Bukefalos 28 år!

Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

Landsybgdsbo, de ryska utförsäljningarna kan inte jämföras med denna dokumentär, däremot läste jag att VD för friskolekoncernen som är försatt i konkurs är vän till Anders Borg, innan kk hade han tydligen tagit över fyra av friskolorna till ett eget bolag och skall driva dessa vidare. Jag är väldigt nyfiken på vad konkursförvaltaren kommer fram till för tidpunkt för likvidationsplikt, särskild balansräknings upprättande osv vilka bland annat ligger till grund för styrelsens ansvar.

---

Denna dokumentär handlar ju om Stora Enso och dess styrelse och ledning.

I korthet, för den som inte orkar se den, hur man med hjälp av felaktiga värderingar på tillgångar håller uppe utdelningen till aktieägare och delar ut ej utdelningsbara medel, bland annat.



Och koncernekonomen som påtalar felaktigheterna och bristerna - hade han inte gjort det så hade han själv kunnat bli betalningsansvarig - och sägs upp.

Cover up är bara förnamnet! För att ha utbyte av filmen gissar jag att man bör vara hyfsat insatt i redovisning och bolagslagstiftning, kanske ;)

nja jag jämförde ju inte den riktade privatisering som genomfördes efter kommunismens fall, snarare det misshushåll som genomdrev av regimerna före kommunismens konkurs;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Gör det ?

Bankerna klarar sig ju jättebra på egen hand - eller ?

Har Tepco som ägs av 867704 aktieägare betalat för alla skador som uppkom vid Fukushima ?

Hur lätt var det att få några pengar från PG&E efter deras massiva och långåriga utsläpp av sexvärt krom ?

Det ligger i sakens natur att stora företag slingrar sig ur alla former av ansvarstagande eftersom sådant kostar pengar och minskar vinsten...

Och ett statligt bolag är en stor del av det konsortium som tänker bygga vattenkraftverket Belo Monte i Brasilien. Så statligt ägande är ingen garant för att några speciella hänsyn tas. Snarare kan ju staten själv se till att ge sig de tilstånd som krävs.
 
Sv: Nya A-kasse regler

glömde att vi måste ta en del från början för att göra det lättläst

Delvis svar på citatet och delvis kn l.

En kommun får i princip inte speca kraven på kvadratmeter, antal vådtimmar eller likande. De får i inte skriva in det i sina riktlinjer för sin egna verksamhet eftersom det då skulle hämma konkurensen.

Alltså kan de inte speca en upphandling i andra termer (i princip) än vad som står i motsvarande lag. Som oftast är en ramlag, tänkt att fungera mellen två rättsubekt. Den enskida (stöddad av staten och dess granskade förvaltningar) och utföraren kommun eller landsting.

Om en kommun bygger en rondell eller ett hus, så är kommunen väl skyddad och väl lämpad att göra en upphandling. Om en kommun blir skyldig att ge pengar till en privatskola gäller inga sånna regler

Jag är nyfiken på vart du fått detta ifrån. Jag är ganska väl insatt i min kommuns förfrågningsunderlag, både vad gäller LOU och LOV i äldreomsorgen (skolan vet jag inte så mycket om). I förfrågningsunderlaget till hemtjänsten är det specat att 60% av företagets anställda ska ha motsvarande USK-utbildning och detta följer vi upp. Samma tror jag gäller LOU för äldreboenden. Där har vi också specat antalet vårdplatser. Och hur mycket SSK det ska finnas.

Bemanning på äldreboenden är dels specade utifrån förfrågningsunderlaget men också utifrån aktuell vårdtyngd. Dvs om ett boende har många svårt sjuka skjuter kommunen till extrapengar till personal. Att pengarna går dit de ska följer de upp genom anmälda och oanmälda uppföljningsbesök.

Kommunen ställer exakt samma krav på de privata som de kommunala leverantörerna. Med undantaget att de fått skjuta till pengar till vissa kommunala initiativ som inte klarat av att hålla budget de senaste åren. Detta måste dock ändras så inte det kommunala får en konkurransfördel.

Och inom vissa områden har kommunen större kvalitetsbrister hos kommunala alternativ än de privata.

I dagsläget är det också högre krav på chefer mm hos privata leverantörer än hos kommunala. Där har det pga gamla regler och organisering halkat efter.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag är nyfiken på vart du fått detta ifrån. Jag är ganska väl insatt i min kommuns förfrågningsunderlag, både vad gäller LOU och LOV i äldreomsorgen (skolan vet jag inte så mycket om). I förfrågningsunderlaget till hemtjänsten är det specat att 60% av företagets anställda ska ha motsvarande USK-utbildning och detta följer vi upp. Samma tror jag gäller LOU för äldreboenden. Där har vi också specat antalet vårdplatser. Och hur mycket SSK det ska finnas.

Bemanning på äldreboenden är dels specade utifrån förfrågningsunderlaget men också utifrån aktuell vårdtyngd. Dvs om ett boende har många svårt sjuka skjuter kommunen till extrapengar till personal. Att pengarna går dit de ska följer de upp genom anmälda och oanmälda uppföljningsbesök.

Kommunen ställer exakt samma krav på de privata som de kommunala leverantörerna. Med undantaget att de fått skjuta till pengar till vissa kommunala initiativ som inte klarat av att hålla budget de senaste åren. Detta måste dock ändras så inte det kommunala får en konkurransfördel.

Och inom vissa områden har kommunen större kvalitetsbrister hos kommunala alternativ än de privata.

I dagsläget är det också högre krav på chefer mm hos privata leverantörer än hos kommunala. Där har det pga gamla regler och organisering halkat efter.

Hear, hear!:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 177
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 553
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp