Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

*KL

Jag är oerhört besviken över att inte ha haft chans att tycka till alls i frågan, ingen på min klubb har ens hört talas om förslaget. Varken tävlingssektion eller styrelse.

Jag kommer inte lösa någon licens nästa år, jag har ingen större lust att betala 950:- för att ens kunna anmäla mig till en LC-LA eller 80 cm clearround, vilket f.n. är nivån på mig och min gamla skruttiga ponny.
 
Sv: Nya licensregler

De behöver inte vara det, men i de flesta fall så är de det. Jag är väldigt väl insatt i vad hästar på den nivån brukar kosta. Undantag finns alltid, men de är inte så många. Det är inte ovanligt att juniorer sitter på hästar i halvmiljonklassen och då tjafsa om en licenskostnad på 4000 är löjligt.
Jag tycker det är bra att vi gräsrötter inte ska behöva bekosta administrationskostnaden för de som vill åka utomlands.

Precis som licensen är en mindre del av den totala kostnaden för att tävla för mig så är licensens kostnad en liten del av vad det kostar att rida en tävling utomlands.

Men nu är det så att de rika juniorerna inte betalar ett jota för sin internationella licens utan det ingår i deras vanliga licens som bara kommer kosta 500 spänn! Alltså billigare än lokallicensen.
 
Sv: Nya licensregler

Som lite kuriosa kostar en internationell tävlingslicens för en cyklist 100:-

Man kan ju göra jämförelsen eftersom det också är en sport med "redskap" :p

En senior cyklist betalar då i motionsklass (lokal) 250:- + 100:- för utskrift av licensen.

En senior i elitklass (reg o nationell) 600:- + 100:- för utskrift av licensen.

Och vill man då sedan utomlands är det en hundralapp till :)

Det är här jag blir riktigt förskräckt när jag ser skillnaden. Och jag skulle vilja veta vad exakt i ridsporten gör att våra licenser är så mkt dyrare?

Inte nog med att det är väldigt kostnadskrävande att hålla häst jämfört med många andra sporter, vi har dessutom en mkt dyr administration.
 
Sv: Nya licensregler

Återigen: det som i folkmun kallas "regionallicens" (nuvarande seniorlicensen) sänks faktiskt, så det är inte så att det höjs för alla amatörer direkt. Jag känner inte ens någon tävlingsryttare som bara har lokallicens faktiskt, så SÅ himla vanligt borde det inte vara att man år efter år bara rider lokalt?

Som med allt så är alla aldrig nöjda. Som det varit har jag känt att det är omotiverat liten skillnad mellan seniorlicensen och den internationella och varit väldigt missnöjd med att betala oproportionerligt mycket - något som många runt mig också uttryckt. Säkert därför denna ändring klubbats igenom. Tiden lär utvisa om medlemmarna är nöjda generellt sett eller ej, annars kommer det ju ändras! Fördelen med demokratiska beslut. ;)

Möjligtvis för att du inte känner så många hoppryttare kanske? Hoppningen utgör ändå 80% av alla starter som görs på ett år så du kan ju bara tänka dig hur många som faktiskt sitter och rider på lokalllicens.

I hoppningen får du rida upp till 110 och det finns lokala hopptävlingar var och varannan helg så om man inte rider högre varför ens lösa seniorlicens för 900kr när man kan klara sig på 200 kr + slipper lösa licens för hästen.

Hade dressyren varit mer som hoppningen dvs att det är fara för ens liv att starta en klass man inte klarar av hade fler dressyrmänniskor löst lokallicens och stannat i de klasser de hör hemma i, så jäkla många regionala LB och LA har inte jag sett i dressyren iallafall att folk "tvingas" lösa seniorlicens.
 
Sv: Nya licensregler

Återigen: det som i folkmun kallas "regionallicens" (nuvarande seniorlicensen) sänks faktiskt, så det är inte så att det höjs för alla amatörer direkt. Jag känner inte ens någon tävlingsryttare som bara har lokallicens faktiskt, så SÅ himla vanligt borde det inte vara att man år efter år bara rider lokalt?

Det beror nog både på distrikt och gren, som andra påpekat ser det annorlunda uti hoppning men här även i dressyr. Jag förstår inte riktigt hur klubbarna i ert distrikt tänkt när de haft så många låga klasser på regionalnivå och inte förstår jag att ni inte klagat heller.Det skulle känts fruktansvärt onödigt att behöva lösa seniorlicens för att tävla LB och även LA klasser. Här hittade jag som jag tidigare skrev 4 regionala LA3 och 1 regional LA1 under detta tävlingsåret, inte en enda LB. Även om det inte är så många år man tävlar på bara lokal nivå (fast här är det många som håller sig på lokal länge) så är det som bekymrar mig att tröskeln att börja tävla på officiella tävlingar blir högre. Visst JAG tjänar 150 kr per år på det nya systemet men det kan jag både ha och mista, jag vill att många ska komma igång och tävla så att bredden inte försvinner, jag vill ha likasinnade att tävla med, inte bara proffs och halvproffs.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya licensregler

Men nu är det så att de rika juniorerna inte betalar ett jota för sin internationella licens utan det ingår i deras vanliga licens som bara kommer kosta 500 spänn! Alltså billigare än lokallicensen.

Det tycker jag är fel! Hade missat det.
 
Sv: Nya licensregler

kl

Vad vi som ryttare kan göra är att få fler klubbar att arrangera regionala tävlingar, med premier, istället för lokala. Det är ju ett sätt att ha möjlighet att få tillbaka någon krona.
Veterinärbesiktning måste ju inte finnas förrän från 1.20. Jag vet att det är distrikt som har från 1.10, men även där kan vi ryttare göra vår röst hörd.
 
Sv: Nya licensregler

kl

Vad vi som ryttare kan göra är att få fler klubbar att arrangera regionala tävlingar, med premier, istället för lokala. Det är ju ett sätt att ha möjlighet att få tillbaka någon krona.
Veterinärbesiktning måste ju inte finnas förrän från 1.20. Jag vet att det är distrikt som har från 1.10, men även där kan vi ryttare göra vår röst hörd.

Fast premier får ju klubbarna betala, vilket gör att anmälningsavgifterna höjs, inte speciellt positivt i mina ögon.
 
Sv: Nya licensregler

Men DET tycker jag är helt absurt!

Om det finns någon i detta jag skulle vilja ge mer pengar (en 10:a mer per start t ex :grin: ) så är det KLUBBARNA!
Samma sak med prispengarna, det är trist att de försvann för ponny men ger det klubbarna en slant mer för att arrangera bra tävlingar så kan jag leva med det...

Men jag säger som många andra, VAD gör Ridsportförbundet med mina pengar??

Ifjol red jag tre lokala LB på min unghäst, rena debuter utan krav eller förväntning på resultat.
I år skulle jag ha betalt:
3 x 10 kr för kostnaden att administrera mina anmälningar.
750 kr för min licens.
200 kr för min hästs licens.
Totalt: 980 kr till Ridsportförbundet.

Okej, endagslicens är ju en bra ide, då blir summan lägre (fast jag trodde ju i början av säsongen att vi skulle behöva miljöträna mer så jag hade nog löst helårslicens iofs) men måste hästen ändå ha licens då?
Det verkar ju så?

3 x 10 kr (admin. avgift)
3 x 150 kr (endagslicens)
200 kr (häst)
Totalt: 680 kr till Ridsportförbundet.

Vad fick klubbarna för mina tre starter då?
110 kr
120 kr
140 kr
Totalt: 370 kr till ridklubbarna.

JAG vet vem jag tror hade mest jobb med att "administrera", sladda ridbana, ragga funktionärer osv för att JAG skulle kunna göra mina starter...
Frågan är om klubbarna ens gjorde någon vinst på sina tävlingar, dressyrtävlingarna är definitivt inga guldgruvor...

Jämför sedan med andra idrotter.
Hur mycket betalar fotbollsspelarna för sin administrering?
Hur mycket betalar ishockeyspelaren?
Skidåkarna?
Tennisspelaren?

Jag förstår fullt ut att TDB har haft kostnader för att byggas och den fungerar verkligen jättebra men är det verkligen dit alla pengar går?
Eller var försvinner de då?
 
Sv: Nya licensregler

Vi rider distans och internationellt och 4000 kr blir väldigt dyrt, då vi inte kan göra så många starter per år, och jag kan lova vi är inte rika. Visst jag kan betala in 800kr extra när jag vill tävla, fast efter 2 starter så är det redan mycket dyrare än idag.
Men min systerdotter som ligger i utmanargruppen för yr- landslaget måste betala in hela summan, hon blir 19 år nästa år och går på gymnasium inget jobb, inga pengar, och i distansen finns det inte just några pris pengar heller + att anmälningsavgifterna och boxar är jätte dyrt.. Det som blir lidande är mitt tävlande, jag måste väl sponsra istället, då jag bra vill tävla för skoj skull och ha en dröm om att få rida 16 mil en dag.

Och sen funderar jag på om man inte vill att folk ska tävla internationellt med dessa priser, vilka ska då tävla i landslagen i framtiden, då ingen vill lägga dessa pengar på licenserna. En rimlig höjning borde va på sin plats ja menar 50 % är fruktansvärt.
 
Sv: Nya licensregler

Men min systerdotter som ligger i utmanargruppen för yr- landslaget måste betala in hela summan, hon blir 19 år nästa år

Du tolkar fel, tror jag:
*** Denna licens skall lösas av samtliga ryttare tillhöriga landslaget i hoppning, dressyr och fälttävlan samt övriga ryttare som gör 5 eller fler internationella tävlingar per år.

Det innebär att distansryttare som rider i landslaget kan betala endagslicens för varje internationell ritt på 800 kr. Råkar man komma upp till 5 starter under samma år, (inte vanligt) så blir de intbetalada daglicenserna automatiskt en internationell licens.
 
Sv: Nya licensregler

Nja du har ju tre timmar på dig att skaffa fram passet vid en eventuell inspektion ;)

Så då hinner du nog ta en kopia :D
 
Sv: Nya licensregler

Okej så för distansens landslag gäller andra regler, är ju bra missat det. Men likväl så är det dyrare. Kan man inte alltså uppgradera sin senior licens till internationell, 5*800 =4000 kr + 750 kr. Bara en liten fundering.
 
Sv: Nya licensregler

Fast premier får ju klubbarna betala, vilket gör att anmälningsavgifterna höjs, inte speciellt positivt i mina ögon.

På de tävlingar jag varit på så har det inte skiljt många kronor mellan de lokala och regionala starterna.
 
Sv: Nya licensregler

Det är möjligt men någonstans måste ju pengar till premier tas och det är inte förbundet som bidrar med dem. Antingen kommer klubbarna alltså att få plocka det fårn sin vinst av tävlingen (om det blir någon) eller så måste de höja anmälningsavgiften. Ett tredje alternaiv i form av spponsring vfinns iofs men att få sponsring i reda pengar till premier känns inte speciellt lätt till någon tävling occh allra minst till en lokal.
Att nagga klubbens (ofta väldigt marginella vinst) i kanten känns inte specieltl bra, precis som JohannaB unnar jag verkligen de klubbar som anordnar tävlingar att tjäna lite pengar på oss som tävlar och i de allra flesta fall går ju pengarna tillbaks till oss i form av bättre underlag, finare hinder eller sponsring av dem som tävlar för klubben.
 
Sv: Nya licensregler

Jeps: Du vet inte om att det finns en ridsportsgren som heter distansritt va? Där hästarna inte är dyra (sällan över 100.000 ens för en elithäst) och prispengarna obefintliga. Där HELA tävlingsterminen består av 23 tävlingar I ÅR och man varken kan eller bör tävla varje helg (om man inte har mer än en häst). Där EN start i LÄTT klass kostar från 500kr i ren startavgift (UTÖVER licenskostnaderna alltså) och det är sällsynt att NÅGON tävling över huvud taget går inom 20 mil från det egna stallet.

HUR tusan lockar man nya till den grenen om det ska kosta lika mycket att testa på en femmil som att rida tio eller tolv?
 
Sv: Nya licensregler

Tycker jag är en ganska fördomsfull kommentar och väldigt dum. Bara för att man tävlar internationell behöver inte hästarna vara dyra


Tro mig, speciellt fälttävlansryttarna har inte samma pengar som t.ex hoppryttarna, i form av sponsorer och hästägare som kommer med bra hästmaterial. Så denna höjning kommer troligtvis minska de som tävlar fälttävlan internationellt, kvar blir bara den absoluta toppen, Dag Albert och gänget..

Samma lär väl gälla distansfolket :(
 
Senast ändrad:
Sv: Nya licensregler

Om du vill veta hur pengarna går så finns det en verksamhetsberättelse (hittas på hemsidan, fliken 'om förbundet' underflik 'dokumentbank').

Att ridsportförbundet tar in mer pengar än cykel ex. tycker jag inte är uppseendeväckande eller konstigt alls. Verksamheten ser ju tämligen olika ut? (bara skillnaden ting/sak mot djur är väl glasklar?)


Vad vi som ryttare kan göra är att få fler klubbar att arrangera regionala tävlingar, med premier, istället för lokala. Det är ju ett sätt att ha möjlighet att få tillbaka någon krona.
... men om man vill tävla om pengar får man väl också bidra till potten? Annars blir det väl som Tulip säger att man mjölkar klubbarna på pengar. Antingen så får alla bidra med mera anm. avgift för att få bättre premier till vinnarna, eller så tävlar alla för en lägre avgift och vinnarna tjänar mindre på sina placeringar? (fram tills tävlingarna är såpass stora att sponsorer går in och sponsrar vinnarna med vinstpengar).
 
Sv: Nya licensregler

Jeps: Du vet inte om att det finns en ridsportsgren som heter distansritt va? Där hästarna inte är dyra (sällan över 100.000 ens för en elithäst) och prispengarna obefintliga. Där HELA tävlingsterminen består av 23 tävlingar I ÅR och man varken kan eller bör tävla varje helg (om man inte har mer än en häst). Där EN start i LÄTT klass kostar från 500kr i ren startavgift (UTÖVER licenskostnaderna alltså) och det är sällsynt att NÅGON tävling över huvud taget går inom 20 mil från det egna stallet.

HUR tusan lockar man nya till den grenen om det ska kosta lika mycket att testa på en femmil som att rida tio eller tolv?

Tro mig, speciellt fälttävlansryttarna har inte samma pengar som t.ex hoppryttarna, i form av sponsorer och hästägare som kommer med bra hästmaterial. Så denna höjning kommer troligtvis minska de som tävlar fälttävlan internationellt, kvar blir bara den absoluta toppen, Dag Albert och gänget..

Samma lär väl gälla distansfolket :(

Jag ber om ursäkt för att jag glömde bort er. Det blir lätt att man refererar till den värld man befinner sig i.

Kan inte den som vill pröva på en femmil lösa engångslicensen? Även de som vill tävla enstaka gånger utomlands kan lösa engångslicens för 800 kr.

Och igen, licenskostnaden är en mycket liten del av den totala kostnaden runt tävlandet/hästägandet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
710
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 176
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 536
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 421
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp