om allt, vi är ju syskon, så jag vet vad han sätter i sig just för att öka i vikt. Men inte mkt händer i viktväg eller utseendemässigt det ser man och han själv berättar det. Läkaren säger att han har hög ämnesomsättningen för dom har gjort kontroller och INGET ÄR FEL som ni gärna vill dra upp hela tiden på folk att det är allvarligt fel på dom. :eek:

Nej man måste inte leva på luft, vv ex har pointsräkning på vad man får äta per dag o inget är förbjudet, dietisten har lämnat mig recept som jag följer o då jag HINNER laga mat hemma så följer jag dom.

Men jag tror att alla som följt denna tråden, jag säger följt för alla hoppar av nu just pga en handfull rent av dumma inlägg som vissa vill att alla ska ta efter och följa för dom har ju alltid rätt, eller hur? Istället för att ge råd på ett pedagoiskt sätt ( om man nu studerar detta så borde man ju kunna det) så att alla kan ta åt sig och förändra o han detta i bakhuvudet ist för nu då de flesta har dumma kommentarer o fakta om ngr siffror....
 
Sv: Ny viktutmaning

Samtidigt så blir det inte mycket till diskussion om alla ska hålla med varandra bara för att ingen ska bli sur eller ta illa upp. Lite högre nivå än så får man nog ha om man vill delta i ett diskussionsforum.

Detta sagt både som medlem och moderator.


Nej det blir ju inte det. Men man kan ju säga sin mening på ett snällare sätt. På ett sätt som är pedagogiskt och riktigt. Ist för att skriva ner en massa fakta,siffror och sådant som gör att folk som följt denna tråden väljer att inte göra det mera.

Tråden börja bra men nu vet folk ju inte hur det ska tro. Det står ang viktnedgång resp uppgång men får en massa inlägg om det ena o det andra ist. Det håller inte. Jag är inte ute efter personliga påhopp. Jag är ute efter ett bättre sätt att skriva ner sina inlägg på.
 
Sv: Ny viktutmaning

Hej alla glada hästtjejer och killar!
När jag började läsa denna tråden blev jag sjukt inspirerad men mot slutet så började de gå åt skogen.
När folk inte kan uppskatta uppriktiga svar eller i mina ögon tips så skall man inte från början lägga ut något här för det finns som sagt alltid någon som tycker just din metod är "fel" eller vill hjälpa dig att komma på rätt spår igen.

Jag vet själv om att alla dessa pulverdieter eller soppdieter är en bra kickstart men i måånga fall går man upp extra snabbt och nästan dubbelt så mycket efteråt då man inte kan tygla intaget pga att man saknat att äta fast föda och potatis/ris/pasta/pommes. Det blir som sagt extra lätt att gå upp efteråt och det är nog därför många blir besvikna att de inte fungerade riktigt så som de trodde, och även varför det är folk som ber er sluta upp att äta så lite under dagen.

Det som behövs (i min åsikt) är ca 4-6 mål om dagen, alltså lite mat många gånger för att hålla magen igång. För när magen är igång och jobbar så kan du lättare bränna de där kilona och sedan minska din magsäck. Det är det ända som krävs, minska maten så minskar din magsäck automatiskt och det är lättare för dig att hålla vikten. Sedan krävs det ju att du rör dig också, så som gå ut och gå, ta i lite extra när du mockar, försöka öka tempot med saker du i vanliga fall gör ganska långsamt, du kommer se skillnad! Det räcker till och med att du städar, så länge du känner att du blir varm i kläderna så hjälper det!

Själv provar jag nu en metod med tabletter, där jag käkar dom 4 ggr om dagen, vissa ökar ämnesomsättningen och andra sväller i magen för att förhindra att man äter för mycket. Jag tycker absolut (nu efter en vecka) att det har hjälpt. Jag klarar inte av att äta så mycket och jag känner att jag orkar mer om dagen. Visst detta kanske bara är hokuspokus men jag själv känner att det fungerar och det är de jag behöver för att fortsätta!

Målvikt är 65kg
Jag är 167 och väger ca 80kr just nu.

Jag hoppas verkligen ingen tycker att jag hoppat på dom eller sagt något elakt för det är inte min mening utan jag vill att ni fortsätter men kanske tänker om lite, det är inte bra att svälta sig utan det förstör mer än vad det hjälper!
STOOORA STYRKEKRAMAR TILL ALLA!

(Hoppas inlägget hamnade rätt, aldrig lagt in ett förut! Sorry isf!)

Håller med om att tråden börjar dala neråt nu. Den va bra i början. Jag reagerade på inläggen som inte va så snällt skrivit, det kunde ha skrivits med samma innehåll fast på ett bättre och mer pedagogiskt viss. Nu väljer ju folk som följt tråden i längre tid att lämna den.

Men med dessa tabletter, blir inte resultatet desamma som för pulverdieterna som ska tas under en reglerad period när du slutar äta dom?
 
Sv: Ny viktutmaning

Nu tycker jag du får lugna ner dig ett par hekto.

Jag har inte ö h t kommenterat ditt kostupplägg, som du säkert kan läsa håller jag mig mycket generell när jag skriver.

Om du känner ett behov av att rättfärdiga ditt handlande är det nog mer din inställning än omgivningen.
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag ser inte var du tycker att någon gett sig på någon? Folk anmärker på felaktigheter, ja, men det ser jag som något bra. Överviktiga människor är inte svaga typer som måste tröstas, alla här är vuxna människor med eget ansvar och ger man sig in i en diskussion får man leken tåla. Sen ser jag det inte som någon katastrof om någon lämnar en tråd, bara de fortsätter på egen hand. Om någon lägger ner sitt viktminskningsprojekt pga de kommentarer som eventuellt kan komma på ett forum så har dessa troligtvis såpass djupgående problematik att de behöver professionell hjälp.

Och nej, jag förstår fortfarande inte hur mycket du äter. Jag får inte ihop det du skriver med vad du tidigare angivit som ett antal hundra kcal plus frukt och grönt. Du måste äta vansinnigt lite mat när du väl äter för att landa på de nivåerna.

Hur mycket äter din bror per dag? Jag frågar av ren nyfikenhet, skall sägas. 3000 kcal? 4000 kcal? Längd och vikt? Aktivitetsnivå? Sånt där är fascinerande. För jag säger inte emot dig i fråga om din bror, jag har redan sagt att det är skillnad mellan olika människor. Däremot är det inte så stor skillnad mellan mig, 166 cm, 68 kg, 28 år, tränar 8-10 timmar i veckan och har ett stillasittande jobb, och andra kvinnor i samma division. Det är det jag motsätter mig, då folk tenderar att jämföra sig med människor som har helt andra förutsättningar (och där man sällan vet exakt vad som äts eller vilken aktivitetsnivå som uppnås, och ska man kunna jämföra sånt här måste man veta exakt).
 
Sv: Ny viktutmaning

Nu tycker jag du får lugna ner dig ett par hekto.

Jag har inte ö h t kommenterat ditt kostupplägg, som du säkert kan läsa håller jag mig mycket generell när jag skriver.

Om du känner ett behov av att rättfärdiga ditt handlande är det nog mer din inställning än omgivningen.

Nej det har du inte gjort. Och det har jag heller inte påstått att du gjort. Jag ville poängtera att det folk påstår om pulverdieter och kickstarter är fel om man använder dom rätt. Folk skriver att pulverdieter är likamed svält därför ville jag poängtera att detta är fel sagt. Inget anat.

Jag har inte påstått ngt annat.
 
Sv: Ny viktutmaning

KL

Jag fick order av läkaren i december förra året att gå ner i vikt, han tyckte jag var alldeles för tung. Vägde då 64 kg till mina 162 cm.

NU har jag gjort slag i saken och börjat jobba mer aktivt för att komma ner i vikt. Bättre sent än aldrig (jag höll dessutom inte med läkaren om att jag är tjock..). Så nu i sommar har jag motionerat massor, är ute och går med hästen 5 dagar i veckan ca 5 km var gång, cyklar till jobbet (tar 10 min :angel:), jobbar väldigt mycket och går mycket på jobbet (minst 1500 steg/h, då räknar pedometern inte småsteg vilket jag tar väldigt många), styrketränar lite ett par gånger i veckan och äter inget godis eller annat onödigt. Har även minskat portionerna en aning, så att jag blir lagom mätt varken mer eller mindre.
Hittills har jag gått ner 2,5 kg :banana: Vette tusan var de kilona har suttit bara :confused:
 
Sv: Ny viktutmaning

Jag ser inte var du tycker att någon gett sig på någon? Folk anmärker på felaktigheter, ja, men det ser jag som något bra. Överviktiga människor är inte svaga typer som måste tröstas, alla här är vuxna människor med eget ansvar och ger man sig in i en diskussion får man leken tåla. Sen ser jag det inte som någon katastrof om någon lämnar en tråd, bara de fortsätter på egen hand. Om någon lägger ner sitt viktminskningsprojekt pga de kommentarer som eventuellt kan komma på ett forum så har dessa troligtvis såpass djupgående problematik att de behöver professionell hjälp.

Och nej, jag förstår fortfarande inte hur mycket du äter. Jag får inte ihop det du skriver med vad du tidigare angivit som ett antal hundra kcal plus frukt och grönt. Du måste äta vansinnigt lite mat när du väl äter för att landa på de nivåerna.

Hur mycket äter din bror per dag? Jag frågar av ren nyfikenhet, skall sägas. 3000 kcal? 4000 kcal? Längd och vikt? Aktivitetsnivå? Sånt där är fascinerande. För jag säger inte emot dig i fråga om din bror, jag har redan sagt att det är skillnad mellan olika människor. Däremot är det inte så stor skillnad mellan mig, 166 cm, 68 kg, 28 år, tränar 8-10 timmar i veckan och har ett stillasittande jobb, och andra kvinnor i samma division. Det är det jag motsätter mig, då folk tenderar att jämföra sig med människor som har helt andra förutsättningar (och där man sällan vet exakt vad som äts eller vilken aktivitetsnivå som uppnås, och ska man kunna jämföra sånt här måste man veta exakt).

Folk väljer ju att lämna tråden just pga påhopp och hetsiga kommentarer. Det kallar jag påhopp som är felaktiga. Man kunde ha sagt det samma fast på annat sätt...

Jag ser det som oerhört dumt att få folk att lämna en tråd som de följt under en längre tid och ja det är vuxna människor men bara för det så har dom också känslor. Och man kan säga det på annat viss... Det är det jag menar.

Nej inte BARA inlägg på ett forum utan det kan vara den sista tråden just detta forumet som håller igång motivationen för viktnedgången. Allt annat kan ju ha havererat det vet ju inte du och jag ngt om. Eller hur? Därför säger jag bara att man kan tänka sig för innan man skriver ngt. Men detta fick jag tydligen inte skriva här eller hur för jädra vilket ramaskri det blev....

Nej jag äter faktiskt rätt så mycket mat MEN AV RÄTT SORT. Det har jag skrivit hela tiden. Jag undviker snacks och sådant med högt kalorivärde. Istället äter jag sådant med lågt kalorivärde. Samt frukt o grönt i massor för det är kalorisnålt. De prata just om detta på doctors på tv imorse. Man kan byta samma mål mat av ett kalorivärde emot ett annat nästan likadant mål mat men kalorierna är avsevärt mindre. Det är det jag och många med mig gör. Vi äter inte pulverdieten under en rekommenderad kort period då o då för att gå ner i vikt nåt kilo och för att sen gå upp allt igen + 5kg till. Vi kallar oss inte heller för svältarna. Vi får en kickstart med dieten och under tiden bryter vi dåliga spiraler inom kost o motion. Efter att vi slutat med pulverdieten så har vi inte längre sockersuget o suget efter snask mera. Då kan vi börja en hälsosammare kost o motions cirkel. Hoppas att du nu har förstått.

Min bror är 188/ 75kg och är 25år. Han har väl satt i sig en normal dag ca 4500kalorier. Normal aktivitetsnivå med ett normalt aktivt jobb. Alltså inte superaktivt jobb som inom skogsvård men inte heller kontorsjobb. Han vill gå upp o inte se så spattig ut säger han men hur han än försöker så går det inte o han är fullt frisk enligt läkaren.
 
Sv: Ny viktutmaning

64 kg till 162 cm är inom normalvikt om man ska gå på BMI ,visseligen i övre kanten men att hetsa till viktnedgång .Bra matvanor och motion är ju alltid bra men fö så tycker jag du ska ta det lugnt
 
Sv: Ny viktutmaning

Håller med om att tråden börjar dala neråt nu. Den va bra i början. Jag reagerade på inläggen som inte va så snällt skrivit, det kunde ha skrivits med samma innehåll fast på ett bättre och mer pedagogiskt viss. Nu väljer ju folk som följt tråden i längre tid att lämna den.

Men med dessa tabletter, blir inte resultatet desamma som för pulverdieterna som ska tas under en reglerad period när du slutar äta dom?

Jo det blir nog något liknande men jag får försöka hålla mig på mattan!:)
Hoppas folk inser att man skall ge kritik på rätt sätt och inte försöka se ner på någon! Alla gör ju på de sättet de känner sig bekväma i!
Så jag hoppas alla fortsätter!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp