Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

Verksamhetsberättelsen ger väldigt lite information...
Om man går på andrahandskälla så är Hippsons artikel " Bredden vs Eliten" med fortsättningen "Till vad går licenspengarna" mycket mer tillgänglig och intressant vad gäller detta.

Där man kan läsa att det år 2010 handlade om drygt 18 miljoner i intäkter från licenspengarna vilket står för 25% av de totala intäkterna (hos Svenska ridsportförbundet). Det är den näst största inkomstkällan efter Riksidrottsförbundets bidrag. Som en jämförelse så är medlemsavgifterna till förbundet "bara" 15% av totala intäkterna (dvs knappt 11 miljoner).

Bo Helander svarar i denna artikel att han ej kunde visa uppdelat vad dessa pengar har gått till och att det enligt tradition/policy ej finns specificerat.

Utan att veta vad det kostar anges licenspengarna gå till bland annat landslagen (80 personer reste till VM i Kentucky) men också till utbildning av domare, banbyggare, TR, säkerhetsarbete, djurskyddsarbete och antidopingsarbete.

Tillbaka till verksamhetsberättelsen!

Förstår jag intäktssidan rätt så är det alltså:
20,6 miljoner från Riksidrottsförbundet
18 miljoner från licenser
11 miljoner från medlemsavgifter
9 miljoner från sponsring
Vilket lämnar 14,4 miljoner till "övriga intäkter" (annonsering, evenemangsintäkter, övriga bidrag osv).


Utgifterna består "i stort av":
21 miljoner personalkostnader (34 anställda)
5 miljoner till klubbar/distrikt
44 miljoner har gått till:
13 miljoner resekostnader
4 miljoner tävlings/träningskostnader
7 miljoner material/utrustning
7 miljoner främmande tjänster
7 miljoner arvoden
7 miljoner övriga verksamhetskostnader

Är det någon som törs ge sig på en tolkning av vad våra licenspengar egentligen går till?
Och är det någon som har insikt i något annat förbund och kan göra en jämförelse av om detta är en effektiv och ekonomisk drift av ett idrottsförbund?
 
Sv: Nya licensregler

Jahapp, ni läste kanske detta?

Från Svenska Ridsportförbundets information om det nya licenssystemet:
"Vad kostar en tävlingslicens i våra nordiska grannländer?
Danmark, tar först ut en avgift för ny registrering på 525 DKR för juniorer och 675 DKR för seniorer, sedan betalar man årligen 400 DKR för en junior- och 500 DKR för en seniorlicens.
Under 2010 kostade en nationell licens i Norge 880 NKR.
I Finland kostar en nationell licens 100 €."

Jag har endast kollat uppgiften om de norska licenserna och de uppgifterna finns här: http://www.rytter.no/Ryttersport/Rytterlisens.aspx

Grunnlisens t.o.m. LB Distrikts- og Landsstevner kr. 400,-
Hovedlisens f.o.m. LA Distrikts- og Landsstevner kr. 600,- kr
Teamlisens Voltige Kun for voltige team (lag) kr. 150,-
Elitelisens Elitestevner kr. 1000,-
Topplisens FEI-stevner (internasjonale stevner) - kr. 1600,-

TILL denna licens kan man teckna försäkringen (för ytterligare 280 kr).
DET är ju något jag gärna såg att vi fick i Sverige, lov att försäkra oss som vi själva vill... Jag kan acceptera att det krävs att alla tävlingsdeltagare har egen försäkring, men jag tecknar mycket hellre en egen istället för att få den inbakade i licensen.



(jag är fullt medveten om skillnaden i valutans värde liksom att försäkringen ingår i den svenska licensen, så exakta summorna går ju inte att diskutera och det går inte att jämföra licenserna rätt av men det är illa när jag ens börjar leta och fundera på om informationen som mitt förbund ger ut stämmer...)

Jaja, jag ska vara nöjd och glad för MIN licens blev ju faktiskt billigare! :bump:
Men jag tycker fortfarande det känns trist att det blev på "de minstas" bekostnad.
 
Sv: Nya licensregler

KL

Har ni noterat att förutom att det blir 750:- dyrare att skaffa licenser för att komma ut på några lokala tävlingar, så kanske man även behöver gå med i en extra förening. Ridsportsförbundet har nämligen beslutat om det nya systemet innan de tänkt igenom vad som ska gälla för de klubbar som sedan innan bara får ställa ut lokallicenser. Fruktansvärt väl genomtänkt.

Vilka föreningar får ställa ut licenser from 2012?
Idag har det ställts krav på att en förening som vill ställa ut licenser på en högre nivå än lokal måste vara en tävlingsarrangör. Vid Tävlingssektionens möte 14-15 oktober kommer ett nytt förslag diskuteras och därefter beslutas i förbundsstyrelsen.
 
Sv: Nya licensregler

Kanske superbra i praktiken dock - nu minskar möjligheten för "snyltåkande" tävlingsryttare som tävlar massor av lokala tävlingar varje år och är medlem i klubbar som inte får lov att ställa ut licenser. Nu tvingas kanske dessa klubbar bidra till tävlingskalender vilket i alla fall i mitt distrikt är välbehövligt, fler tävlingsarrangörer är ju inte fel! ;)

Däremot kan jag ju hålla med om att det kanske behövs ett dispensår för dessa klubbar, så att de hinner planera in tävlingsarrangemang under nästa år och ändå får lov att ställa ut licenser inför nästa exempelvis.
 
Sv: Nya licensregler

KL

Klippt från wras.se:
Kostnad för licenserna
Vuxen A (adult) 200:- (Kalenderår)
Ungdom Y (youth) 100:- (Kalenderår)
Hästlicens livstid 500:- (Hela hästens liv)
Hästlicens 1 år 200:- (Kalenderår)
Ridskolehästlicens 300:- (Så länge hästen ägs av ridskolan)
Boskapslicens 200:- (Tills vidare)

Förstår inte riktigt hur det kan skilja så mycket. Wras är ju en mindre organisation men ändå.
 
Sv: Nya licensregler

Tror du de är så många? Om man som ryttare vill "snylta" så kommer det alltid gå att hitta en klubb där man kan komma undan utan att hjälpa till vid tävlingar. Jag tänker snarare på småklubbar som inte har en anläggning som duger för att ordna tävlingar, och där intresset kanske inte heller finns eftersom majoriteten av medlemmarna bara är ridskoleryttare. Med de gamla systemet har ryttarna från dessa klubbar kunnat testa att tävla lite på lokal nivå, och om de känt att de vill fortsätta upp på högre nivå sedan kunnat leta efter en "tävlingsklubb". Om nu dessa klubbar förlorar rätten att ställa ut licenser tror jag inte dessa ryttare kommer komma ut på banan överhuvudtaget, när de förutom att punga ut med 950:- för licenser måste hitta en ny klubb.

Jag är förövrigt medveten om den teoretiska möjligheten för dessa småklubbar att vara "medarrangörer" när någon större klubb ordnar tävlingar, men i de fall jag har sett så har det inte funkat. För det första måste intresset från hemmaklubben vara större än de 3-4 tävlingsryttare som finns i klubben, och för det andra brukar intresset från tävlingsklubbarna vara minst sagt svalt.
 
Sv: Nya licensregler

Vilka tävlingsklubbar vill INTE ha med samarrangörer undrar jag, Gud vad konstigt! :eek: Funktionärsbrist brukar ju vara det stora problemet och här i vårt distrikt har flera "paniktävlingar" lösts just genom att klubbar går ihop och delar på bördan.

Jag är VÄL medveten om att det finns problem med intresse att ställa upp - och att det blir problem för småklubbar. Jag tillhör själv en sådan där totala medlemsantalet är under 40 medlemmar men tack vare fin uppslutning kunde vi arrangera en regional dressyr på dubbla banor (på hyrd anläggning, vi har ingen själv som räcker för tävling) - det krävs dock uppslutning och kanske är det då så att klubbarna nu får lite extra morot att arrangera tävlingar för att behålla tävlingsryttarna som medlemmar - och det är ju bara bra! :)

Nu är det ju inte färdiggenomkört än och kanske blir det så att kravet på att arrangera tävlingar ställs i relation till antalet medlemmar? Skall bli intressant att se hur de gör i alla fall!
 
Sv: Nya licensregler

I de fall jag hört om där man diskuterat att samarrangera har inställningen från tävlingsklubben varit att småklubbarna ska minsann inte få "åka snålskjuts" på deras arrangemang.

Sen var jag kanske lite otydlig, men jag tänker på mindre föreningar som huvudsakligen sysslar med ridskoleverksamhet, där det kanske finns en handfull ryttare som skaffat egen häst/ponny och funderar på att prova att tävla. Då finns troligtvis varken motivationen eller kunskapen hos medlemmarna att hyra en anläggning och arrangera en egen tävling. Det är ju stor skilland på en klubb med 30 tävlingsryttare och en med 100 ridskoleungar varav 5-10st fått egen ponny.

Sen vet jag inte hur många klubbar som hamnar i den kategorin, men jag känner till några stycken och anser, oavsett hur många eller få det berör, att det känns fel att förbundet behandlar en del av sina medlemmar som andra klassens för att de tillhör fel (SvRF-anslutna!) förening. Och jag tycker synd om de barn som inte får representera "sin" förening på sina första tävlingar.

Vill man sätta en gräns så är väl rimligast att en klubb bara får ställa ut ett begränsat antal licenser utan att själv ordna tävlingar. Då kan du komma åt eventuella föreningar fulla med "snyltare", samtidigt små ridskole-inriktade föreningar kan ge de medlemmar som vill chansen att prova på att tävla.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya licensregler

Vilka tävlingsklubbar vill INTE ha med samarrangörer undrar jag, Gud vad konstigt! :eek: Funktionärsbrist brukar ju vara det stora problemet och här i vårt distrikt har flera "paniktävlingar" lösts just genom att klubbar går ihop och delar på bördan.

QUOTE]

Våran klubb anordnar tävlingar tillsammans med en liten ridskola hos oss. Till största delen för att vi delar på anläggning (vi har endast privatryttare). Kan säga att om vi inte var mer eller mindre tvingad hade vi nog arrangerat själva! Det är knappt någon som ställer upp från den andra klubben och våran klubb får nästan dra hela lasset själva, men i slutändan ska all inkomst delas upp så vi får lika mycket var av vinsten från tävlingarna. Det har skapar stor irritation i våran klubb över det, men ja våran styrelse är för mesig för att säga ifrån ordentligt eftersom dom är rädda att stöta sig med den lilla ridklubben. Så ja jag kan förstå att man ibland inte vill gå ihop eftersom det är svårt att få ihop folk från båda sidorna så det blir rättvist!
 
Sv: Nya licensregler

Håller helt med om att det verkligen behövs något som ökar motivationen för klubbar att anorndna tävlingar. I allafall i de regioner där det är kölista till i princip varje tävling. I de där det är svårt att få ekipage till tävlingarna kanske man måste anpassa kraven, och jag håller verkligen med om att det skulle vara intressant att försöka anpassa kraven på antal tävlingstillfällen och/eller nivå på tävling till antalet medlemmar.
Vid sidan om samarrangemang har jag funderat över möjligheten att anmäla sig som funktionär centralt i distriktet och så kan klubbar kontakta en om de har ont om folk. Ev skulle man kunna samla nån sorts poäng åt sin klubb på det sättet. Nu spånar jag mest men det kanske skulle kunna vara nått.
 
Sv: Nya licensregler

Ja, när det blir pengar involverade brukar det också bli problem. ;)

Vi samarrangerade i flera år på så vis att vi enbart ställde upp med funktionärer hos en annan klubb. De stod för anläggning, ansvar för propp osv och fick också hela eventuella förtjänsten (hela ansvaret ekonomiskt) men vi bistod med banpersonal och ett gäng övriga funktionärer. Det var uppskattat från båda parter faktiskt, vi fick fortsätta tävla för "vår" klubb eftersom detta innebar att vi fick ställa ut licenser och den andra klubben behövde 10-15 st färre funktionärer. :)

Er lösning låter tyvärr som upplagd för konflikt och jag förstår att det blir krångligt. :(
 
Sv: Nya licensregler

Ja, just en "funktionärspool" är något vi diskuterat i vårt distrikt, framför allt vad avser "huvudfunktionärer" såsom sekretariatexperter och Equipe-proffs eftersom det ofta är där det strular till sig. Vi har några klubbar som faktiskt samarbetar så, att deras "experter" är standby via telefon exempelvis och diskussion pågår hela tiden här i alla fall runt hur man skall kunna underlätta för klubbarna att anordna tävlingar.

Vi försöker exempelvis ragga sponsorer till cuper/divisioner osv för att underlätta prissituationen och ditt system låter helt klart som något att ha i beaktande även här. Bra förslag!
 
Sv: Nya licensregler

Informationen har säkerligen funnits ute för den som har varit intresserad nog för att kolla vad som finns ute på remiss. Och det både jag och Touhcookie poängterar är ju att fler behöver engagera sig och inte skylla på att andra inte gjort sitt jobb. Det är ju de representanter som våra klubbar = vi röstat fram som tagit det här beslutet.
Om vi själva är med och styr vilka som ska bestämma så får vi också mer inflytande. Hur många av er är ärligt talat med på ett årsmöte och röstat fram representanter för klubben?
Fast här har du en som har engagerat sig och jag synar. 2009 fick styrelsen i uppdrag att genomföra en organisations- och en avgiftsutredning av förbundsstämman. Man skickade ut "arbetsböcker" till distrikt och föreningar, enskilda medlemmar kunde antingen beställa hem gratis eller skriva ut på hemsidan. Vi är 19 distrikt, ca 930 klubbar och nästan 170 000 medlemmar. Man fick in 70 arbetsböcker. Man granskade dessa arbetsböcker och skickade ut ett förslag på remiss, den här gången fick bara distrikten och klubbarna svara. Man fick in 100 remissvar. Redan här borde man kanske ha funderat på om man nått alla sina medlemmar och om underlaget kan anses tillräckligt för att representera dessa? Jag skickade personligen in en arbetsbok och såg till att min klubbskickade in remissen, så mig nådde de, men...

I remissen fanns visserligen det nya licenssystemet med, om jag inte minns fel, men enbart i formen av licens: X kr, endagslicens: X/5 kr osv. Hur stort X var har vi fått reda på först nu när de presenterade hur det faktiskt blev.

Personligen har jag inte engagerat mig särskilt mycket i licensfrågan eftersom styrelsen fick ett nytt/fortsatt uppdrag gällande organisations- och avgiftsutredningen på förbundsstämman 2011. Stämman underkände alltså jobbet som var gjort och inte trodde jag då att man skulle gå och ändra avgifterna mitt under pågående utredning!
/Lady_S
 
Sv: Nya licensregler

Det verkar vara lite olika uppgifter från de olika distriken också.

Stockholms skriver på deras Facebooksida:
I remissen liksom i remissvaret ingår inte avgiftsdelen av Organisationsutredningen. Vårt remissvar har därför inte innehållit några direkta synpunkter på denna del. Vi har ”underhand” fått delar av förslagen från Avgiftsutredningsdelen för information, men inte för att lämna synpunkter. De delar vi fått liknar inte helt det förslag som nu beslutats. Beslut om avgifter tas av Förbundsstyrelsen. De är inte skyldiga att sända underlagen på remiss till distrikten. Därför är det svårt för oss att kommentera eller förklara tankegångarna. Vi hänvisar därför alla frågor till förbundet.

I FB-gruppen för licenserna skrivs det:
Det här förslaget har varit ute på remiss, och som aktiv i mitt distrikt har jag och övriga där redan lämnat våra synpunkter på förslaget och så har övriga distrikt också gjort. Ingenting har ändrats från det ursprungliga förslaget till det här, så remissen kan bara ha varit ett spel för gallerierna.

SvRF skriver på sin hemsida:
I maj 2011 skickades information ut till alla distrikt att Tävlingssektionen arbetade vidare med de nya ”licensmodellerna” som presenterades under hösten 2010, här redovisades licensnivåer och hur prisbilden var tänkt, men med den förändring att Tävlingssektionen hade sänkt den internationella licensen till 4000 kronor.
Efter denna information fick vi återkoppling från endast ett av 19 distrikt med synpunkter på att vi föregick omstarten av ”Organisationsutredningen” samt att distriktet ansåg att prisnivån var för hög.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/10/Informationangaendedenyatavlingslicenserna/
 
Senast ändrad:
Sv: Nya licensregler

Jag skulle säga att avgiftsutredningen ingick i remissen, de sista sidorna handlade om det. Men remissen gav inga svar på de frågor som ställts, t ex om hur mycket pengar tiokronan i TDB genererar och hur mycket TDB kostar. Därav bakläxan.
/Lady_S
 
Sv: Nya licensregler

De behöver inte vara det, men i de flesta fall så är de det. Jag är väldigt väl insatt i vad hästar på den nivån brukar kosta. Undantag finns alltid, men de är inte så många. Det är inte ovanligt att juniorer sitter på hästar i halvmiljonklassen och då tjafsa om en licenskostnad på 4000 är löjligt.
Jag tycker det är bra att vi gräsrötter inte ska behöva bekosta administrationskostnaden för de som vill åka utomlands.

Precis som licensen är en mindre del av den totala kostnaden för att tävla för mig så är licensens kostnad en liten del av vad det kostar att rida en tävling utomlands.

Fast då kan vi snacka om det blir en rikemanssport. :crazy:
"Bara du som strör pengar omkring dig och har miljonhästar får tävla internationellt". Vad hände med bredden och att ta vara på talang?
Förlåt, självklart förstår jag att det inte var så du menade, jag bara tog det till sin spets.

4000 kr är väldigt mycket speciellt med tanke på servicen.. Endast en internationell tävling detta år har jag fått bra hjälp från förbundet. Resterande har de lämpligen gått på semester precis innan, missat att anmäla bland annat och jag har skött all kontakt direkt med arrangören. Alla resultat som förs in manuellt har inte heller kommit in. Sedan är skillnaden mot FEIs kostnad väldigt, väldigt stor och de sköter ju resultatrapportering, tävlingstermin mm.
 
Sv: Nya licensregler

Enligt en finsk facebook vän ser det ut så här i Finland:
"Vi har bara två licenser, antingen regionala eller nationella. Man måste ha kval till båda att få deltaga i respektiva tävlingar. Den nationella kostar c 1000SEK/år och den regionala visst häften av det. Men så finns ju en massa tävlingar som inte fodrar annat än medlemskap i en ridklubb och så betalar man bara startavgifterna. Sedan måste hästen betala en årsavgift för att tävla som är 300SEK/år"

Så det stämmer ju att nationella licensen kostar 1000kr, men sen glömde de visst bort att berätta om den regionala och om systemet med tävlingar som inte kräver licens.
 
Sv: Nya licensregler

jag har hör att dommarna ska lösa lecens nästa år. Då antar jag att start avgifterna springer iväg + höjda licens + häst licens. Det kommer att bli dyrt att tävla nästa år
 
Sv: Nya licensregler

Det där får du utveckla för jag förstår inte riktigt!

Ska dommarna ha "dommarlicens"? Iof inte fel
Hur mycket skulle den kosta?
Varför skulle det bli dyrare anmälningsavgift för det? Så dyr kan den väl ändå inte vara?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
710
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 192
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 538
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp