Bukefalos 28 år!

Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Rider du en 100 och en 110 som säsongskval så får du starta först en debutant och därefter lätt (då räknas 110 som nivåkval). OM du nu har kvalat terrängen innan alltså.

Rörigt ja :D

MEn måste man inte ha 3 starter? Alltså jag har 2 nollor i 100 cm, och 1 st 110 med 8 fel. Då är jag väl bara kvalad till debutant?
Jag fattade det som att jag är ju kvalad till debutant genom mina 2 100 cm nollor, men sen måste jag ha en 110cm med 4 fel för att gå upp under säsongen?
 
Sv: Nya kvalregler?

MEn måste man inte ha 3 starter? Alltså jag har 2 nollor i 100 cm, och 1 st 110 med 8 fel. Då är jag väl bara kvalad till debutant?
Jag fattade det som att jag är ju kvalad till debutant genom mina 2 100 cm nollor, men sen måste jag ha en 110cm med 4 fel för att gå upp under säsongen?

Jag fattar det som om du är kvalad till deb. det krävs 1 start i 110 med fel för att få starta lätt... Eller är jag ute och cyklar - :confused:
 
Sv: Nya kvalregler?

MEn måste man inte ha 3 starter? Alltså jag har 2 nollor i 100 cm, och 1 st 110 med 8 fel. Då är jag väl bara kvalad till debutant?
Jag fattade det som att jag är ju kvalad till debutant genom mina 2 100 cm nollor, men sen måste jag ha en 110cm med 4 fel för att gå upp under säsongen?

Javisst är det så i just ditt fall. För det första är ju inte din häst FT-kvalad alls så därför måste du ju börja i debutant och göra dina FT-kval.
MEN när du har gjort dom (eller också innan) så behöver du bara 1 st 110 med max 4 fel för att vara kvalad till 100-klass FT.

Så om du rider 1 st godkänd 110 nu innan säsongen startar är du färdigkvalad hoppmässigt till 100-klass men inte FT-mässigt. Fattar du?

Fäst dig inte vid vad andra ska kvala till så får du mindre problem med att hålla isär vad just du behöver!:)
 
Sv: Nya kvalregler?

MEn måste man inte ha 3 starter? Alltså jag har 2 nollor i 100 cm, och 1 st 110 med 8 fel. Då är jag väl bara kvalad till debutant?
Jag fattade det som att jag är ju kvalad till debutant genom mina 2 100 cm nollor, men sen måste jag ha en 110cm med 4 fel för att gå upp under säsongen?

Man måste inte ha 3 starter ( förutom då att man absolut bör rida mer än 3 starter i hoppning).

En 100 och en 110 gör ju att du har säsongskval till debutant (som egentligen räcker med en 90 och en 100). När du då går upp till lätt så har du redan 110 som då räknas som nivåkval.
 
Sv: Nya kvalregler?

Man måste inte ha 3 starter ( förutom då att man absolut bör rida mer än 3 starter i hoppning).

En 100 och en 110 gör ju att du har säsongskval till debutant (som egentligen räcker med en 90 och en 100). När du då går upp till lätt så har du redan 110 som då räknas som nivåkval.

Ohhh!:eek: Krångla inte till det för henne nu....*fniss*

Hon har ju ingen godkänd 110 än...:angel:
 
Sv: Nya kvalregler?

Åh, nu blir jag också snurrig..:confused: Tur att ni har så bra koll, och man kan rådfråga er här på buke! :idea:
Nivåkval och säsongskval är olika saker alltså? Säsongskval gör man innan FT-säsongen drar igång, och nivåkval innan eller under säsongen?
Jag har redan ridit godkända ritter i 1m & 1,10m och har ytterligare minst en inplanerad 1,10m runda..men vill ändå få klarhet i vad som krävs så att jag kan svara rätt om någon frågar!

Säg nu t.ex. att jag har startat 1m & 1,10m hoppning felfritt. Om jag skulle börja med att rida en debutant med godkänt resultat räcker det då för att gå upp i Lätt klass eller behöver jag ytterligare en 1,10m hoppning?

Efter vad jag har förstått behöver jag två stycken 1,10m hoppning med max 8 fel för att börja säsongen med en Lätt klass..men kan alltså debutant rundan gilltas som kval?

Hoppas ni förstod min luddiga fråga..
 
Sv: Nya kvalregler?

Efter vad jag har förstått behöver jag två stycken 1,10m hoppning med max 8 fel för att börja säsongen med en Lätt klass..men kan alltså debutant rundan gilltas som kval?

Hoppas ni förstod min luddiga fråga..[/QUOTE]

Ja, två 1,10 med max 8 fel för att direkt gå in i lätt,
i debutant kan du däremot starta direkt med de kval du har nu:bump:
 
Sv: Nya kvalregler?

Säg nu t.ex. att jag har startat 1m & 1,10m hoppning felfritt. Om jag skulle börja med att rida en debutant med godkänt resultat räcker det då för att gå upp i Lätt klass eller behöver jag ytterligare en 1,10m hoppning?

Efter vad jag har förstått behöver jag två stycken 1,10m hoppning med max 8 fel för att börja säsongen med en Lätt klass..men kan alltså debutant rundan gilltas som kval?

Hoppas ni förstod min luddiga fråga..

För att starta lätt klass i ditt exempel ovan måste du ha en till 110 hoppning, däremot om du har två rundor i 1m hoppning och en runda i 110 hoppning är du hoppkvalad till lätt klass om du rider en debutant först.

Är du däremot redan ft-kvalad till lätt klass kan du säsongskvala i 2 st 110 , rida debutantklass och sedan gå upp i lätt klass utan att göra ett till hoppkval.
 
Sv: Nya kvalregler?

För att starta lätt klass i ditt exempel ovan måste du ha en till 110 hoppning, däremot om du har två rundor i 1m hoppning och en runda i 110 hoppning är du hoppkvalad till lätt klass om du rider en debutant först.

Är du däremot redan ft-kvalad till lätt klass kan du säsongskvala i 2 st 110 , rida debutantklass och sedan gå upp i lätt klass utan att göra ett till hoppkval.

Alltså nu måste jag krångla.
Säg nu t.ex. att jag har startat 1m & 1,10m hoppning felfritt. Om jag skulle börja med att rida en debutant med godkänt resultat räcker det då för att gå upp i Lätt klass eller behöver jag ytterligare en 1,10m hoppning?
Har du dessa två hoppkval behöver du inte en 110 till för att gå upp i lätt. Dessa två räcker till deb och lätt. Unde förutsättningen stt du startar debutant först. (och att detta bara gäller hoppkvalen)

I ditt exempel är 100 och 110 säsongskval och 110 samtidigt nivåkval.
 
Sv: Nya kvalregler?

Alltså nu måste jag krångla.

Har du dessa två hoppkval behöver du inte en 110 till för att gå upp i lätt. Dessa två räcker till deb och lätt. Unde förutsättningen stt du startar debutant först. (och att detta bara gäller hoppkvalen)

I ditt exempel är 100 och 110 säsongskval och 110 samtidigt nivåkval.

Är du helt säker på det? För när jag frågade längre upp i tråden om jag red en 1.20 och en 1.30 är jag då kvalad till både ** och *** och svaret blev då nej och det är ju samma sak :confused:

Det står ju i TR YTTERLIGARE en hoppklass för att gå upp ett steg. Det är ju mer vanligt att man rider 1m och 110 hela tiden på alla tävlingar än bara 1m eller bara 110 om du förstår
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalregler?

Är du helt säker på det? För när jag frågade längre upp i tråden om jag red en 1.20 och en 1.30 är jag då kvalad till både ** och *** och svaret blev då nej och det är ju samma sak :confused:

Det står ju i TR YTTERLIGARE en hoppklass för att gå upp ett steg. Det är ju mer vanligt att man rider 1m och 110 hela tiden på alla tävlingar än bara 1m eller bara 110 om du förstår

Nja både ock. Rider du en 2* först så är det ok men inte för att rida 3* direkt.
Säker? :eek:
Jag har fått besked att det är så av förbundet. Sen har jag läst och tolkat själv också.

I TR står ytterligare men det är ju bara om du följer minikraven. Sen kan man väl säga att man ska rida mer än 2 ändå.

Dock vet jag att det är många unga ryttare som känner ångest och krav för att klara detta= rider dåligt på tävlingen. Enligt den ena ryttare som jag pratade med så sa hon att det var värre än "pressen" när hon red EM på ponny. :crazy:
 
Sv: Nya kvalregler?

Är du helt säker på det? För när jag frågade längre upp i tråden om jag red en 1.20 och en 1.30 är jag då kvalad till både ** och *** och svaret blev då nej och det är ju samma sak :confused:

Det står ju i TR YTTERLIGARE en hoppklass för att gå upp ett steg. Det är ju mer vanligt att man rider 1m och 110 hela tiden på alla tävlingar än bara 1m eller bara 110 om du förstår

Måste bara klargöra lite.

Ytterligare en klass gäller bara om det är så att du inte redan är kvalad till den klassen du tänkte gå upp till.

Dvs är ni kvalade till *** och rider kvalen till ** så räcker det med ett kval dvs en 120cm och en 130cm vad jag har förstått!

Då är du kvalad till både och. Om det är så att du väljer att rida en ** först på året

MEN om du INTE redan är kvalad till *** utan måste rida ** först för att få lov att rida *** så gäller detta inte, då måste du rida ytterligare en 130cm eftersom du då kvalar helt och går upp en klass

Men som sagt det är ju en tolkningsfråga :angel:

Jag tolkar det som att man måste rida 3st hoppkval och såldes kommer jag att göra det för att vara på den säkra sidan. Har redan kvalat till både deb och lätt klass dvs 2st felfria 100cm och 2st 110cm
 
Sv: Nya kvalregler?

Nja både ock. Rider du en 2* först så är det ok men inte för att rida 3* direkt.
Säker? :eek:
Jag har fått besked att det är så av förbundet. Sen har jag läst och tolkat själv också.

I TR står ytterligare men det är ju bara om du följer minikraven. Sen kan man väl säga att man ska rida mer än 2 ändå.

Dock vet jag att det är många unga ryttare som känner ångest och krav för att klara detta= rider dåligt på tävlingen. Enligt den ena ryttare som jag pratade med så sa hon att det var värre än "pressen" när hon red EM på ponny. :crazy:


Jag tolkar det inte som du, jag skulle tolka det som att man måste ha 2 st 130 hoppningar i detta läget för att slippa göra hoppkval nr 3. Jag tror inte man kan göra en 120 och en 130 även om man är ft kvalad för *** klass och slippa kval nr 3 även om du rider en ** först i såfall måste du nog tror jag göra 2st 120 och en st 130 + en ** eller då som jag så 2 st 1.30 för det är ju faktiskt så det står i TR.??
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalregler?

Det står :

Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet.(ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1.20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass). Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.

Alltså tror jag inte man kan tolka det på annat sätt än att man måste göra 3 hoppkval om man inte gör 2 st på högre nivå dvs två 1.30 eller som i det här fallet två 1.20
 
Sv: Nya kvalregler?

Måste bara klargöra lite.

Ytterligare en klass gäller bara om det är så att du inte redan är kvalad till den klassen du tänkte gå upp till.

Dvs är ni kvalade till *** och rider kvalen till ** så räcker det med ett kval dvs en 120cm och en 130cm vad jag har förstått!

Då är du kvalad till både och. Om det är så att du väljer att rida en ** först på året


Nej det tror jag bara du kan göra om du rider två st 1.30 först. Jag är helt säker på att det här kommer ställa till med en hel del förvirring och en hel del protester :smirk:
 
Sv: Nya kvalregler?

Det står :

Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet.(ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1.20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass). Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.


Det hade behövt att stå såhär egentligen:

Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet.(ex. har ekipaget hoppat två säsongskval en 1.10 + en 1.20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får 1.20 åberopas vid kval till *-klass som nivåkval). Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.
 
Sv: Nya kvalregler?

Dra ut "Ryttarboken" och fyll i efter vilken klass ni tänkt börja i så skall ni se att allt klarnar...... som sagt gör det inte krångligare än det är :angel:
 
Sv: Nya kvalregler?

Dra ut "Ryttarboken" och fyll i efter vilken klass ni tänkt börja i så skall ni se att allt klarnar...... som sagt gör det inte krångligare än det är :angel:

:rofl::rofl:

funkar faktiskt, ifylld och klar i minsta detalj!! ska bara komma ihåg den extra bunten med papper när man skall iväg oxå, brukar ju i allmänhet vara rätt förvirrad med väg-ryttarmedd-startlistor när vi ska iväg.
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 090
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
342
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
1 354
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Hästnyheter Danmark har fått ett möjligt OS-ekipage inför Paris nästa år – två dubbla VM-medaljörer har bildat en ny potentiell stjärnduo. Se...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp