Bukefalos 28 år!

Nya KS tråden

Hej, Mycket intressant tråd. Skönt att höra att det finns hopp för rygghästar. Jag har ingen häst själv längre med dessa problem då hon "springer på de gröna ängarna" av annan anledning.

Men man funderar ju massor på vad man kunde gjort för att hjälpa henne och idag har man kommit längre inom detta området. Men jag undrar om det finns någon som tagit hjälp av hjälpmedel så som kinesiotejp eller equiband? Fungerar det så borde detta vara optimalt för KS hästar.

Finns även massor av örter man kan ge, någon som har erfarenhet av något som skulle kunna hjälpa hästarna?
 
Men jag undrar om det finns någon som tagit hjälp av hjälpmedel så som kinesiotejp eller equiband? Fungerar det så borde detta vara optimalt för KS hästar.

Finns även massor av örter man kan ge, någon som har erfarenhet av något som skulle kunna hjälpa hästarna?

Jag har inte provat några specifika hjälpmedel. Vanlig tömkörning, gärna med cavaletti, funkar alldeles utmärkt för att få en bra bakbens- och bukaktivitet tycker jag. Utöver det har jag fått väldigt mycket bra stretch- och sjukgymnastiska övningar av min tränare som jag gör regelbundet för att öka styrkan och rörligheten.

När det gäller tillskott så får min häst gurkmeja och det ger jag för att det har en allmänt inflammationshämmande effekt. Nu är det förstås ingen ört utan en rot. :)
 
Hej, Mycket intressant tråd. Skönt att höra att det finns hopp för rygghästar. Jag har ingen häst själv längre med dessa problem då hon "springer på de gröna ängarna" av annan anledning.

Men man funderar ju massor på vad man kunde gjort för att hjälpa henne och idag har man kommit längre inom detta området. Men jag undrar om det finns någon som tagit hjälp av hjälpmedel så som kinesiotejp eller equiband? Fungerar det så borde detta vara optimalt för KS hästar.

Finns även massor av örter man kan ge, någon som har erfarenhet av något som skulle kunna hjälpa hästarna?

Det kinesiotejp eller equiband gör är ju att man själv om man absolut inte kan dressyrjobb kan hjälpa hästen bära sig bättre.

Med dressyrkunskaper behöver du inte sånt.

Jag har på ägarens önskan haft sjukgymnast ute till häst med annan skada. Hon fick tejp att använda de dagar jag inte arbetade hästen.
Funkade fint för minimi-underhåll de dagarna. Men för bättre träning behövdes arbetet för hand, dressyren.
 
Hej, Mycket intressant tråd. Skönt att höra att det finns hopp för rygghästar. Jag har ingen häst själv längre med dessa problem då hon "springer på de gröna ängarna" av annan anledning.

Men man funderar ju massor på vad man kunde gjort för att hjälpa henne och idag har man kommit längre inom detta området. Men jag undrar om det finns någon som tagit hjälp av hjälpmedel så som kinesiotejp eller equiband? Fungerar det så borde detta vara optimalt för KS hästar.

Finns även massor av örter man kan ge, någon som har erfarenhet av något som skulle kunna hjälpa hästarna?

Jag har använt och använder fortfarande equiband och body balace några gånger i veckan. För oss ett betydligt bättre alternativ än den inspända longering som föreslogs av veterinären.
 
Kanske ska vara med här också. Hästen har fått konstaterad ks och aktiv spondylos. Får inte ridas mer mer vill ju göra det bra för henne ändå :). Hon får tydligen tömköras vilket jag tänker göra :).

Varit hos kiro några gånger nu och han föreslog att tejpa (det var dock precis innan rygg diagnosen kom och efter röntgen så ville jag mest bara hem). Men det kanske är bra ändå? Hjälpa henne att bära sig själv..

Är annars nu på jakt efter back on track saker att linda in hästen i :p. Hon tycker om rygg värmaren så blir nog regntäcke och inne täcke också :). Hästen avskyr täcken iofs men bättre med en varm rygg än en kall..
 
Kanske ska vara med här också. Hästen har fått konstaterad ks och aktiv spondylos. Får inte ridas mer mer vill ju göra det bra för henne ändå :). Hon får tydligen tömköras vilket jag tänker göra :).

Varit hos kiro några gånger nu och han föreslog att tejpa (det var dock precis innan rygg diagnosen kom och efter röntgen så ville jag mest bara hem). Men det kanske är bra ändå? Hjälpa henne att bära sig själv..

Är annars nu på jakt efter back on track saker att linda in hästen i :p. Hon tycker om rygg värmaren så blir nog regntäcke och inne täcke också :). Hästen avskyr täcken iofs men bättre med en varm rygg än en kall..
Vad tråkigt, beklagar diagnosen.. :(
Men välkommen till tråden! :)
Min har också både ks och spondylos.
 
Uppdatering från oss: vi tuffade runt en Lc:1 igår, fick inga strålande % men lyckades komma på 2:a plats ändå och fick rida vårt första ärevarv tillsammans!
:)
Lycka!
 
Funderar vad som gör att vissa hästar med spondylos fungerar och andra inte.. griper såklart efter halm strån nu men min hade inte bryggor. Utan bara hakar. Öm i länden och reagerat på dåliga sadlar och när hon blivit kort I formen. Inte velat sträcka ut galoppen heller. (Med sadlar hon tyckt om har hon varit glad och trampat på.)

det Har gått bra barbacka i skritt och trav, och det har gått bra att skritta ut. Så funderar om man kan få ok för att skritta med en passande sadel.. ska se om jag kan få tid med vet igen och gå igenom plåtarna och komma fram till vad det här innebär och vad man kan tänkas göra.

När era hästar fick diagnosen spondylos. Var det att veterinären kom med förslag på träning eller var det typ som i mitt fall, fundera över avlivning?

Nöjer mig liksom med att få skritta fram och tillbaka på 2km lång grusväg med grannen när det är fint väder liksom..
 
Kanske ska vara med här också. Hästen har fått konstaterad ks och aktiv spondylos. Får inte ridas mer mer vill ju göra det bra för henne ändå :). Hon får tydligen tömköras vilket jag tänker göra :).

Varit hos kiro några gånger nu och han föreslog att tejpa (det var dock precis innan rygg diagnosen kom och efter röntgen så ville jag mest bara hem). Men det kanske är bra ändå? Hjälpa henne att bära sig själv..

Är annars nu på jakt efter back on track saker att linda in hästen i :p. Hon tycker om rygg värmaren så blir nog regntäcke och inne täcke också :). Hästen avskyr täcken iofs men bättre med en varm rygg än en kall..

Ledsen för den tråkiga diagnosen men skönt att veta ändå trots allt :) Välkomem hit :)

Jag kör med back on Track nättäcke funkar den varmare årstiden samt att man kan ha det under ett annat täcke när det är kallare :) Har även ryggvärmarrn som jag tänkte testa ha under tömkörningsgjorden :)
 
Ledsen för den tråkiga diagnosen men skönt att veta ändå trots allt :) Välkomem hit :)

Jag kör med back on Track nättäcke funkar den varmare årstiden samt att man kan ha det under ett annat täcke när det är kallare :) Har även ryggvärmarrn som jag tänkte testa ha under tömkörningsgjorden :)
Tycker att rygg värmaren fungerar bäst under ordentlig tömkörningsgjord och under sadel :) haft det istället för ländtäcke mellan sadel och schabrak :). Märkte stor skillnad på hästen då ^_^.

Men att ha den på under longering och longergjord så kasar den bara åt sidan :/.
Ska ha hem ett fleece nu att ha istället för inne täcke. Tycker inte om lager på lager och hästen är allmänt emot täcken överlag.
 
@Buck vår veterinär var ganska positiv ändå tycker jag. Han sa att det finns till och med GP-hästar som fungerar trots diagnos. Han poängterade hur viktigt det är att de alltid måste jobba i form och tipsade om tömkörning.
Något som gör stor skillnad för min är att få träffa massören 1 gång i månaden.
 
Jag vet faktiskt inte men det borde ju veterinärerna kunna svara på.
Förstår att du är nojjig med den erfarenheten.
Hoppas att det inte är något som påverkar den, uppdatera gärna vad nästa veterinär säger. :)
Det blev ingen häst denna gång, veterinären vi fick kontakt med (tack @tuaphua :)) såg även skleros i sadelläget. Även hon såg de spetsiga tornutskotten i länden, så med vår historia vågade vi helt enkelt inte chansa :(
Men ny provridning på onsdag redan :up:
 
Funderar vad som gör att vissa hästar med spondylos fungerar och andra inte.. griper såklart efter halm strån nu men min hade inte bryggor. Utan bara hakar. Öm i länden och reagerat på dåliga sadlar och när hon blivit kort I formen. Inte velat sträcka ut galoppen heller. (Med sadlar hon tyckt om har hon varit glad och trampat på.)

det Har gått bra barbacka i skritt och trav, och det har gått bra att skritta ut. Så funderar om man kan få ok för att skritta med en passande sadel.. ska se om jag kan få tid med vet igen och gå igenom plåtarna och komma fram till vad det här innebär och vad man kan tänkas göra.

När era hästar fick diagnosen spondylos. Var det att veterinären kom med förslag på träning eller var det typ som i mitt fall, fundera över avlivning?

Mycket bra fråga det där om varför vissa hästar funkar och andra inte. Jag har inget svar.

När min häst fick diagnosen så var det ju redan gammalt och sammanväxt så det hade ju hänt redan innan jag fick hem henne. Det jag märkte var att hon var känslig i ryggen och alltid behövde täcke vid regn oavsett temperatur. Sen fick hon ju den där muskelinflammationen i ryggen när jag hade haft henne i 1½ år och det var då jag åkte in till klinik och kollade.

Min första reaktion var precis som din att nu är det kört, tack och hej! Så tänkte dock inte veterinären så hästen behandlades och vi fick en plan med oss hem + ett inbokat återbesök. Det har ju inte direkt gått som på räls p g a en del andra trauman där hästen bl a sprang omkull i hagen och höll på att slå sig sönder och samman och nu då även PPID-diagnosen som hon fick i våras.

Trots dessa missöden känns hon bättre än någonsin (nu skrev inte jag det som ni precis läste för om jag skriver sånt så går det åt h-vete :p).
 
Hur går det för er där ute? :)

Här rullar det på och vi tränar kontinuerligt , rider fortfarande bara 2 ggr i veckan och resten från marken , åh så kul det är att rida!

Har inte känt av ryggen nåt i princip *peppar peppar* sedan operationen i mars ( började rida igen i våras/somras)

Med kylan nu så kommer mer energi och där med också lite mer spänningar allmänt i vardagen då han blir lite mer sprättig. Han är inte klippt och går täckad med 100g regn hela tiden nu. I går blåste det och regnade var 6-7 grader och på dressyrträningen kände jag att han spände till när jag hoppade upp och kickade två ggr under första varvet sedan slappnade han av och var som vanligt resten av passet. Eller bättre än vanligt till och med.

Tänker att det kan ha med kylan att göra även om jag försöker hålla honom varm kanske det inte räcker.

Täckar ni era extra?

Jag planerar att fixa ett solarium till honom till vintern hoppas de kan hjälpa att låta honom stå där innan ridning :)
 
Hur går det för er där ute? :)

Här rullar det på och vi tränar kontinuerligt , rider fortfarande bara 2 ggr i veckan och resten från marken , åh så kul det är att rida!

Har inte känt av ryggen nåt i princip *peppar peppar* sedan operationen i mars ( började rida igen i våras/somras)

Med kylan nu så kommer mer energi och där med också lite mer spänningar allmänt i vardagen då han blir lite mer sprättig. Han är inte klippt och går täckad med 100g regn hela tiden nu. I går blåste det och regnade var 6-7 grader och på dressyrträningen kände jag att han spände till när jag hoppade upp och kickade två ggr under första varvet sedan slappnade han av och var som vanligt resten av passet. Eller bättre än vanligt till och med.

Tänker att det kan ha med kylan att göra även om jag försöker hålla honom varm kanske det inte räcker.

Täckar ni era extra?

Jag planerar att fixa ett solarium till honom till vintern hoppas de kan hjälpa att låta honom stå där innan ridning :)
Vad kul att det går bra! :)
Här går det också bra, vi tränar regelbundet och har varit ute och tävlat en del. Jättekul!
Jag täckar min och ska det hällregna så är det tjockaste täcket på och färre timmar ute.
Hon tål inte blåst och regn, då blir ryggen spänd och hon olycklig. I onsdags hade vi vår bästa dressyrträning någonsin så jag är extra glad just nu!
 
Vad kul att det går bra! :)
Här går det också bra, vi tränar regelbundet och har varit ute och tävlat en del. Jättekul!
Jag täckar min och ska det hällregna så är det tjockaste täcket på och färre timmar ute.
Hon tål inte blåst och regn, då blir ryggen spänd och hon olycklig. I onsdags hade vi vår bästa dressyrträning någonsin så jag är extra glad just nu!

Anade nästan att det är så det är så ruggit och rått här så även om det är 7 grader så upplevs det kallare när det blåser och regnar! Får klä på honom mer helt enkelt. Han ska klippas i helgen pga. han har klåda så då kommer han ju behöva täckas ännu mer ordentligt, lämnar så klart pälsen kvar över ryggen.

Va kul att det går bra för er! Extra kul med dressyrträningen i onsdags! Vi tränade i går och han är så explosiv just nu men det genererar extremt fin känsla när allt stämmer, även om vi kanske flyger runt lite i bland om ett löv blåser iväg eller ett sandkorn på ridbanan rör sig :D:laugh:
 
Här flyter det också på. Jag rider fullt ut fyra dagar i veckan och lilla hästen känns bättre än någonsin. Vi startade en Pay & Ride för några veckor sedan och skrapade ihop 65% i LB:1. Imorgon ska vi på Pay & Jump och skutta några små hinder.
Har inte hoppat speciellt mycket den senaste tiden.....inte sedan fröken bockade av mig två gånger på terrängträning i början på september. Det var väldans lattjolajbans tydligen. :D
Tur att hon sköter sig exemplariskt i alla andra sammanhang för jag är helt klart för gammal för att trilla av stup i kvarten. :p
 
Hej! Är de bra för en KS häst att gå tillsammans med en annan valack, dom busar väldigt mkt, stegrar mot varandra, springer och ja busar helt enkelt. Idag går hästen själv men i hage intill andra valacken. Tänkte för ryggen om de är bra eller dåligt när hästen skuttar och stegrar och busar. Vill inte ha en negativ inverkan på ryggen men om de är bra för ryggen att han rör sig mkt och sådär så är de en annan sak ;)?
 
@lividivi Jag hade nog låtit den busa, allt för att hålla igång ryggen. :) Musklerna behöver vara "mjuka/aktiva" för att inte korta ihop ryggen mer, om du förstår hur jag menar. :p
 
Tack! Denna KS häst va för ett tag sedan stel och hård i vänstra sidan, nu är han hur mjuk som helst i den sidan men ist blivit hård och stel i den högra? Vad beror de på?
Tips på träning och övningar som får upp muskulaturen i rygg?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 297
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: KAROLIJNAH
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp