Bukefalos 28 år!

Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Dra ut "Ryttarboken" och fyll i efter vilken klass ni tänkt börja i så skall ni se att allt klarnar...... som sagt gör det inte krångligare än det är :angel:

??

*kl* Iallafall så pratade jag med JL om just det här och han tolkar det som jag gör dvs att man inte kan starta även om man är kvalad till *** med en 1.20 och en 1.30 + en ** han om någon borde ju veta eftersom han var med och satte kvalen.
 
Sv: Nya kvalregler?

??

*kl* Iallafall så pratade jag med JL om just det här och han tolkar det som jag gör dvs att man inte kan starta även om man är kvalad till *** med en 1.20 och en 1.30 + en ** han om någon borde ju veta eftersom han var med och satte kvalen.

Men som jag förstått, om man är kvalad till en högre klass ska man hoppkvala i den klassens hoppkval om man vill starta den, även om det inte blir direkt på säsongen. Har du gjort det är du kvalad till allt under. :angel:
 
Sv: Nya kvalregler?

Det står :

Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet.(ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1.20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass). Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.

Alltså tror jag inte man kan tolka det på annat sätt än att man måste göra 3 hoppkval om man inte gör 2 st på högre nivå dvs två 1.30 eller som i det här fallet två 1.20

Du skriver det ju själv :idea: Så har jag fått det berättat för mig i vart fall

En 120cm och en 130cm ger dig start i ** och eftersom du redan är kvalad för *** så är du ju redan kvalad till *** iom din 130cm

Men det är ju självklart att detta kommer att ställa till det, fast för att slippa problem så är det väl lika bra att rida 2st 130cm så slipper man bekymmer
 
Sv: Nya kvalregler?

??

*kl* Iallafall så pratade jag med JL om just det här och han tolkar det som jag gör dvs att man inte kan starta även om man är kvalad till *** med en 1.20 och en 1.30 + en ** han om någon borde ju veta eftersom han var med och satte kvalen.

Fast jag vet att de inte diskuterade det. Tanken var inte sådan, innan men enligt mina källor iallafall, men det innebär det ju inte att det är fel bara för att de inte tänkt så. Det är mer som inte blivit som de tänkt. :p

Jag tolkade också det som du från början men med TR i hand så är det bara att läsa att det inte står tydligt så man kan tolka det olika. Fick från x att han tolkade det som jag beskriver och kanske var det hans tyngd som gjorde att jag kollade vidare. Samtidigt så är jag inte förvånad.
Den andre "G" noterade tolkningen och jag lovar att de diskuterar det nu inför kommande info. :D

Sen kan man tillägga att det förmodligen är dumt att "bara" rida de 2... av andra orsaker.
 
Sv: Nya kvalregler?

??

*kl* Iallafall så pratade jag med JL om just det här och han tolkar det som jag gör dvs att man inte kan starta även om man är kvalad till *** med en 1.20 och en 1.30 + en ** han om någon borde ju veta eftersom han var med och satte kvalen.

Just det! ;) Fyller du i 1.20 + 1.30 på säsongskval och startar ** så saknas det ju nåt på raden för "högre nivå" för att starta *** kan inte läsa mig till att det är svårare än så :angel:

Så antingen behövs en 1.20 till på säsongskval och att man flyttar 1.30 till "högre klass" eller en 1.30 till innan man startar ***
 
Sv: Nya kvalregler?

Just det! ;) Fyller du i 1.20 + 1.30 på säsongskval och startar ** så saknas det ju nåt på raden för "högre nivå" för att starta *** kan inte läsa mig till att det är svårare än så :angel:

Så antingen behövs en 1.20 till på säsongskval och att man flyttar 1.30 till "högre klass" eller en 1.30 till innan man startar ***

Är det inte det jag säger :confused:
 
Sv: Nya kvalregler?

Du skriver det ju själv :idea: Så har jag fått det berättat för mig i vart fall

En 120cm och en 130cm ger dig start i ** och eftersom du redan är kvalad för *** så är du ju redan kvalad till *** iom din 130cm

Det fattas en 1.20 där isåfall...

Om du tittar på vad TR skrev om att nivåkvalet ingår i säsongskvalet så står det 2 st 1.20 vilket är kravet för * klass och därför kan nivåkvalet ingå i säsongskvalet.
 
Sv: Nya kvalregler?

Fast jag vet att de inte diskuterade det. Tanken var inte sådan, innan men enligt mina källor iallafall, men det innebär det ju inte att det är fel bara för att de inte tänkt så. Det är mer som inte blivit som de tänkt. :p

Jag tolkade också det som du från början men med TR i hand så är det bara att läsa att det inte står tydligt så man kan tolka det olika. Fick från x att han tolkade det som jag beskriver och kanske var det hans tyngd som gjorde att jag kollade vidare. Samtidigt så är jag inte förvånad.
Den andre "G" noterade tolkningen och jag lovar att de diskuterar det nu inför kommande info. :D

Sen kan man tillägga att det förmodligen är dumt att "bara" rida de 2... av andra orsaker.

Sorry men jag kan inte ens i TR läsa mig till att det kan tolkas som du gör ???

När jag läser TR kan jag bara tolka det på ett sätt och det är det sätt som jag skrivit, antingen kvalar man direkt 2 st 1.30 och är klar för allt under eller så rider man först 2 säsongskval och sedan ytterligare ett till när man går upp en klass.

Du har ju inte ens kvalen klara för att gå upp en klass i din tolkning?
Sen är det ju självklart så att man inte bara gör 2 kval men även om du är ute och hoppar 10 klasser kanske du bara lyckas kvala i 2 klasser.
 
Sv: Nya kvalregler?

Är det inte det jag säger :confused:

Jo, så säger du och så säger TR och så säger alla jag känner...:angel:

Och fyller man i sin Ryttarbok så blir det så.....

Men det är några andra här som verkar (vilja?) röra till det :devil:
 
Sv: Nya kvalregler?

Det fattas en 1.20 där isåfall...

Om du tittar på vad TR skrev om att nivåkvalet ingår i säsongskvalet så står det 2 st 1.20 vilket är kravet för * klass och därför kan nivåkvalet ingå i säsongskvalet.

Nej det gör det inte du får ju kvala i LÄGST 120cm för ** finns inga regleringar uppåt sas

Observera att detta fick jag sagt till mig att det bara gällde REDAN kvalade hästar till ***
 
Sv: Nya kvalregler?

Just det! ;) Fyller du i 1.20 + 1.30 på säsongskval och startar ** så saknas det ju nåt på raden för "högre nivå" för att starta *** kan inte läsa mig till att det är svårare än så :angel:

Så antingen behövs en 1.20 till på säsongskval och att man flyttar 1.30 till "högre klass" eller en 1.30 till innan man startar ***

Jag kan bara utläsa attd etta gäller hästar som måste kvala i fälttävlan för att gå upp en nivå, inet att det gäller redan kvalade hästar.

Dvs är du kvalad till 100 klass i fälttävlan och kvalar hoppning 2st 110cm men väljer att starta 90 klass först så är du kvalad till både och iom dina 110cm hoppkval.

Är du däremot inte kvalad till 100 klass fälttävlan utan måste rida ett antal 90 klasser i fälttävlan först så måste du göra det där extra kvalet
 
Sv: Nya kvalregler?

Jo, så säger du och så säger TR och så säger alla jag känner...:angel:

Och fyller man i sin Ryttarbok så blir det så.....

Men det är några andra här som verkar (vilja?) röra till det :devil:

Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet. (ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1,20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass) Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.

Dessa meningar ovan säger exkat det jag skriver. Här räcker det med de TVÅ hoppkval du gör inför din start i 100 klass för att starta *-klass sedan.

Det kan ju knappast bli tydligare
 
Sv: Nya kvalregler?

Nä, så står det inte nån stans utan det är väl i så fall nån "som bör kunna allt" som rört till det för dig.

t.ex har du ny häst som skall kvalas upp så kan du i princip rida 2 st 1.20 då är du kvalad för *, sen att du börjar i 0,90 och sen 1.00 innan du får rida * skall inte spela nån roll

Och tvärtom så kommer du inte ifrån hoppkvalen om du har en terrängkvalad häst till * genom att hoppa en 1.00m och en 1.10 och börja i 0,90 utan då krävs en 1.10 för 1.00-klass och en 1.20 för * klass
 
Sv: Nya kvalregler?

Jag åberopar återigen detta citat från TR


Nivåkvalet kan ingå i säsongskvalet. (ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1,20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass) Säsongskval och nivåkval är obligatoriska.

Jag kan bara tolka detta citat som att jag som redan har ridit två stycken 110cm med kvalificerande resultat inte behöver rida ett till innan start för 100 klass eftersom jag antagligen kommer att gå ut i 90 klass med hästen först
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalregler?

Dessa meningar ovan säger exkat det jag skriver. Här räcker det med de TVÅ hoppkval du gör inför din start i 100 klass för att starta *-klass sedan.

Det kan ju knappast bli tydligare

JA, men då har du ju gjort dina två 1.20 som krävs för *, det är ju det vi säger, däremot duger det inte med en 1.10 + en 1.20 det är inget säsongskval för * utan måste då kompletteras med klasskval
 
Sv: Nya kvalregler?

Och det är detta jag menar med mina tidigare inlägg att det kommer att bli rörigt med dessa kval eftersom det inte står fullt så klar som det borde.

Och därför säger jag till alla jag känner att rida två kval i högre klass än de behöver eller att de rider tex 3st 110cm för att få kvalen utan att det kan misstolkas
 
Sv: Nya kvalregler?

Du skriver det ju själv :idea: Så har jag fått det berättat för mig i vart fall

En 120cm och en 130cm ger dig start i ** och eftersom du redan är kvalad för *** så är du ju redan kvalad till *** iom din 130cm

Men det är ju självklart att detta kommer att ställa till det, fast för att slippa problem så är det väl lika bra att rida 2st 130cm så slipper man bekymmer

Detta har du ju skrivit, det är här det inte går ihop med vad du skriver nu.... hade du haft två 1.30 från början då hade det varit grönt
 
Sv: Nya kvalregler?

Detta har du ju skrivit, det är här det inte går ihop med vad du skriver nu.... hade du haft två 1.30 från början då hade det varit grönt

Jag har skrivit hela tiden att det bästa är att rida 3st kval för att vara på den säkra sidan.

Men det jag har skrivit har jag fått berättat för mig av andra personer som borde vara mycket insatta i detta. Och som jag skriver så tror jag att det kan bli problem vid tolkningar.

Det borde ju stå mer i klartext tycker jag

Denna mening skulle vara annorlunda:

ex. har ekipaget hoppat två säsongskval 1,20 med säsongskvalificerande resultat inför start i 100 klass får det åberopas vid kval till *-klass

Det borde eg stått:

Har ekipaget hoppat två godkända säsongskval för specifik klass så gäller dessa även för en lägre klass samtidigt som det är kval för berättigad nivå!

Dvs:

Två stycken 110cm ger dig kval till både 90 och 100 även om du väljer att starta 90 först

liksom

två godkända hoppkval i 130cm berättigar dig start i alla klasser oavsett vilken klass du väljer att starta först på året.

Självfallet så antas man vara kvalad i fälttävlan enlig kvalregler för att få starta nämnd klass
 
Sv: Nya kvalregler?

*KL*

Och efter att ha läst era inlägg hit och dit så har jag, som innan jag läste ert lilla ordkrig hade fullständigt klart för mig alla regler hitan och ditan, tappat kontrollen totalt!:eek:

Tack för det flickor...behöver jag säga att vi inte behöver fler inlägg i denna debatt????:devil:
 
Sv: Nya kvalregler?

*KL*

Och efter att ha läst era inlägg hit och dit så har jag, som innan jag läste ert lilla ordkrig hade fullständigt klart för mig alla regler hitan och ditan, tappat kontrollen totalt!:eek:

Tack för det flickor...behöver jag säga att vi inte behöver fler inlägg i denna debatt????:devil:

Inget ont utan att det för nåt gott med sig :devil: :rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 090
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
341
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
1 354
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Hästnyheter Danmark har fått ett möjligt OS-ekipage inför Paris nästa år – två dubbla VM-medaljörer har bildat en ny potentiell stjärnduo. Se...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp