Bukefalos 28 år!

Nya regler kring tävlade av ponny bland storhäst

llindgren

Trådstartare
Skulle behöva hjälpa med att tolka de nya reglerna i TR. Är det fortfarande tillåtet att tävla ponny bland storhästar utan att klassa om denna till häst om man är vuxen ryttare?

Stod såhär i nya TR-ändringarna:
6.1. Hästar och ponnyer får normalt
inte tävla i samma klass från och med
inbjudningstävling.,

Får jag fortsätta tävla lokal/reg som vuxen ryttare på ponny bland storhästar ??
 
Står även såhär:
6.2. Ponny med ryttare som under
innevarande kalenderår fyller lägst 21
år, får
tävlas i klasser för hästar.

ponny tävlas som häst gäller
bestämmelser och
kvalifikationsregler för häst

Vad gäller egentligen ?
 
Står det där i generella TR? Räknas inte distans som "normalt"?
Frågan är helt klart intressant. Ska de gå och mäta de små hästarna för att se om de är för små?
 
Jag har uppfattat det som att man får tävla ponny bland storhästar som överårig utan att klassa om men vet inte om jag hade vågat nu när jag ser TR. Hoppas någon kan reda ut detta åt oss!
 
Kan inte tänka mig att de tar bort den möjligheten!

"Normalt sett inte" antyder ju att det finns undantag.
 
Jag tolkar det som så att det som räknas som "normalt" är att junior tävlar ponny och rider således inte på storhästtävling. Att överårig ryttare tävlar ponny räknas som särfall och då går ponnyn som stor häst utan att klassas om:).
 
Jag tolkar det precis som @Fiorano - alltså kan vi lugnt tävla vidare på ponnyerna bland storhästar utan att klassa upp, så länge vi har fyllt 21 :). Anledningen till att de har behövt ändra i TR är väl att ponnyåldern har ändrats.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp