Bukefalos 28 år!

Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Att den ena tar ut fler dagar betyder ju eg inte heller att den andra inte spenderar lika mycket tid med barnet.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Undra hur många fler det är som kommer skriva att mamman ska ha ensam vårdnad för att kunna vara hemma med barnet (vet flera som gjort så), o sen skriva gemensam vårdnad när föräldraledigheten är slut...

Uppenbarligen är en del personer beredda att gå väldigt långt i sin iver att bibehålla de invanda och bekanta könsrollerna.

Låt oss hoppas att åtminstone en majoritet av männen är tillräckligt måna om sina barn för att faktiskt inte acceptera att mammorna gör sig själva till ensamma vårdnadshavare. Jag visste inte ens att det var möjligt, åtminstone inte om föräldrarna är gifta.

Själv skulle jag aldrig acceptera att få barn med någon som sedan såg till att bli ensam vårdnadshavare. Aldrig. Jag skulle inte ens acceptera att få barn tillsammans med en man som går med på något sådant. Jag skulle inte lita på en sådan pappa i längden, helt enkelt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Varför ska min situation påverkas av andras val då? Varför ska jag som kvinna ha mycket svårare att få jobb när jag är i barnafödande ålder och ha mycket lägre lön bara för att andra familjer tycker att det är kvinnans sak att vara hemma med barn?

Man får väl välja yrke där det är samma lön, tex tekniska yrken där är fördelningen betydligt jämnare på lönen.

Vem säger att det är kvinnan som ska vara hemma? Inte jag i alla fall. Det kan lika bra vara mannen som har sämre lön..

Att den ena tjänar mycket mer än den andra är den sämsta förklaringen. Tjänar man så mycket mer borde man rimligtvis ha råd att vara föräldraledig. Dessutom är det en väldigt marginell skillnad det blir. Den som tjänar mer får ju ut mer i föräldrapenning än den som tjänar mindre.

Jag vet inte hur det är för dig men i min värld så är pengar väldigt viktigt. Och nej du får inte ut hur mkt som helst som föräldraledig det kan bli ett väldigt avbräck för att inte tala om vilken typ av jobb man har. Egen företagare har betydlig svårare att ta ut ledighet för att ta ett exempel är ju tex ryttare som lever på sina hästar. Där kan man liksom inte lägga över ansvaret och stanna hemma.

Är folk så korkade att de begär ensam vårdnad så är det upp till var och en. Men jag kan ju också tycka att är man så ointresserad av att vara förälder så man avsäger sig vårdnaden så är det ju inte mer än rätt heller.

Det är väl inte det som är frågan att man skulle vara ointresserad av sina barn, hur du kan få det till det är bara ett av de dåliga fjantiga argument för er som anser att staten skall lägga sig i hur man delar på föräldraledigheten.

Det är bara extremt löjligt att anse att man inte har intresse för sitt barn för att man skänker dagar till pappan/mamman! Vem som helst kan i princip ta hand om barnet det första året det är ju det resterande som avgör hur barnen har det till sina föräldrar. Den föräldern som skänker sina dagar är kanske den som tar betydligt större ansvar när barnet är över ett år!
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Att den ena tjänar mycket mer än den andra är den sämsta förklaringen. Tjänar man så mycket mer borde man rimligtvis ha råd att vara föräldraledig. Dessutom är det en väldigt marginell skillnad det blir. Den som tjänar mer får ju ut mer i föräldrapenning än den som tjänar mindre.

Typ så. Min man tjänar 30000 mer än mig i månaden. Vi delar lika. Just för att han har en hög inkomst har vi råd att spara rätt mycket pengar varje månad. Pengar som kan användas tex. om vi får det tightare ekonomiskt under en period. För oss är det fortfarande självklart att han ska vara hemma sina dagar. Han får ju ut en bra FP och vill vara med sina barn minst lika mycket som jag.

Min FP är ju så låg att det inte gör någon större skillnad om jag tar ut den eller inte. Krasst sett.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Att den ena tar ut fler dagar betyder ju eg inte heller att den andra inte spenderar lika mycket tid med barnet.

Nej visst, men typiskt sett är det så. Den som tar ut mest FL är hemma mer med barnen. Den som tar ut mest FL är typiskt sett även den som VABar mest.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nej visst, men typiskt sett är det så. Den som tar ut mest FL är hemma mer med barnen. Den som tar ut mest FL är typiskt sett även den som VABar mest.

Och så är det inte hemma hos oss, vi delar på vab eftersom jag har ett jourjobb och är ensam på mitt skift och således betydligt mer känsligt om jag är hemma mkt.

Däremot så var jag hemma mest när han var liten.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jo. Min invändning var ju eg inte alls mot den delade föräldraledigheten.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Typ så. Min man tjänar 30000 mer än mig i månaden. Vi delar lika. Just för att han har en hög inkomst har vi råd att spara rätt mycket pengar varje månad. Pengar som kan användas tex. om vi får det tightare ekonomiskt under en period. För oss är det fortfarande självklart att han ska vara hemma sina dagar. Han får ju ut en bra FP och vill vara med sina barn minst lika mycket som jag.

Min FP är ju så låg att det inte gör någon större skillnad om jag tar ut den eller inte. Krasst sett.

Fast det måste bli ett rätt bra tapp eftersom det faktiskt finns ett tak för fp. Det är idag ca 27000kr /mån vilket ju absolut kan påverka folks ekonomi i stor grad.

Tycker att alla här inne lägger för mkt vikt vid barnets första år i livet och att det skulle visa på att man inte vill ta ansvar när barnet är lite större typ efter ett år. Första tiden i livet är ju faktiskt inte mer än mata och byta blöja.

Personligen är det betydligt mer intressant när det börjar hända saker typ 3-4års ålder.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fast det måste bli ett rätt bra tapp eftersom det faktiskt finns ett tak för fp. Det är idag ca 27000kr /mån vilket ju absolut kan påverka folks ekonomi i stor grad.

Tycker att alla här inne lägger för mkt vikt vid barnets första år i livet och att det skulle visa på att man inte vill ta ansvar när barnet är lite större typ efter ett år. Första tiden i livet är ju faktiskt inte mer än mata och byta blöja.

Personligen är det betydligt mer intressant när det börjar hända saker typ 3-4års ålder.

Det är klart vi tappar i inkomst, men som sagt så har vi ju kunnat spara tack vare hans inkomst så det funkar även fast det ryker pengar.

Att det fästs mycket vikt vid första året är väl rimligtvis för att omvårdnadsbehovet är som störst då eftersom ingen barnomsorg finns för så små, plus att barnet knyter an till omvårdaren/omvårdarna. Det går inte att hämta igen förlorad tid med sina barn. Den är förlorad. Man kan bara planera bättre för framtiden.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Man får väl välja yrke där det är samma lön, tex tekniska yrken där är fördelningen betydligt jämnare på lönen.
Men det hjälper ju bara marginellt. Jag är ju fortfarande inte lika attraktiv att anställa och jag är generellt sett garanterad en lägre lön. Du tycker inte alls att det är något samhällsproblem eller?

Vem säger att det är kvinnan som ska vara hemma? Inte jag i alla fall. Det kan lika bra vara mannen som har sämre lön..
All statistik säger det. Annars hade inte kvinnor tagit ut 75% av föräldraledigheten. För jag diskuterar inte enstaka individer, jag diskuterar generellt.

Jag vet inte hur det är för dig men i min värld så är pengar väldigt viktigt. Och nej du får inte ut hur mkt som helst som föräldraledig det kan bli ett väldigt avbräck för att inte tala om vilken typ av jobb man har. Egen företagare har betydlig svårare att ta ut ledighet för att ta ett exempel är ju tex ryttare som lever på sina hästar. Där kan man liksom inte lägga över ansvaret och stanna hemma.
Mina barn är viktigare för mig än pengar. Jag vet ett antal egna företagare som tar ut föräldrapenning.

Det är väl inte det som är frågan att man skulle vara ointresserad av sina barn, hur du kan få det till det är bara ett av de dåliga fjantiga argument för er som anser att staten skall lägga sig i hur man delar på föräldraledigheten.
Det är bara extremt löjligt att anse att man inte har intresse för sitt barn för att man skänker dagar till pappan/mamman! Vem som helst kan i princip ta hand om barnet det första året det är ju det resterande som avgör hur barnen har det till sina föräldrar. Den föräldern som skänker sina dagar är kanske den som tar betydligt större ansvar när barnet är över ett år!
Det är precis det som är frågan. Om man väljer att inte vara hemma med sina barn så tycker man ju inte att det är värt det. Om man är tillräckligt intresserad och inser värdet med att vara hemma med barnen så går det i regel att lösa.
Tycker du man är en engagerad, intresserad, ansvarig förälder om man låter "vem som helst" ta hand om sitt barn första året? Känner du till anknytningsbegreppet och hur viktig anknytningen är?
All forskning jag läst visar på att kvinnor tar ut den allra mesta av föräldrapenningen (senaste siffran var drygt 75% tror jag), forskningen visar också att kvinnor tar större ansvar för barnen genom hela dess uppväxt samt att det finns kopplingar till att kvinnor också tar det största ansvaret för hemmet samt att det även leder till att kvinnor i högre utsträckning är sjukskrivna.
Men det tycker du kanske bara är fjantigt?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Du borde inte ens svara på Mabuses högtravande och elaka kommentar.
Alla har inte allting ordnat till punkt och pricka när de blir föräldrar och det ordnar sig. Särskilt om svenska staten inte fäller krokbem för folk!
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Förr hade man möjligheten att överlåta fler dagar på den andra föräldern = den arbetslöse hade kunnat vara föräldraledig längre tid istället för att leva på a-kassa på en gång.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men vi vill kunna renovera vårt hus, spara mycket pengar och känna att vi kan göra som vi vill utan begränsning och därför är jag f-ledig istället för sambon (medtanke på att han får ut 4 gånger så mycket mot vad min a-kassa ger.)
Precis, det handlar inte om din anställningsform utan att det är viktigare att kunna renovera och "göra som man vill" istället för att pappan är hemma med sitt barn.

Sådär det ju typ jämt, det som heter "vi har inte råd att han är hemma..." ska utläsas "...för då kan vi inte renovera huset/köpa ny bil/köpa sommarstuga/whatever" i typ nio fall av tio känns det som.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Eller så hade ni kunnat vänta tills du inte var provanställd längre, det är ju ditt val snarare än oundvikliga omständigheter som gjorde att ni inte kunde dela. En provanställning är ju jätteosäker, jämfört med en fast anställning.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Eller så hade ni kunnat vänta tills du inte var provanställd längre, det är ju ditt val snarare än oundvikliga omständigheter som gjorde att ni inte kunde dela. En provanställning är ju jätteosäker, jämfört med en fast anställning.

Alla kan kanske inte vänta i evighet.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Förr hade man möjligheten att överlåta fler dagar på den andra föräldern = den arbetslöse hade kunnat vara föräldraledig längre tid istället för att leva på a-kassa på en gång.

Fasst blev det ju ingen praktisk skillnad nu ändå? Även om jag tycker att det hade varit på sin plats.

Jag tror faktiskt inte att det är de här unika situationerna som gör att kvinnor tar ut 75% av föräldrapenningen. Kvinnor blir väll inte uppsagda oftare än män?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Vet d hur svårt det är att få en tillsvidare anställning här? Det är ett litet samhälle o de flesta jobb är säsong! Det jobbet jag hade när jag fick sonen var den största privata året runt arbetsgivaren i byn (40 tillsvidare anställda)...

Bara för att vi inte har en TILLSVIDARE anställning som det idag heter så betyder inte det att vi är sämre föräldrar för de, vilket du får det att låta som..! Barnen får det dom behöver trots allt o vi står inte barskrapad o utan pengar.
Allt kan hända även efter att man skaffar barn. Man kan bli sjuk, råka ut för en olycks ja allt möjligt. Livet går inte alltid att planera.
Det är ju bra att ni har tillsvidareanställning o är jämställda!

Niphredil; o vad vet du om hur mycket ledigt pappan är annars? Eller hur han jobbar?

Vi prioriterar att kunna göra saker med våra barn här och nu o att dom har en bra uppväxt. I slutändan så har vi nog tillbringat lika mycket tid tillsammans med våra barn även om jag är f-ledig de första året.
Eftersom vi kan spara en hel del pengar så kan pappan ta ut ledighet titt som tätt som är obetald eftersom han inte har några semester dagar.
Jag har inte lidit av att min pappa inte var hemma med mig (han va inte f-ledig alls) o dessutom flyttade vi 60 mil bort när dom separerade när jag var 2 år.

Vi gör alla vårt bästa för att lösa det som är bäst för familjen. Hade jag haft jobb o sambon varit arbetslös så hade han fått varit hemma istället o jag jobbat.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

knapplån

Nu hänger jag inte med...jag är beräknad att få barn efter 1 jan 2014...och jag och sambon har redan planerat in att det är jag som kommer att gå hemma i ca 1 år. Vi har redan pratat med våra jobb om detta och gjort klart allt.

Vad händer nu? Får jag inte ta dom dagar han nu överlåtit till mig? Eller är det fortfarande frivilligt?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
982
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 441
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp