Bukefalos 28 år!

Nya KS tråden

Tack! Denna KS häst va för ett tag sedan stel och hård i vänstra sidan, nu är han hur mjuk som helst i den sidan men ist blivit hård och stel i den högra? Vad beror de på?
Tips på träning och övningar som får upp muskulaturen i rygg?

Jag stretchar så gott som varje dag. Tar en morot eller annat gott och låter hästen sträcka ut huvud/hals mot respektive bakben med målet att den ska kunna ta godisen "under" bakbenet så småningom. Tar en morot mellan frambenen med målet att hästen mer eller mindre bugar. Petar lite under magen så att den dras upp, situps för häst. ;) Drar med naglarna på baken så att den höjer ryggen ordentligt. Listan kan göras lång! :) Gör alla grejer flera gånger och börjar alltid försiktigt. Alla är inte så smidiga i början :p
 
Jag morotsstretchar efter varje ridtur precis som @Louice och tar ut massör till min häst 1 gång i månaden. Det fungerar att ta ut massören varannan månad också men då är hon lite stelare och styvare. Mer sällan än så går inte då blir hon väldigt stel, spänd, sur och olycklig. Så en gång i månaden har jag kommit fram till att hon mår bäst av.
Angående övningar så promenerar jag henne mycket för hand och tränar för en bra tränare som är medveten om hennes problem. Övningarna har varierat allt efter hon har blivit bättre.
Välkommen till tråden förresten! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 806
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: KAROLIJNAH
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp