Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

Knapplån

Har skummat igen hela tråden.
Sitter själv i styrelsen i en ryttarförening from i år och anser mig ganska så aktiv. Läser ridsport har läst varje nummer i år.
rider själv och tävlar på lokal nivå.
Jag visste inget om detta vi har inte haft uppe detta i styrelsen , våra medlemmar verkar inte heller ha någon aning om detta.
Jag tror ju säkert att det kommer att märkas på antalet starter på lokal nivå , särskillt ponny. Att hålla häst är ju inte biligt direkt , vi mjökas ju från många håll, försäkringsbolag, foder, hovis osv.
Höjning kanske behövs , men det var ju att ta i .
Antagligen växer väl pay and jump samt programridning nästa år....samt klubbtävlingar.
Ev. kan detta bidraga till klubbar som redan har dålig ekonomi till ännu sämre.
Ska bli spännande att se vad som händer nästa år om det får någon konsekvens.....! Vi svenskar är ju ett tåligt folk :crazy:
 
Sv: Nya licensregler

När det gäller ryttarna så upplever jag att många bara löser lokal licens för att det är billigare än regional. Jag har tävlat både hoppning och dressyr på låg nivå (dressyr tom LA, hoppning tom 1,20) och upplever att speciellt i dressyr finns ingen anledning att lösa regional! Den nivån man vill tävla på finns ju redan på lokal, varför lösa regional då?

Dessutom är det så att i distriktet jag bor så är det i stort sett bara lokala tävlingar! Vill man tävla regionalt regelbundet blir det att åka längre = högre resekostnad. Så det blir även där en kostnadsfråga vilken licens man löser!

Jag har också varit aktiv i flera klubbar som anordnar tävlingar och fått veta att det är mycket mer arbete att ordna en regional tävling än en lokal. Och i och med att det inte direkt är överflöd på funktionärer i klubbarna så blir det ju då hellre lokal tävling än regional! Kanske skulle fler klubbar våga ordna regional i stället för lokal om förbundet på distriktsnivå gav mer stöd?
 
Sv: Nya licensregler

Jag tycker redan regelbundet tävlande är en rikemanssport! :crazy:

Jag tävlar på "skitnivå", men jäklaremej vad det kostar ändå! :crazy:
Nu har jag inte tävlat för fullt på ett par år, men på den tiden jag tävlade hela säsonger så kan jag säga att det var ett evigt slit för att få ekonomin att gå ihop! Jag kunde inte unna mig något alls förutom tävlingarna, någon enkel semester typ åka och kolla tävlingar i Falsterbo var en utopi!
Att åka på meeting med övernattning kunde jag glömma, det var för dyrt!
Och jag tycker inte jag är specielllt ovanlig, är en vanlig knegare, inte i någon låglöneyrke, bor relativt billigt, har numera sambo så hyran blir halv osv.

Nu har jag inte lusten att tävla så mycket kvar längre, och det är mycket för att det är så dyrt! Känner att det finns annat jag vill göra också, kanske tex åka på en billig semester med sambon? Dessutom har jag bestämt mig för att inte jobba så mycket extra förutom mina ordinarie 40 timmar/vecka och lite andra saker som gör att tävlingar får stå tillbaka nära nog helt.
 
Sv: Nya licensregler

en höjning med över 200% är ju tufft att smälta, men det rör sig egentligen inte om någon gigantisk summa..( jag menar vi som har häst bollar ju med stora summor)det är bara det sättet det görs på samt vad får vi för dessa pengar.
Kanske det dyker upp ett förbund för oss lokal hobbyryttare..
Då kandet kanske bli svårt att få tag på funktionärer om lokalryttare försvinner eller lägger av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya licensregler

Just detta vad den som löser licens får för licenspengarna är något jag ofta funderat på. Sist jag kollade så kunde jag på gräsrotsnivå ha nytta av en sak och det var försäkringen. Och just försäkringen kan jag ju ordna på annat sätt, är faktiskt rätt säker på att andra olycksfallsförsäkringar och hästförsäkringar täcker även tävling!
I övrigt så kan jag inte se att vi gräsrötter får något! Allt som förbundet erbjuder, vare sig det är stora förbundet eller det på distriktsnivå är för de som satsar för att komma mycket längre än till gräsrotsnivån.

Visst, självklart ska ju alla, vilken nivå man än tävlar på vara med och betala för domarutbildningar, men det är vad jag kan se det enda gräsroten och eliten har gemensamt?

Förbundet är ju i och för sig rätt smarta som förbjuder privata tävlingar, då kan de ju liksom tvinga in licensavgifterna från alla som vill tävla! ;)

Kanske blir det som du nämner, försvinner allt för många som tävlar lokalt, vilka ska då vara funktionärer?
 
Sv: Nya licensregler

Efter lite klickande i tdb så verkar det inte som om det tas ut någon avgift för registreringen av funktionärer (jag kan ha fel)
Alla andra avgifter visas tydligt.
 
Sv: Nya licensregler

Inte i år, nej. Men om du läser i protokollet från senaste förbundsstämman (det ligger ute på SvRFs hemsida) om motion 9.5 på sidan 10 så ser du att det kommer att tas ut en avgift inom kort... (Motionen som avslogs kan man sammanfatta med att det inte skulle tas ut någon avgift.)
/Lady_S
 
Sv: Nya licensregler

Men höjningen är väl i alla fall 375%. I år 200 kr och nästa år 750 kr. Nästa år skiter jag att vara medlem i en klubb och lösa licens. Håller mig till Pay&Ride i stället. :idea:
 
Sv: Nya licensregler

Men höjningen är väl i alla fall 375%. I år 200 kr och nästa år 750 kr. Nästa år skiter jag att vara medlem i en klubb och lösa licens. Håller mig till Pay&Ride i stället. :idea:

Just detta resonomang tror jag många kommer att föra och det görs av gräsroten (lokalryttaren) .
Om en ponnyryttare lägger av så betyder det i regel en till två funktionärer som försvinner. För det är i regel de mammor som står i cafeterian och ev. pappan hjälper till på banan osv .
 
Sv: Nya licensregler

Med endagars licens kan man ju välja vilken klubb man vill tävla för om man är medlem i flera. Kan ju vara bra vid allsvenskan. Bara en tanke !
 
Sv: Nya licensregler

kl.

Jag ska nog inte nämna vad min spontana tanke blev. Att höja lite är en sak, men att omotiverat höja SÅ MKT är ju verkligen inte ok. Speciellt inte när de redan tagit bort tävlingsmomentet för ryttare på lägsta nivå. Nu ska man alltså betala 750 (950?) för att hoppa en CR... Det borde ju även de som bestämt Detta se hur idiotiskt och ogenomtänkt det är.

Det kommer ju bli både billigare Och mer prisvärt att bli medlem i 3-4 klubbar och hoppa klubbtävlingar(MED bedömning=riktig tävling) .
Alt att hoppa p&j och bara behöva betala startavgift.
Men när svrf inser det så kommer de väl ta ut skyhöga Avgifter även för Detta..
 
Sv: Nya licensregler

Förbundet kanske inte vill ha kvar gräsrötterna alls på tävling? Vi kanske kostar för mycket för förbundet? :(

Tur att klubbar är påhittiga, hoppas de som är driftiga kommer på nya ideer så även de i lätt klass får möjlighet att tävla! Pay and ride och pay and jump är ju kanonideer som funkat fullt ut, hurra för de som kom på de ideerna! :)

Hur funktionärsbiten på tävling ska lösas blir intressant att se hur förbundet har tänkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
710
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 174
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 535
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 415
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp