Nya KS tråden

Fislisa

Trådstartare
Startar en ny tråd eftersom den senaste jag hittade är ett år gammal och har mycket ot..

Jag skulle vilja samla oss med KS hästar (och er som har erfarenhet) Tips och råd och dela med oss av våra erfarenheter!

Hur fick din häst diagnos?
Hur allvarlig var diagnosen, hur många tornutskott är drabbade?
Behandling?
Rehab?
Underhåll, hur tränas hästen nu osv?


Min häst fick diagnosen förra veckan. Hon har tre tornutskott i sadelläget som gnuggas mot varandra och har skapat inflammation. Blev behandlad (sprutad i ryggen) skodd med överrullningsskor fram och greppskor bak, vila i hage två dagar sedan igång med tömkörning och longering i två veckor. Sen prova rida igen.

Jag fick inte så mycket info eller tips om träning alls. Så hur jag ska gå till väga nu när jag provat rida på måndag vet jag inte än. Visar hon något då ska hon in till kliniken igen, Visar hon inget tänkte jag ringa eller be om att få komma dit och prata och få hjälp hur jag ska lägga upp hennes träning.
 
Startar en ny tråd eftersom den senaste jag hittade är ett år gammal och har mycket ot..

Jag skulle vilja samla oss med KS hästar (och er som har erfarenhet) Tips och råd och dela med oss av våra erfarenheter!

Hur fick din häst diagnos?
Hur allvarlig var diagnosen, hur många tornutskott är drabbade?
Behandling?
Rehab?
Underhåll, hur tränas hästen nu osv?


Min häst fick diagnosen förra veckan. Hon har tre tornutskott i sadelläget som gnuggas mot varandra och har skapat inflammation. Blev behandlad (sprutad i ryggen) skodd med överrullningsskor fram och greppskor bak, vila i hage två dagar sedan igång med tömkörning och longering i två veckor. Sen prova rida igen.

Jag fick inte så mycket info eller tips om träning alls. Så hur jag ska gå till väga nu när jag provat rida på måndag vet jag inte än. Visar hon något då ska hon in till kliniken igen, Visar hon inget tänkte jag ringa eller be om att få komma dit och prata och få hjälp hur jag ska lägga upp hennes träning.

Jag har ingen häst nu med känd KS. Däremot har jag jobbat en del med såna.

Jag tycker att om du känner dig osäker tar du hjälp av din veterinär och en kunnig tränare.

Generellt brukar man ju säga att KS-hästar måste lära sig slappna av i ryggen och lära sig bära med bukmuskulaturen. Ryggmusklerna måste lära sig slappna av för att de inte ska dra ihop sig och iom det göra så att ryggkotorna trycks samman då ryggen kortas.
Det är egentligen något man alltid bör tänka på med alla hästar. Men med KS-hästar kan det vara det som gör att de funkar eller inte.

För mig blir råden med tömkörning eller longering för luddiga.
Jag vet dock att veterinärer måste ge lite såna råd iom att de inte kan anta att alla hästägare kan en massa eller har hjälp som kan lära dem.
Som jag ser det kan det dock bli kontraproduktivt iom att en inspänning kan få hästen att bli lite för kort. Det är inte bra för KS-ryggar.
Och tömkörning är det många som får lite för mycket tryck i tömmen i och gör per kraft sas.

Det jag tycker är bäst att rehaba hästar i är att arbeta dem för hand i träns. Lära dem formge sig korrekt och söka framåt/nedåt.
Kan man formge i longering utan inspänningar kan man kombinera det. Men det är det få som kan.

Ett problem med hästar med tex KS eller annat som ibland kan avhjälpas med korrekt träning är att veterinärer väldigt sällan kan träna hästar. De rider inte ofta på någon högre nivå själva och sällan utbildat många hästar. De kan alltså inte ge de absolut bästa råden i hur man utbildar/tränar hästar.

När man börjar rida KS-hästarna är det med samma tänk som i rehabet innan. De får inte spänna till i ryggen. Man lägger dem därför i låg form.
När de är starka nog i den kan man gradvis höja upp dem. Vissa kan ju gå rätt höga klasser och då också högre form. Men man får aldrig börja höja dem mer än att de kan vara avspända i ryggen och magen orkar bära. Då kan man få tillbaks smärtreaktioner i ryggen och ev hältor etc på det.

Hoppas det löser sig för er!
Mitt tips är att hitta en bra tränare i dina trakter. En som kan lära dig att formge hästen på ett sunt sätt. Gärna en som har erfarenhet av rehab!
 
Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Jag förstår hela grejen och syftet med form och bära sig rätt, men man ska ju kunna i praktiken också.
När jag longerar slappnar hon av efter en kort stund och jobbar på med rund galopp, men jag får henne inte så låg som jag vill. Vad säger du om trav och galopp? Jag har läst att galopp är bättre för en ks häst och det är bättre att värma upp i galopp istället för trav. För min pålle passar det bra då hon fortare slappnar av i galoppen än om hon travar. Jag har gjort så att jag bara har inspänning på ytter, och sätter linan genom bettet bak till gjorden på inner.

När jag tömkör har jag provat olika sött att fästa tömmen, men jag tycker inte något sätt har varit så bra än så länge. Hon blir utåtställd i vänster varv och ingen som helst kontakt med bettet, andra hållet går lättare men hon är så otroligt känslig och det är väldigt svårt för hon lyssnar på minsta lilla. Har haft detta problem för ett år sedan men då red jag och kunde parera på ett annat sätt ju. Hmm.. Men jag har en tränare på g som kan hjälpa mig med tömkörningen :)
Innan jag både tömkör eller longerar skrittar jag henne för hand och gör lite vändningar, backar och går över bommar.

Jag har lite funderingar över hur jag ska gå tillväga när jag ska rida henne nu på måndag. Värma henne med longering först och sedan sätta mig, skritta och sedan fatta galopp nästan direkt? När jag upptäckte att hon hade ont var det i galoppen, så att sitta och trava runt för att sedan upptäcka att hon har ont i galoppen vill jag ju inte.
 
Å, jag har funderat på att starta en sån här tråd! Nu slapp jag. :)
Min ena häst har KS och ganska svår sådan. Hon är hopväxt på flera ställen och veterinären säger att det är medfött.
Hon köptes från början till min sambo och vi märkte rätt snart att något var tok.
Hon gick avsevärt sämre i ena varvet, gick på två spår ibland, hon satte alltid huvudet för när man skulle borsta hennes högra sida som om hon ville gosa men gjorde inte så när man skulle borsta på vänster sida, hon drog av ett helt galoppsprång innan ibland vid hoppning, surade mot sadeln hur försiktig man än var m.m
Det var inga stora saker men det fick oss ändå att börja fundera.
För att göra en lång historia kort så röntgades ryggen mest för att utesluta den.
Prognosen var dålig. Min sambo rider inte dressyr så hon skulle inte funka för honom. Jag fick prova under en period och peppar peppar så har det fungerat så nu är hon min häst istället.
Jag har haft henne i ett halvår och börjar komma underfund med vad som fungerar och inte fungerar.
Här är några saker som fungerar för oss:

Inte rida mer än tre dagar på raken.
Alltid sträva efter att hon ska vara avslappnad när man rider.
Tömköra (jag spänner aldrig in henne)
Promenera avsuttet. Väldigt bra för mig också :D
Alltid hålla ryggen varm
Mycket cavaletti
Ha en tränare som förstår KS och att det viktiga är att hon mår bra
Massage

Jag tror att det är väldigt viktig att läsa av sin KS-häst.
Man får anpassa aktiviteten efter dagsformen helt enkelt.
Jag ser direkt på min redan i hagen hur hon mår.
Har det till exempel blåst hela dagen kan hon må dåligt trots tjockt täcke, då ställer vi in ridningen, går en prommis, masserar och lägger på BoT.
Dagen efter brukar hon vara som ny. :)

Jag kan svamla hur mycket som helst om det här men jag sitter på jobbet så det får bli en annan dag. :)
Hoppas på att få många att bolla med om våra KS-hästar!
 
Å, jag har funderat på att starta en sån här tråd! Nu slapp jag. :)
Min ena häst har KS och ganska svår sådan. Hon är hopväxt på flera ställen och veterinären säger att det är medfött.
Hon köptes från början till min sambo och vi märkte rätt snart att något var tok.
Hon gick avsevärt sämre i ena varvet, gick på två spår ibland, hon satte alltid huvudet för när man skulle borsta hennes högra sida som om hon ville gosa men gjorde inte så när man skulle borsta på vänster sida, hon drog av ett helt galoppsprång innan ibland vid hoppning, surade mot sadeln hur försiktig man än var m.m
Det var inga stora saker men det fick oss ändå att börja fundera.
För att göra en lång historia kort så röntgades ryggen mest för att utesluta den.
Prognosen var dålig. Min sambo rider inte dressyr så hon skulle inte funka för honom. Jag fick prova under en period och peppar peppar så har det fungerat så nu är hon min häst istället.
Jag har haft henne i ett halvår och börjar komma underfund med vad som fungerar och inte fungerar.
Här är några saker som fungerar för oss:

Inte rida mer än tre dagar på raken.
Alltid sträva efter att hon ska vara avslappnad när man rider.
Tömköra (jag spänner aldrig in henne)
Promenera avsuttet. Väldigt bra för mig också :D
Alltid hålla ryggen varm
Mycket cavaletti
Ha en tränare som förstår KS och att det viktiga är att hon mår bra
Massage

Jag tror att det är väldigt viktig att läsa av sin KS-häst.
Man får anpassa aktiviteten efter dagsformen helt enkelt.
Jag ser direkt på min redan i hagen hur hon mår.
Har det till exempel blåst hela dagen kan hon må dåligt trots tjockt täcke, då ställer vi in ridningen, går en prommis, masserar och lägger på BoT.
Dagen efter brukar hon vara som ny. :)

Jag kan svamla hur mycket som helst om det här men jag sitter på jobbet så det får bli en annan dag. :)
Hoppas på att få många att bolla med om våra KS-hästar!

Härligt att fler ville ha en tråd om ks hästar

Blev din behandlad när den hade röntgats? Hur gjorde ni efter det? När började du rida igen?

Min pålla har b o t täcke dygnet runt sen några veckor tillbaka, införskaffade det samma dag jag upptäckte första symptomet och hon blev spänd i ryggen. Nu har jag kört typ en dag tömkörning, nästa longering, nästa promenad, sen vila.
 
Min är visseligen inte i livet längre men inte pga av sin ks. Jag red bara ca 3 dagar i veckan och gjorde mycket vid hand. Mycket ut i skogen och gå över stock och sten. Skrittade fram och av vid hand.
Alltid hålla henne varm. Massage och stretch.
Sadel som passade perfekt. I några år var det bara en bomlös soffkudde som accepterades av damen.
 
Min har överridande tornutskott mellan 14-15, och jag fick lära mig att jobba honom på töm så att han blev väldigt välmusklad och inte kände av KS. Det är viktigt att jobba dem långa och låga. Utan bett, med sidepull använde jag. Fungerade superbra. Tömkörningen: bommar, övergångar, ryggningar (några steg, sedan fram i skritt eller trav) Galoppfattningar är väldigt "byggande" . Nu är han 17 år och har litet taggiga hovben och tunna sulor, så vi tränar inte nu. Håller på med litet frihetsdressyr och det är också bra. Han går på lösdrift, och har gjort i många år. Det är också väldigt bra för ryggen. Typ tömkörning 2 gånger i veckan och ridning 2-3 gånger och vila resten gjorde jag. Jag fick lära mig av en dam som hade rehabat en unghäst med KS mellan 13, 14 , 15 och 16! Den hästen gick inte at rida in, och ägarna ville ta bort hästen. Så damen fick den och kunde få den så fin och den har fungerat som ridhäst i många år. Det hon sa mer var att om hästen har blivit stående att tag, börja aldrig att sitta på den utan arbeta den på töm först beroende på hur mycket den vilat, så att den är välmusklad innan man ska sitta på den.
 
Min är visseligen inte i livet längre men inte pga av sin ks. Jag red bara ca 3 dagar i veckan och gjorde mycket vid hand. Mycket ut i skogen och gå över stock och sten. Skrittade fram och av vid hand.
Alltid hålla henne varm. Massage och stretch.
Sadel som passade perfekt. I några år var det bara en bomlös soffkudde som accepterades av damen.
Beklagar att din häst inte längre lever. Var det ks:en som var det avgörande?
Vi verkar ha/ha haft samma upplägg. Jag skrittar också alltid fram och av vid hand. Båda sadlarna är utprovade, hon gillar hoppsadeln mest så det mesta dressyrarbetet görs faktiskt i den. Jag är oerhört försiktig med sadelgjorden (är jag iofs med alla hästar) spänner ett hål när jag sadlar, ett till när jag tränsat, ytterligare ett när jag har gått med henne en stund, går lite till, sitter upp och spänner ett till. Så hon har gått från huggkobra till att bara säga att hon inte är ett fan av sadeln men okej då. :)
Igår hade hon en toppen dag och var som smör att rida.
Skänkelvikningar är jättebra för henne. Jag har märkt stor skillnad på henne när jag har fokuserat mycket på skänkelvikningar, då blir hon jättefin.
Sen när det har funkat bra har jag fokuserat mindre på dem och mer på annat. Då blir hon sämre (stelare) igen. Så skänkelvikningar i mängder är nödvändigt och fungerar bra för oss. Viktigt dock att inte "tvinga" henne så att hon spänner sig. Undan för höger skänkel har hon inga problem med, det bara flyter. Men undan för vänster är jobbigt för henne. Så vi flyttar väldigt försiktigt och så långsamt som hon vill, bara några steg, sen rakt fram några steg, flytta några steg o.s.v
 
Beklagar att din häst inte längre lever. Var det ks:en som var det avgörande?
Vi verkar ha/ha haft samma upplägg. Jag skrittar också alltid fram och av vid hand. Båda sadlarna är utprovade, hon gillar hoppsadeln mest så det mesta dressyrarbetet görs faktiskt i den. Jag är oerhört försiktig med sadelgjorden (är jag iofs med alla hästar) spänner ett hål när jag sadlar, ett till när jag tränsat, ytterligare ett när jag har gått med henne en stund, går lite till, sitter upp och spänner ett till. Så hon har gått från huggkobra till att bara säga att hon inte är ett fan av sadeln men okej då. :)
Igår hade hon en toppen dag och var som smör att rida.
Skänkelvikningar är jättebra för henne. Jag har märkt stor skillnad på henne när jag har fokuserat mycket på skänkelvikningar, då blir hon jättefin.
Sen när det har funkat bra har jag fokuserat mindre på dem och mer på annat. Då blir hon sämre (stelare) igen. Så skänkelvikningar i mängder är nödvändigt och fungerar bra för oss. Viktigt dock att inte "tvinga" henne så att hon spänner sig. Undan för höger skänkel har hon inga problem med, det bara flyter. Men undan för vänster är jobbigt för henne. Så vi flyttar väldigt försiktigt och så långsamt som hon vill, bara några steg, sen rakt fram några steg, flytta några steg o.s.v
Nej det var inte ks:en, hon hade inga bekymmer av det dom senare åren, hon fick PPID och fång.
Samma här faktiskt, skänkelvikningar var bra men även öppna och sluta.

Men framförallt att röra på henne hela tiden och aldrig ställa av
 
Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Jag förstår hela grejen och syftet med form och bära sig rätt, men man ska ju kunna i praktiken också.
När jag longerar slappnar hon av efter en kort stund och jobbar på med rund galopp, men jag får henne inte så låg som jag vill. Vad säger du om trav och galopp? Jag har läst att galopp är bättre för en ks häst och det är bättre att värma upp i galopp istället för trav. För min pålle passar det bra då hon fortare slappnar av i galoppen än om hon travar. Jag har gjort så att jag bara har inspänning på ytter, och sätter linan genom bettet bak till gjorden på inner.

När jag tömkör har jag provat olika sött att fästa tömmen, men jag tycker inte något sätt har varit så bra än så länge. Hon blir utåtställd i vänster varv och ingen som helst kontakt med bettet, andra hållet går lättare men hon är så otroligt känslig och det är väldigt svårt för hon lyssnar på minsta lilla. Har haft detta problem för ett år sedan men då red jag och kunde parera på ett annat sätt ju. Hmm.. Men jag har en tränare på g som kan hjälpa mig med tömkörningen :)
Innan jag både tömkör eller longerar skrittar jag henne för hand och gör lite vändningar, backar och går över bommar.

Jag har lite funderingar över hur jag ska gå tillväga när jag ska rida henne nu på måndag. Värma henne med longering först och sedan sätta mig, skritta och sedan fatta galopp nästan direkt? När jag upptäckte att hon hade ont var det i galoppen, så att sitta och trava runt för att sedan upptäcka att hon har ont i galoppen vill jag ju inte.

Jag tycker val av gångart beror på lite individuella saker. Men har hästen lättare att bära sig i galopp, har en bra rund och avslappnad galopp tycker jag det ofta kan vara gynnsammare.

I arbetet för hand måste de ju vara så himla lydiga och en bit utbildade för att man ska kunna ta dem i galopp. Så där blir traven ett mer givet val.
Men man har ju då inte vikten av en ryttare på och det går som sagt att påverka dem mer än i töm, ridning etc. Så det brukar funka fint att trava dem så.

Ang övningar tycker jag ofta att lösgörande i alla former brukar verka gynnsamt. Skänkelviknning som skolor och rätt utfört också ryggningar. Böjning öht och sidvärts och stretchning alltså.

Ofta har väl ryttare lite problem med att exakt lägga balansen i sin häst så att den är helt i balans och därför kan slappna av fullt. Det blir mer problem på KS-hästar än andra av det.
Så alla övningar som hjälper ryttaren hitta förmågan att dels först och främst känna hästens balans och hur den driver hit och dit. Och därefter sedan hitta sätt att påverka den är av godo.
Man vill ju alltid få hästarna så liksidiga som möjligt för att hjälpa dem med balansen. Så man försöker känna av om den känns olika i olika böjning och ställning i olika varv, om den kan tvära likadant, om den ryggar rakt, om den skjuter på lika mycket, bär lika mkt etc i båda bak.
Känns den inte hyfsat liksidig kommer den inte kunna vara i balans lika bra och behöver då spänna till.
Kan man hitta var man upplever den vara oliksidig kan man sen fundera lite kring vilka övningar som ev kan hjälpa en arbeta bort det.

Jag är ju dressyr-skadad iom mitt jobb. Och ger främst såna råd.

På en som din som verkar känslig och ngt vill undandra sig kontakt med bettet i tex tömmen och ställa sig utåt hade jag låtit bli att tömköra iaf tills ni får hjälp med det.
Om den ställer fel blir det en påverkan genom hela kroppen. Och den gör ofta att de drar sig undan bettet om de är känsliga. Då gör de det genom att spänna muskler en KS-häst inte ska spänna.
De måste alltid söka sig fram till bettet. Jätteviktigt!

Det finns bra sjukgymnast också som kan hjälpa en med smarta saker man kan ta till om man själv inte riktigt känner sig helt hemma i dressyrträningen och rehaben man kan göra via den.
Det kan jag varmt rekommendera! Speciellt de som är bra på kinesiotejp. Då kan ni få hjälp att tejpa på ett sätt så rätt muskler aktiveras. Kan vara bra för andra även under tex promenad-dag eller skrittmaskin för att få upp buk och in bakben tex.
Men utöver det man gör a la dressyr är det bra att promenera avsuttet offroad i skogen. Gå runt träd, över rötter och i terräng där hästen får lyfta benen och använda kroppen och behöver balansera om sig mer än bara larva på i halv obalans på platta stigar. :)
 
Tack så jätte mycket för att du tog dig tid och svarade så himla bra och informativt! Jag kände lite så med tömkörningen.. Att jag inte vill hålla på med det när det inte riktigt fungerar. Det vi har kommit fram till nu som fungerar bäst är att skritta fram för hand, en sväng i skogen (i skogen inte på stigen) eller i paddocken med mycket svängar, backa, gå över bommar. Stretcha åt sidorna och neråt. Sedanlongera utan inspänning i trav, mycket övergångar och då söker hon sig nedåt och verkligen slappnar av. Galoppen har jag satt inspänning löst på ytter och sedan satt linan genom bettet bak till gjorden.
Hon har alltid varit väldigt lydig men hon har varit spänd och kört järnet och bockat och farit omkring, men senaste veckan nu har hon varvat ner och är mycket mer avslappnad och kan göra övergångar mellan trav och galopp, galopp - trav utan att bralla iväg :)

Är det en bra ide att löshoppa/lösgaloppera över bommar/små hinder?
 
Hur fick din häst diagnos?
Som bifynd i en hältutredning. Min häst var halt båda fram, veterinären hittade även ömhet i ryggen (som egentligen var sekundär muskelsmärta pga hältan), denna vet struntade då fullkomligt i hältan, och lyssnade inte alls på mig.

Hur allvarlig var diagnosen, hur många tornutskott är drabbade?
Vet. dömde ut min häst så fort han såg rtg bilderna. "den där kan du inte rida mer" var domen. Tornutskotten i sadelläget låg emot varandra och på ett ställe överlappande. jag blev VÄLDIGT överrumplad - har aldrig tidigare upplevt att min häst har haft ryggsmärta... Så vi åkte till annan vet. som hittade en ordentlig hovbensinflammation i båda fram, denna vet menade att min häst är född med denna "missbildade" rygg och det bör inte vara ett problem om det inte varit det hittills (så olika det kan bli). Hovproblemen åtgärdades och pålle blev fräsch (6år sedan denna, för mig, traumatiska upplevelse)

Behandling?
Egentligen enbart förebyggande. Eftersom ryggen är stel tas rörelserna ut mer framför och bakom det stela partiet. Jag tar ut en väldigt duktig osteopat 3-4 ggr /år för att förebygga problem. Mycket bra resultat.
Är mkt noga med hovvården, smärta där skapar direkt spänning i ryggen på min.
Har haft svårt att hitta bra sadel, så vi har lite speciallösning (typ bomlös/barbackasadel), varvar med denna och en vanlig dressyr och barbacka.

Underhåll, hur tränas hästen nu osv?
Jag tränar dressyr uppsuttet ca 3 ggr/v. Har hittat ett bettlöst alternativ som han blir väldigt avspänd och fin på. Sen latjar vi med tricks, går promenader i skog o mark och jobbar från marken / longerar (i grimma) 2-3 ggr/v. I grimman hittar han sin egen form och jobbar riktigt bra. Ska säga att han är väldigt välbalanserad och lydig så därför funkar det bra. Aldrig inspänning då det kan skapa spänningar. Han kan trampa så vi gör det rätt ofta som jympa.

Tycker det är väldigt viktigt att komma ihåg att en häst med kissing spines på rtg plåtarna kan få ont i ryggen av andra orsaker också - som alla hästar. Dvs av en massa olika orsaker: illasittande sadel, felaktig ridning, problem med munnen, "låsningar" som kiropraktor kan få ordning på (typ snedhet i bäcken) och som med min - sekundärt pga hälta, mm, mm,
 
Härligt att fler ville ha en tråd om ks hästar

Blev din behandlad när den hade röntgats? Hur gjorde ni efter det? När började du rida igen?

Min pålla har b o t täcke dygnet runt sen några veckor tillbaka, införskaffade det samma dag jag upptäckte första symptomet och hon blev spänd i ryggen. Nu har jag kört typ en dag tömkörning, nästa longering, nästa promenad, sen vila.
Jag ber om ursäkt för svammel redan innan, jag är inget proffs på detta utan en högst medioker hobbyryttare som gör sitt bästa med analyser, internetpluggande och tränarhjälp för att min pålla ska må så bra hon bara kan.:)
Hon fick smärtstillande efter röntgen och vilade ett tag sen satte min sambo igång henne igen med promenader och uppsuttna skrittpromenader.
I oktober förra året tog jag över henne, då det blev många skrittrundor eftersom det var stenhårt och halt nästan hela vintern. (Vi har inget ridhus så det var skogen och grusvägar som gällde)
Men det tror jag var bara bra. Vi fick backa, lära känna varandra och hitta formen i skritt ordentligt. Det var också då jag kom underfund med hur bra skänkelvikningar var för henne.
Fram och tillbaka över vägen körde vi, det tyckte hon var riktigt roligt. :)
När det kom snö lade vi in trav. I början bara korta sträckor för så fort hon spände sig fick jag bryta av, fixa formen och komma fram i trav igen. Mycket övergångar eftersom det då inte gick (jag kunde inte) att fixa till formen i trav om hon spände sig. Då spände hon sig ännu mer och var spänd i ryggen dagen efter.
Nu har vi kommit så långt att vi kan hitta tillbaka till formen i trav utan spänning även om hon får syn på något spännande.
Vi har åkt på dressyrträning några gånger för en väldigt bra tränare som har egen erfarenhet av ks. Det var jättenyttigt. Jag vågar inte pusha min häst riktigt när jag är själv eftersom jag är rädd att hon ska få ont men tillsammans med min tränare så kommer vi lite längre varje gång.
Nu ska min andra häst snart föla så nu vågar jag inte åka någonstans men vår ridbana har tinat fram så nu känns det som vi verkligen kan komma igång. :)
Vi har börjat med galoppen men kör mest bara fattningar för hon har det lite kämpigt med framför allt höger galopp.
Jag har trots allt gott hopp för framtiden och hoppas på att komma ut och tävla lite dressyr med hopphästen. :p
Hur känner du? Vad är ert mål?
 
Jag ber om ursäkt för svammel redan innan, jag är inget proffs på detta utan en högst medioker hobbyryttare som gör sitt bästa med analyser, internetpluggande och tränarhjälp för att min pålla ska må så bra hon bara kan.:)
Hon fick smärtstillande efter röntgen och vilade ett tag sen satte min sambo igång henne igen med promenader och uppsuttna skrittpromenader.
I oktober förra året tog jag över henne, då det blev många skrittrundor eftersom det var stenhårt och halt nästan hela vintern. (Vi har inget ridhus så det var skogen och grusvägar som gällde)
Men det tror jag var bara bra. Vi fick backa, lära känna varandra och hitta formen i skritt ordentligt. Det var också då jag kom underfund med hur bra skänkelvikningar var för henne.
Fram och tillbaka över vägen körde vi, det tyckte hon var riktigt roligt. :)
När det kom snö lade vi in trav. I början bara korta sträckor för så fort hon spände sig fick jag bryta av, fixa formen och komma fram i trav igen. Mycket övergångar eftersom det då inte gick (jag kunde inte) att fixa till formen i trav om hon spände sig. Då spände hon sig ännu mer och var spänd i ryggen dagen efter.
Nu har vi kommit så långt att vi kan hitta tillbaka till formen i trav utan spänning även om hon får syn på något spännande.
Vi har åkt på dressyrträning några gånger för en väldigt bra tränare som har egen erfarenhet av ks. Det var jättenyttigt. Jag vågar inte pusha min häst riktigt när jag är själv eftersom jag är rädd att hon ska få ont men tillsammans med min tränare så kommer vi lite längre varje gång.
Nu ska min andra häst snart föla så nu vågar jag inte åka någonstans men vår ridbana har tinat fram så nu känns det som vi verkligen kan komma igång. :)
Vi har börjat med galoppen men kör mest bara fattningar för hon har det lite kämpigt med framför allt höger galopp.
Jag har trots allt gott hopp för framtiden och hoppas på att komma ut och tävla lite dressyr med hopphästen. :p
Hur känner du? Vad är ert mål?
Min pålla fick bara vila två dagar efter behandlingen sen skulle hon igång, och inte bara skrittas utan jag skulle köra på sa min veterinär (specialist från Helsingborg)
Mitt mål är att kunna rida som "vanligt" några dagar i veckan och kunna tävla i både hoppning och dressyr.
Delmål just nu är att få henne så avslappnad som möjligt vid all träning och få hjälp av tränare med tömkörningen. Samt att kunna rida henne. Jag ska ju prova sitta på henne igen på måndag.. Har hon fortfarande ont då ska vi till kliniken igen..
 
Har ju varit med lite sådär i tidigare ks-trådar så hoppar väl in här med.

Min häst har ks, upptäcktes när han var på utredning då han börjat bete sig annorlunda vid ridning efter en liten vila, stegrade och tog emot väldigt när det kom till samlande arbete. Han opererades på strömsholm -12, på 8 ställen (dom tog lite mer än vad som behövdes då han var en av de första de opererade på de sättet, så han fick bli lite försökskanin).
Efter det vila och sedan igångsättning med mycket fokus på longering och arbete på töm, har gått mycket bra.
Efter det har han kommit igång ordentligt, gått 130 felfritt och har varit fin.

Med honom har det egentligen inte varit så krångligt.
Han behöver hållas igång ordentligt. Aldrig vila mer än en dag, och varierat arbete. Dessutom behöver han hållas i rätt bra hull, faller han ur reagerar han direkt.
Equiterapeut går igenom honom 2-3gånger/år.
Han får inte frysa heller, vilket han gör lätt. Alltid täcke om det är det minsta blåsigt annars blir det jobbigt tycker han... :(

Nu har det dock kommit bakslag, han har varit utlånad pga jobb och att jag blivit hästallergiker... Får tillbaka en häst som inte fungerar, helt fast i ryggen och halt båda fram och mycket mager. Skönt att få hem honom men känns sådär.
Så nu väntar en "rolig" tid med rehab och återställande igen...
 
Har ju varit med lite sådär i tidigare ks-trådar så hoppar väl in här med.

Min häst har ks, upptäcktes när han var på utredning då han börjat bete sig annorlunda vid ridning efter en liten vila, stegrade och tog emot väldigt när det kom till samlande arbete. Han opererades på strömsholm -12, på 8 ställen (dom tog lite mer än vad som behövdes då han var en av de första de opererade på de sättet, så han fick bli lite försökskanin).
Efter det vila och sedan igångsättning med mycket fokus på longering och arbete på töm, har gått mycket bra.
Efter det har han kommit igång ordentligt, gått 130 felfritt och har varit fin.

Med honom har det egentligen inte varit så krångligt.
Han behöver hållas igång ordentligt. Aldrig vila mer än en dag, och varierat arbete. Dessutom behöver han hållas i rätt bra hull, faller han ur reagerar han direkt.
Equiterapeut går igenom honom 2-3gånger/år.
Han får inte frysa heller, vilket han gör lätt. Alltid täcke om det är det minsta blåsigt annars blir det jobbigt tycker han... :(

Nu har det dock kommit bakslag, han har varit utlånad pga jobb och att jag blivit hästallergiker... Får tillbaka en häst som inte fungerar, helt fast i ryggen och halt båda fram och mycket mager. Skönt att få hem honom men känns sådär.
Så nu väntar en "rolig" tid med rehab och återställande igen...
Beklagar @karmandi ...
Aldrig kul att få hem en häst i sämre skick.
Jag tycker egentligen inte heller att det (än så länge) är så krångligt med min hästs ks.
Man måste bara vara noga med motionen och skötseln och det ska man ju vara med alla hästar. Skillnaden med en ks häst är väl att man får större bakslag om man slarvar.
Rent krasst.
I lördags löshoppade jag henne. Det tyckte hon var superkul. Det var härligt att se hennes glädje.
Jag stod på mitten och tittade på när hon roade sig själv. :)
Igår hade vi ett riktigt toppen pass i dressyr.
Hon var helt avslappnad, nöjd och glad.
Sååå himla fin känsla, jag stod och fånlog i stallet efteråt när min sambo kom in.
Han började fråga "har det gått.. *såg mitt flin*..jaha."
:D
 
Har ju varit med lite sådär i tidigare ks-trådar så hoppar väl in här med.

Min häst har ks, upptäcktes när han var på utredning då han börjat bete sig annorlunda vid ridning efter en liten vila, stegrade och tog emot väldigt när det kom till samlande arbete. Han opererades på strömsholm -12, på 8 ställen (dom tog lite mer än vad som behövdes då han var en av de första de opererade på de sättet, så han fick bli lite försökskanin).
Efter det vila och sedan igångsättning med mycket fokus på longering och arbete på töm, har gått mycket bra.
Efter det har han kommit igång ordentligt, gått 130 felfritt och har varit fin.

Med honom har det egentligen inte varit så krångligt.
Han behöver hållas igång ordentligt. Aldrig vila mer än en dag, och varierat arbete. Dessutom behöver han hållas i rätt bra hull, faller han ur reagerar han direkt.
Equiterapeut går igenom honom 2-3gånger/år.
Han får inte frysa heller, vilket han gör lätt. Alltid täcke om det är det minsta blåsigt annars blir det jobbigt tycker han... :(

Nu har det dock kommit bakslag, han har varit utlånad pga jobb och att jag blivit hästallergiker... Får tillbaka en häst som inte fungerar, helt fast i ryggen och halt båda fram och mycket mager. Skönt att få hem honom men känns sådär.
Så nu väntar en "rolig" tid med rehab och återställande igen...

Usch vad tråkigt att få hem hästen i dåligt skick :( hoppas det går bra nu med igångsättning då ;)

Betalade försäkringsbolaget för op? Hur såg rehaben ut efter op?
 
Verkligen tråkigt för dig Karmandi. Hoppas den blir ok igen med dina omsorger. Vad var det för typ av operation din häst genomgick?
 
Idag var det dags att prova rida och se om behandlingen hade hjälpt.. Det har den inte :( jag är jätte ledsen :(

Vad händer nu?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 545
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
836
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp