Bukefalos 28 år!

Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

??

*kl* Iallafall så pratade jag med JL om just det här och han tolkar det som jag gör dvs att man inte kan starta även om man är kvalad till *** med en 1.20 och en 1.30 + en ** han om någon borde ju veta eftersom han var med och satte kvalen.

Just detta är ett dumt exempel då du måste ha två gdk 120 för att få rida 130 (inom hoppningen alltså..)
 
Sv: Nya kvalregler?

Fast dom kan du iofs ha ridit 2007:angel:

Från Betti som nu ger sig för att spara på Novas psyke

Javisst ja. Det är ju ännu en grej att hålla koll på. De får ha sina gamla kval som vi inte får. :p

Sitter just nu och läser dressyr TR.

En grej till med ft... dvs att man måste hålla koll på även dressyr och hopp TR
 
Sv: Nya kvalregler?

*KL*

Och efter att ha läst era inlägg hit och dit så har jag, som innan jag läste ert lilla ordkrig hade fullständigt klart för mig alla regler hitan och ditan, tappat kontrollen totalt!:eek:

Tack för det flickor...behöver jag säga att vi inte behöver fler inlägg i denna debatt????:devil:

Gå bara tillbaka till hur du tänkte innan så reder det upp sig i huvudet på dig med ;)
 
Sv: Nya kvalregler?

NU har jag en ny fråga eller det är väll egentligen en gammal fråga.
Men om jag har ridit ett hoppkval i Lätt A och ett i LB (D-ponny) Då kan jag ju börja rida sesongen med en Lätt FT. Men då borde jag ju egentligen inte behöva rida en LA till sen för att gå upp i MVS eller?
Måste man rida en till?
Satt och läste TR och de står ju endast att man behöver rida två och sen en med max 4a fel för att gå upp. Men om man kvalar i LB LA då och sen vill gå upp, måste man rida yttligare en?
 
Sv: Nya kvalregler?

Du måste ha minst en LB till, då kan du räkna din LA som högre klass kval för du kan inte räkna din LA två gånger.
 
Sv: Nya kvalregler?

Nej, att vara kvalad räcker inte du måste ha genomfört msvB, däremot saknar (eller i varje fall saknade.... :angel:) det betydelse vilken kategori du ridit.
Jag och en vännina kom till att diskutera detta och vi tolkade det på olika sätt.
Har nu kollat med förbundet för att höra hur dem tolkade det, och det räcker att vara kvalad, man behöver inte startat klassen.
 
Sv: Nya kvalregler?

Jag och en vännina kom till att diskutera detta och vi tolkade det på olika sätt.
Har nu kollat med förbundet för att höra hur dem tolkade det, och det räcker att vara kvalad, man behöver inte startat klassen.

så tolkade även ÖD/TD det på Gärds...
 
Sv: Nya kvalregler?

Ett konstaterande efter Gärds:

Det är INTE tillåtet att rida med klocka i 90/100, deb eller lätt.
OM man rider med klocka kan man antingen få en varning, uteslutas, direkt eller efter målgång eller få anmälan till disciplinnämnden.

Dressyrstraffen utesluter ingen från vidare ritt. Däremot är det inte gdk kval. Du får alltså gå ut i terrängen med mer än 75 straff. Uppenbarligen florerar ett rykte om att man inte får rida vidare.
 
Sv: Nya kvalregler?

Rätt roligt att titta på bilderna från Gärds och just i 90 och 100 där ser man tydligt några rida med klocka :rofl:

Pinsamt tycker jag faktiskt
 
Sv: Nya kvalregler?

Rätt roligt att titta på bilderna från Gärds och just i 90 och 100 där ser man tydligt några rida med klocka :rofl:

Pinsamt tycker jag faktiskt

Men hur kan de ens få starta med klocka? Bedrövligt! Det borde ju starten klart och tydligt se och säga till.
En regel är en regel, och speciellt om det är en regel som tillkommit för att öka säkerheten tycker jag det är jätteviktigt att man ser till att folk följer den.
 
Sv: Nya kvalregler?

Ofattbart.... Vad har den startern fått för instruktioner :confused: Titta på klockan, räkna ner och fälla flaggan eller...:angel:

En starter skall kolla utrustning (ryttarens och hästens), nummerlapp, medical card mm

Typiskt Skånskt fenomen (vi kan bäst, så här ar vi alltid gjort, det är väl inte så dj...a noga);)
 
Sv: Nya kvalregler?

Ofattbart.... Vad har den startern fått för instruktioner :confused: Titta på klockan, räkna ner och fälla flaggan eller...:angel:
En starter skall kolla utrustning (ryttarens och hästens), nummerlapp, medical card mm
Typiskt Skånskt fenomen (vi kan bäst, så här ar vi alltid gjort, det är väl inte så dj...a noga);)

Så är inte TDs tolkning av detta.
Han säger att det är RYTTARENS ansvar att följa TR. Det är inte starterns ansvar att hålla reda på ryttarna. Istället rapportyerar startern till TD/ÖD. Skulle startern ta disk med alla i starten så hade vi hållt på ännu. (Ändå lades där ett tiotal klockor.) Noterade att det var mest upplänningar och danskar som har svårt med TR. :devil:

Jag tycker det är skitbra att man kan se vilka som rider med klocka på bilderna, då kan man enkelt fråga dem varför de inte följer TR. :idea:

Som sagt, det är inte funktionärena som ska leka TD/ÖD utan det är TD/ÖD som ska göra det.

TD/ÖDs sambo hade fullt upp med det kan nämnas... Så det var dennes uppgift. Dock är det märkligt när folk som är banbyggarhjälpreda/invigda på annat sätt i annan del av landet kan gå i hetsig disk med bla undertecknad om att det är bara debutant som inte får ha klocka. :eek:
 
Sv: Nya kvalregler?

Självklart måste det vara ryttarens ansvar, jag menar man behöver faktiskt inte ens rida in i starfållan förrän precis sekunden innan start (och inte ens det egentligen) och hur skall då startern hinna kontrollera ryttarens utrustning :eek:

99 av 100 startfållor idag är ju utformade så att man rider igenom dom och jag brukar då inte stå och hänga inne i startfållan i onödan :grin:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
599
Senast: MiaMia
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 090
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
342
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
1 354
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp