Bukefalos 28 år!

Nya modeller bomlöst?

Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag har ju haft westernbyglar till alla bomlösa och även till stocksadeln.
Gillar just att de är breda under då de inte rör sig så man tappar dem, men jag har märkt att jag ibland får svårt att få den ena att sitta bra då foten hamnar snett på nåt sätt. Svårt att förklara.:)
Tänkte då att de spanska ger bra stöd under men sitter mer flexibelt för övrigt.

Sen är de ju snygga oxå. :)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

men jag har märkt att jag ibland får svårt att få den ena att sitta bra då foten hamnar snett på nåt sätt. Svårt att förklara.:)
Ja det är det problemet jag också får. Stigbygeln sitter snett och när jag försöker få den rakt under foten blir det spänningar i fotlederna.
Tänkte då att de spanska ger bra stöd under men sitter mer flexibelt för övrigt.
Tror du är rätt ute.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

*kl*

Är det någon skillnad på Star Trekk Pro och Star Trekk DeLuxe förutom mönstret i mockan?
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Det är mönstret som är skillnaden.
Iaf var det så den marknadsfördes när jag skulle köpa. Överlag skiljer det inte så mycket mellan modellerna. Pro och Deluxe är smalare i sitsen, har upphängningsremmar för stigbyglarna (och är lite mer dekorerade båda två än standard Españolan) nu vet jag ärligt talat om mocka i sitsen är standard eller inte, men kompisens standard- Española hade inte det medans min Pro som jag inte specificerat något sådant på anlände med mocka i sitsen och mockadetaljer.
Enda skillnaden (som jag förstått det) mellan deluxen och pro´n är just mönstret på deluxen. Personligen hade jag först tänkt köpa en deluxe men insåg att det var ju mönstret jag INTE gillade och det smala sätet jag var ute efter = blev en Pro.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Okej :) Jag är sugen på någon av modellerna, så funderade på skillnaden :p

Hur upplever du sadeln i övrigt? :)

Stör mönstret om man väljer tex mönstrat schabrak? :o

Dumma frågor, men det jag funderar på just nu :D
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

kl

Måste bara slänga in en snabb fråga när det gäller sadelgjordar till skolsadlar. På grund av trepunktsfästet är det väl ganska smart att skaffa sig en gjord som är v-formad där man spänner stropparna. Eller har ni "vanliga" dressyrgjordar? Tips på ev. v-formade gjordar under tusenlappen mottages tacksamt då jag bara hittat de dyraste :)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

"Island kortgjord" (från H**ks) i neopren har jag kikat på som hastigast. Finns bara i 60cm tyvärr men stropparna på sadlarna är rätt långa så det kanske funkar ändå. Nu föredrar jag lädergjordar men tycker också det är svårt att hitta några till vettiga priser.
Jag har vanliga gjordar sen tidigare men så trivs hästen inte riktigt med det när man spänner gjorden heller. Funkade bättre på gamla sadeln med raka stroppar. Så planen är att skaffa v-formad när man lyckas göra plats för det i den misshandlade budgeten! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya modeller bomlöst?

Hittade just en lädergjord som skulle kunna funka på M*rkus H*lst sida för femhundra...
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Nej jag vet, fast det kan jag inte påstå att h**ks-gjorden har heller direkt, inte så att den är stabil som en riktig v-gjord iaf. Gjorde jag kikade på är dock mer flexibel åt sidorna än den vanliga dressyrgjorden jag har sen tidigare. Får se vad som funkar och vad hästen trivs med :)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

efter att ha läst tråden så är jag lite sugen på en Chezz... vore intressant att prova en, men det blir nog svårt att hitta ngn som har en nära mig o som dessutom är villig att låna ut den :p
känns iaf som ett bra alternativ om man kanske inte vill lägga ut allt för mkt pengar :)
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Knapplån: Ni som varit i "branchen" ett tag - vad skulle ni rekommendera för sadel till en
r-i-k-t-i-g-t bred kallblodstravare? Rider i w-sadel nu med extravid bom men den ligger dåligt. Börjat kika på bomlösa eller någon typ av flexibel bom i barock-stil men det är ju en djungel. Skulle vara tacksam för lite tips och vart jag ska börja leta...
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag hade en Espaniola järn 4 (skulle nog varit bättre med en 5a) och en Hidalgo järnlös med läderbom till ponnyn som varit uppe på 120 grader. De sadlarna är båda tillräckligt vida, ligger kanon och inte för breda i midjan för mig.

Men bara på några dagar så är båda sålda och nya är på väg in. Det blir samma modeller men annan str. och ställbart järn denna gång.

När det är så här breda ryggar det handlar om så är det nästan lika svårt som att hitta bomsadel om man inte klarar av att sitta väldigt brett.
Klarar man bredden så finns ju många mjuka bomlösa ex. Barefoot men jag skulle rekomendera någon modell utan järn eller med ställbart till vidder över 110 grader.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Tack för synpunkterna! Ja det får nog bli en bomlös och jag har inga problem med att sitta brett. Gärna fler tips å tankar från fler!
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Chezz är ett lite billigare alternativ av bomlöst i barock-modell. Jag har nog inte fullt lika bred häst men stundvis tjock om magen och ryggen är platt, gissar på ca 110 grader i bomvidd när han är musklad (dock grov gissning, en "normal" x-vid bomsadel blev för smal). På honom funkar den bra, han älskar sadeln och den känns inte bred att sitta i. Sadeln i sig är stabil men den är ju eg. lite för lång för mig i sitsen och benstöden hamnar för långt ner för mina ben så dom har jag plockat bort, därmed har jag inte så mycket stöd i den. Ändå känner jag mig ganska trygg i sadeln, det är bara att man verkligen känner hästens rörelser och man får vara med hela tiden för att inte råka flyttas med.
För att vara en bomlös sadel och med tanke på priset tycker jag den är super, för mig funkade inte Españolan tyvärr. Annars om man känner att man behöver en fastare sadel (t ex då med tanke på att man blir mindre påverkad av hästens rörelser och det blir lite mer "dämpat" mellan häst och ryttare, sitter man lite knas i Chezz-sadeln så går hästen därefter, men även tvärtom) så tycker jag Españolan är bättre.
Gissar att min kuse har så stora bogblad som blir hämmade när det är en sadel med koppjärn och som inte flexar "åt alla håll" som en helt bomlös för gillade den inte, vet dock många andra som är supernöjda med sina.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Jag kan varmt rekommendera en sensation hybrid:love: el nån annan modell, den ligger superbra på min breeda kallblodstravare. Den är mjuk i framvalvet så det spelar ingen roll hur bred hästen är men den är inte alls bred att sitta i och man får en skitbra sits i den (tycker jag iallfall).
Den går inte på nåt sätt att jämföra med de modellerna som ser ut som tex hö*ks bomlösa.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Om jag får min andra såld så kan du låna min, för då ska fåfänga jag skaffa en till chezz i en annan färg! :rofl:
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Tussemaja:
Kolla in masterback. De har inget järn alls fram och du kan beställa vilken tjocklek du vill på panelerna. Sköna sadlar (uppbyggt säte med smal midja) till hyfsade priser. Lika stabila som en bomsadel också. Man kan beställa en för provning och företaget finns i sverige.
http://www.houseofcharisma.com
 
Senast ändrad:
Sv: Nya modeller bomlöst?

Chezzsadeln är riktigt trevlig, rekommenderar den också :)

Här ligger den dock något i bakvikt innan vi har suttit i den, under ridningen var det inga problem. Mycket stabilare än vad jag hade föreställt mig, man hamnar lättare rätt och den är inte sådär hemskt bred att sitta i som vissa bomlösa är utan har en riktig midja.

30293693.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 338
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp