Bukefalos 28 år!

Nya modeller bomlöst?

Sv: Nya modeller bomlöst?

Chezzsadeln såg riktigt trevlig ut men synd att den är för lång för min häst.

Är den fast som en ST eller något mellanting mellan barefoot och ST?
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Den är inte som barefoot men den är helt bomlös till skillnad från ST (där de har läderbom).
Skillnaden är alltså att konstruktionen är i lite fastare material jämfört med ex. Barefoot. Jämför t ex en soffa med en studsmatta i "fasthet".

Jag tyckte den var för lång för min häst också men det viktigaste är att man själv inte sitter för långt bak och att hästen inte får skav, vilket jag tror är störst risk om den är väldigt svängd i ryggen eller överbyggd bak (min är lite överbyggd bak men får inte skav). Eftersom tryckytan inte ligger an hela vägen förutom lite tryckfördelning i bossorna så blir trycket bakom sin egen rumpa så liten att jag har svårt att tänka mig att den kan göra någon skada. Har man för stor rumpa för hästryggen så är det liksom ett problem oavsett sadel! :p
Däremot tycker jag sitsen är för stor för min smak, hade hellre suttit lite mer fast mellan valven för bättre stöd. Har fått lära mig rida i den ändå eftersom det andra alternativet inte funkade och den är ändå bättre än sadeln jag hade innan.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Än en gång får jag väl instämma med Totola, Chezz borde vara för långt för mitt kortryggade kbl också, men det finns inte ett ruggat hårstrå någonstans efter en ridtur. Försök ta hem en och testa, ibland funkar det trots att man inte tror det från början.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Lade ett måttband på ryggen idag för skoj skull och kolla var 52cm skulle sluta och det hamna på korset. Bör kanske nämna att det är en islänning jag har och byggd i nedförsbacke :D.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Oops :) Beställer du från MB kan du önska längd på panelerna, såg flera islänningar som blivit nöjda med sadlar därifrån.
 
Sv: Nya modeller bomlöst?

Var kontakt med dom och deras dressyr är ca 45cm i 17" med ordinarie paneler men man kunde beställa kortare. Är sugen att prova en dressyr med flatback sits om det dyker upp lite pengar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 338
Senast: WSLPZF
·
Kläder & Bli fin Jag har precis köpt ett par nya skor (tyg, med gummisula) och de knarrar när jag går! Eller ja, en av dem gör … Jag har bara provgått...
Svar
7
· Visningar
3 943
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 797
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp