Nya dressyrprogram 2015

Tycker att det är lite tråkigt med galoppinridningen i la:4 ändras då det har funkat för oss och trav är ju sisådär på min ponny ;)

Lc:1 och 2 kan man ju rida med ögonen stängda och Lb:1 i sömnen så tråkigt att de ändrar dessa :/ men Lb:0 skulle väll tas bort? Sker det några ändringen för kvalen också?
 
Längning av hästens form har inte funnits i TR förut så jag förstår verkligen att domarna varit förvirrade i sina bedömningar, hur kan man sätta in moment i tävlingsprogrammen utan att definiera dem i TR?
Nästa år finns det dock med, även överstrykning är förtydligat:

Överstrykning, moment 249:
Vid överstrykning för ryttaren händerna cirka två handsbredder framåt längs mankammen medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder utan kontakt, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Med bibehållen bärighet, balans, gångart och tempo får hästens panna och nos komma längre framför lodplanet.

Överstrykning kan även, företrädesvis på böjt spår, utföras med innerhanden. Förutom ovanstående beskrivning ska då även ställningen bibehållas.



Längning av hästens form, moment 250:

Ryttaren förlänger gradvis tyglarna och hästen ska då söka sig framåt och nedåt mot bettet. En elastisk och stadig kontakt med ryttarens hand ska bibehållas. Längningen av formen ska vara så stor att hästens mun befinner sig ungefär i höjd med bogleden. Hästens panna och nos ska befinna sig framför eller i lodplanet. Hästen ska förbli avspänd, i balans med lätthet i framdelen och engagerad bakdel samt bibehålla gångart, takt och tempo. Övningen avslutas genom att ryttaren återtar tyglarna och hästen återgår till tidigare form utan något motstånd.
 
Galopprogrammet är ju exakt likadant som det är idag? :confused:

Allmänt:
Vi har ju överstrykning i några av ft-programmen redan och mjäää, man får nästan aldrig några kommentarer på dem så man blir fan aldrig klok på vad domarna dömer egentligen eller vad de vill se O_o

Jasså. Jag får alltid kommentaren väl visat på dom. Jag tar fram båda armarna rätt mkt. Såg någon film på @Murray där hon visade detta väldigt väl.
 
@fio bara börja leta https://www.youtube.com/user/signalmurray/videos :p
:p:p:p
Nä men vet du typ vilken häst jag red då? För har inget specifikt minne att jag lyckats extra bra någon gång :p
Måste varit en gammal film (på typ mästaren Sigge) för kapar de flesta filmerna (från dressyren) nu för tiden. Den enda nya hela ritten är på Connys väldigt förvirrande 55%-ritt och den överstrykningen kan ju inte varit så bra eftersom ingenting föll domaren i smaken :p:p
 
@fio bara börja leta https://www.youtube.com/user/signalmurray/videos :p
:p:p:p
Nä men vet du typ vilken häst jag red då? För har inget specifikt minne att jag lyckats extra bra någon gång :p
Måste varit en gammal film (på typ mästaren Sigge) för kapar de flesta filmerna (från dressyren) nu för tiden. Den enda nya hela ritten är på Connys väldigt förvirrande 55%-ritt och den överstrykningen kan ju inte varit så bra eftersom ingenting föll domaren i smaken :p:p

Haha.. nä jag minns inte, minns bara att du visade det momentet väldigt bra. Jag tror att det var du iallafall.
 
LC1, LC2, LB1 och LA4 kommer i nya versioner nästa år. Vad tycker ni? Jag tycker det är bra att de ändrat den jättesvåra sista medellinjen i LA4, ingen galopp längre men är nyfiken på hur tiometersvolterna i trav med överstrykning kommer att vara att rida. I LB1 är det numera med en galoppfattning ur skritt annars såg det rätt trevligt ut. Ökade skritten försvinner och det är numer mellanskritt med längning av formen. LC-programmen ser trevliga ut och jag hoppas att fler storhästtävlingar här skulle haft med dom.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/

Jag vet inte om det finns någonstans men jag skulle vilja veta varför programmen ser ut som de gör över huvet taget. Hur tänker man när man t ex sätter ihop ett LC-program. Varför finns just de rörelserna?
 
Åh, jag gillade LC:2 :( Sörjer lite, tyckte det passade perfekt till min superspända fröken som inte riktigt fixade lååånga transportsträckor :P
 
@Billy I nån av de glossiga hästmagasinen fanns det en sån artikel nu under hösten. De hade intervjuat Lars Anderssom som är en av de som gör programmen. Tänkte flera gånger att jag skulle köpa tidningen men kom aldrig mig för och gjorde det. Håller med om att det hade varit mycket intressant att få reda på tankarna bakom rörelserna!
 
Hur menar du ? Programmen följer ju utbildningsskalan och är förberedande och gymnastiserande. Men det kanske inte var det du menade?
 
Hur menar du ? Programmen följer ju utbildningsskalan och är förberedande och gymnastiserande. Men det kanske inte var det du menade?

Utgår man då ifrån unghästens utbildning = LC, LB för 4-åringar, t ex? Jag tänker helt enkelt när man sätter sig ner vid bordet och säger: "nu ska vi göra ett LC-program" hur diskuterar man då? Vad vill man se och hur kopplas detta till hur man sätter samman rörelserna i ett program?
 
Jag tycker det är en relevant fråga, programmen har ju utvecklats en hel del vad jag har förstått, varför började man lägga in skrittövergångarna i LC t.ex.? Och jag har för mig att ännu längre bak ingick t.ex. framdelsvändningar i LC, varför plockades det bort?
 
Det känns som om programmen blir lättare och lättare. När jag började tävla för 20 år sen var det (i LB:1 från 1993 med framdelsvändningar tex) svårare rörelser i programmen. I LA:4 tas det svåraste momentet bort nu... Å andra sidan är det bra om programmen blir svårare i Msv än i Lätt klass, vi är bog många som tyckt att MsvC:1 är lättare än LA:4, (som program, inte i krav på samling...).
 
Blandade känslor, LB:1 tyckte jag var perfekt som det var redan innan de la in det extra passerandet av medellinjen, besviken de tar bort serpentinerna :(. Fanns många bra fördelar med dom. Och galoppfattning ur skritt platsar inte redan i en LB där man kommer med unghästarna. Och överstrykning på 10mvolt? Jo tjena, där kan hända mkt spännande hos många ekipage. Fine om det är på 20m volt. Uppskattar däremot ändringen av uppridningen i LA:4
Erkänner mig fortfarande skeptisk till det här med överstrykning i dressyrprogram. Man vänjer sig väl allt eftersom.

Tillägg: Såg vad du skrev nu Fiorano :), tacksamt att ha trav mellan i LB.
 
Fast överstrykning på 10 m volt är väl inte värre än att klappa hästen med inner handen. Och klappar sin häst gör väl alla, eller?
Jag tycker överstrykning är bra. Har sett FEI program för ponny där överstrykning ska göras i galopp. Många ponnyer visar sin allra bästa galopp just i det momentet...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp