Bukefalos 28 år!

Nya KS tråden

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så det står kanske redan någonstans. Vad har ni fått betala för behandlingarna? Står och väger fram och tillbaka om jag ska prova att behandla eller ta bort min häst. Hade egentligen tänkt sälja men hittade en rätt ful KS vid ett veterinärbesök för att kolla på en annan grej.
Menar du operation eller massage/equiterapi?
 
Ingetdera. Det finns konservativ behandling med injektioner i ryggen och det är vad jag ser här att flera provat.

Att man sprutar hästen är för att häva inflammationer precis som man gör i andra leder. Kommer inte ihåg vad just den delen av behandlingen kostade på min häst (som inte har ks utan spondylos men den kliniska behandlingen är ju densamma). Det gjordes ju en hel utredning vid samma tillfälle och jag är inte hemma och kan kolla fakturan just nu. Men ring vet och fråga? :)
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så det står kanske redan någonstans. Vad har ni fått betala för behandlingarna? Står och väger fram och tillbaka om jag ska prova att behandla eller ta bort min häst. Hade egentligen tänkt sälja men hittade en rätt ful KS vid ett veterinärbesök för att kolla på en annan grej.

Skulle tro att det beror på va du har för försäkring? Jag har betalt 2 självrisker och sedan 15 % på resterande, har dock inte räknat efter exakt hur mycket de kan vara. Sedan betalar jag 1300 kr per behandling av ET. Ett par tusen ie xtra tillskott som jag valt att ge under rehabiliteringen. Det har även tillkommit en del medicin var av en viss del har försäkringen ersätt.

Det största arbetet gör man ju själv från marken i arbetet att stärka ryggen, de kostar ju egentligen ingenting. Självrisken antar jag du redan betalt nu i och med första besöket :)

Jag har opererat min, operationen gick på strax över 10 000 och jag betalade 15%, självrisken hade jag redan betalt på föregående besök. Operetaionen görs stående och de kapar ligamenten kring tornutskotten så det är ingen jätteomfattande operation med sövning.

Om du hade tänkt sälja antar jag att din häst fungerar OK idag? Då borde det inte behövas så mycket även om plåtarna visar KS? :)
 
Att man sprutar hästen är för att häva inflammationer precis som man gör i andra leder. Kommer inte ihåg vad just den delen av behandlingen kostade på min häst (som inte har ks utan spondylos men den kliniska behandlingen är ju densamma). Det gjordes ju en hel utredning vid samma tillfälle och jag är inte hemma och kan kolla fakturan just nu. Men ring vet och fråga? :)
Japp, det är den behandlingen jag menar. För att kunna komma åt att komma till arbete, det är ju själva träningen som är lösningen.
 
Skulle tro att det beror på va du har för försäkring? Jag har betalt 2 självrisker och sedan 15 % på resterande, har dock inte räknat efter exakt hur mycket de kan vara. Sedan betalar jag 1300 kr per behandling av ET. Ett par tusen ie xtra tillskott som jag valt att ge under rehabiliteringen. Det har även tillkommit en del medicin var av en viss del har försäkringen ersätt.

Det största arbetet gör man ju själv från marken i arbetet att stärka ryggen, de kostar ju egentligen ingenting. Självrisken antar jag du redan betalt nu i och med första besöket :)

Jag har opererat min, operationen gick på strax över 10 000 och jag betalade 15%, självrisken hade jag redan betalt på föregående besök. Operetaionen görs stående och de kapar ligamenten kring tornutskotten så det är ingen jätteomfattande operation med sövning.

Om du hade tänkt sälja antar jag att din häst fungerar OK idag? Då borde det inte behövas så mycket även om plåtarna visar KS? :)
Min häst har alltid fungerat halvdant. Riktigt bra i perioder och inte alls andra perioder. Tidigare veterinär hittade inget fel alls, nuvarande hittade en medfödd avvikelse som vi först trodde var orsaken till den ojämna prestationen. Efter senaste besöket tror jag mer på att ryggen varit problemet hela tiden. Så i nuvarande skick är hon inte säljbar till annat än sällskap.
 
Min häst har alltid fungerat halvdant. Riktigt bra i perioder och inte alls andra perioder. Tidigare veterinär hittade inget fel alls, nuvarande hittade en medfödd avvikelse som vi först trodde var orsaken till den ojämna prestationen. Efter senaste besöket tror jag mer på att ryggen varit problemet hela tiden. Så i nuvarande skick är hon inte säljbar till annat än sällskap.

Okej då tycker jag det är solklart att föröska ge henne en chans hon kanske blir fullt fungerande med rätt träning om allt kanske varit pga hennes KS hela tiden :) Tror inte behandlingen att spruta kan kosta så mycket, ring kliniken och fråga så får du nog ett pris direkt :)
 
Ni som behandlat era hästar med injektioner. Hur snabbt har ni märkt resultat i ridningen? Märkte ni resultat från marken först? Behövde ni göra om behandlingen flera gånger innan något resultat började märkas? Gjorde ni något annat samtidigt, utöver arbete från marken?
 
Ni som behandlat era hästar med injektioner. Hur snabbt har ni märkt resultat i ridningen? Märkte ni resultat från marken först? Behövde ni göra om behandlingen flera gånger innan något resultat började märkas? Gjorde ni något annat samtidigt, utöver arbete från marken?
Hej! ( förlåt att jag inte vet men men ) vad är KS? Alltså vad står förkortningen för? :confused:
 
Ni som behandlat era hästar med injektioner. Hur snabbt har ni märkt resultat i ridningen? Märkte ni resultat från marken först? Behövde ni göra om behandlingen flera gånger innan något resultat började märkas? Gjorde ni något annat samtidigt, utöver arbete från marken?

Nu är din fråga redan ett par månader gammal men ingen annan har ju svarat så då gör jag det. :)

Min häst fick inte ridas alls under de första 6 veckorna efter behandlingen. Det var bara arbete från marken som gällde. När jag väl fick börja rida så var det ca 10-15 min två gånger i veckan + fortsatt arbete från marken. Sen har jag lååååångsamt trappat upp den uppsuttna träningen och nu, efter 1½ år, så rids hon fullt 4 ggr i veckan och tränas övrig tid från marken och där kommer vi hålla oss.
 
Bra artikel! Jag hade ju turen att få tag på en tränare (tömkörning) som är fysioterapeut i samband med att min häst fick sin ryggdiagnos och det har varit till ovärderlig hjälp. Jag vet helt ärligt inte om det hade gått lika bra utan henne.
Jag tycker att det är toppen när det kommer artiklar om hur man bäst tar hand om sin rygghäst. Det ger folk hopp och visar att rygghästar ofta kan fungera normalt. :up:

Här tragglas det på, har tuffat runt några dressyrtävlingar med blygsamma resultat och har anmält oss till några till. Att resultaten är blygsamma beror mest på piloten.
För att citera min käre sambo "alltså du måste börja ställa lite högre krav på C..."
Han tycker att jag rider mesig och att jag inte ska nöja mig med att bara tuffa runt, sitta kvar och komma ihåg programmet...:o

Efter ha sett filmerna är jag beredd att hålla med, det ser lite väl.....avslappnat ut.:D
 
Här tragglas det på, har tuffat runt några dressyrtävlingar med blygsamma resultat och har anmält oss till några till. Att resultaten är blygsamma beror mest på piloten.

Jag har också kommit på den där knasiga idén att jag ska rida dressyr. För vår del blir det Pay & Ride eftersom min häst, utöver ryggdiagnosen, även har PPID som hon medicineras för så hon får inte tävla. Men först blir det en Pay & Jump nån gång i september. :D
 
Jag har också kommit på den där knasiga idén att jag ska rida dressyr. För vår del blir det Pay & Ride eftersom min häst, utöver ryggdiagnosen, även har PPID som hon medicineras för så hon får inte tävla. Men först blir det en Pay & Jump nån gång i september. :D
Kul med P&J och P&R! Rapportera gärna hur det går!
Vi hade en ponny med PPID förut. Hur länge har ni haft diagnosen?
 
Vi hade en ponny med PPID förut. Hur länge har ni haft diagnosen?

Hon fick diagnosen i April i år men hon hade mindre symptom redan förra året har jag konstaterat i efterhand. Funkar dock bra med medicinering så jag hoppas att det kan hålla sig så ett par år till. Hon är ju bara 15 år.
 
Hej hej, tänkte kolla här om någon har erfarenhet av "spetsiga tornutskott i ländryggen"? Är det någon form av KS och hur kan det tänkas påverka hästen?

Är i process att köpa ny häst och detta upptäcktes på besiktning med röntgen. Veterinär trodde inte det skulle påverka men känns rätt osäkert, väntar på respons från annan veterinär för en second opinion men tänkte höra lite på allvetande Buke också :)

Fick för några år sedan ta bort en häst pga grav KS så man är ju lite extra nojig när det kommer till ryggar :crazy:
 
Hej hej, tänkte kolla här om någon har erfarenhet av "spetsiga tornutskott i ländryggen"? Är det någon form av KS och hur kan det tänkas påverka hästen?

Är i process att köpa ny häst och detta upptäcktes på besiktning med röntgen. Veterinär trodde inte det skulle påverka men känns rätt osäkert, väntar på respons från annan veterinär för en second opinion men tänkte höra lite på allvetande Buke också :)

Fick för några år sedan ta bort en häst pga grav KS så man är ju lite extra nojig när det kommer till ryggar :crazy:
Jag vet faktiskt inte men det borde ju veterinärerna kunna svara på.
Förstår att du är nojjig med den erfarenheten.
Hoppas att det inte är något som påverkar den, uppdatera gärna vad nästa veterinär säger. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 297
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: KAROLIJNAH
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp