Bukefalos 28 år!

Nya modeller bomlöst?

Urigurien

Trådstartare
Det börjar komma lite nya bomlösa sadlar - och jag är inne på spanska modeller, därav placeringen av tråden under Klassisk ridkonst...

Är det någon som har testat, eller hört något om dessa, till exempel..? Funkar de, håller de i längden etc... Priserna är ju lite lägre än på Espaniolan, som dominerar i mina kretsar, men jag funderar på kvalitet och funktion?



Någon..?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag har en Chezz Helt ok sadel.
Föredrar den mot Espaniolan som jag inte alls kommer överens med.
Den går dock inte att jämföra med en BB Epona men det får man ju räkna med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya modeller bomlöst?

Då måste jag få slänga in en fråga, har nämligen kollat på den där sadeln ett tag och funderat på om man ska beställa en och prova.
Du är alltså nöjd med din? :)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Det låter ju hoppfullt :)
Sak ta hem en portugesa och prova men har mina misstankar om att framförallt jag inte kommer vara nöjd när den är så väldigt låst i sitsen, så då har jag funderat på att beställa en sådan (men jag har funderat på den ljusa och inte den svarta, tyckte den såg finare ut på bild iaf :) )
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Du får ta hem en och testa.
Men betala inte 5500kr utan det finns billigare. Jag gav 3000 för min. :)
PM om du vill veta vart.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Har sedan 3 veckor en Chezz sadel. Billig, helt ok. Hästen trivs, och vi med! Den är dessutom, rätt snygg.....
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Kul att höra att det är fler som är nöjda :)
Jo det är ju ingen dyr sadel direkt, men att ha någonting att starta med, tycker det är så tunnt om begagnade sadlar :(
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag tycker det är synd att Chezz-sadeln har så lång anläggningsyta, annars hade jag varit taggad på den. Nu har jag iofs en ST espaniola som jag är supernöjd med till ena hästen (och den andra lär jag få rida barbacka med det sadelläge han har, ungefär hälften mot Chezz-sadeln ;) ).

Barefoot har väl kommit med en spansk sadel också, som även den är superlång..

Den gillar jag också supermycket! Men ja, längden då...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya modeller bomlöst?

Har spanat in Barefoots, och även ST Espaniola, tyvär går inte min budget dit, än.
Max 8000 kan jag lägga ut, 6000 går bra, däröver blir det lite tajt men i nuläget kan jag inte lägga ut mer än 8000, och att hitta en ST Espaniola på beg. marknaden har jag inte lyckats med, tyvär.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Tycker man ser Españolor begagnade lite nu och då? Men dom man ser tycker jag ofta det är överprisvarning på, visserligen brukar det isf vara inklusive utrustning men väldigt nära nypris... Skiljer det bara ett par tusenlappar köper jag hellre en ny och får den modell och färg jag verkligen vill ha (eller som du - letar ännu billigare). Positivt med högt andrahandsvärde, men det är ju positivt även om man ska köpa en ny! :p


Jag har också varit och spanat på båda sidorna, Masterbacken har jag ju faktiskt t o m haft chans att prova men inte gjort, när man såg den ny så tyckte jag den såg plastig och obekväm ut :angel: kanske man borde ge den en chans ändå för dom såg helt klart lyxiga ut för prisklassen...
Chezz-sadeln säger även jag - synd på anläggningsytan!
Barefoot-sadeln är jag väldigt nyfiken på, hurpass bra uppbyggd den är och om den är tillräckligt fast i modellen eller om det kommer kännas som soffmodellerna? :p Utseendemässigt var den väldigt lockande men det säger inte så mycket! ;)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag har en MasterBack España som jag är väldigt nöjd med. Jag har bara haft den i 5 månader så hur den håller i längden kan jag inte svara på.
Den är i alla fall skön att rida i, stabil, ligger stilla och hästen gillar den. Jag är nöjd:laugh:
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

KL

Spännande att ni verkar nöjda med Chezz-sadeln! :laugh:

Jag har sneglat lite på den men tänkt att det måste vara något skumt med den när den är så mycket billigare än de övriga... ;)

Velar om jag ska köpa en bomlös spansk eller en engelsk dressyrsadel, men köper jag denna så kanske jag kan ha båda, eller köpa en hoppsadel att ha som komplement.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Chezz sadelns paneler är ju flyttbara så man kan justera hur sadeln ska ligga.
Det vore kanske möjligt att korta av dem med om man har en kortryggad häst?
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Sadeln ser ju ut precis som MasterBacks. (Jag kan inte se någon skillnad i alla fall)
Eftersom den har löstagbara paneler kanske du kan beställa dessa kortare om anläggningsytan är för lång? Det kan man med MasterBack så det borde gå att göra samma sak med Chezz.
Kolla om du inte kan välja tjocklek och längd på panelerna. (annars kan man ju köpa kortare paneler från MasterBack och sätta på. De ser likadana ut)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Ni som har chezz sadeln! tycker att dom ser snygga ut men är det verkligen riktigt läder? tycker inte riktigt att det ser ut så på alla bilder och på nån ser det ut som mocka. är dom mjuka att rida i?
orkar inte med en plastig syntetsadel till:(

väldigt undrande och sugen på att löpa:laugh:
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Är det någon som har Chezz-sadeln som har provat om den ligger still på en rak, kort hästrygg som de flesta sadlar glider framåt på? Jag tar gärna emot förslag på annan spansk- eller dressyrsadel (i vettig prisklass) som kan ligga stilla!
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

På min häst ligger ingen sadel jag provat helt stilla. Det beror på hennes kroppsbyggnad. Den bomlösa (MB España)jag har nu ligger mer stilla än någon annan jag provat. Den åker ibland fram endast någon cm.
Säkert är det samma sak med en Chezz. De ser nästan likadana ut som MB España.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Den enda skillnaden mellan dessa sadlar som går att utläsa av bilderna, är att Chezz sadlarna inte verkar ha det skålade säte som España sadlarna har. Chezz verkar ha en platt säte. Det är stor skillnad i att sitta i ett platt säte jämfört med ett skålat. Något att tänka på kanske innan man bestämmer sig.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag har en Chezz
Helt ok sadel.
Föredrar den mot Espaniolan som jag inte alls kommer överens med.
Den går dock inte att jämföra med en BB Epona men det får man ju räkna med.

Jag har precis köpt och provridit min Chezz (supernöjd!!) - har du haft din länge, står den sig i längden, eller "säckar den ihop" med tiden, eftersom den inte har något koppjärn...?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 338
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp