Bukefalos 28 år!

Nya Kallblodstravar hingstar

juvelen

Trådstartare
Vad tycker ni om dom?

Voje Faks är 3år e. Järvsöfaks u.Voje Lykka ue Lykke Bron
242.310:- rek 28,0

Eldfaksen 3år e. Järvsöfaks u. Tummelisa ue. Elding
320.053:- rek. 27,3

Karlängs Elden 9år e. Elding u. Lilla Linn ue. Slogum Brage
1.270.850:- rek. 23,5

Vålsvarten 4år e. Gullsvarten u. Vålvinna ue. Aaby Pil
330.000:- rek. 26,7

Hemne Pil 7år e. Minpil u. Hedvig ue. Alm Kvick
1.153.655:- rek 23,2

Från travronden:

"Däremot blir det inget avelsarbete för kvartetten Klack Jo (e. Rigel Jo), Lappgino (e. Lappello), Love (e. Sjefen) och Åkres Jon (e. Rigel Jo).
Lappgino föll på sammantaget låg värdering, Love han ännu inte tillräckliga prestationer, medan Åkres Jon saknar tillräckliga prestationer samt hade veterinära anmärkningar.

När det gäller Klack Jo, sexårig lillebror till Järvsöfaks, motiverade nämnden sitt nej enligt följande:
"Med hänsyn till de röntgenologiska förändringarna i hingstens hovben på båda frambenen, relaterat till kraven på hållbarhet, måste hingsten enligt avelsvärderingsnämnden dokumentera hållbarheten genom fortsatt tävlande innan han eventuellt kan godkännas för avel.""

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=3377

Jag tycker att det var roligt att Vålsvarten blev godkänd. Då Gullsvarten är död och inte lämnat någon godkänd hingst som kan föra hans blod vidare i aveln.

Synd bara att han är så hingstig, hoppas dom behåller honom som hingst ändå.
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Börjar bli lite "mörkrädd" över samma blodslinjer som verkar i aveln dvs Järvsöfaks o Elding. Vad ska det betäckas på om några år då?

Ska ju värnas om kallbloden sägs det, en konstig väg att gå tycker jag....
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Fast så har det väl "alltid" varit? Hur många är det inte som har Troll Jahn i stamtavlan....?

Nu skulle vi haft evis här :p
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

o just därför skulle dom väl tänka efter en o två ggr.
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Blodsmässigt är ju Hemne Pil i alla fall ingen Järvsöfaks/Elding och har rel "låg" Iak (3,4%). Minpil tycker jag är lite intressant, lite använd - bra med hingst i aveln från honom (med Pilmin-blod). Vet inte om han hade så rolig stam i övrigt, vad säger övriga?

Vålsvarten tycker jag också var intressant. Gillar stammen på honom, intressant möderne också. Men båda dessa hingstar är X-ig fram?
Kanske var domarna iår extra noggrann med att kolla X-igheten...
Juvelen - är han väldigt hingstig? De funderar på att inte ha kvar honom som hingst?

Synd att Lappgino inte fick godkänt... Jag skulle vilja ha en Lappello-hingst i aveln...

Klack Jo hade mest intressant exteriörutlåtande för mej som ridhästmänniska :). Men vad är det de hittat på hovbenen??

Jag vill se bilder :). Fanns en norsk sida där det funnits bilder från hingstpremieringen tidigare år, någon som vet vilken sida jag menar och vad adressen är?
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Precis. Folk måste fortsätta avla på sina "omoderna" ston :) :D - det blodet kommer säkert behövas i framtiden!!

Men ska man avhjälpa inavel så är ju de här bidragen (eller vad det kallas) som stoägarna får när de betäcker stona, bra. Får man upp antalet födda föl är det mindre allvarligt med matadoraveln, då komme det alltid finnas "annat blod" som kan komma fram...
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Från travronden 060807:

"Fyraårige Vålsvarten besitter fin kapacitet. Hingsten avancerades till utvändigt ledande Dölerud Troll 1 600 meter från mål och avvisade i loppets slutfas Märta Tabacs närgångna slutfråga.
- Vålsvarten är en riktigt fin fyraåring och sådan här vill man gärna köra. Hästen är rätt hingstig och sprang periodvis och bröt. Med det här loppet inräknat bör Vålsvarten placera sig högt upp i rankingen, sade Bo Landgren."

Tittar man på Gullsvartens avkommor är det inte många som är kvar som hingst.

Min blev kastrerad hos förra ägaren just för att han var så hingstig, annars har han bara hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Den sidan var det ja! :bow:
Men hittar inga bilder där nu, men det kan kanske komma *väntar*
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Jag hittade inte heller det du menade. Själv har jag så trögt modem att jag inte orkar sitta och kolla runt. Måste få tid att sova oxå. :D
Det var IngerG som lade ut länken om kåringen, om jag inte minns fel. Jag sparade den inte. Kan du söka på hennes inlägg och på så sätt spåra länken??? :)
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Det finns tydligen som som inte gör/kan det, annars hade läget inte sett ut som det gör. :(
Tack och lov så finns det ju fortfarande kvar en hel del spännande hingastar i Norge.
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Klart man tänker efter innan man betäcker, både en två och fler gånger. Men det är himla svårt att välja lite udda hingst om man vet att fölet ska säljas. Visst, helt nya, oprövade kan gå bra eftersom folk visst kan vara nyfikna på nyare hingstar. Men en som betäckt nåt år och kanske inte fått någon sådär riktig superavkomma verkar ju ingen vilja köpa avkomman efter.
Många hingstar har ju så små kullar att det knappast går att säga varken det ena eller det andra egentligen. Ändå är många lite snabba att säga att "den lämnar inget" fast det kanske visst finns bra avkommor, bara inte En supertalang, utan kanske flera riktigt hyfsade men det verkar många inte verka lägga märke till.

Vi har sagt att vi ska betäcka våra två ston utan Faksen eller Elding, men det är som sagt ändå köparna som styr i längden. Det går ju inte välja den ena "udda" hingsten efter den andra och sen inte få sälja nån. Helt annorlunda om man ska behålla fölungen, då är det såklart lättare att välja en personlig favorithingst och våga satsa lite friare.
Men jag håller såklart med er om att aveln borde försöka styras lite mer, både av stoägare, köpare och avelsnämnd.
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Såg du i Kallblodstravaren att siffrorna gått upp!
Valde ni Bokli Balder eller vem tog ni i år?

Ja det där med att säga "lämnar inget" är så tragiskt. Det beror ju lite på vem hästen hamnar hos, vilken utveckling den får...

Jag tror att man kan sälja oavsett stam, bara avkomman är FIN! :)
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Precis. Folk måste fortsätta avla på sina "omoderna" ston :) :D - det blodet kommer säkert behövas i framtiden!...

Jag har nyligen skaffat mig ett nsv travarsto och funderar på att ta några föl efter henne. Anledningen till att jag funderar på beteckning är att hon varken har Elding eller Faksen i blodet. Hon har däremot Steggbest på båda sidor, i tredje ledet bakåt tror jag det var.

Det jag undrar lite över är vad som betecknas som "omodern stam"?
Och har det inte varit så att om man har ett sto som inte presterat ngt på banan så ska hingsten vara desto mer meriterad för att fölungen ska bli intressant?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Ska du sälja hästen som ridhäst så spelar exteriören och personligheten störr roll än om hästen presterat på travbanan.
Ska man sälja som travare så är det svårt om man har ett ostartat sto som inte har lämnat bra avkommor eller själv har flera syskon som varit bra. Det har varit svårt att sälja travhästar som inte varit toppstammade med super rekord på både mor och far, jag vet inte om det kommer att lätta framöver...
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

Jo då var det som jag tänkte då... Visst kan man sälja men det kanske är svårt att tilltala travfolk om man inte väljer vissa "moderna" hingstar. Då är det ju kanske ändå så att stammen blir smalare.

Men vad är en omodern stam? Jag har oxå sett uttrycket "gammal stam". Varför säger man så och är det knutet till en viss hingstlinje?
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

En Bokli Balder och en Mörtvedt Jerkeld blev det till slut. Båda dräktiga och fölar i mars/april! Så Elding-fritt sprack...
Har redan börjat vela över nästa års val :D

Visst beror det minst lika mycket på träning osv! Men folk stirrar sig lätt blinda på stammen och tittar kanske inte ens på en häst efter "fel" hingst. Jag vill också gärna tro att de går sälja ändå men tyvärr tror jag inte det är riktigt så enkelt. Men vi får hoppas på det! Fram för fler vettiga köpare :smirk:
 
Sv: Nya Kallblodstravar hingstar

För att återgå till de nya hingstarna lite så får jag hålla med om att Voje Faks (som blev BIS) var väldigt fin...
Jag har varit lite rädd för en trend med små kallblodstravare (runt 150), tycker det varit många såna senaste tiden, men i år var ju de flesta hingstar av lite större modell! Postivit tycker jag, att de inte fortsätter krympa.:D

Vålsvarten är fin och med rolig stam, MEN han verkade väldigt hingstig.. så jag tänker nog till innan jag "väljer sto" till honom.

Hemne Pil var också väldigt fin tycker jag. Och Minpil har jag hållit ganska högt, men inte "kunnat" betäcka med, så att han får en fin son i avel är skoj! Hoppas vi får tillgång till honom i Sverige snart.


Ångesten över nästa års hingstval är svår..:crazy: Ska man betäcka en eller två? vilken hingst ska man ta?
En som står nära=billigt. En som "garanterat" går sälja=dyrt. Eller en som man själv vill ha= kanske inte går sälja.
Valen är svåra.......
Men som sagt, kul att betäckningssiffrorna gått upp! hoppas bara det finns köpare så det räcker.. haha
 

Liknande trådar

T
Avel Funderar på att till nästa år eventuellt ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Tuva-Li
·
Trav Jag antar att det är fler med mig som redan börjat fundera på nästa års hingstval... Hur går tankarna?? Själv har jag en väldig...
Svar
13
· Visningar
1 758
Senast: dolphinsmile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp