Bukefalos 28 år!

nya hästar hur gör ni?

R

roosaaaa

hej, hur gör ni när ni får hem nya hästar, ställer ni dom direkt i hage elr box? vad gör ni lix?:D:d.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Först får de spring av sig på ridbanan, sen (beror på vilken tid de kommer) ställs de antingen in i boxen eller så åker de ut i hagen till flocken.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Beror på vilken tid på dygnet den kommer :) och ibland på om man tror att det funkar bäst att hästarna får "snacka" lite i stallet ett tag innan dom går ut.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Vi fick hem en inackordering i söndags, vi hämtade honom på kvällen så att han fick gå in i sin box och bekanta sig med de andra på det viset först, och igår (måndag) fick de gå ut. Han har en egen hage och mina två går ihop. Släpper aldrig ihop mina med andra hästar och vill ej riskera att den inackorderade skadar sej.
De brallade i 10 min. Sen va det inget intressant längre.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

När mina stod i stall så fick de komma in i boxen första dagen. De har kommit på eftermiddagen allihop.

Nu står de på lösdrift och för 2 veckor sedan kom nytillskottet. Hon kom på eftermiddagen och eftersom vi fick lasta av 1 km hemifrån så fick hon röra på sig upp till stallet. Sedan så släppte jag ihop dem på en gång. Inte helt optimalt eftersom det börjat skymma men jag ville ha ihop dem så fort som möjligt.

Vart inget direkt spring utan pojkarna som stod där redan nosa och blåste upp sig och damn kunde inte varit emr ointresserad. Hon ställde sig och åt.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Vi har ett litet stall med 5 hästar = en flock. När vi får hem nya hästar brukar de komma lagom till att vi tar in de andra. Under natten får de sen lukta, titta och bekanta sig med varandra. Dagen efter släpps den nya flocken ihop. Vi har fått mycket lugnare ihopsläpp sen vi började göra så här!
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Kommer de på dagtid - ut med flocken direkt. Kommer kvällstid - en natt i box och ut med flocken nästa morgon.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Jag kom till mitt nuvarande stall under sommarbetet och han gick ut direkt.
De första två dagarna fick han gå ut tillsammans med han som var boss i den hagen han sen skulle ut i sen.
Sen efter de dagarna fick de andra komma över.
Dock släpptes dem ut en efter en i lugn takt så det inte uppstod några problem.
(Kom från ett stall där han blivit utjagad så detta sätt var nödvändigt)

Nu när det kommer nya gör de på samma sätt.
Börjar med ledarhästen och sen någon dag efter fyller på med övriga,
har funkar jätte bra tycker jag.
Om hästen går ut eller inte beror tiden på dygnet och vilken årstid.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Ett sätt (ofta kommer ju hästen på em/kväll): 1. Vid ankomst en runda & visa del av närmaste omgivningen. 2. Box med utvald boxgranne över natten. 3. Padock /hage med utvalda boxgrannen. 4. Ut i flocken med båda.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Nya hästar släpps i egen hage om de kommer på förmiddagen eller mitt på dagen, kommer de på e.m. ställs de i boxen och får kolla in de andra i stallet över natten.

Sedan får den gå i egen hage minst en vecka, helst i hagen bredvid hästen den isf ska släppas ihop med. Vid ihopsläpp brukar det sedan aldrig vara några problem.

Senaste hästen släpps dock inte ihop med den andra som den ska gå med sen, eftersom det är broddsäsong. De får gå i hagarna bredvid varandra tills vi kan brodda ur.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

På sommaren när beteshästarna kommer (3 unghästar) släpper vi dem direkt med mina hästar i en stor hage. De får springa av sig en stund, men det brukar lugna ner sig ganska snabbt. Efter ett par timmar släpper jag ner dem på stora sommarbetet. Om de kommer på fm brukar de gå tillsammans i flock på em. Med unghästar går det alltid bra, men skulle få vara mer försiktig om det kom en äldre häst då mitt halvblod är mycket ranghög och har svårt att komma överens med andra hästar om de sticker upp det minsta.

När min fölunge kom nu i höstas fick hon stå inne jämte halvblodet på natten. Sen gick vi med halvblod och fölunge en vända runt hagen, båda i grimma och grimskaft, innan vi släppte. Allt var lugnt och inget springande över huvudtaget på halvblodet. Bara några skutt från fölungens sida. Efter två veckor släppte jag in mitt sto till de andra två.

Hur jag gör beror mycket på vilka hästar som ska släppas ihop. Alltid viktigt att känna sig för och kolla hästarnas beteende innan tycker jag. Och att ha stora hagar så att det finns möjlighet att komma undan om det skulle bli bråk.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Försöker alltid lösa så att nykomlingen kommer på när de andra hästarna har fått komma in för dagen.
Så får den äta och lära känna boxen och nosa på grannarna.
Sedan ut i hagen morgonen därpå.

Tycker inte att det är speciellt snällt eller bra att släppa ut dem i hagen på direkten...
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Släpper ihop dem i hagen om det inte är kväll, då blir det ju i stallet. Men helst vill jag släppa dem i hagen eftersom vi inte är hemma på förmiddagen och när de går ut nu är det ju mörkt. Jag vill se och kunna vara med i början när de släpps ihop.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Sist jag fick hem en ny häst kom jag på fredagkvällen. Ställde in i boxen så de fick "snacka" lite under natten. Släppte ut på morgonen tillsammans. Inga problem. Nu hade jag visserligen bara två hästar innan så det var nr 3 som var nykomling. Min häst är väldigt ranghög och den nya var låg så det ordnade upp sig på en gång.
Om ett par veckor kommer det en ny till (inte min ) och har rekomenderat ägaren att vi gör på samma sätt. Hästen kommer en fredagkväll så har vi helgen på oss att kolla läget inför kommande arbetsvecka.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Direkt in i samma hage när hästen kommit och slappnat av lite efter transporten, om inget tyder på att det skulle vara problematiskt.

Stora hagar med mycket utrymme samt en harmonisk flock är mycket viktigt.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Släpper in i boxen så hästen ifråga får kissa osv.

Sen släpper jag ihop med den "flock" som hästen ifråga passar med/ska gå ihop med. Eftersom vi har delat på hästarna för vi har två starka ston som inte kan vistas ihop utan att slåss.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Nya hästen fick gå i ridbanan första dagen, vi kom runt ett på dagen men det var riktigt dåligt väder. Så fick han bekanta sig med de andra genom boxgallren på natten och dagen efter ut i hagen till flocken. Inget konstigt, han har varit här i 5 dagar nu och tycks komma jättebra överens med de andra :)
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Well donnan går ensam ännu hon flyttade i fredags till nytt stall, så nu i helgen ska hon börja gå med en fjordingvalack då har dom tittat på varandra en vecka i stallet o över staketen :)
Man ska inte ha bråttom hon kan gå själv så det är inga bekymmer :)
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

jag brukar alltid ställa in nya pållen i en box så den får lite stall dofft å hemma känsla sen brukar dne få gå i en hage jämte dom andra så dom bekantar sej å se efter 2-3 dagar brukar jag släppa ihop. men det beror mkt vilken häst. e det en bossig häst kan det gå längre och är det en lägre rangad häst så tar det kortare tid
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

För det mesta brukar vi komma hem rätt sent efter en transporttur & då är det ändå dags att natta alla hästar men om vi kommer tidigare släpps nya hästen ut i hagen.
Har just nu 2 olika vinterhagar för att kunna dela upp hästar med vem de passar ihop med bäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 498
Senast: Badger
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Habina
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 024
Senast: Tossa90
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp