Bukefalos 28 år!

Nya hästen.

Sv: nya hästen

stally skrev:
Jag kan inte se bilden.....vore kul om du kan pröva lägga ut den igen:)

Står den hos Fredde?

Gå in på aln och sök på Eye of a spirit ;)
 
Sv: nya hästen

ghost skrev:
Då får du åka till Mp och "köra" montélopp. :D :idea: :angel:

Om du vill ha en ryttare som inte ridit ett enda lopp :o , men kört ett antal sen -99 när jag plockade ut licensen.
Dock bara två tävlingslopp och några provlopp plus en hel montékurs de senaste två åren.

Säg till så får jag slänga på galoppsadeln på oturshästen och börja träna rumpan. :D

Det är bara att ut o springa o hoppa upp på ryggen o stå i lätt sits... sen kommer träningsvärken att ha släppt lagom tills om 2 veckor, då är du i fiiin form :D ;)
 
Sv: Nya hästen.

Humelibumlan skrev:
Finns det ens någon normalt fungerande människa som sitter och kör in sina hästar utan slaggjord eller liknande? :eek:

Har vi inte ganska ofta ruskiga olyckor där kuskan blir illa sparkad och i vissa fall dödad av hästar som slagit bakut, i flertalet fall har hästen aldrig slagit förut!
Jag säger som jag sagt tidigare när diskussionen varit upp- Slaggjorden borde vara en obligatorisk utrustingsdetalj! :idea:
Både för hästen och kuskens säkerhet :crazy:

Håller med fullständigt!!!!!::bump:
 
Sv: Nya hästen.

Jag har slaggjord på ALLA, oavsett om dom inte ens knipt med svansen eller om dom slår. Bra, enkel och billig livförsäkring. Tycker också det skulle vara obligatoriskt. Har kört in en hel del unghästar och där är det absolut obligatoriskt med slaggjord, minst till dom fyllt tre, vare sig dom är snälla eller studsiga, sen har jag alltid slaggjord i fortsättningen, vad andra gör är väl upp till dom. Egentligen förstår jag inte heller det upprörande med hästar som studsar och bockar någon enstaka gång i livet (inom travet tycker man dom är dumma om dom gör det ens en gång). Är det en ridhäst så accepterar man på toppnivå att dom bockar mellan alla hinder tex, det skulle aldrig accepteras på en travare, så mycket studsande.
 
Sv: nya hästen

Det har hänt något med min msn sida ..sök på aln.
Jag tränar han själv ..men fredde hjälper till och kör sulky jobben.
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Slagjord används OFTAST på hästar som har en ovana att sparka bakut, inte som "säkerhetsgrej" IFALL den skulle slå.....men det kanske finns dom som sätter dit en på snälla hästar också, bara föratt dom är unga.....

Om du hade haft unghäst/jobbat på stuteri så hade du vetat att man sätter på slagjord på ALLA unghästar tills det "känns bra"... vissa får fortsätta att ha den kvar, av olika anledningar... Men man börjar iaf alltid m slagjord!
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Slagjord används OFTAST på hästar som har en ovana att sparka bakut, inte som "säkerhetsgrej" IFALL den skulle slå.....men det kanske finns dom som sätter dit en på snälla hästar också, bara föratt dom är unga.....

FEL.

Min gubbe fick hela ansiktet söndersparkat på Sundbyholm i slutet av 70talet.
Än idag har han sviter av den olyckan.
Hästen var snäll och rutinerad..
Tyvärr så slog den helt oplanerat och fullvässad med broddar.

Han skulle ALDRIG köra en meter idag utan slaggjord.

AM
 
Sv: Nya hästen.

Har jobbat i några proffs tränar stall och INGEN häst i stallet har haft slagjord, ung eller gammal........har kört många hästar som knipit med svansen och markerat slag och även slagit, men är man beredd så är det lätt att få hästen "ur balans" så den inte kan slå, sen finns det hästar som MÅSTE ha slagjord, och det är en annan sak. Alla har vi olika värderingar och jag tycker INTE att slagjord ska vara obligatoriskt!!!!!
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Har jobbat i några proffs tränar stall och INGEN häst i stallet har haft slagjord, ung eller gammal........

Vilket proffs då?? :smirk:
Har aldrig mött ett proffs som inte haft någon häst med slagjord... alltid har dom någon... om dom inte har 5-6 hästar o delägare i hälften själv samt polare äger en samt o sånt...
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
har kört många hästar som knipit med svansen och markerat slag och även slagit, men är man beredd så är det lätt att få hästen "ur balans" så den inte kan slå,


Då har du inte vart med o kört tillräckigt många hästar... När det smäller då smäller, det du hinner bara tänka jääää...... sen smäller det!

Så du menar att dom slag-olyckorna som skedde förrra året hade kvittat med eller utan slagjord? tror inte att en slagjord kunde rädda liv??? :confused: :smirk:
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Alla har vi olika värderingar och jag tycker INTE att slagjord ska vara obligatoriskt!!!!!

Låter ungefär som:
Jag har aldrig krockat så jag behöver inget säkerhetsbälte..
-Eller eftersom jag är en urduktig /ryttare/kusk/mc-förare så behöver jag ingen hjälm..:smirk:

AM
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Har jobbat i några proffs tränar stall och INGEN häst i stallet har haft slagjord, ung eller gammal........har kört många hästar som knipit med svansen och markerat slag och även slagit, men är man beredd så är det lätt att få hästen "ur balans" så den inte kan slå, sen finns det hästar som MÅSTE ha slagjord, och det är en annan sak. Alla har vi olika värderingar och jag tycker INTE att slagjord ska vara obligatoriskt!!!!!
Haha, jag fattar nu att du sitter och skojar :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Nya hästen.

Humelibumlan skrev:
Haha, jag fattar nu att du sitter och skojar :rofl: :rofl: :rofl:

Ahhhhhh... inte fattade jag det heller... trodde människan var serriös först:o men men, man e ju lättlurad :D ;)
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Har jobbat i några proffs tränar stall och INGEN häst i stallet har haft slagjord, ung eller gammal........har kört många hästar som knipit med svansen och markerat slag och även slagit, men är man beredd så är det lätt att få hästen "ur balans" så den inte kan slå, sen finns det hästar som MÅSTE ha slagjord, och det är en annan sak. Alla har vi olika värderingar och jag tycker INTE att slagjord ska vara obligatoriskt!!!!!

Just pga. att en proffstränare som vi hade vår häst i träning hos ansåg sig inte behöva slaggjord på sina hästar så har vi nu ett sto som står med ett fel i bakbenet sedan två år tillbaka (kallblodstravare), totalt korkat och ogenomtänkt. Det behövdes bara ett getingstick så brakade helvetet lös...skadan hon ådrog sig då kommer antagligen alltid att besvära henne. Hade lätt kunnat undvikas om de hade som regel att alltid använda slaggjord.

Detsamma gäller min hingst Bodbäckspålle...han hade förmodligen sprungit in många fler miljoner om de hade haft slagrem på honom då han sparkade av sig benet...(han var vid tillfället sju år och hade ALDRIG så mycket som visat att han var sparkbenägen! varesig före eller efter olyckan!)
 
Sv: Nya hästen.

Nu måste jag bara dra en djup suck.....jag har aldrig sagt att man INTE ska använda slagjord, bara att jag aldrig har varit med om att sätta en på var och varannan häst bara för att något KAN hända. Jag har kört många hästar och jobbat i stall med 20-100 hästar och självklart finns det någon i stallet som haft slagjord, men bara någon enstaka, ung eller gammal. Har även varit med om läskiga åkturer som lyckligtvis slutat bra men då har det inte varit en elak häst utan situationen som utlöst allt, extra pigg, skrämd eller dyligt.
Men ni som sätter slagjord som säkerhet, fortsätt.......jag påpekade bara att det var inget jag var van vid. Brusa inte upp så bara för att vi tycker olika....det är ju trots allt ett diskutions forum!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya hästen.

Nafayette skrev:
Låter ungefär som:
Jag har aldrig krockat så jag behöver inget säkerhetsbälte..
-Eller eftersom jag är en urduktig /ryttare/kusk/mc-förare så behöver jag ingen hjälm..:smirk:

AM


Vilket urdumt påstående :eek: ....finns väl ingen som tänker så. En korkad jämförelse tycker jag :mad:
 
Sv: Nya hästen.

Tesse skrev:
Vilket urdumt påstående :eek: ....finns väl ingen som tänker så. En korkad jämförelse tycker jag :mad:

Men ÄR det verkligen ett korkat påstående???

Nafayette berättade ju själv om hur hennes karl fick hela ansiktet söndersparkat, och jag vet en tjej som jag tävlade ponnytrav med/mot på 80-talet som fick underkäken krossad av en spark.

Säga vad man vill, men slaggjorden fyller sin funktion i bland. :crazy:
 
Sv: Nya hästen.

Du låter då väldigt oerfaren för att ja jobbat i stall med 100 hästar :smirk:

Tesse skrev:
Nu måste jag bara dra en djup suck.....jag har aldrig sagt att man INTE ska använda slagjord, bara att jag aldrig har varit med om att sätta en på var och varannan häst bara för att något KAN hända. Jag har kört många hästar och jobbat i stall med 20-100 hästar och självklart finns det någon i stallet som haft slagjord, men bara någon enstaka, ung eller gammal. Har även varit med om läskiga åkturer som lyckligtvis slutat bra men då har det inte varit en elak häst utan situationen som utlöst allt, extra pigg, skrämd eller dyligt.
Men ni som sätter slagjord som säkerhet, fortsätt.......jag påpekade bara att det var inget jag var van vid. Brusa inte upp så bara för att vi tycker olika....det är ju trots allt ett diskutions forum!!!!!

Då måste jag ha ha läst fel, där vid INGEN :confused:

Du kanske kan berätta hu man får en unghäst "ur balans" på mindre än 1/10-dels sekund.. För när det smäller, då smäller det... Som du BORDE veta :cool:

Tesse skrev:
Har jobbat i några proffs tränar stall och INGEN häst i stallet har haft slagjord, ung eller gammal........har kört många hästar som knipit med svansen och markerat slag och även slagit, men är man beredd så är det lätt att få hästen "ur balans" så den inte kan slå, sen finns det hästar som MÅSTE ha slagjord, och det är en annan sak.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 661
Gnägg Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 350
Senast: Emor
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 377
Senast: supercassie
·
Avel Jag vet varken ut el. in. Hade bestämt mig för Don Romantic till mitt Sack sto, men nu har jag börjat vela... Kanske är bäst att passa...
Svar
13
· Visningar
2 071
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp