Bukefalos 28 år!

Nya A-kasse regler

Gammeln

Trådstartare
När man får A-kassa så är det ju tänkt att på den tiden ska man göra det mesta för att få ett jobb. Det innebär ju att under dessa 8 timmar som man inte jobbar istället ska söka jobb istället för att tex bedriva sitt fritidsintresse. Nu stramar man upp detta och man måste redogöra skriftligt vad man har sysslat med varje månad. Sköts inte detta går man in i den sk åtgärdstrappan där sanktionerna trappas upp successivt
 
Sv: Nya A-kasse regler

Vem ska gå igenom och bedöma dessa skriftliga rapporter?

Låter som om det kommer att bli nya arbetstillfällen hos diverse A-kassor snart.;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nu stramar man upp detta och man måste redogöra skriftligt vad man har sysslat med varje månad. Sköts inte detta går man in i den sk åtgärdstrappan där sanktionerna trappas upp successivt
Jättebra tanke - rent ideologiskt är det naturligtvis helt konsekvent.

Men i ett större samhällsekonomiskt perspektiv har jag litet svårt att se nyttan. Om man utgår från att [antalet lediga arbeten att söka] styrs av andra variabler och mekanismer än bara [antalet arbetssökande]... och att de arbetsgivare som erbjuder anställning faktiskt fyller sina vakanser rätt fort... så har vi fortfarande lika stor andel arbetssökande oavsett vilka sanktioner som påförs dem. Det totala antalet sökbara jobb ökas inte, och det totala antalet sökande som blir anställda ökas rimligen inte heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Jag blir så trött på denna jakt på arbetslösa och sjukskrivna.
Jaga alla jäkla direktörer som sitter med arvoden och miljonlöner utan att röra ett finger, även sedan de fått gå från sin tjänst...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det stämmer ju bra i den riktning regeringen vill styra arbetsförmedlingen. Den ska inte längre hjälpa folk utanför arbetsmarknaden att hitta jobb och utbildning. Nej, den ska kontrollera den här redan svaga gruppen för att kunna sparka ut dem ur trygghetsystemen helt :).
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det stämmer ju bra i den riktning regeringen vill styra arbetsförmedlingen. Den ska inte längre hjälpa folk utanför arbetsmarknaden att hitta jobb och utbildning. Nej, den ska kontrollera den här redan svaga gruppen för att kunna sparka ut dem ur trygghetsystemen helt :).

Jag har uppfattat att de mesta resurserna i tid läggs på de personer som av olika skäl har ett "arbetshandikapp" - åtminstone är det så min kompis som har/haft chefsbefattning inom AF beskriver hur de jobbar. Många av dessa åtgärder leder inte till så mycket, kanske just på grund av att det handlar om människor med arbetshandikapp.

De personer som inte har ett arbetshandikapp förväntas ta ett stort eget ansvar för situationen.

Det finns ju, nationellt, ett antal lediga jobb. Det är bristande matchning mellan de arbetssökande och de lediga jobben. Man kan fundera på vems ansvaret är att förbättra matchningen.

Är det AF som ska "forma om" de arbetslösa för att passa de lediga jobben, eller är det jag som arbetssökande som behöver fundera på vad jag behöver göra för att kunna få ett jobb?

Ska jag som arbetslös kunna kräva att få ett jobb som passar min kompetens på min bostadsort, eller ska jag behöva acceptera att flytta för att få ett jobb?

Jag tycker personligen att varje enskild individ har ett stort ansvar för sitt eget liv och sin egen situation.
Jag ville inte jobba inom äldreomsorgen eller på löpande bandet på en fabrik och det var de jobb som existerade (i stort sett) på min uppväxtort.
Alltså flyttade jag för att läsa på universitet.
När jag var färdig med min utbildning, kunde jag inte få jobb på studieorten.
Alltså flyttade jag för att få ett jobb.

Därefter har jag flyttat för jobb ytterligare två gånger.

Mina studiekamrater har också till allra största delen flyttat, först för studierna och sedan för att få jobb. Någon enstaka stannade kvar på studieorten och lyckades till slut få jobb där.

Om man pga sjukdom inte kan göra sitt vanliga jobb, ser jag det också som en självklarhet att fundera på vad man kan göra i stället.

Men jag är också uppväxt i en bonde-släkt där man får lära sig att det är var och en som själv får slita för att få det man önskar och att man inte kan förvänta sig att någon annan serverar det åt en.

När pappa inte kunde fortsätta som mjölkbonde, på grund av sjukdom, gick han och sökte jobb. Dels via AF, där han inget fick.
Dels genom att själv gå runt och presentera sig på de olika fabrikerna. Detta var under lågkonjunkturen på slutet av 1980-talet och pappa var då ca 40 år och helt outbildad. Han fick jobb, och har varit kvar på samma fabrik sedan dess med ett uppehåll om ca ett år under lågkonjunkturen ca 2009 då han tillsammans med 75% av de anställda blev uppsagda. Under den perioden skaffade han i stället ett jobb i Norge. Nu är han återanställd på samma fabrik, först på tidsbegränsade anställningar och sedan i vintras åter fast anställd. Han har nu fyllt 65 men tänker fortsätta jobba till 67.

Jag tycker inte att det är orimligt att man använder en stor del av sin dag till att söka jobb när man får A-kassa. Antingen som pappa gjorde att åka runt till företag, eller att via internet (vilket han gjorde 2009) söka jobb på olika platser.
Jag ser det också som en rimlighet att man måste anstränga sig för att faktiskt göra sig anställningsbar.
Det kan handla om att byta bostadsort, eller om att tänka sig att byta bransch eller genom att vidareutbilda sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Tja, det skapar ju en massa arbete.

De arbetslösa som måste fylla i formulär. Kanske kan man gynna pappersindustrin om man tvingar dem till att göra det i hård kopia (så sent som idag skrev Di om krisen för pappret).

Så måste arbetsförmedlingen granska formulären (de skulle tydligen anställa 150 personer för det och så måste de hyra större lokaler och öka sin förmåga att administrera sin personal).

Så kan vi räkna med att de arbetslösa kanske söker fler jobb, för att ha något att rapportera. Det kommer att öka trycket på företagens HR-avdelningar. Fler ringer. Fler ansökningar från folk som varken har rätt kompetens eller egentligen är intresserade av jobben måste rensas bort.

Och så måste a-kassorna förberedda sig på att hantera varningar och avstängningar.

Jag tror att detta kommer att skapa ung 200-250 jobb. Till kostnaden 80-100 miljoner för det allmänna och kanske 10-20 miljoner vardera för företagen och a-kassorna. Jag hade nog hellre sett lite fler händer inom vård, skola och omsorg.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Ett PS är det fler än jag som är lite besvikna över att framtidens ska skapas genom att städa hemma hos folk (trots att de inte ens är intresserade av att betala kostnaderna utan måste ha bidrag) och att sitta på kontor och hålla fattiga människor i schack med paragrafrytteri?

Jag förstår verkligen inte hur den förda politiken ska leda till ökad konkurrenskraft? Känns det inte som om Sverige försökte krypa tillbaka in i 1800-talet?
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag har uppfattat att de mesta resurserna i tid läggs på de personer som av olika skäl har ett "arbetshandikapp" - åtminstone är det så min kompis som har/haft chefsbefattning inom AF beskriver hur de jobbar. Många av dessa åtgärder leder inte till så mycket, kanske just på grund av att det handlar om människor med arbetshandikapp.

De personer som inte har ett arbetshandikapp förväntas ta ett stort eget ansvar för situationen.

Det finns ju, nationellt, ett antal lediga jobb. Det är bristande matchning mellan de arbetssökande och de lediga jobben. Man kan fundera på vems ansvaret är att förbättra matchningen.

Är det AF som ska "forma om" de arbetslösa för att passa de lediga jobben, eller är det jag som arbetssökande som behöver fundera på vad jag behöver göra för att kunna få ett jobb?

Ska jag som arbetslös kunna kräva att få ett jobb som passar min kompetens på min bostadsort, eller ska jag behöva acceptera att flytta för att få ett jobb?

Jag tycker personligen att varje enskild individ har ett stort ansvar för sitt eget liv och sin egen situation.
Jag ville inte jobba inom äldreomsorgen eller på löpande bandet på en fabrik och det var de jobb som existerade (i stort sett) på min uppväxtort.
Alltså flyttade jag för att läsa på universitet.
När jag var färdig med min utbildning, kunde jag inte få jobb på studieorten.
Alltså flyttade jag för att få ett jobb.

Därefter har jag flyttat för jobb ytterligare två gånger.

Mina studiekamrater har också till allra största delen flyttat, först för studierna och sedan för att få jobb. Någon enstaka stannade kvar på studieorten och lyckades till slut få jobb där.

Om man pga sjukdom inte kan göra sitt vanliga jobb, ser jag det också som en självklarhet att fundera på vad man kan göra i stället.

Men jag är också uppväxt i en bonde-släkt där man får lära sig att det är var och en som själv får slita för att få det man önskar och att man inte kan förvänta sig att någon annan serverar det åt en.

När pappa inte kunde fortsätta som mjölkbonde, på grund av sjukdom, gick han och sökte jobb. Dels via AF, där han inget fick.
Dels genom att själv gå runt och presentera sig på de olika fabrikerna. Detta var under lågkonjunkturen på slutet av 1980-talet och pappa var då ca 40 år och helt outbildad. Han fick jobb, och har varit kvar på samma fabrik sedan dess med ett uppehåll om ca ett år under lågkonjunkturen ca 2009 då han tillsammans med 75% av de anställda blev uppsagda. Under den perioden skaffade han i stället ett jobb i Norge. Nu är han återanställd på samma fabrik, först på tidsbegränsade anställningar och sedan i vintras åter fast anställd. Han har nu fyllt 65 men tänker fortsätta jobba till 67.

Jag tycker inte att det är orimligt att man använder en stor del av sin dag till att söka jobb när man får A-kassa. Antingen som pappa gjorde att åka runt till företag, eller att via internet (vilket han gjorde 2009) söka jobb på olika platser.
Jag ser det också som en rimlighet att man måste anstränga sig för att faktiskt göra sig anställningsbar.
Det kan handla om att byta bostadsort, eller om att tänka sig att byta bransch eller genom att vidareutbilda sig.

Exakt mina tankar, tack, nu slipper jag skriva!
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag blir så trött på denna jakt på arbetslösa och sjukskrivna.
Jaga alla jäkla direktörer som sitter med arvoden och miljonlöner utan att röra ett finger, även sedan de fått gå från sin tjänst...
Och är så trött på att läsa om hur folk lyckas utnyttja systemet.

Vill jag ha pengarna så får jag väl ställa upp på de krav bidragsgivaren ställer. vill jag inte uppfylla kraven så har jag ju valet att avstå.....


Jag själv väljer att göra massor av saker jag inte gillar, för att de ställs som villkor för min utkomst..så fungerar det nämligen utanför skyddade verkstäder.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag blir så trött på denna jakt på arbetslösa och sjukskrivna.
Jaga alla jäkla direktörer som sitter med arvoden och miljonlöner utan att röra ett finger, även sedan de fått gå från sin tjänst...


Det är mer rimligt att du riktar din ilska mot politiker.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ett PS är det fler än jag som är lite besvikna över att framtidens ska skapas genom att städa hemma hos folk (trots att de inte ens är intresserade av att betala kostnaderna utan måste ha bidrag) och att sitta på kontor och hålla fattiga människor i schack med paragrafrytteri?

Jag förstår verkligen inte hur den förda politiken ska leda till ökad konkurrenskraft? Känns det inte som om Sverige försökte krypa tillbaka in i 1800-talet?

uppdragsgivaren betalar vitt eller svart. för samhällets del så är en ack så liten del av den vita kakan än ingenting av den svarta.

250 spänn vitt eller 100 svart vassego och skölj;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

http://www.dn.se/ekonomi/striktare-regler-for-arbetslosa/


Krav är bra men de ska vara rimliga.
Förslaget kommer ge fler arbetstillfällen på amf men frågan är om det leder till något annat konstruktivt?

Jag anser att det finns en hel del andra förändringar som borde göras och som underlättar för människor i sin vilja att finna ett jobb.
Ett exempel är när arbetslösa hittar timanställningar genom bemanningsföretag men måste hoppa av eftersom det drabbar deras akassa.
Dvs en regel som gör gällande att det är bättre att en person är 100% arbetslös än 50% arbetslös och 50% timavlönad av bemanningsföretag med möjlighet att både stärka sitt CV samt nätverka.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Vem ska gå igenom och bedöma dessa skriftliga rapporter?

Låter som om det kommer att bli nya arbetstillfällen hos diverse A-kassor snart.;)
Det ska arbetsförmedlingen göra som sedan rapporterar till A-kassan som beslutar om ev sanktioner.

Det är väl bra att folk får jobb :)
 
Sv: Nya A-kasse regler

och att de arbetsgivare som erbjuder anställning faktiskt fyller sina vakanser rätt fort... .

Det stämmer ganska dåligt. Jag vet flera företag i min närhet som vill rekrytera och inte alls lyckas få tag på arbetskraft.

Nu är det nog inte oviljan att söka jobb som brister i det fallet - utan den generella oviljan bland ungdomar att utbilda sig på tuffa, långa utbildningar till det som efterfrågas.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Snart så kommer inte de arbetslösa att ha tid att söka jobb, då de måste fylla i så många blanketter att det upptar all deras tid.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Exakt. Du skrev vad jag tänkte.

De enda jag vet som inte "får jobb" är de som inte orkar, ids eller vill ta de jobb som finns. Eller de som inte "kan" flytta för att de inte har lust. Då är det enklare att vara arg på arbetsförmedlingen.

Sen finns det naturligtvis de som behöver arbetsträning p.g.a. sjukdom eller handikapp, och de brukar absolut få den hjälp de behöver hos förmedlingen.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det stämmer ganska dåligt. Jag vet flera företag i min närhet som vill rekrytera och inte alls lyckas få tag på arbetskraft.

Nu är det nog inte oviljan att söka jobb som brister i det fallet - utan den generella oviljan bland ungdomar att utbilda sig på tuffa, långa utbildningar till det som efterfrågas.
Det tror jag också. Tex slår jag upp Arbetsförmedlingen Uppsala län där det finns 609 lediga jobb. Dessa står väl inte där för att det inga jobb finns typ eller....:meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 032
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp