Bukefalos 28 år!

nya hästar hur gör ni?

Sv: nya hästar hur gör ni?

Jag brukar se till att nykomlingar kommer så tidigt som möjligt på dagen så de kan gå ut i hagen och röra sig.
har hänt en gång att jag kom hem jättesent med en ny häst och då blev det promenad förstå så han fick sträcka på benen och sen fick han stå inne över natten och släpptes nästa dag på bete med sina nya kompisar.

/M
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

jaa, hur ska man göra? Jag ska köpa häst snart, ska eventuellt ha på lösdrift..lr stall. Hur ska man göra då?
Ska man gå ut å gå så han bekantar sej med omgivningen och sedan släppa ut i hagen, eller ställas i box? Om man har lösdrift ska man bara släppa ut honom i lösrift då efter man gått med honom? Eller ska man ställa honom i en hage precis intill så de kan nosa på varann?
Snälla tips.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Fick hem en ny häst igår...en hingst. Ställde in honom i boxen direkt och tog in mina andra så att hingstarna fick en chans att bekanta sig en stund över boxväggen. Sen, efter ca 20 minuter, kändes det som läge att släppa ihop dom...Stoet i egen hage (vilket hon blev attan så sur för:mad: ) och så fick min lilla 07:a ny lekkamrat (nya är en 04:a).

Det gick hur bra som helst...leken ville aldrig ta slut!!! Dom for som galningar genom hagen kors och tvärs, låg på knä och brottades så leran stänkte upp över ryggarna. Gissa om det var lugnt i stallet inatt...;)
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Leder dem i hagen så de ser tråden runt om.. Leder dem till vattnet. Sen får de vara i hagen.
Kan ta in dem om natten till en början. Så de ska känna sej hemma i stallet o veta var de bor. Och för att se om de är hästar som försöker rymma.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

jag fick hem min lille kille när det hade blivigt mörkt, och han hade åkt långt och länge, så han fick gå in i sin box med en gång. då stod redan min andra häst i stallet... lät dom vara över natten och släppte ut i hage med mycket tydligt staket på morgonen när det var riktigt dagsljus.
funkade bra som attan..
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

när jag tog hem min nya kuse fick hon vara inne tills föräkringen var registrerad på nya bolaget, tog ca 30 min. sen fick hon gå ute med nya kompisar...inga problem alls!! :)
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Lånar tråden.

Är det riskfritt att släppa ihop med ny häst om det ena stoet är dräktigt i månad 7? Eller det kan bli sådan ansträngning för det dräktiga stoet och det finns en liten risk för kastning? Jag är super nipprig vad det gäller stoet. Vill absolut inte att det ska hända något.
 
Sv: nya hästar hur gör ni?

Det beror på vilken tid på dygnet hästen kommer kommer den på dagen får den stå ensam i en lite mindre hage,

Kommer den på kvällen så får den gå in i stallet
och dagen efter frå den stå i en mindre hage själv

Men jag tycker bäst om när hästen får komma ut i hagen direkt
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 498
Senast: Badger
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Habina
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 024
Senast: Tossa90
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp